Moderne navigationsmidler vinder frem i danske havne
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Moderne navigationsmidler vinder frem i danske havne

Klik på billedet for at læse artiklen fra 25. maj 1959.

Læs også: Sådan bør man anlægge nye havne i Hanstholm og Hirtshals

Læs også: Statsbanernes nye isbryder er også passagerdamper

Læs også: Yderst vanskelige funderingsforhold ved Oddesundbroen

Læs også: Biltest anno 1896: Daimlers benzinvogn

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Gade vide om "nautofoner" og "supertyfoner" (tågehorn) som omtales i artiklen stadig er i brug ?

  • 1
  • 0

Det var tider. LORAN fungerede relativt præcist, meget robust mod jamming, og rørende billigt. Modtagerne (LORAN C) blev til sidst næsten lige så små og fikse som vor tids GPS-modtagere.
Men så skete der et eller andet, nogen ville spare et par håndører, GPS stormede frem, og det er jo "gratis" at bruge, og "ufejlbarligt". Så de sidste LORAN-stationer i Europa slukkede i 2015.
Så nu er vi på den hver gang Rusland lufter deres legetøj til GNSS jamming og spoofing, eller lastbilchauffører sender GNSS-støj i forsøg på at slippe for at betale road pricing.

  • 1
  • 2

Men tænk lige over konceptet med at udsende et radarbillede som video som nævnes sidst i artiklen.
Det er jo ikke langt fra et ECDIS-billede med true motion og enten AIS-spor eller Radar Overlay - lige bortset fra visning af kurs og fart (fra ARPA eller AIS) og skibsnavn (fra AIS).
Måske ikke så dårligt tænkt - med den tids teknologi.

Krigsskibe, som ifølge sagens natur ikke vil "røbe sig" ved at bruge radar (som modstanderen kan opdage og stedfæste), bruger istedet et elektronisk link (af e.g. et radarbillede eller lignende), som kan udsendes fra andre skibe, fly, satellitter eller landstationer.
Der er ikke så langt fra konceptet med et videobillede til et datalink.

Naviagtion med elektroniske ledefyr osv., herunder anduvning, som artiklen også nævner, er fuldstændig erstattet af ECDIS (elektroniske søkort / kortplottere).
Selv RACON, som var en god teknologi i 50 år, er overhalet af (virtuel) AIS afmærkning.

P.S.: Og er det ikke ren nostalgi at høre om klokketønder og fløjtetønder ....

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten