Motorvejsudvidelse kan udskyde Vestfyn-jernbane fire år
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Motorvejsudvidelse kan udskyde Vestfyn-jernbane fire år

Illustration: vvm.vd.dk/vestfyn

En ny jernbane over Vestfyn skal bygges i 2020 og stå færdig i 2024. Sådan lød ønsket fra den daværende SRSF-regering og partierne Enhedslisten og Dansk Folkeparti, da de lavede aftalen om Togfonden i 2014.

Men nu bliver projektet først igangsat i 2024, og banen forventes først færdig i 2031. Det er resultatet, efter Dansk Folkeparti har forladt aftalen om Togfonden og tilsluttet sig regeringens nye infrastrukturplan, som blev præsenteret i sidste uge.

Læs også: Ny plan giver asfalt 53 milliarder – skinner får 15

»Det har vi valgt, fordi så får vi også plads til motorvejsudvidelsen rundt om Odense, så det er et spørgsmål om, hvornår pengene falder. Og der har vi vurderet, at det var vigtigt også at få plads til udvidelsen af E20 syd om Odense i den første periode, derfor igangsætter vi først jernbanen i 2024,« siger folketingsmedlem Kim Christiansen, som er transportordfører for Dansk Folkeparti, til Ingeniøren.

Anlægsarbejdet for motorvejsudvidelsen af E20 er sat til at begynde i 2021, og udvidelsen fra 4 til 6 spor vil stå færdig i 2027.

Læs også: Bane over Vestfyn til 4,8 mia. kr. skal spare rejsende for fire kilometer

I har ellers kæmpet i flere år for at få regeringen til at sætte jernbaneprojektet i Vestfyn på finansloven. Hvorfor det, hvis det alligevel skulle udskydes?

»Verden ændrer sig jo hele tiden. Nu har vi en ny aftale. Vi har et bestemt råderum hvert år, og det fylder vi simpelthen op med andre projekter i 2021, 2022 og 2023. Derfor er Vestfyn-banen kommet hen i 2024, men det gør jo ikke, at den ikke stadigvæk er meget vigtig,« siger Kim Christiansen.

Bredt flertal for jernbane

Forligskredsen bag Togfonden – herunder Dansk Folkeparti – har flere gange bedt regeringen om at skrive Togfondens projekter ind i finansloven. Det lykkedes med elektrificeringsprogrammet, som også var en del af Togfondens første fase, men aldrig for den nye jernbane over Vestfyn. Begrundelsen var, at regeringen ikke støttede banen.

Det gør de alligevel nu, og det er positivt, mener Rasmus Prehn, som er medlem af Folketinget og transportordfører for Socialdemokratiet.

»Det, de prøvede at skyde ned på et tidspunkt, det har de taget højde for nu, og det kan vi kun være glade for. Det er en god og nødvendig bane, og der er vi jo glade for, at der er bred enighed om det,« siger han til Ingeniøren.

Alligevel er han ikke helt sikker på, at det er tilstrækkeligt, og henviser til udskydelsen af projektet.

»Det er noget med, at de sætter det senere på, end vi har lagt op til, så jeg skal lige have talt med mine forligsparter om, hvordan vi griber det an. Det kan godt være, at vi presser dem lidt på det, men spørgsmålet er, hvor meget vi får ud af det, for vi har jo ikke noget flertal,« siger han.

Forligskredsen mistede flertallet, da Dansk Folkeparti forlod forliget bag Togfonden for få uger siden for at tilslutte sig regeringens infrastrukturplan, der samler igangværende og nye transportprojekter for over 112 mia. kr.

Læs også: Asfalt og skinner: Her vil regeringen sende infrastruktur-milliarderne hen

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"Forligskredsen bag Togfonden – herunder Dansk Folkeparti – har flere gange bedt regeringen om at skrive Togfondens projekter ind i finansloven. Det lykkedes med elektrificeringsprogrammet, som også var en del af Togfondens første fase, men aldrig for den nye jernbane over Vestfyn."

Nej, hele elektrificeringsprogrammet i Togfonden er delt op, det er ikke en del af første fase. Det lykkedes kun med elektrificering af hovedstrækningerne (Til Ålborg og Kalundborg), hvilket de borgerlige jo støttede alligevel. Elektrificering til Struer og Frederikshavn er der ikke fundet finansiering til. Hele finansieringen skulle i øvrigt komme fra Nordsøolien.

I øvrigt er elektrificering nord for Fredericia udskudt, grundet signalprogrammet.

Elektrificering til Esbjerg indgik i et andet forlig og elektrificering af Sydbanen indgår i Femernprojektet.

  • 1
  • 1

Det er primært efter Ringstedbanen åbner (det sker til maj men med meget få tog til at starte med) og inden Femernforbindelsen åbner (tidligst 2028) der er brug for den nye bane. Virker hul i hovedet at udskyde den, det er nu vi har mest brug for den, da de interskandinaviske godstog belaster strækningen på Vestfyn indtil Femernforbindelsen åbner og de omlægges til den.

  • 11
  • 0

Først skal man ekspropriere og anlægge 5.-6. sport på motorvejen, når man så er færdige begynder man forfra med jernbanen. En del af jernbanen er en diagonal krydsning af motorvejen ved Nr. Åby, hvor man også skal krydse afkørsel 57 og vej 317. Det vill måske være hensigtsmæssigt at udføre krydsningen samtidigt med udvidelsen af motorvejen.

Ih hvor er det kommunalt, med Lykke er jo også gammel kommunalpolitikker !

  • 5
  • 2

"Verden ændrer sig jo hele tiden. Nu har vi en ny aftale. Vi har et bestemt råderum hvert år, og det fylder vi simpelthen op med andre projekter i 2021, 2022 og 2023. Derfor er Vestfyn-banen kommet hen i 2024, men det gør jo ikke, at den ikke stadigvæk er meget vigtig,« siger Kim Christiansen."
Nej, Vestfyns traikale situation er ikke ændret siden forliget om Togfonden blev indgået. Der er stadig trængsel på Vestfyn, og det er svært at få en stabil og fornuftig betjening af de mindre stationer -det skulle de to nye spor afhjælpe.
Dansk Folkebedrags mangel på at holde indgåede aftaler er fortsat uændret. Det eneste der er ændret er, at DF nu officielt har opsagt Togfondsforliget. Reelt har de aldrig været loyal overfor forliget. Lige fra dag ét har DF villet noget andet, og det kan kun undre, at de øvrige forligspartier ikke smed Venstres trojanske hest ud af forhandlingerne på et meget tidligt tidspunkt.
Forligspartierne forholdt sig siden passivrt hver gang DF såede tvivl om forliget og dets mange delprojekter: Vejle Fjordbroen, ny bane Hovedgård-Århus, elektrificering Vejle-Struer og Ålborg-Fr.havn - alt det som Venstre også var imod.
Thorning-regeringen og dets parlamentariske grundlag var så naiv, at de troede, at de kunne lave en "Vestager" sammen med Dansk Fup: Hvis vi nu sikrer os DF's støtte til Togfonden, så vil DF i tilfælde af et regeringsskifte æoyalt arbejde for at det alligevel gennemføres - ganske som VK havde lavet dagpengeforlig med de radikale, der loyalt overfor VK tvang Thorning-regeringen til at gennemføre forringelserne på dagpenge-området.
Har Sosserne så lært noget af DF's illoyalitet? Ikke en bønne. Se blot hvordan Prehn går på listesko for endelig ikke at fornærme de skallesmækkende mimoserne i DF., der jo helst skulle være en del af SD's parlamentariske grundlag efter et regeringsskifte.

  • 7
  • 2