

Hvis en journalist i år 600 før vores tidsregning skulle skrive om en ny opfindelse, ville svinghjulet være et oplagt bud.
Princippet er simpelt: En pottemagers drejebænk og en vandmølle fungerer bedre, når et tungt, drejende hjul oplagrer og fordeler energien.
I dag har teknologien udviklet sig lidt, og med magneter og elektricitet kan svinghjul fungere som en slags batteri, der kan lagre kinetisk energi.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
der er ikke meget reel information på hjemmesiden
To modeller 70 kWh og 250 kWh lager kapacitet
De kan begge give 1 MW - for 70kWh er det så i ca 4 minutter og 250 kWh ca 15 minutter.
Skal færgen bruge 1000 hk = ~ 750 kW, så kan den sejle 250/750 time ~= 20 min på den store batteripakke og uden sikkerheds/reserve margin. Jeg ville nok selv have lige så meget i sikkerhedsmargin som forbrug så 10 min.
Men igen det er meget svært at blive klog på deres produkt og det synes jeg er synd.
Fly wheels kan helt sikkert bruges til noget, men om det giver mening til fremdrift af et skib er ikke til at gennemskue. Dertil kommer gyro virkninger - er de store/små osv ???
At så gå i gang med en løsning der oven i dette skal kunne fungere på et skib i søen indikerer en manglende realitetssans.
A.K.A. "Greenwash"
Sats hele butikken på en teknologi du ikke regner med kan komme ordentlig i mål. Så kan man vise kunderne at man gør noget (samtidig med man slipper for at gøre noget).
.
.
.
.
Var der nogen der hviskede "Luftfart" ?
Der er her information om at nogen har forsøgt med teknologien, i rimeligt stor målestok, og over en længere periode, uden at lykkes. At så gå i gang med en løsning der oven i dette skal kunne fungere på et skib i søen indikerer en manglende realitetssans.Firmaet gik fallit to gange 2011 og 2018.
Forslaget forekommer mig vanvittigt. Svinghjul egner sig til højfrekvente kortvarige tilførsler af energi som for eksempel til at komme over det døde punkt på en dampmaskine. Jeg er bekendt med tre firmaer der enten har installeret lignende systemer eller er i opstart fasen Beacon Power (www.beaconpower.com). Firmaet gik fallit to gange 2011 og 2018. Der er to installationer i USA i MW klassen. Begge er til vedligeholdelse af frekvensen på nettet.
Active Power (www.activepower.com). Firmaet specialiserer sig i UPS der tillader vedligeholdelse af strømmen (også i MW klassen) til en backup generator kan blive startet. Firmaet kører i øjeblikket.
Helix Power (www.helixpower.com). Firmaet forventer at levere sit første produkt næste år.
Karakteristisk for all eksempler og produkter fra de tre firmaer er at systemerne leverer energi ganske kortvarigt fra nogle sekunder til måske ti minutter.
Jeg synes, at IDA´s mediehus bør forsøge at redde lidt af både sin egen og IDA´s troværdighed ved at supplere artiklen med noget eksperimentelt opnået dokumentation, der underbygger, at løsningen vil byde på en fornuftig samlet effektivitet, når slutteligt anvendt til Molslinjens (særdeles både effekt- og energikrævende) formål.
Når løsningen menes bedre end Li-ion batterier, bør der også kunne fremlægges dokumentation for opnåelig nyttiggjort energitæthed. Især kWh/kg medsejlende totalmasse er formentlig vigtig på en hurtigfærge, men kWh/m3 totalvolumen er nok også interessant.
Der kunne også spørges lidt ind til capex og opex, selvom det i højere grad kan være en ærlig sag, hvis økonomien endnu ikke er er ligeså afklaret i den givne og måske først nyligt påtænkte sammenhæng.
Forstår ikke at nogen kan forestille sig at Svinghjul er en brugbar energikilde til dette formål. Forstår ikke at en teknisk ansvarlig fra Mols linien er positiv overfor at gennemføre sådan et håbløst eksperiment. Forstår ikke at nogen gider at skrive en teknisk artikel baseret på denne teknologi til den aktuelle anvendelse. Forstår ikke at der er nogle i debatten som er positive overfor ideen. Det burde være en nem sag at konkludere at der er tale om noget ubrugeligt skrammel - til den aktuelle anvendelse.
Som ofte, når det handler om energilagring, savnes oplysninger om den samlede effektivitet. - Fra el-net i/nær havnen til skrue-/pumpeaksel (er det vist i dette tilfælde?)
