Motoren på IC4-tog revnede
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Motoren på IC4-tog revnede

Mandag revnede motoren på et af DSB's IC4-tog. Toget er to år gammelt og måtte tages ud af drift.

DSB foretog en visuel inspektion af resten af IC4-togene, men de fik lov til at køre videre.

Det oplyser den socialdemokratiske trafikordfører Magnus Heunicke til Ingeniøren. Han har opsnuset de nye problemer for IC4-motorerne gennem sit personlige netværk.

Han er derimod ikke blevet informeret af den nye transportminister, Hans Christian Schmidt (V), eller forgængeren, Lars Barfoed (K). Derfor har han nu stillet spørgsmål om sagen.

»Det lyder alvorligt, når der er revner i en motor, men vi ved ikke, hvor alvorligt det er,« konstaterer han.

»Rigsrevisionen har allerede én gang vurderet IC4-sagen. En hjørnesten i Rigsrevisionens kritik var omfanget af information til Folketinget. Det er afgørende, at vi får information om IC4-togene,« siger han.

Den socialdemokratiske ordfører beder derfor om svar på, hvor alvorlige motorproblemerne er, både for det enkelte tog og for hele IC4-projektet.

Det lykkedes ikke umiddelbart Ingeniøren at få en kommentar fra DSB, der for nylig erklærede, at IC4-projektet nu kører efter de reviderede planer.

Dokumentation

Magnus Heunickes spørgsmål til transportministeren

Emner : Tog
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

en kommentar fra DSB, der for nylig erklærede, at IC4-projektet nu kører efter de reviderede planer.

De reviderede planer er vel, at skidtet kan skrodtes.

  • 0
  • 0

Det er utroligt at selv de mindste problemer skal tages op politisk. Nu skal jeg ikke kloge mig, men mon ikke motorerne på IC4 er hyldevarer (selv om der vist ikke er ret meget i det projekt der er det), så det er jo bare at skifte den ud og så er den potte ude.

Man kan jo sagtes stille og roligt undersøge hvorfor den gik i stykker og alt efter hvad man finder ud af tage affære derefter, men det er vel ikke noget hele Danmark skal indblandes i.

Hvad bliver mon den næste IC4 overskrift?

Rude på IC4 tog revnet - Magnus Heunicke er ikke blevet informeret af trafikministeren. "En revnet rude er en meget alvorlig sag" udtaler Magnus Heunicke "Vi må undersøge hver en sprække for at se om der er noget at komme efter".

IC4 toilet stoppet til - Magnus Heunicke er ikke blevet informeret af trafikministeren omkring de sundhedsskadelig konsekvenser af det manglede udslip og udtaler "Trafikministeren har stoppet for al kommunikation omkring væsentlige IC4 problemer - vi må til bunds i hvad problemet er" .

  • 0
  • 0

IC4 tog kom til tiden - Magnus Heunicke er ikke blevet informeret, om hvorfor det kom til tiden. Og ville tage sagen op med regeringspartierne, så den slag ikke sker igen.

  • 0
  • 0

IC4 tog kom til tiden - Magnus Heunicke er ikke blevet informeret, om hvorfor det kom til tiden. Og ville tage sagen op med regeringspartierne, så den slag ikke sker igen.

Bare rolig, det kommer ikke til at ske igen, nu skal de jo have en masse nye signaler, du må kalde mig Lars Løkke hvis de ikke også giver problemmer.

  • 0
  • 0

I starten var jeg fyr og flamme over DSB's IC4 tog, men nu har skandalen rullet så længe eftehånden, at jeg bare trækker lidt på smilebåndet hver gang der kommer noget nyt - for det gør der jo nærmest i en lind strøm.

Det korte af det lange omkring de famøse tog, må være, at de bare generelt er en katastrofe af ubeskrivelige proportioner, som bare bliver ved med at rulle fra nu af og til de en gang bliver skrottet eller solgt videre til nogle andre stakler.

