Mød ingeniørernes Mr. MobilePay
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Mød ingeniørernes Mr. MobilePay

Illustration: MI Grafik

De fleste danskere kender i dag MobilePay - betalingsløsningen der gør det let at dele regninger og overføre penge via mobilen. Til gengæld er de færreste formentlig klar over, at den ene halvdel af duoen, som igangsatte udviklingen af den populære løsning, er ingeniør.

Rasmus Korsgaard hedder han. 33-årig softwareingeniør fra Aalborg Universitet i 2007 og i dag projektleder for et MobilePay-team på sammenlagt 30 mennesker.

Udviklingen af app'en begyndte i slutningen af september 2012 med et kort slideshow fra bankens forretning - i øvrigt med inspiration fra lignende løsninger hos blandt andre PayPal og britiske Barclays.

Kerneteamet bag den første version bestod af 10-15 mennesker - ingeniører, dataloger og bankfolk - men undervejs var flere end 100 ansatte alene fra Danske Banks it-enhed involveret. Dertil kom de eksterne udviklere og designere af app’en. Og da den første version blev sendt på gaden 6. maj 2013, overraskede succesen alle:

»Da vi oprindeligt så det første designoplæg, troede vi på, at vi havde fat i noget stort. Mit eget bud var, at vi i løbet af det første år kunne få 300.000-400.000 brugere. I stedet har vi nu rundet 1,4 millioner,« fortæller Rasmus Korsgaard.

Vil ikke risikere at ende som Nokia

Den største udfordring undervejs har været hastighed:

»Vi har hele tiden vidst, at vi skal udvikle utrolig hurtigt for ikke at blive overhalet. Der har det særligt i begyndelsen været en fordel, at vi var et lille og meget dedikeret team, som kunne rykke hurtigt. Samtidig har vi rent juridisk skullet få løsningen til at passe til en lovgivning, som ofte er udviklet, før iPhone blev opfundet.«

Nu sætter Danske Bank sin lid til first mover-effekten:

»MobilePay er helt klart en gamechanger, når det handler om betalingsinfrastrukturen i Danmark. Og havde vi ikke selv udviklet løsningen, ville vi om få år risikere at stå som Nokia, da iPhone kom på markedet. De helt store konkurrenter som Google og PayPal har jo allerede udviklet lignende produkter, de satser bare ikke for alvor på Danmark endnu,« vurderer han og uddyber:

»Google+ er aldrig blevet nogen stor succes i Danmark, fordi alle i forvejen var på Facebook. På samme måde håber vi på, at kunderne vil holde fast i MobilePay, når PayPal for alvor når til det danske marked.«

Ingeniører skal også tænke forretning

Du lyder nærmest mere som forretningsmand end som ingeniør?

»I mine øjne er det utrolig vigtigt, at vi som ingeniører griber muligheden for at tænke forretningsmæssigt fra starten, fordi det giver os en mere central placering i projekterne.«

Og tanken om at være med hele vejen har præget Rasmus Korsgaard tilbage fra før studietiden:

»På universitetet valgte jeg softwareingeniør frem for datalog, fordi det var mit indtryk, at softwareingeniøren i højere grad bliver benyttet til at udvikle færdige produkter end datalogen, der typisk koncentrerer sig om specifikke dele som en smart algoritme og andre tunge matematiske opgaver. Derfor kom tankegangen i Danske Bank heller ikke som nogen overraskelse for mig.«

Kunden skal komme før koden

En anden lære af arbejdet med MobilePay har været, hvor meget pote det giver at have brugernes behov som en rettesnor fra begyndelsen:

»Ved at tage udgangspunkt i et brugerscenarie og først derefter overveje, om der skal kodes på mainframe, eller om løsningen skal involvere Java, øger du sandsynligheden for, at kunderne tager den færdige løsning til sig, fordi den er udviklet med dem for øje. Det er netop simpliciteten, som er den store forbedring med MobilePay,« mener han.

Denne artikel er den anden i serien 'Der står en ingeniør bag'.

Læs også: Danske ingeniører spotter mælke-snyd

Du kan også være med til at 'engineer the future'. Læs mere og tag del i debatten på ing.dk/etf.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Der er bare et problem. Apple har i modsætning til alle andre store smartphone mærker valgt ikke at inkluderer NFC i Iphone. Der er dog rygter om at det kommer i 6'eren

  • 0
  • 3

Er at vi desværre bliver nød til at indrømme at app udviklerne stadig satser meget mere på IOS end android og WP. Det jo ærgerligt når mulighederne er meget større på grund af stærkere hardware i disse.

  • 0
  • 0

Hvis folk vil have en mobil med NFC, så er der nok at vælge imellem. Iphone er ikke noget særligt, så det er bare at vælge den fra.

nå ja, der er da ingen grund til at den mest teknologi bevidste og købedygtige del af markedet tages i betragtning. Din marketing er simpelthen for god. Jeg vil bestemt ikke købe en iphone, nu du har fortalt mig at den bare kan springes over. How, hvor er er der en Android med A7? Nå nej der er slet ikke en Android med 64 bit processor? Fordi Androids hardware er bare stærkere!

  • 0
  • 5

Jeg forstår egentlig ikke hvad du siger.
Er folk der køber iphones mere teknologibeviste end Androidbrugere?!Det synes jeg lyder ufatteligt. Jeg hører også ofte, at grunden til, at jeg ikke har en iphone er, at jeg ikke har råd! Grunden er, at jeg har valgt en fri og åben platform. Jeg har en telefon, som er ligeså god som en iphone, men til en fornuftigere pris.
Iphone er en rigtig god telefon, men de vælger, med deres lukkethed, at holde sig uden for en masse ting. De satser på nogle ting, men hvis Android vælger noget andet, så er iphone altså de små. Hvis folk ønsker NFC, så skal de vælge iphone fra.
Iphone har ca 11 % af markedet på verdensplan, og Android 80 %
Vil du igen sige, at det er de 11 % der er de teknologibeviste og købedygtige, og 80 % er bare dumme og fattige?

  • 5
  • 0

Jo iPhone er noget særligt det er lavet til os, der ikke gider bruge ½ dage på at få en mobil sat op, så den kan bruges.
Fred være med dem der synes det er sjovt, men jeg har i de sidste 30 år brugt alt for meget tid på at få mobil og PC til at makke ret....
Der er meget andet i livet der er sjovere end at få en gadget til at fungere.. at bruge den for eksempel.

Hvis du læser artiklen, så er Mobile Pay udviklet, med fokus på at det er nemt for brugerne, det er det der gør forskellen....
Så friheden til at vælge mellem 2KK drivere for at få en printer til at køre, er for mig ikke frihed, men en pisse irriterende forhindring for at jeg kan komme til at lave mit arbejde.. eller bare bruge mit udstyr.

  • 1
  • 5

Helt ærlig, det er simpelthen for useriøst.
Min virkede out of the box, ligesom alle andre Androids. Du kan tilpasse den nøjagtigt efter dit behov, eller lade være.

  • 3
  • 0

nå ja, der er da ingen grund til at den mest teknologi bevidste og købedygtige del af markedet tages i betragtning.

WHAT !

Iphone er da primært for folk der har deres telefon som et status symbol og så for trunter som ikke kan finde ud af at sætte selv deres telefon op uden at blive holdt i hånden.

Sjovt nok er det primært trunterne som skal have et status symbol til deres Gucci taske, som køber Iphones.

Blandt de teknologi bevidste folk jeg kender som arbejder i IT og teknologi branchen er det meget få der vil nøjes med en begrænset iphone.

  • 6
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten