Moesgaard skildrer livets faser i storslået film

Illustration: Pressefoto - Moesgaard Museum 'Rejsen'

I Danmark kommer en baby til verden. I Nepal udånder en ældre mand. Udstillingen ‘Rejsen’, som netop er åbnet på Moesgaard Museum, skildrer livets kernefaser fra fødsel til død.

Det sker i en sansegribende film med i alt syv menneskelige scenarier, som er optaget blandt befolkningsgrupper på klodens syv kontinenter. Ud over fødsel og død afspejler filmen kærlighed i Afrika, tro i Sydamerika, angst i Oceanien, tab i Nordamerika og rationalitet på Antarktis.

Døden illustreres med en ligbrænding i Nepals hovedstad, Katmandu. Liget iføres et orange klæde og lægges på en brændestabel ved den hellige Bagmatiflod. Den afdødes ældste søn antænder liget. Illustration: Pressefoto - Moesgaard Museum 'Rejsen'

»På museet havde vi længe talt om at lave en udstilling, hvor vi via filmmediet formidler menneskets livsrejse på tværs af tid og sted. Da ‘Let’s Rethink’ kom op som tema for Aarhus som Europæisk Kulturhovedstad 2017, var det oplagt for os at realisere udstillingen – helt uden brug af fysiske genstande,« fortæller Jan Skamby Madsen, der er afgående direktør på Moesgaard og initiativtager til ‘Rejsen’.

Føl dig som en neandertaler

Han gik på jagt efter filmfolk, som kunne skrue et godt manuskript sammen og rejse ud i verden for at indspille stærke, universelle scener til det store lærred. Valget faldt på instruktør Christoffer Boe fra filmselskabet Zentropa, som samarbejdede med Aarhus Filmby om opgaven.

»Som kulturhistorisk museum var det vores hovedkrav, at filmen skulle være en dokumentar; det måtte ikke være fiktion. Samtidig var et tidløst perspektiv vigtigt. Vi ville afspejle, at stenalderkvindens grundvilkår – fødsel, død og alt det imellem – som udgangspunkt var de samme som nutidsmenneskets,« forklarer museumsdirektøren.

»I samfundsdebatten fokuserer man for tiden meget på forskelle mellem mennesker. I filmen fremhæver vi lighederne,« uddyber han.

Filmen skildrer, hvordan kærlighed udspiller sig mellem børn og deres forældre i hverdagen i den lille landsby Bulungula ved Sydafrikas østkyst. Illustration: Pressefoto - Moesgaard Museum 'Rejsen'

Udstillingen formidles i fire rum: Først guides gæsterne ind i en grotte, hvor de får informationer om de mennesker, der optræder i filmen. Herfra siver publikum ud på en strand med sand og et 16 meter bredt lærred.

»Vi vil give folk den samme følelse, som neandertaleren havde, når han trådte fra sin hule og ud på stranden. Seerne sidder på sæder i strandkanten, og filmen spejler sig i et stort vandbassin. De levende billeder og det fysiske rum smelter sammen til en helhed,« beskriver Jan Skamby Madsen.

Film rejser videre ud i verden

Filmen er optaget med et Alexa Amira-kamera med en grundfrekvens på 25 billeder pr. sekund. Enkelte scener er optaget med 50, 100 eller helt op til 200 billeder pr. sekund for at gøre de visuelle detaljer ekstra skarpe. På museet afspilles filmen via syv mindre, synkrone projektorer, da én stor biografprojektor ville være for kostbar at installere.

Lyden strømmer ud af 19 sammenkoblede højttalere, og to subwoofere sikrer en god baskvalitet. Her er tale om en kostbar produktion, indrømmer Jan Skamby Madsen, der lige nu forhandler med andre europæiske museer, som vil købe filmen og vise den på kultur­institutioner ude i verden.

»I det internationale museumsmiljø er der stor bevågenhed omkring den formidling, vi laver på Moesgaard. Når vi videresælger en udstilling, er filmmediet en fordel, fordi det fritager os for de enorme sikkerhedsprocedurer, der er forbundet med at transportere antikke genstande.«

Til gengæld fordrer en film af denne kaliber, at museerne har egnede udstillingsrum til at fremvise den i, så folk får den optimale oplevelse.

»Vi er heldige at have helt nye fantastiske rammer på Moesgaard. Det er en forudsætning for at kunne formidle et stof, der indfanger et moderne publikum. Det gælder ikke mindst de yngre museums­gæster, som vi gerne vil nå med denne udstilling,« siger direktøren.

Bliv suget ind med VR-briller

Filmen varer 21 minutter. Når dødsscenen fader ud, går folk ind i et mørkt refleksionsrum, hvor de kan fordøje oplevelsen. En stjernehimmel skaber kosmosstemning. I loftet hænger et halvcirkelformet lærred, hvor syv små film afspilles. Hver film kredser om ét grundvilkår.

Rejsen ender i oplevelsesrummet, hvor gæsterne kan tage et sæt Ocolus Rift VR-briller på. Med integreret VR-lyd og 360 graders bevægelsessporing giver brillerne publikum en meget virkelighedsnær oplevelse. Publikum placeres vilkårlige steder i VR-filmene. Én gæst kan være i Nepal, en anden på Antarktis.

»Med brillerne på får folk følelsen af at opholde sig ved ligbrændingen i Nepal eller de brusende vandfald i Brasilien. Det er bedst at sidde ned, ellers bliver man slået omkuld af de stærke indtryk,« råder museums­direktøren.