Mød Tripl - en helt ny elvarescooter
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Mød Tripl - en helt ny elvarescooter

Illustration: Tripl

Trekantområdets elselskab, Trefor, har verdenspremiere på en ny elscooter, Tripl. Den skal bruges til at levere op til 200 kg varer ud i byområder.

Trefor har selv bekostet udviklingen af elscooteren, der opstod som en idé efter klimatopmødet i København i 2009. Først i år er scooteren blevet udskilt i et selvstændigt selskab, der har hyret Bettina Eriksen som direktør.

Hun oplyser, at det har kostet et tocifret millionbeløb, inden Trefor var så langt som at fremstille de fire prototyper, der for første gang nogensinde blev vist frem på Folkemødet på Bornholm i sidste uge.

Her stod den med sin karrosse, hvis vi kan kalde den det, udført helt i plast. Den kan overdække et transportrum på 750 liter, men kan også fås i en åben udgave. Under alle omstændigheder sidder føreren i det fri.

Under lastrummets plane gulv er der plads til batterierne, som kan købes i pakker. Den største har en kapacitet på 8 kWh, hvilket giver en rækkevidde på op til 100 kilometer, vel at mærke med 150 starter. Batteriet lades i en almindelig stikkontakt på otte timer.

Topfarten er begrænset til 45 km/h, så Tripl skal indregistreres som scooter, der kører ude på vejen. Prisen bliver i nærheden af 50.000 kroner uden batterier. 8 kWh-pakken kommer ifølge Bettina Eriksen til at koste mellem 20.000 og 30.000 kroner.

Det lyder umiddelbart dyrt for en forvokset knallert, og derfor gør Bettina Eriksen meget ud af at understrege de samlede omkostninger ved at køre den. De er ifølge reklamematerialet under 1 krone pr. kilometer.

Endnu er Tripl ikke i handlen. Det kommer den næste år, når den tyske producent er klar til at levere. De første prototyper er bygget i Danmark, hvor Bettina Eriksen også håber, at de første eksemplarer kommer ud i trafikken.

Men Tripl er et produkt, som er skabt til det globale marked, og som er umuligt at tjene tilstrækkeligt penge på ved alene at sælge den herhjemme. Her bliver den ikke favoriseret af danske afgifter og har ingen andre fordele, f.eks. kørsel i busbanerne. Det kan meget vel vise sig at blive anderledes i andre af verdens byer, hvor elkøretøjer eksempelvis ofte nyder netop fordelen af kørsel i busbanerne.

Det er ikke til at lokke ud af Bettina Eriksen, hvor mange eksemplarer af Tripl,der ifølge hendes forretningsplan skal sælges de kommende år. Det lykkedes heller ikke at få svar på, hvor mange penge Trefor er villig til at blive ved med at kaste i elscooter-eventyret.

Men udgifterne stopper ikke, for Bettina Eriksen skal selv ud at finde de partnere rundt omkring i verden, der skal forhandle og servicere varescooterne. Der er ingen planer om at sælge design og teknik til en partner i auto- eller scooterbranchen, som kan producere Tripl under sit eget navn. Trefor vil selv stå for hele den forretning.

Ud over de benzindrevne vareknallerter er det i dag svært at pege på enkelt, oplagt konkurrent til Tripl. Til gengæld skal kunderne overbevises om, at de skal tænke bytransport af varer anderledes, end de gør i dag, hvor meget fleksible, men også mere forurenende, biler klarer langt hovedparten.

Netop det punkt har Trefor forberedt sig på. Store transportfirmaer, herunder Postnord, er spurgt til råds, da Tripl blev udviklet, hvilket blandt andet har ført til et design, hvor det er let at komme på og af scooteren uanset førerens fysiske statur.

Ifølge Bettina Eriksen har interessen været så stor, at et firma i Berlin de kommende uger skal teste elscooteren.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Må sådan en fætter her bare 'smides', hvor der er behov som en cykel, eller skal den parkeres som en bil. Den fylder unægteligt godt op på et fortov.

Nogen der ved, hvordan reglerne er for sådanne køretøjer?

Scooteren virker lidt dyr, men føreren koster vel aldrig under en kvart million om året?

Jeg skulle lige til at ytre, at den må have god acceleration med en 4 kW elmotor, da jeg så at egenvægten uden fører eller baggage er 301 kg med kWh batteri. Gisp!

Som tidligere avisomdeler kan jeg trøste de, som ikke mener det er rart at sidde 'ude i vejret', at 5-10 minutter efter man er gået i gang med arbejdet, lægger man ikke mærke til, hvordan vejret er, bare man har tilstrækkeligt med tøj på.

  • 1
  • 0

Vendediameter: 7,5 m - en normal dansk villavej er kun 5,5 mtr bred. Fint nok den har mulighed for at tage småpakker med rundt; men savner en hurtig afdeling til postmanden MK's brevtaske.

Håber den er udstyret med automatisk parkeringsbremse, og mangler den et aftagelig tag med forrude.

  • 0
  • 0

kan sådan en overhoved godkendes ?
Ellert er prøvet flere gange at få godkendt som knallert både 30 og 45. men det kunne man ikke da den er over 1 meter bred. (1.06m) det her monster er ca 10cm breder. ?!

  • 0
  • 0

Må sådan en fætter her bare 'smides', hvor der er behov som en cykel, eller skal den parkeres som en bil. Den fylder unægteligt godt op på et fortov.

Nogen der ved, hvordan reglerne er for sådanne køretøjer?


Hvis den indregistereres som EU knallert 45, som artiklen tyder på. Så parkeres den på fortov som en cykel/knallert/scooter.

Man må stadig ikke være til gene, så det kræver lidt mere plads. Men det er næppe et større problem. Jeg finder som regel nemt plads til min Scootcar/Secma Fun Tech der fylder 1x2 meter.

  • 0
  • 0

...så havde den lignet en traktor fuldstændigt. Den jyske oprindelse fornægter sig ikke :)

Er der iøvrigt ikke allerede masser af forskellige elektriske varescootere på markedet?

  • 0
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten