Mongoliet vil flytte sin hovedstad til tysktegnet sattelitby
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Mongoliet vil flytte sin hovedstad til tysktegnet sattelitby

Den tyske tegnestue RSAA har tegnet masterplanen for Mongoliets mulige nye hovedstad Illustration: RSAA

USA gjorde det, Brasilien gjorde det, og det samme gjorde Australien og Pakistan – flyttede deres gamle hovedstad til et helt nyopført administrativt centrum. Nu overvejer Mongoliet at gøre det samme.

Faktisk er planerne så fremskredne, at regeringen de kommende dage skal stemme om det ambitiøse forslag om at flytte hovedstaden Ulan Bator 30 kilometer længere mod syd, ifølge siden globalconstructionreview.com.

Maidar er navnet på den nye satellitby, der allerede er under opførsel. Byens masterplan står forskellige tyske firmaer for, mens både kinesiske og russiske investorer har vist interesse for at skubbe planen videre. Over de kommende årtier får det 110.000 ha store område angivelig plads til hele 300.000 indbyggere, nye virksomheder og industrier samt, måske, Mongoliets nye administrative center.

Beslutter parlamentet at flytte parlamentet til Maidar, kan konstruktionen af landets nye administrative hovedkvarter starte omkring år 2017.

Første fase omfatter beboelses- og forretningskvarterer med plads til 90.000 indbyggere og skal bygges over en 15-årig periode. Flere lokale industrier og virksomheder har allerede købt grund i området, hvor den statslige tv-station også har opført sit hovedkvarter. Det, der måske bliver den nye hovedstad, bygges op omkring en 54 meter høj Buddha-statue, der var planlagt nogle år i forvejen.

Stærk forurening i hovedstaden
Mongoliet er med blot 1,7 indbygger pr. kvadratkilometer verdens tyndest befolkede land. Umiddelbart virker det sparsomt befolkede land med det barske fastlandsklima og de uendelige stepper ikke som det mest oplagte sted i verden at flytte en hovedstad. Forklaringen er, at den gamle hovedstad i dag kæmper med store smogproblemer.

Halvdelen af Mongoliets to millioner indbyggere bor i Ulan Bator. Kul er billigt, og med gennemsnitstemperaturer om vinteren på tænderklaprende minus 40 grader er kulfyring den nemmeste og billigste måde for private husstande og kraftværkerne at få hurtig varme i byen på. Fastlandsklimaets højtryk, der om vinteren fastholder forurening, mangel på vegetation og en forældet bilpark, forværrer problemet.

Som en konsekvens skyldes hele ti procent af dødsfaldene i dag forurening. I en nyligt offentliggjort rapport fra Verdensbanken viste eksponeringen fra de sundhedsskadelige partikler i byen sig at være syv gange højere end de mest lempelige WHO-mål. Ved at flytte hovedstadens løbske byudvikling mod syd er det håbet, at skabe rum for en mere bæredygtig urban udvikling.

Tyske arkitekter og entreprenører til opgaven
Den tyske arkitekt Stefan Schmitz fra tegnestuen RSAA har tegnet masterplanen til byen Maidar. Tegnestuen har tidligere stået bag flere store urbane projekter i Kina. Desuden har flere andre tyske virksomheder og entreprenører meldt sig på banen til den store opgave. Energikonsulent på projektet bliver TransSolar fra Stuttgart, mens Ingenierbüro Kraft fra Berlin står for kanal- og vandingssystemer.

Udfordringerne står i kø. Det ekstreme klima, der veksler fra plus 40 om sommeren til minus 50 om vinteren, udgør i sig selv et problem. Dertil kommer manglen på vand. Byplanen er derfor udlagt til at udnytte den sparsomme regn og grundvand bedst muligt. Vand fra de private husstande genbruges, regnvand opsamles langs byens hovedgader, og flere reservoirer er planlagt til at dirigere vandstrømme tværs gennem byen mod Gobi-ørkenens nordlige kant, hvor RSAA har beregnet, at det er muligt at overrisle en del jord til fødevareproduktion.

