Motorvej gennem Jylland får støtte fra politisk flertal

Motorvej gennem Jylland får støtte fra politisk flertal

Et flertal af Folketingets trafikordførere støtter en ny midtjysk motorvej, der skal aflaste E45. Analysen af de bedste jyske trafikløsninger er først færdig i 2013, men Venstre håber, at beslutningen kan tages allerede næste år.

Tre år, før nogen ved, om det kan betale sig, er et flertal af Folketingets partier nu parat til at vedtage en ny midtjysk motorvej fra Støvring til Kolding til 13-18 mia. kr.

Det skriver Jyllands Posten i dag.

»Det er den bedste løsning på trafikproblemerne i Østjylland. Vi håber, at vi allerede i 2011 kan træffe en principbeslutning om at bygge motorvejen,« siger Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen, der er valgt i Vestjyllands Storkreds til avisen.

En ny motorvej mellem Støvring/Hobro og Vejle/Kolding kan lette trængslen på E45 og muligvis erstatte dyre motorvejsudvidelser omkring Vejlefjordbroen.

Socialdemokraterne ser den nye motorvej som den økonomisk optimale løsning.

»Vi får ikke så stort et udbytte for pengene, hvis vi udvider den eksisterende østjyske motorvej, som hvis vi bygger en ny,« mener vejordfører Jens Chr. Lund (S). Både DF, K og De Radikale bakker op, mens SF som det eneste parti i kredsen bag trafikforliget er imod.

Screeningen er første del af den samlede analysepakke, som partierne bag trafikforliget blev enige om i januar 2009. Niras har kigget på en evt. midtjysk motorvejsforbindelse, men kommissoriet indeholder ikke krav om cost-benefitberegninger, men er fokuseret på at vurdere betydningen for de overordnede trafikmønstre. Derfor er der kun overslagsmæssige bud på omkostningerne ved de ni forskellige linjeføringer, som Niras har fundet relevante. Der er ikke regnet på, hvad nye broforbindelser enten over Lillebælt eller Kattegat kan komme til at betyde for fornuften og ikke mindst økonomien i en midtjysk motorvejsløsning. Efter planen skal forligspartierne have en delrapportering i efteråret 2011, men selve analysen er først færdig i 2013.

Dokumentation

Læs Jyllands Postens artikel
Læs om de forskellige analyser

Kommentarer (31)

[i]Måske[/i] forligspartierne skulle vente lidt med endnu en motorvej, og så se at få indhentet noget af efterslæbet på vedligehold af landets mange, mange hullede og misligholdte veje.
- Både kommunale, regionale og statslige veje.

  • 0
  • 0

Man skal ikke kun vente men stoppe.
Behovet for nye motorveje er størst på Sjælland. Skal jyderne absolut køre på motorvej kan de anbefales at benytte de nordjyske!!

  • 0
  • 0

Til torben Bauer:
Jeg kan ligesom ikke bruge de nørrejydske motorveje til noget hvis jeg skal til Harrislev. Hvis du mener jeg kan det, mener jeg også du kan tage Metroen på arbejde - så vi skal lige forholde os til hvor man skal fra og til.

En stor del af trafikken på motorvejen mellem Århus og Kolding er også lastbiler. Mere gods burte køres med tog. Men det er fint at politikerne kommer i gang og får løst problemet, for der går mange år inden vejen er bygget, uanset linjeføring.

Mht. Kattegat forbindelse, mener jeg at det er viktigere end Fehmer forbindelse - og gerne en Kattegatforbindelse med magnet højhastighedstog mellem Ålborg og Malmø - og senere Ålborg/Hamborg og Malmø/Berlin via Fehmer bro.

  • 0
  • 0