Motorvejens molbohistorie: Nu tændes - nogle af - trafiktavlerne igen
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.

Motorvejens molbohistorie: Nu tændes - nogle af - trafiktavlerne igen

Illustration: Vejdirektoratet

Sagen om de omdiskuterede, slukkede elektroniske trafiktavler, der skulle oplyse bilisterne på landets motorveje om ændringer i trafikken, har nu resulteret i, at en mindre del af tavlerne skal tændes igen i stedet for at blive pillet ned.

Størstedelen af de omdiskuterede trafiktavler forbliver slukket og skal efter planen tages ned, men tavlerne på Motorring 3 rundt om København bliver nu tændt igen. Transportministeriet oplyser, at Vejdirektoratet har fundet de nødvendige penge til at holde trafiktavlerne i drift frem til 2021.

Læs også: Molbohistorien om trafiktavler: Slukkede tavler bliver hængende

»Jeg har i dag drøftet sagen med transportordførerne fra regeringen og Dansk Folkeparti. Vi er enige om, at det er en god idé at prioritere overskydende midler fra Vejdirektoratets udbud til formålet. Det er forventningen, at de variable tavler på Motorring 3 vil have en positiv effekt på trafikafviklingen og på rejsetiderne,« siger transportminister Ole Birk Olesen (LA) i en pressemeddelelse fra ministeriet.

Trafiktavlerne på Motorring 3 og en række andre strækninger i hovedstadsområdet og Jylland har været slukket siden marts 2017, eftersom Vejdirektoratet ikke længere havde penge til at holde tavlerne i drift.

Uden tvivl konsekvenser for bilisterne

Beslutningen om at pille tavlerne ned får uden tvivl konsekvenser for bilisterne, understregede Vejdirektoratet sidste år.

Trafiktavlerne, også betegnet ITS-systemer, bruges til intelligent trafikstyring og informerer bilister på udvalgte strækninger om kø, ulykker, ændringer i fartgrænser og andre trafikforhold forude. Vejdirektoratets evaluering af tavlerne fra 2015 viser, at trafikafviklingen kører glattere med de elektroniske trafiktavler, og udenlandske undersøgelser har vist, at tavlerne reducerer risikoen for ulykker.

Trafiktavlerne på Motorring 3 udgør kun en lille del af de elektroniske trafiktavler, der i foråret 2017 blev slukket for at spare penge. Resten af de slukkede trafiktavler hænger over Køge Bugt Motorvejen, Holbækmotorvejen, Helsingørmotorvejen, Frederikssundmotorvejen og Herningmotorvejen, svarende til omkring halvdelen af Vejdirektoratets samlede antal elektroniske tavler.

»En anelse molboagtigt«

Dermed er der sat endnu et komma i et langt forløb, som er blevet betegnet af Socialdemokraterne som bizart og molboagtigt.

Tavlerne blev slukket i 2017, fordi Vejdirektoratet mistede de 30 millioner kroner i årlige puljemidler, der hidtil har finansieret dem. Beslutningen om at slukke trafiktavlerne er blandt andet blevet kritiseret af København Kommunes daværende teknik- og miljøborgmester, Morten Kabell (EL).

Læs også: Vejdirektoratet slukker elektroniske trafiktavler

Transportminister Ole Birk Olesen meldte to uger senere ud, at han »allerede« havde besluttet at sætte sagen på dagsordenen i forligskredsen bag finansieringen af tavlerne (S, R, SF, V, DF, LA og K). Socialdemokraternes Mattias Tesfaye, som altså selv udgør en del af forligskredsen, betegnede det dengang som »en anelse molboagtigt«, at forligskredsen ikke havde truffet en beslutning om trafiktavlerne, før finansieringen udløb, og tavlerne måtte slukkes.

Mødet i forligskredsen resulterede heller ikke i en beslutning om tavlerne, så nedtagningen blev i stedet sat på standby indtil 2018.

Seks millioner kroner om året

Vejdirektoratet har holdt trafiktavlerne i drift ved enkelte broer og tunneler, hvor det er særligt vigtigt at kunne kommunikere med bilisterne.

Tavlerne langs Motorring 3 forventes at blive tændt igen inden sommerferien. Udgiften for at holde tavlerne i drift er på 6,1 millioner kroner om året, som dækkes af Vejdirektoratets besparelser som følge af et »gunstigt udbud af vejdriften i perioden 2018 til 2021«.

Tilføjet 13/4: Transportministeriet bekræfter over for Ingeniøren, at alle de øvrige slukkede trafiktavler, som er opsat langs Køge Bugt Motorvejen, Holbækmotorvejen, Helsingørmotorvejen, Frederikssundmotorvejen og Herningmotorvejen, vil blive taget ned.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Her synes jeg det ville være dejligt hvis nogle af dem der taler så fint om IA - maskinlæring kom på banen med noget automatisering af systemet, så det ikke skal koste 30 mill om året at yde bilisterne noget service?
Det burde vel være piece og cake?

  • 7
  • 0

Der er noget der er helt, helt galt.

Hvordan i alverden kan det koste 30 millioner om året at drive de ca. 200 informationstavler der er på landsplan - det er omkring 150.000 per tavle.

Oplysninger eksisterer i forvejen, og det er jo ikke just fordi tavlerne streamer 8K video, så datamængden er jo uhyre beskeden.

Er det ikke endnu et eksempel på at det per definition skal være dyrt når det er i offentlig regi, og kan Ingeniøren ikke bore i hvordan man kan komme op på at bruge 150.000 per tavle om året, alene til drift?

  • 31
  • 0

Lidt ærgerligt at man er så hooked på disse variable tavler og smider så mange penge efter dem.

Man prøvede for nogle år siden i en periode at slukke tavlerne for at måle effekten. Der kunne ikke måles nogen synderlig effekt på trængsel eller trafikulykker i den periode hvor tavlerne var slukket.

Der er mange andre ting der har større betydning for trafikken end tavlerne. Men bilisterne vil helt sikkert blive glade for at se dem tændt igen. Det har vel en slags placebo effekt. Man føler at ”nogen gør noget” – ergo ”det går bedre”.

Men pengene kunne bruges meget bedre på andre ting hvor effekten er langt større.

  • 4
  • 16

Jeg hørte for nogle år tilbage at der kører en full-blown Oracle instans til hver tavle. Ved ikke om det var/er korrekt.

Ja det rygte har jeg også hørt, det er også derfor jeg appellerer til Ingeniøren om at bore mere i sagen, for det er helt grotesk.

Der behøver slet ikke være nogen database i den enkelte skærm - og "det offentlige" er velkommen til at ringe til mig, så vil jeg gerne vise hvordan det kan laves for en brøkdel af prisen.

  • 15
  • 0

bruge noget tid på at få lys i baglygterne på de nyere biler i stedet? Det tænder og slukker alt efter om de kører i skygge eller lys/sol.
Rigtig mange er ligeglade med skilte og oplysning. De kører videre, som de selv lyster med mobilen oppe til hovedet eller nede mellem benene, hvor de tror man ikke kan se det.

  • 11
  • 2

Tag 30 millioner kr. Eller 6 millioner for den sags skyld. Doner dem til et velgørende formål og spørg på datalogistudiet om de ikke kunne lave årets førsteårs projekt til et system om trafiktavler. Baseret 100% på opensource så vi undgår enhver debat om Oracle licenser.

Det er helt til grin at smide skatteborgernes penge væk på denne måde.

  • 13
  • 0

Tag 30 millioner kr. Eller 6 millioner for den sags skyld. Doner dem til et velgørende formål og spørg på datalogistudiet om de ikke kunne lave årets førsteårs projekt til et system om trafiktavler. Baseret 100% på opensource så vi undgår enhver debat om Oracle licenser.

Det er helt til grin at smide skatteborgernes penge væk på denne måde.


I princippet kan man for et par millioner om året have en person på job døgnet rundt med denne jobbeskrivelse:
Læse trafikbeskederne på en skærm koblet på Oracle-systemet.
Taste (ja, taste!!!) samme tekst ind på et ikke-licensbehæftet system, der sender teksten til tavlerne.

...og hvis Oracle-licensaftalen i den opstilling stadig giver pligt til at betale for hver bilist, er der vist nogle personer i det offentlige, der skal have forbedret deres evner til at indgå licensaftaler...

  • 13
  • 0

Jeg mener Kemp og Lauritzen nåede at pille en enkelt ned og var i gang med nummer to, da de fik en opringning om at stoppe. Jeg håber ikke den/dem de nåede at pille ned er nogen af dem de vil have gang i igen.

Skærmene burde skrottes - så der kan blive installeret nogle fuld-matrix RGB skærme i stedet.
For at sætte de 30 millioner lidt i perspektiv, så var anslået pris for samtlige nye tavler til Storebælt (83 tavler i forskellige størrelser) sat til 7 millioner kroner (udbud fra 2017).

  • 4
  • 0

Det er vel dataforbindelserne der koster kassen hvert år. Skulle ikke undre mig at hver tavle har 100 Mbit/s fiber forbindelse hos TDC....

  • 0
  • 0

Det er bare pseudo news der ikke forbedrer trafikken overhovedet.
Kun hvis det kan advare mod blokeringer/ulykker.
Der burde prioriteres imod de trafikforbedrende forhold.

Det er meget svært at forstå de mange mærkelige reguleringer som f.eks. chikane med kørsel i modsat kørebane (meget farligt), udkørsel uden nogen som helst oversigt (burde i stedet være en indkørsel.
De alt for mange hastighedsskift 'forbud på en lang indkørselsvej - tåbeligt og urimeligt

  • 0
  • 0

Nu har der været en masse gætterier på hvorfor disse tavler skal være så rasende dyre, men ingen svar.

Derfor vil jeg gerne gentage mit spørgsmål - kan Ingeniøren ikke bore i hvordan det kan være at det skal koste over 150.000 kr per tavle at drive sådan et system.

Jeg tror absolut ikke jeg er alene om at være mildt sagt forbløffet over prisen, og jeg gætter på at der er mange der godt kunne tænke sig at få den tekniske forståelse for hvordan prisen er sat sammen.

Så please, please, kan denne historie ikke blive fulgt til dørs?

  • 5
  • 0

Nå, åbenbart ikke.

Jamen det er jo herligt at et fagligt medie ikke gider undersøge en sag til bunds - en sag man måske kunne lære noget af.

Det er selvfølgelig også lettere bare at holde mikrofonen ukritisk op, eller bringe Google oversatte "artikler".

  • 4
  • 0