Det kan være af underordnet betydning, at noget roterer næsten friktionsløst, hvis der indgår mere væsentlige tab i evt. nødvendige, transformere, invertere, kabler/kontakter/sikringer o.l. med store strømstyrker, mekaniske gear, ...?, samt i den viste (indbyggede) motor/generator.
Selv når der (i andre tilfælde) benyttes el, der med større ret kan siges at være gratis, er tabene vigtige, fordi tabene også betyder, at mere udrustning vil skulle fremstilles, etableres, evt. transporteres i derfor tungere transportmidler, vedligeholdes og senere skrottes. Dette med potentielt større ressourceforbrug, samt både klima- og andre miljøbelastninger til følge.
Trækstyrken af materialet i rotoren er en af de vigtige parameter for svinghjul og belatningen af materialet stiger med vinkelhastigheden af rotoren i anden potens (ligesom energien). Det er den parameter du skal kikke på. Da belastingen også stiger med radisus i anden potens, vil højhastigheds svinghjul oftest have relavtiv små diametre. Som man også kan se af billedet er WakeUp's FW højt og tyndt (og rotoren sansynligvis af kulfiber). Den tykke stålkappe er der også af en grund, da man ikke har lyst til at se rotoren komme ud af "beholderen" ;-)
Energitætheden for en skive er 0,6 sigma / rho så det giver interessante muligheder
alm stål 0,5 Wh/kg kulfiber laminat 150 grafen 10000
til sammenligning er benzin 10000 Wh/kg
Det er almen viden, så mon ikke der er taget højde for det?
Kan man ikke modvirke noget af gyroeffekten ved at lade halvdelen af svinghjulene rotere i én retning og den anden halvdel i den anden retning?
Andre har svaret, men den skitserede ophængning benyttes i gyrokompasser. De er ganske vist små, måske 50 cm^3, men aligevel. Opskalering synes indlysende. Rystelser har man også løst i kompasser, så ....
Der laves studier omkring Flywheel offshore, sehttps://orbit.dtu.dk/en/publications/magnetic-bearings-for-offshore-flywheel-energy-storage-systems
Hvis gyroen vippes under sejladsen, så vil der skabes gyroeffekt, der kan belaste lejer.
Jeg har faktisk svært ved at forestille mig en dårligere anvendelse af svinghjul end netop på et skib. Af akkurat den grund.
Lige et spørgsmål til sagkundskaben fra en ikke-ingeniør: Når noget drejer i et magnetisk felt, induceres der så ikke elektriske strømme, som vil tage noget af energien og dermed virke som friktion?
Jo, et af trickene vil være at opbygge motor/generatoren så der ikke er hvirvelstrømstab - altså ikke før man begynder at tappe strøm fra systemet.
Tages der højde for gyroeffekten? Hvis gyroen vippes under sejladsen, så vil der skabes gyroeffekt, der kan belaste lejer.
God pointe. Jeg tror at de er nødt til at ophænge den gyroskopisk. Ved ikke om de magnetiske lejer kan bære hvis skibet "banker bundgarnspæle". Ry
Var jeg Molslinien ville jeg nok satse på en anden teknologi, H2 f.eks.
Lige et spørgsmål til sagkundskaben fra en ikke-ingeniør: Når noget drejer i et magnetisk felt, induceres der så ikke elektriske strømme, som vil tage noget af energien og dermed virke som friktion?
Tages der højde for gyroeffekten? Hvis gyroen vippes under sejladsen, så vil der skabes gyroeffekt, der kan belaste lejer.
OK, sad lige og skulle skrive både det med at det er kvadratisk og at de roterer, så takker for at andre laver sure opstød. Det skar lidt i øjnene at læse den artikel.....
Svinghjul roterer, de svinger ikke😄
Energien i et svinghjul stiger kvadratisk og ikke eksponentielt. Der er intet nyt under solen, udover det er et dansk firma. Svinghjul (flywheels) som energi lager til nødstrøm og netsupport har eksisteret lige så længe (og længere) end jeg har arbejdet i branchen (22 år). Ingen af dem har stor kommerciel succes,men en del har prøvet. De mangler typisk energitæthed og har forholdsvis store tomgangstab til opretholdelse af systemet (balance of plant). Det FW vi leverer er fra Vycon Power og på 3-5MJ og fylder som et stort køleskab. Det har vi benyttet i over 15 år, til de kunder, der ønsker det. Ultracapacitors er en mere tabfri løsning med nogenlunde samme energitæthed, som er billigere i indkøb og drift. Ved hurtige/hyppige op- og afladning er har FW typisk problemer med at komme af med varmen, grundet den isolerende effekt af det vacuum rotoren befinder sig i.