Hvis ikke der er noget galt med toget, så er der noget galt med tekniske ting omkring handelen osv... Forhåbentligt sørger politikerne for, at det er definitivt sidste gang, DSB har fået lov til at "lege" togindkøbere/designere - det håber jeg noget så inderligt. Med alle de akkumulerede problemstillinger omkring IC4, har DSB virkeligt bevist at de er hamrende inkompetente på nærmest alle områder, når det handler om at lave tog fra bunden af.

Med venlig hilsen :-)

  • 0
  • 0

[/quote]
Bare rolig, det kommer ikke til at ske igen, nu skal de jo have en masse nye signaler, du må kalde mig Lars Løkke hvis de ikke også giver problemmer.[/quote]
Lige en lille rettelse, venligt ment :-)
Det er Banedanmark, der skal have ny styringsteknologi og ikke DSB. DSB er "bare" en operatør, der kører på Banedanmarks skinnenet, på lige fod med Arriva, DSB first osv.
Desuden skal de gamle signaler rent fysisk fjernes og erstattes med baliser, der kommunikerer data til togets computer, hvorved denne får information om hvor langt der er frit foran toget, hastighed osv.

Populært sagt flytter man signalerne ind i togets computer.

Samtidigt nedlægger Banedanmark en masse gamle og udtjente sikringsanlæg og brugergrænsefladen til styringen af de nye anlæg, og opnår nogle effektiviseringer.

Med venlig hilsen :-)

  • 0
  • 0

Helt ligegyldigt er det vel ikke, hvis det skulle vise sig at være et generelt problem. Jeg går nemlig udfra at det i sidste ende er vores alle sammens skattepenge som skal betale.

  • 0
  • 0

Selvom IC3 oprindeligt, var tæt på en stor skandale, det de blev bygget, så forstår jeg ikke, hvorfor man ikke i stedet bygger tog efter denne model. IC3 har kørt i mange år, personalet har erfaring med toget, værkstederne håndterer dem, komponenterne er standard og kvalitet. Toget er lavet i aluminium, og ikke rustbart stål. Der havde ikke været nogen grund til et nyt tog - IC3 var så moderne, da den blev lavet, at den fuldt ud lever op til IC4. Der findes tog, der er mere moderne, kører hurtigere, har kurvestyring osv. Hvis valget, var faldet på et sådant tog, var det til at forstå. Men, at bestille et tog, der er ringere end dets forgænger virker ikke fornuftigt. Er DSB forpligtet til - eller har de lovet at tage imod togene? Men hvis de er, og det viser sig, at de kræver for megen vedligeholdelse, så tror jeg det bedste er at sælge dem til lav-lønslande, hvor motorudskiftninger, rudeuskiftninger osv. toiletter der ikke skyller ud osv. er hverdagskost. Det koster jo intet at reparere i lande som polen, spanien, og lande, hvor arbejdskraft intet betyder. Så togene, må da være nogen penge værd, til lande der har lave lønninger. Betyder arbejdslønnen intet, og er motoren billig, så betyder det jo intet at skifte.

Hvis motoren kun er to år gammel, så er to års levetid lav. Jeg gætter på, at IC3 kører længere tid per motor.

Hvis IC4 toget, kan anvende IC3 komponenter, er løsningen måske bare at isætte en IC3 motor. Om togets stel så holder, vil fremtiden vise.

Jeg tror, at det i nogle tilfælde, ikke er DSB's skyld alene når det går galt. Men, med IC4, tror jeg de har været klar over, at de bestilte lavere kvalitet, end det gamle IC3 tog, og at bygge tog efter IC3's model havde givet højere kvalitet.

  • 0
  • 0

Selvom IC3 oprindeligt, var tæt på en stor skandale, da det de blev bygget, så forstår jeg ikke, hvorfor man ikke i stedet bygger tog efter denne model.

Det kunne der formodentligt være to grunde til. Den ene er, at så ville man ikke få lov til / have grund til at lave et nyt design. Den anden er, at man formodentligt har fået et billigt tilbud, lige som med Tårnfalken. Men man får jo sjældent mere end hvad man betaler for.

  • 0
  • 0