Monster-raketmotor klar: Blue Origin når vigtig milepæl
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Monster-raketmotor klar: Blue Origin når vigtig milepæl

Sådan så det ud, da den første raketmotor BE-4 trillede af sted. Foto: Jeff Bezos / Blue Origin

Det er sjældent, at Amazon-grundlægger Jeffrey Bezos lægger deciderede nyheder ud på Twitter, men i går var en undtagelse.

To tweets viser billeder af hans rumfartsselskab Blue Origins monster-raketmotor kaldet BE-4.

Udviklingen af raketmotoren har været i gang i over fire år, og nu er den første endelig blevet samlet, og to andre er på vej.

Meget stærkere end lillebror

Det er planen, at syv af de motorer skal sende Blue Origins kommende raket, New Glenn, i kredsløb om Jorden.

Læs også: Genbrugs-raket (næsten) på størrelse med Saturn V skal flyve inden 2020

Raketten er præcis som selskabets nuværende raket New Shepard genanvendelig ligesom konkurrenten SpaceX’ Falcon 9, men New Glenn har i modsætning til sin Blue Origin-lillebror nok kræfter til at medbringe både cargo og passagerer.

Raketmotoren var tænkt til at positionere Blue Origin i de private firmaers interne rumkapløb om at få de første mennesker ud i rummet. Men med SpaceX’ udmelding i sidste uge om en mission rundt om Månen allerede næste år er det muligvis tabt for Blue Origin.

New Glenn skal ud i rummet inden 2020

Raketmotoren BE-4 markerer dog samtidig et skift hos Blue Origin, der går fra at bruge flydende brint til at bruge flydende metan-gas (begge sammen med flydende ilt).

Læs også: Rumforsker: Månerejsen er en taktisk manøvre af SpaceX

Og syv af slagsen vil have en samlet trykkraft på 17.000 kN mod SpaceX’s Falcon Heavy 22.000 kN trykkraft og Nasas kommende SLS på 37.000 kN trykkraft.

Ifølge nyhedssitet The Verge skal raketmotoren nok fragtes ud til Blue Origins testcenter i det vestlige Texas, hvor selskabets New Shepard-raket også er blevet opsendt fra og er landet igen.

Monsterraketten New Glenn er i øvrigt endnu ikke bygget, men formentlig skal den samles endeligt på Blue Origins produktionsfacilitet på Nasas gamle rumhavn Cape Canaveral i Florida. Og inden 2020 har den ifølge planen været i kredsløb om Jorden.

Normalt er der tale om to forskellige tilstandsformer, flydende eller gasformig, men det dækker måske over at metanen er super kritisk?

  • 0
  • 0