Moderne virksomheder vokser gennem krisen

På trods af krisetider i industrien klarer en ny liga af virksomheder sig uovertruffent.

En ny analyse fra den regionale erhvervsudviklingsorganisation Reg Lab viser, at godt en femtedel af de danske industrivirksomheder har haft vækst i beskæftigelsen i årene 2005 til 2010.

Og det er endda med minimum ti procent, og alle industriens brancher fra hele landet er repræsenteret i feltet

Der er sket store interne forandringer i de virksomheder, der klarer sig godt. Virksomhederne ledes anderledes og har forladt traditionel produktion for i stedet at gentænke måden at sælge produkter på.

»De succesfulde virksomheder har været gode til at finde ud af, hvad deres niche er. Selv en kæmpe virksomhed som Grundfos siger, at de dybest set er en nichevirksomhed,« siger Bjarne E. Jensen, som er direktør for Reg Lab, der har bl.a. kommuner, regioner, uddannelsesinstitutioner og virksomheder som medlemmer.

Læs også: Rådgiverne lokker: Masser af job inden for veje, trafik og kloakker

»En god ledelse forstår at definere meget præcist, hvad virksomhedens kernekompetence er. Skal du være konkurrencedygtig i dag, skal du være hamrende dygtig. Og det er fantastisk svært at være dygtig til mange ting. Derfor handler det om at begrænse mængden af produkter og sørge for, at man producerer og yder det bedste,« siger Bjarne E. Jensen.

Hvor dansk industri efterhånden har erkendt, at man ikke kan konkurrere med udlandet i masseproduktion, viser de succesfulde virksomheder i analysen, at det kan lade sig gøre at beholde produktionen i Danmark. Kun to procent af de i alt 795 vækstvirksomheder producerer i udlandet.

Virksomhederne har skabt vækst ved at producere komplekse nicheprodukter, der er dyre og vanskelige at producere. Langt de fleste af de 795 danske industrivirksomheder er underleverandører til andre virksomheder.

Samtidig er de begyndt at arbejde med kundeforberedende og kundeefterfølgende dele af produktionen. Produktet skræddersys, før det produceres, og efterfølgende gives der løbende services på produktet.

»Der er stigende efterspørgsel på nicheprodukter af høj kvalitet. Kunderne skal derfor være sikre på, at det er det rigtige de køber, og så skal de ikke ud til en fjerntliggende leverandør. Skulle der være problemer eller behov for tilpasning af produktet, er der kvalificerede folk tæt på, der kan komme og hjælpe med det,« siger Bjarne E. Jensen.

Læs også: Topchefer: Vi skal hyre medarbejdere igen

Meget bemærkelsesværdigt viser det sig, at stort set alle de virksomheder, som har haft succes gennem krisen, enten har skiftet ejerkreds, bestyrelse, har fusioneret eller er knopskydninger fra eksisterende virksomheder.

De har skabt en ny måde at lede virksomhed på, mener projektleder på analysen fra Reg Lab Jens Nyholm:

»Der er meget mere samarbejde mellem udvikling, produktion og salg. Når man skræddersyr produkter til sine kunder, er det vigtigt, at alle afdelinger arbejder sammen. Det er små serier af kundetilpassede produkter, der sælges, og det skaber et behov for, at smeden kan give ingeniøren feedback på et nyt design. Det er en central ledelsesopgave at skabe rammer for, at den kommunikation kan ske fra dag til dag,« siger han.