Sol- og vindteknologi bliver byens primære energikilde. For at reducere biltrafikken har byplanen forsøgt at tage hensyn til folks transportmønstre med forskellige kollektive trafikløsninger. Blandt med en kabelbane til Ulan Bator, som undervejs også passerer et nyt ski-resort. Maider får desuden en station langs den legendariske Transibiriske Jernbanes afgren mod Beijing.

I den gamle hovedstad er problemet med forureningen stadig så omfattende, at flere internationale organisationer, heriblandt Verdensbanken samarbejder med den mongolske regering om løsninger. Et projekt blev for fire år siden sat i gang for at hjælpe lokale med at installere mere energieffektive varme- og energiløsninger.

Har man tyskkundskaberne på plads, kan man i denne video fra WDR se mere om opførelsen af Maidar og de tekniske udfordringer. I filmen bliver der også fokuseret på den lokale modstand, som projektet på stepperne har mødt fra de lokale normadefamilier

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

man ved kul er årsagen hvorfor så ikke bare droppe kul

  • 2
  • 8

Det fjerner ikke problemet med manglende vand og anden forurening at holde op med at bruge kul.
Det er en større udfordring at lave et "Venus project"-størrelses projekt, men det lyder spændende.
Det er naturligvis rasende dyrt at bygge en ny by, men mon ikke de har regnet på det i form af fremtidssikring, strømforbrug, vandforbrug, forurening og meget andet. Et projekt som dette tiltrækker opmærksomhed og miljøbevidste virksomheder.

  • 4
  • 0

Det er naturligvis rasende dyrt at bygge en ny by, men mon ikke de har regnet på det i form af fremtidssikring, strømforbrug, vandforbrug, forurening og meget andet.

Når man er gået ned af en blindgyde er det somme tider nødvendigt at gå helt tilbage igen og starte på en frisk. Et projekt som dette - hvis ellers det kan blive finansieret - kan blive er fantastisk mulighed for at løse en hel stribe af problemer i et stort sats og løfte hele landet. Det kan også blive et lærestykke for andre. Vi bør alle bidrage til at det bliver gennemført, om ikke med andet, så penge. Danmark kan sikkert bidrage med meget mere.

  • 9
  • 2

De har også gjort det i Kasakhstan hvor Astana blev bygget som ny hovedstad fra '95 og frem. Astana erstattede Amanty.
Men i Kasakhstan har de også massive olieindtægter til at finansiere byggeriet.

  • 2
  • 0

Giver kulfyrede kraftvarmeværker problemer med partikler og smog?
Hvis der etableres moderne kulfyrede kraftvarmeværker og fjernvarme, er det jo ikke nødvendigvis en samfundsmæssig god ide at udfase kul, de økonomiske muligheder er jo ret begrænsede.

  • 0
  • 0

De har også gjort det i Kasakhstan hvor Astana blev bygget som ny hovedstad fra '95 og frem. Astana erstattede Amanty.
Men i Kasakhstan har de også massive olieindtægter til at finansiere byggeriet.

Ja, og så købte de et cykelhold til at slå navnet fast. Mon ikke 99% af TV-sererne alligevel stadigvæk tror, at Astana er en Italiensk Pølse eller noget.
Måske de burde starte mindre ambitiøst med at kalde holdet for Kasakhstan, så folk først blev klar over at landet eksisterer :)

  • 4
  • 0

Ja, og så købte de et cykelhold til at slå navnet fast. Mon ikke 99% af TV-sererne alligevel stadigvæk tror, at Astana er en Italiensk Pølse eller noget.
Måske de burde starte mindre ambitiøst med at kalde holdet for Kasakhstan, så folk først blev klar over at landet eksisterer :)


Alle cykelkyndige kender udemærket Kasakhstan, ikke mindst pga. Vinokurov. Desuden blev holdets historie nævnt meget af kommentatorer da holdet var nyoprettet, så jeg tror du undervurderer tv-seerne :)

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten