Molbohistorien om trafiktavler: Slukkede tavler bliver hængende

Illustration: Vejdirektoratet

Sagen om de elektroniske trafiktavler, der holder bilisterne på landets motorveje orienteret om ændringer i trafikken, har nu taget en ny drejning. De omdiskuterede trafiktavler forbliver slukket, men de får lov at blive hængende, indtil det er politisk besluttet, om ordningen skal leve videre. Det oplyser transportminister Ole Birk Olesen (LA) til Ingeniøren.

Læs også: »En anelse molboagtigt«: Minister vil have elektroniske trafiktavler op igen

Sagen tog sin begyndelse i marts, da Vejdirektoratet måtte slukke for trafiktavlerne, fordi direktoratet med udgangen af 2016 mistede de 30 millioner kroner i årlige puljemidler, der hidtil har finansieret dem.

»En anelse molboagtigt«

Transportminister Ole Birk Olesen proklamerede to uger senere, at han 'allerede' havde besluttet at sætte sagen på dagsordenen ved næste møde i den politiske forligskreds bag finansieringen af tavlerne. Socialdemokraternes Mattias Tesfaye betegnede det dengang som 'en anelse molboagtigt', at forligskredsen ikke havde truffet en beslutning om trafiktavlerne, før finansieringen udløb, og tavlerne måtte slukkes.

Forligskredsen, som består af Socialdemokraterne, Radikale, SF, Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Konservative, har nu haft sit møde om sagen. Og resultatet er, at nedtagningen bliver sat på standby, indtil der er truffet en beslutning om trafiktavlerne, skriver Ole Birk Olesen i en e-mail til Ingeniøren.

»I forligskredsen har vi i marts haft en drøftelse af sagen i lyset af, at der ikke er midler til en fortsat drift. I forligskredsen er der et ønske om, at tavlerne ikke tages ned, før mulighederne for at finde ekstra midler er afsøgt. Det er derfor aftalt, at systemerne slukkes, men at selve nedtagningen udsættes. Hvis det så viser sig, at der ved udgangen af 2017 ikke er tilvejebragt de nødvendige midler, vil de elektroniske tavler blive taget ned,« skriver Ole Birk Olesen.

Beslutning må vente

Med andre ord kan uvisheden om trafiktavlernes fremtid fortsætte året ud. De elektroniske tavler bruges til intelligent trafikstyring og informerer bilister om kø og ulykker forude såvel som ændringer i fartgrænsen på udvalgte strækninger. Vejdirektoratets evaluering af tavlerne fra 2015 viser, at trafikafviklingen kører glattere med de elektroniske trafiktavler, og udenlandske undersøgelser har vist, at tavlerne reducerer risikoen for ulykker.

Konkret bliver tavlerne over Køge Bugt Motorvejen, Motorring 3, Holbækmotorvejen, Helsingørmotorvejen, Frederikssundmotorvejen og Herningmotorvejen slukket. Det svarer til over halvdelen af Vejdirektoratets samlede antal elektroniske tavler. Vejdirektoratet oplyser til Ingeniøren, at den planlagte nedtagning af tavlerne endnu ikke er sat i gang, så det trods alt ikke bliver nødvendigt at sætte tavlerne op igen, hvis det lykkes forligskredsen at finde de 30 millioner kroner inden årets udgang.

Vejdirektoratet beholder de elektroniske tavler ved enkelte broer og tunneler, hvor det er særligt vigtigt at kunne kommunikere med trafikanterne.

Vil ikke besvare spørgsmål

Beslutningen om at slukke trafiktavlerne er blandt andet blevet kritiseret af København Kommunes teknik- og miljøborgmester, Morten Kabell (EL).

»Allerede i dag spilder pendlere og virksomheder tusindvis af timer på at holde i kø på motorvejene, og hvert år koster den omfattende spildtid samfundet mange milliarder. Når regeringen nu slukker for den elektroniske trafikinformation på motorvejene, vil trængslen stige, og vi mister en uvurderlig mulighed for at informere bilisterne om gravearbejder, arrangementer og trafikuheld, der forstyrrer trafikken. Der er tale om en meget lille besparelse, der vil få meget store samfundsøkonomiske konsekvenser,« udtalte Morten Kabell i en pressemeddelelse i marts.

Læs også: Minister afviser at lade sig interviewe om Danmarks største jernbaneprojekt

Ingeniøren havde egentlig stillet Ole Birk Olsen en række konkrete spørgsmål om sagen, herunder hvad hans egen ambition for trafiktavlerne er; hvorfor han ikke har indkaldt forligskredsen til møde om sagen, før tavlerne måtte slukkes; om han vil forsøge at finde de 30 millioner til trafiktavlerne et andet sted, hvis pengene ikke kan findes inden for rammerne af forligskredsen; og hvordan udsigten til mere kødannelse harmonerer med regeringens formulerede ambition om at prioritere vejtrafikken.

Ingen af de spørgsmål besvarer Ole Birk Olesen i sin e-mail. Ingeniøren har to gange efterfølgende bedt om svar på spørgsmålene, men har endnu ikke fået svar.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Citat fra Morten Kabell: "Allerede i dag spilder pendlere og virksomheder tusindvis af timer på at holde i kø på motorvejene, og hvert år koster den omfattende spildtid samfundet mange milliarder. Når regeringen nu slukker for den elektroniske trafikinformation på motorvejene, vil trængslen stige, og vi mister en uvurderlig mulighed for at informere bilisterne om gravearbejder, arrangementer og trafikuheld, der forstyrrer trafikken."

Pendlere og virksomheder spilder altså tid på grund af arrangementer som forstyrrer trafikken. Ja, det må vi have tavler som informerer om af hensyn til pendlere og virksomheder. Det kan jo ikke løses på nogle andre måder i hele verden, nemli'.

  • 4
  • 11

@Lars er du villig til at arbejde for en årsløn på 150.000kr før skat? Det er en 200 del af 30 milioner. Du får nok nærmere 60 eller mere realistisk 50 årsløninger for 30 milioner. og så er der intet til hardware, udskiftninger, vedligehold, biler, arbejdstøj, forsikringer osv. Men det vil da glæde mig hvis ingeniører vil til kun at have en årsløn på 150.000kr så kan det være at alm. borgere kan få råd til dem. Et er sikkert hvis 150.000kr bliver en årsløn så bliver året meget kort og det skal være sort arbejde før jeg så meget som vil overveje det.

  • 9
  • 0

Jeg begræder ikke "tabet" af tavlerne. Hver evig eneste dag, når jeg pendlede mellem hjem og arbejde, passede min TomTom GPS-modtager med Live-opdatering 100 % til den aktuelle trafik - og Vejdirektoratets tavler passede stort set aldrig.

Her taler vi om køretid, kø-tid, uheld og en del andet.

Tavlerne baserede sig jo på historiske data, når vi taler om køretider og kø-tider. På den tid, det f.eks. tog at køre fra Hvidovre til Ishøjsammenfletningen, kunne køen allerede været bygget op eller afviklet. Dette vil TomTom'en fint afspejle, mens tavlerne stadig ville vise ingen kø eller kø. Det skyldes naturligvis den automatiske scanning af nummerplader til at udregne køretiden.

Jeg siger ikke, at alle bare skal købe en GPS-modtager med liveopdatering, men pointerer blot, at som kilde til aktuel køretid/kø-tid i perioden hen over myldretid er tavlerne ikke meget bevendt.

Hvis man endelig vil have dem i drift igen, kunne man jo lade dem vise en enkelt McDonalds-reklame ind imellem og så få dem betalt på den måde. McDonalds er alligevel til stede på mange veje... Læs: vejkanter og grøfter.

  • 4
  • 6

Var det disse tavler, hvor der skulle betales for en seperat Oracle server licens til hver enkelt? Måske det er sådan noget der gør dem dyre at drive?

  • 11
  • 0

Hvordan kan det koste os 30 millioner at holde de tavler tændt... om året ?

Hvor mange findes der ? ... og hvad koster det at afmontere dem ?

  • 0
  • 0

Tavlerne baserede sig jo på historiske data, når vi taler om køretider og kø-tider. På den tid, det f.eks. tog at køre fra Hvidovre til Ishøjsammenfletningen, kunne køen allerede været bygget op eller afviklet. Dette vil TomTom'en fint afspejle, mens tavlerne stadig ville vise ingen kø eller kø. Det skyldes naturligvis den automatiske scanning af nummerplader til at udregne køretiden.

Og de data der skal bruges til at fortælle Tom-Tom'en hvad den skal vise, kommer de ud af den blå luft?

For er der tale om kassetænkning, eller har VD lavet nogle virkeligt dårlige designvalg (læs penge til et stort amerikansk databasefirma)?

Det er for mig også en gåde at det kan koste 30 millioner at drive systemet, men jeg vil lave et ukvalificeret estimat på at vi taler om højst et par hundrede tavler, som skal vise meget enkle (små datamængder) informationer, så hvad er det lige det drejer sig om?

Selvfølgelig bruger de også noget strøm, men det må være marginalt i forhold til den omkringliggende vejbelysning, så det ville være rart at se et detaljeret regnestykke på Villyonerne (især harmer det mig, da jeg til sammenligning rent faktisk kan levere full HD signage til 200 skærme for 400 KKr om året).

  • 8
  • 0

"Og de data der skal bruges til at fortælle Tom-Tom'en hvad den skal vise, kommer de ud af den blå luft?"

Nej, Christian, de kommer jo af Live-funktionen med et SIM-kort i hver TomTom-enhed, der hele tiden rapporterer til TomTom, Echelon, Nordkorea og nogle andre om hastighed, startsted og destination. På den måde får man en realtidsdatabase der passer. Vejdirektoratet baserede sig jo (i hvert fald hvad de meldte ud i sin tid) på nummerpladescanninger. Hvis en bil bliver scannet nord for Ishøj og igen ved Køge, vil der jo være sket en del i trafkken i den nordre del af ruten, mens bilisten holdt i kø nord for Køge.

Faktum er, at hver eneste dag passede minuttallet for hvor jeg kunne nå til en bestemt afkørsel aldrig, når det var Vejdirektoratets tavler, mens TomTom-enheden passerede på minuttet hver gang.

  • 3
  • 0

Det skal ikke koste 30 millioner. Skrot det bagvedliggende IT system og tilbyd nogle friske studerende at udvikle et nyt system, som maks må koste 1 million årligt at drive.

Hvis det er hardwaren der er dyr i vedligehold, så må den også skrottes og erstattes af noget med en realistisk pris. Specielt de små skilte der bare kan vise en hastighed kan fint erstattes af flapskilte https://da.wikipedia.org/wiki/Flapskilt. Den type skilte bruger minimalt med strøm og vil kunne implementeres med batteridrift, solceller og trådløs opkobling via mobilnettet eller et af de nye low power net.

Der bruges allerede flapskilte ved Storebæltsbroen, på Øresundsmotorvejen, ved Lolland/Falster tunnelen, bare for at nævne dem jeg lige kan komme i tanke om.

  • 3
  • 0

...sund fornuft at vente med nedtagning til redningsforsøgene er opgivet. Det tåbelige ville netop være at tage dem ned, og så hænge dem op igen..

I øvrigt en dygtig embedsmand der for en gangs skyld har formået at få budskabet frem om at nye ting koster penge i driften, sådan at politikerne TVINGES til at tage stilling og prioritere. Selvfølgelig skal de slukke tavlerne når der ikke er midler til drift længere. ...så må man jo håbe at politikerne til gengæld stiller de vigtige spørgsmål OM driften skal koste så meget...

  • 3
  • 0

Skal et system bemandes 364/27/4 kræves der min 5 skift som aldrig bliver syge, har barns første sygedag, frihed. Altså min 10 medarbejdere. De skal også have tillæg for nat, weekend og helligdagsarbejde. Automatisk eller ej så skal tavlerne vedligeholdes/skiftes når de sidder udendørs i vejr og vind. Det er næppe almindelige TV-skærme og hjemmekameraer der kan bruges. Der skal også betales for dataforbindelserne, husleje, support, licens for programmer. Selvom mange har en tyrkertro på ubemandet automatik, så er der ikke meget der fungerer uden opsyn.

Alligevel forstår jeg heller ikke hvordan det kan blive til 30 mill. Måske er 30 mill det bevillingen er reduceret med og ikke hvad omkostningen er.

Hjemmesiden : http://regioner.trafikken.dk/Hovedstaden/S... der er lukket, var meget andet end trafikinfo for motorvejene omkring Købehavn (tog, metro, bus, parkering, cykler, Skåne).

Vejdirektoratet har stadig trafikinfo på deres hjemmeside for bil og færger i hele landet).

  • 0
  • 0

Specielt de små skilte der bare kan vise en hastighed kan fint erstattes af flapskilte https://da.wikipedia.org/wiki/Flapskilt.

Hastighedsskiltene kan umuligt have en speciel protokol eller andet snedigt, og da de nu en gang allerede er monteret, så det ville da være alt for omkostningsfuldt at udskifte dem.

Og da der allerede er lys (plus flapskiltene skal jo også belystes om natten) på vejen, så har jeg meget svært ved at se at strømforsyning skulle være et problem, da forbruget er marginalt i forhold til den øvrige belysning - så at begynde på solceller og hvad har vi, vil være ren symbolhandling.

Data er så en anden side af sagen, men datamængderne er så latterligt små at mobildata vil være en fuldt valid løsning (jeg tjekker status på min skærme en gang i minuttet, og det koster under 200 MB om måneden).

  • 2
  • 0

da de nu en gang allerede er monteret, så det ville da være alt for omkostningsfuldt at udskifte dem.

Naturligvis skal de ikke udskiftes. Men det skulle ikke være første gang at en leverandør har lavet et system der kræver en fantasillion i licenspenge at få lov til at operere videre. Og hvis det er sådan klaveret spiller, så siger jeg bare smid skidtet ud og erstat det med noget billigere og åbent.

En anden ting er at det IKKE kræver lys på skiltet. Det fleste faste skilte er uden lys, så hvorfor er det et designkrav at de variable skilte skal have det?

Ligeledes er det ikke et krav med 24/7 døgnbemanding. Skiltenes primære formål er at hjælpe i myldertiden, så derfor kan de bare sættes på fast hastighed resten af tiden.

Det har tidligere været fremme hvor dyrt det var at forsyne midlertidige variable skilte med strøm og net ved vejarbejde. Hvorfor ikke få udviklet en billig mobil platform der ikke kræver nogen infrastruktur af nogen art? Solceller til den slags er ikke nyudvikling, du ser det allerede på mobile (og nogle faste) hastighedsmålerskilte. Faktisk kan du bare tage den platform og udskifte radar og blink med mobil data opkobling.

I min verden er det absurde at man vil acceptere den slags priser. At der ikke er nogen der siger 30 millioner?! WTF?! Fuld stop, det her kan gøres på en anden måde. Et variabelt hastighedsskilt, eventuelt af flap typen, skal ikke koste millioner eller hundrede tusinder af kr. Måske 10 til 20.000 kr. For en fuld mobil løsning der bare kan køres ud hvor der er behov.

Og hvis der er nogen der insisterer på at genbrug af de eksisterende skilte skal være DYRERE end at få opsat nye skilte af den foreslåede flap type, jamen så er det logiske at smide de gamle skilte ud.

  • 3
  • 0

En anden ting er at det IKKE kræver lys på skiltet. Det fleste faste skilte er uden lys, så hvorfor er det et designkrav at de variable skilte skal have det?

Fordi de er placeret over vejbanen, hvor bilens lys ikke rammer det - så man kan ikke helt sammenligne med et vejsideskilt.

Læg også mærke til at de fleste motorvejsskilte på en bom over vejen, som regel er belyste.

Men ellers er vi enige, at selvfølgelig skal man ikke kaste gode penge efter dårlige penge, men det bliver jo rent gætteværk, da sagen jo er omgæret af lukkethed.

  • 1
  • 0

University of Missouri-Columbia. (2017, June 6). Variable speed limits could reduce crashes, ease congestion in highway work zones. ScienceDaily: Citat: "... "The idea was to see if warning drivers of slower speeds ahead helped reduce crashes," Edara said. "Where there is queueing, if drivers are not aware of the queue downstream, they don't have enough time to hit the brakes to slow down or stop, thus, increasing the likelihood of a crash. Instead of posting a message asking them to slow down, the VASL system posts an advisory speed limit based on the actual downstream traffic speed, so drivers would know that if they're driving 50 mph, they should slow to 30 mph downstream." ..."

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten