Motorola-fyrede starter antennevirksomhed

Som nogle af de første af de fyrede Motorolaansatte har antennegruppen nu meldt ud, at de intensivt vil afsøge muligheden for at starte egen virksomhed.

»Jeg har selv været med til at starte denne gruppe op tilbage i 1998, og jeg ved, hvad den kan, og den er blandt de absolut bedste i verden, så jeg har svært ved at acceptere, hvis det hele skulle fordufte, uden at vi i det mindste har prøvet alle muligheder for at se, om vi kan køre det videre samlet,« siger Morten Christensen, der sammen med 11 kolleger siden starten af januar har søgt efter både investorer og kunder, der er interesserede i at indgå i et samarbejde.

»Vi har været i gang med at undersøge potentielle kunder til vores virksomhed, hvis det bliver det, men også potentielle investorer og også haft kontakt med virksomheder, der laver antennedesign, for at høre om vi kunne passe ind og eventuelt understøtte en kapacitetsudvidelse,« siger Morten Christensen, der i tiden i Motorola var afdelingschef for antenneafdelingen.

På trods af den internationale afmatning er den tidligere afdelingschef i Motorola overbevist om, at findes der et område, der vil udvise betydelig vækst fremover, så er det netop inden for brug af antenner.

»Der er et stigende behov for antenner i udstyr. Vi har allerede set, hvordan routere udstyres med flere antenner, og det samme vil også ske med mobiltelefoner. Så hvor vi i dag kæmper med bare at få en antenne ind i en mobiltelefon, så skal vi i gang med proppe en tre fire stykker derned,« siger han.

Morten Christensen peger desuden på, at hvor selve printkortteknologien i et vist omfang kan genanvendes fra model til model, så skal antennerne skabes unikt til hvert enkelt produkt.

»Mobiltelefoner har forskellige formfaktorer, der gør, at man er nødt til at tilpasse antennen specielt til hver enkelt model, hvorimod printpladen med komponenter, den kan man sætte i forskellige modeller, mens antennen skal tilpasses specielt, og det vil også gælde for andre typer af terminaler, der i den kommende tid i stigende grad vil blive trådløse,« siger Morten Christensen.

Endnu er iværksætterbestræbelserne så nye, at et egentligt firma ikke er etableret, da de 11 stadig overvejer muligheden af at lade sig opsluge af en anden mobilvirksomhed eller en virksomhed som Pulse eller Molex, der decideret arbejder med udvikling af antenner. Morten Christensen vil ikke sætte navn på kommende samarbejdspartnere, men han er optimistisk med hensyn til de kommende muligheder.

»Vi har et par varme spor. Vi er jo en godbid for de virksomheder, der kan se gennem finanskrisetågen,« siger han.

Motorola meldte sidste år ud, at afdelingen i Aalborg ikke skulle fortsætte, og siden har den lokale ledelse med Flemming Eriksen i spidsen og med hjælpe fra Aalborg Kommune og Invest in Denmark forsøgt at få afdelingen solgt fra.

I begyndelsen af det nye år måtte Flemming Eriksen dog erkende, at bestræbelserne på at få solgt virksomheden fra, var skrinlagt, hvorefter samtlige 260 medarbejdere blev sagt op. Motorola har som en del af fratrædelsespakken blandt andet gjort det muligt for de ansatte på en fordelagtig måde at starte egen virksomhed.