Motorleverandør dømt for snyde DSB: Alligevel indgår de forlig

PLUS.
IC3-togene blev leveret til DSB over en tiårig periode fra 1989 til 1998, så de ældste togsæt er i dag er ude over deres tekniske levetid på 30 år. På grund af IC4-fiaskoen skal de imidlertid køre til 2028-2030. Behovet for levetidsforlængelse har været medvirkende til, at DSB indgik forlig med motorproducent, der ved flere instanser er dømt for at snyde DSB og presse konkurrenter ud af markedet med ulovlige metoder. Illustration: DSB

Selv om den tyske motorleverandør Deutz og virksomhedens danske forhandler er dømt for at snyde DSB i en sag om reservedele til IC3, har DSB i al stilhed indgået forlig og købt ind for 50 mio. kroner hos de dømte. Motorleverandøren er nemlig afgørende for, at DSB kan holde liv i IC3.

»Vi har små 400 Deutz-motorer liggende i vores IC3 tog, så det ville være meget omkostningstung af skifte motorleverandør i en sag, hvor parterne kunne forlige en tvist.« Sådan lyder DSB’s forklaring
Få adgang til PLUS-indhold og e-avisen
Læs videre med et digitalt abonnement på Ingeniøren PLUS.
De første 30 dage er gratis.
Dit medlemsskab giver dig adgang
Som medlem af IDA er Ingeniøren PLUS en del af dit medlemskab. Log ind med Mit IDA for at aktivere adgangen til PLUS-indhold.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk.