Molekylejagten i universet går ind i en ny fase


Astrokemi Radioteleskopet ALMA og rumteleskopet Webb er astrokemikernes bedste værktøjer
Vores viden om de kemiske processer i universet er blevet afgørende bedre de senere år takket være nye observationer, laboratorieeksperimenter og teoretiske studier.
I den forbindelse er astrokemikerne blevet overrasket over, hvor let de kemiske processer i universet går i gang.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
mere/OT=on
spillet Elite
/OT=off
Tak, Ditlev. Du glemte henvisningen til Spillet Elite fra 1984!
(Jeg ved ikke, hvorfor jeg forvekslede Ditlev og Jens; 2 ret underholdende bi-dragere her.)
ville være noget i retning af spillet Elite, hvor udviklerne fik dannet et hekt univers på ganske få kilobyte ram - ved nogle vilde og kreative algoritmer, der skabte verden on-the-fly og reproducerbart (hvis jeg ellers forstod det rigtigt).
Tak, men det var nu ikke mig, der skrev det.@Ditlev: Du har delvist ret: "workset" (
Så vidt jeg husker var der faktisk 32MB RAM i vores VAX, hvor 3-tallet blev af ved jeg ikke.
/OT-on
@Ditlev: Du har delvist ret: "workset" (antal pages i RAM til rådighed) kunne dengang være betydelig mindre end programmets virtuelle adresserum, men det var mit først år med programmering og FORTRAN. Men at bedømme datiden ud fra. hvad man siden har lært er sjældent særlig produktivt. Jeg tror hdd var noget mindre end 1GB dengang.
Et af mine senere programmer "denormaliserede" 'punkter' i "polygoner, linjer, punkter" til (disk-) blokke og så kørte DBMS pludselig 60 gange. Typisk udtræk tog15 sekunder i stedet for 15 minutter. Den del af prototypen blev ignoreret, så der gik 10 år, før man fandt et "købe-GIS", som kunne det?
/OT-off
Så fred med det. Ideen med detektion af moleyler med "lys" var også, som der står i artiklen, noget ældre - min anekdote var et kuriosum.
Det kunne måske være gemt komprimeret på en måde. Dengang brugte man (som i dag) desuden harddisken som ram, og ram som vi kender i dag havde man ikke rigtigt - det var derimod cache til harddisken. Og harddisken, kunne være cache til tape maskinen. Så der var plads nok, der skulle bare store ruller tape på...En af mine første computerspil ideer (CSI) var et instrument, som kunne detektere molekyler på stor afstand. Uheldigvis (for mig) skulle mit univers bestå af 1000^3 "celler" (4GB) i en VAX-780 i 1981 - den havde vist 2 MB RAM dengang;-) Det gav naturligvis en allokeringsfejl dengang. Men det havde jeg intet begreb om dengang. Måske skulle man tage ideen op igen - nu hvor den fejl kan undgås.</p>
<p>Inspirationen var "Star Trek" - et 2D spil på VMS. Men jeg gik videre med mere mulige programmer: et DCL baseret UX til databaser og styring af softwareudvikling, som holdt styr på kommandolinier til værktøjerne - det var før VMS fik commandline editing.
En af mine første computerspil ideer (CSI) var et instrument, som kunne detektere molekyler på stor afstand. Uheldigvis (for mig) skulle mit univers bestå af 1000^3 "celler" (4GB) i en VAX-780 i 1981 - den havde vist 2 MB RAM dengang;-) Det gav naturligvis en allokeringsfejl dengang. Men det havde jeg intet begreb om dengang. Måske skulle man tage ideen op igen - nu hvor den fejl kan undgås.
Inspirationen var "Star Trek" - et 2D spil på VMS. Men jeg gik videre med mere mulige programmer: et DCL baseret UX til databaser og styring af softwareudvikling, som holdt styr på kommandolinier til værktøjerne - det var før VMS fik commandline editing.