Møder over Zoom spænder ben for det vi skal leve af
Under pandemien stiftede de fleste bekendtskab med kommunikationsredskabet Zoom, som de fleste arbejdspladser og undervisningsinstitutioner var nødsaget til at gøre brug af.
Løsningen var bedre end ingenting, men mange oplevede, at det var svært at være lige så oplagt og kreativ, som når man mødte ind på kontoret omgivet af sine kolleger.
Nu viser et nyt studie publiceret i det videnskabelige tidsskrift Nature, at virtuel kommunikation hindrer kreativ idégenerering. Det skriver The Guardian.
Studiet blev igangsat inden pandemiens udbrud, da flere chefer havde oplyst, at de havde problemer med kreativiteten med deres ansatte, der arbejdede udenlands. Melanie Brucks, adjunkt i marketing ved Columbia University i New York og én af to forfattere til studiet, var skeptisk i forhold til, hvor stor en rolle videokommunikation spillede. Hun mistænkte, at de større, globale firmaer havde problemer med at organisere arbejdet online.
I studiet undersøgte forskerne to grupper. Én gruppe bestod af mere end 600 frivillige, mens den anden gruppe blev udgjort af næsten 1.500 ingeniører, der arbejder i et multinationalt firma.
Morsekoder ved hjælp af bobleplast
De frivillige blev delt i to grupper, hvor de skulle tackle den samme kreative opgave. Den ene halvdel befandt sig fysisk i samme rum, mens den anden skulle klare opgaven ved hjælp af Zoom.
Opgaven bestod i at finde på kreative måder at bruge en frisbee eller bobleplast på, hvilket grupperne havde fem minutter til, og et ekstra minut til at udvælge den bedste idé. Uafhængige dommere afgjorde, at det var mindre kreativt at bruge en frisbee som tallerken, end det var at bruge den til at hamre den ind i et træ, så en frugt faldt ned.
Ligeledes var det mere kreativt at sende morsekode beskeder ved hjælp af bobleplast, end det var at bruge det til at beskytte en baby.
Overordnet set havde dem, der arbejdede via Zoom 20 pct. færre idéer end dem, der sad fysisk sammen.
Blikket skal have lov til at vandre, før kreativiteten kan sprudle
Forskerne fandt lignende resultater i den virkelige verden. Her blev idéer til nye produkter, udarbejdet af 1.490 ingeniører for et multinationalt firma, analyseret. De ansatte, som befandt sig i Finland, Ungarn, Indien, Israel og Portugal, blev tilfældigt sat sammen, hvor de fik en time til at brainstorme produkter over enten videokonference programmet Webex eller i hinandens fysiske selskab. Derefter skulle de udvælge den bedste idé.
Ingeniørerne viste sig at udvikle både flere og mere innovative idéer, når de sad ansigt til ansigt. Samtidig var deres bedste idéer også bedre. De virtuelle hold var dog lige så gode til at udvælge de bedste idéer som dem, der sad fysisk sammen.
Eksperimenterne med de frivillige viste en forbindelse mellem mere kreativitet, og hvor mere folks blik vandrer rundt i lokalet for at kigge på tilfældige genstande - eksempelvis en plakat af et skelet eller en skål med frugt.
Melanie Brucks mistænker, at folk på Zoom er fokuserede på skærmen og personens ansigt, hvilket kan hindre kreative tanker, da tankerne ikke får lov til at vandre på samme måde, som hvis man sidder i et rum sammen.
»Visuelt fokus er en enorm komponent for vores kognitive fokus. Når du er fokuseret på en skærm og udelukker resten af omgivelserne, har det indvirkning på den måde, du tilgår en opgave på, og det hæmmer kreativiteten,« siger hun til The Guardian.
Brian Uzzi, der er professor i lederskab ved Northwestern University i Illinois, USA, udtaler til The Guardian, at det studiet kan have stor indvirkning på måden, firmaer fordeler arbejdstiden mellem arbejde på kontoret og i privaten.
En anden amerikansk undersøgelse fra sidste år fandt, at over halvdelen af de mere end 3.000 adspurgte mente, at engagementet fra mødedeltagere over Zoom var dårligere end ved fysiske møder, men det nye studie bragt i Nature viser altså, at også kreativiteten hæmmes ved for megen brug af virtuelle møder.
