Motorvejens molbohistorie: Nu tændes - nogle af - trafiktavlerne igen
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Motorvejens molbohistorie: Nu tændes - nogle af - trafiktavlerne igen

Illustration: Vejdirektoratet

Sagen om de omdiskuterede, slukkede elektroniske trafiktavler, der skulle oplyse bilisterne på landets motorveje om ændringer i trafikken, har nu resulteret i, at en mindre del af tavlerne skal tændes igen i stedet for at blive pillet ned.

Størstedelen af de omdiskuterede trafiktavler forbliver slukket og skal efter planen tages ned, men tavlerne på Motorring 3 rundt om København bliver nu tændt igen. Transportministeriet oplyser, at Vejdirektoratet har fundet de nødvendige penge til at holde trafiktavlerne i drift frem til 2021.

Læs også: Molbohistorien om trafiktavler: Slukkede tavler bliver hængende

»Jeg har i dag drøftet sagen med transportordførerne fra regeringen og Dansk Folkeparti. Vi er enige om, at det er en god idé at prioritere overskydende midler fra Vejdirektoratets udbud til formålet. Det er forventningen, at de variable tavler på Motorring 3 vil have en positiv effekt på trafikafviklingen og på rejsetiderne,« siger transportminister Ole Birk Olesen (LA) i en pressemeddelelse fra ministeriet.

Trafiktavlerne på Motorring 3 og en række andre strækninger i hovedstadsområdet og Jylland har været slukket siden marts 2017, eftersom Vejdirektoratet ikke længere havde penge til at holde tavlerne i drift.

Uden tvivl konsekvenser for bilisterne

Beslutningen om at pille tavlerne ned får uden tvivl konsekvenser for bilisterne, understregede Vejdirektoratet sidste år.

Trafiktavlerne, også betegnet ITS-systemer, bruges til intelligent trafikstyring og informerer bilister på udvalgte strækninger om kø, ulykker, ændringer i fartgrænser og andre trafikforhold forude. Vejdirektoratets evaluering af tavlerne fra 2015 viser, at trafikafviklingen kører glattere med de elektroniske trafiktavler, og udenlandske undersøgelser har vist, at tavlerne reducerer risikoen for ulykker.

Trafiktavlerne på Motorring 3 udgør kun en lille del af de elektroniske trafiktavler, der i foråret 2017 blev slukket for at spare penge. Resten af de slukkede trafiktavler hænger over Køge Bugt Motorvejen, Holbækmotorvejen, Helsingørmotorvejen, Frederikssundmotorvejen og Herningmotorvejen, svarende til omkring halvdelen af Vejdirektoratets samlede antal elektroniske tavler.

»En anelse molboagtigt«

Dermed er der sat endnu et komma i et langt forløb, som er blevet betegnet af Socialdemokraterne som bizart og molboagtigt.

Tavlerne blev slukket i 2017, fordi Vejdirektoratet mistede de 30 millioner kroner i årlige puljemidler, der hidtil har finansieret dem. Beslutningen om at slukke trafiktavlerne er blandt andet blevet kritiseret af København Kommunes daværende teknik- og miljøborgmester, Morten Kabell (EL).

Læs også: Vejdirektoratet slukker elektroniske trafiktavler

Transportminister Ole Birk Olesen meldte to uger senere ud, at han »allerede« havde besluttet at sætte sagen på dagsordenen i forligskredsen bag finansieringen af tavlerne (S, R, SF, V, DF, LA og K). Socialdemokraternes Mattias Tesfaye, som altså selv udgør en del af forligskredsen, betegnede det dengang som »en anelse molboagtigt«, at forligskredsen ikke havde truffet en beslutning om trafiktavlerne, før finansieringen udløb, og tavlerne måtte slukkes.

Mødet i forligskredsen resulterede heller ikke i en beslutning om tavlerne, så nedtagningen blev i stedet sat på standby indtil 2018.

Seks millioner kroner om året

Vejdirektoratet har holdt trafiktavlerne i drift ved enkelte broer og tunneler, hvor det er særligt vigtigt at kunne kommunikere med bilisterne.

Tavlerne langs Motorring 3 forventes at blive tændt igen inden sommerferien. Udgiften for at holde tavlerne i drift er på 6,1 millioner kroner om året, som dækkes af Vejdirektoratets besparelser som følge af et »gunstigt udbud af vejdriften i perioden 2018 til 2021«.

Tilføjet 13/4: Transportministeriet bekræfter over for Ingeniøren, at alle de øvrige slukkede trafiktavler, som er opsat langs Køge Bugt Motorvejen, Holbækmotorvejen, Helsingørmotorvejen, Frederikssundmotorvejen og Herningmotorvejen, vil blive taget ned.

Her synes jeg det ville være dejligt hvis nogle af dem der taler så fint om IA - maskinlæring kom på banen med noget automatisering af systemet, så det ikke skal koste 30 mill om året at yde bilisterne noget service?
Det burde vel være piece og cake?

  • 7
  • 0

Der er noget der er helt, helt galt.

Hvordan i alverden kan det koste 30 millioner om året at drive de ca. 200 informationstavler der er på landsplan - det er omkring 150.000 per tavle.

Oplysninger eksisterer i forvejen, og det er jo ikke just fordi tavlerne streamer 8K video, så datamængden er jo uhyre beskeden.

Er det ikke endnu et eksempel på at det per definition skal være dyrt når det er i offentlig regi, og kan Ingeniøren ikke bore i hvordan man kan komme op på at bruge 150.000 per tavle om året, alene til drift?

  • 30
  • 0