Mød medarbejderen i øjenhøjde
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.

Mød medarbejderen i øjenhøjde

Den anerkendende leder kan sammenlignes med den gode mor eller far. Altid parat til at se det bedste i sine medarbejdere, indstillet på at hjælpe dem videre og fuldstændig overbevist om, at de kan drive det vidt.

Og der er mange gode grunde til at komme i gang med anerkendende ledelse: Det kan aflæses på bundlinjen, giver mere tilfredse medarbejdere og er en genvej til forfremmelse for de chefer, der praktiserer det, mener Maja Loua Haslebo, erhvervspsykolog og forfatter til bogen "Anerkendende ledelse. Skab mod, engagement og bedre resultater".

»Som anerkendende leder deler man ikke sine medarbejdere ind i forandringsmodvillige og forandringsparate, men er nysgerrig og har lyst til at forstå, hvad andre rummer, og hvad de er optaget af. I stedet for at tænke: "Den medarbejder er da bare helt umulig", så forsøger man at finde ud af, hvad der ligger bag,« forklarer Maja Loua Haslebo.

Grobund for forandringer

Når anerkendende ledelse vinder frem netop nu, mener hun, det skyldes, at virksomheder og organisationer er nødt til at tilpasse sig en verden i forandring - og det kræver, at lederen får alle sine folk med sig.

Og når medarbejderne føler, at de bliver hørt, er de som regel også mere åbne over for forandringer.

En anden grundtanke i anerkendende ledelse er, at det er ressourcerne og ikke problemerne, der skal i centrum, siger Rikke Lindekilde, virksomhedsrådgiver hos Center for Ledelse.

»Hvis virksomheden koncentrerer sig om at blive klogere på sine styrker og særlige kvaliteter, i stedet for at koncentrere sig om problemerne, så er det jo ressourcerne, den bliver ekspert på,« siger Rikke Lindekilde.

Det skaber en kultur med øje for det, som folk er gode til, og afkastet er glade medarbejdere, der brænder for deres arbejde og bidrager positivt, supplerer Maja Loua Haslebo.

»Ledere der forsøger at tvinge medarbejdere til noget, har sjældent held med det. Det gælder i høj grad for medarbejdere med ingeniørbaggrund, som godt ved, at de kan noget særligt,« siger hun.

Karrierefremmende

Endelig sætter det tydelige spor på cv'et at praktisere anerkendende ledelse, understreger Maja Loua Haslebo.

»Det er vanvittigt karrierefremmende. Det er den korte vej til at skabe fantastiske resultater, fordi folk er vilde med at bidrage. Og så går det hurtigere med at skabe resultater, samtidig med at kvaliteten bliver højere, fordi det ikke bare er dem, der råber højest, der får deres ideer igennem,« siger hun og nævner i samme åndedrag, at gladere medarbejdere sænker sygefraværet og er et effektivt fastholdelsesparameter.

Anerkendende ledelse står på to ben. Det handler både om anerkendelse af medarbejderne ved at fokusere på deres ressourcer og muligheder og om udforskning ved at møde medarbejderne med ægte nysgerrighed.

»Som leder skal man forlade forestillingen om, at man har forstand på og viden om alt, og se medarbejderen som én, der har viden og gør sig nyttige overvejelser. Så selv om ingeniørlederen med sin ekspertviden har lyst til at komme med svar, så skal han begynde med at lytte ? vel at mærke ud fra en overbevisning om, at medarbejderne har noget værdifuldt at bidrage med,« siger Maja Loua Haslebo.

Alle har noget at bidrage med

Den anerkendende leder er klar til at lytte til alle ud fra en erkendelse af, at alle har noget at byde på, som kan kvalificere beslutningerne ? og vel vidende, at medarbejderne i langt højere grad er parat til at følge ham/hende.

»Det er uhyre vigtigt for en leder, at medarbejderne har lyst til at gå den vej, han udstikker, ellers bliver han reduceret til administrator eller koordinator,« siger Maja Loua Haslebo.

Faren ved anerkendende ledelse kan være, at lederens handlekraft forsvinder, fordi de mange "sandheder" står og flimrer, når alle medarbejdere skal både ses og høres, og har hver deres bud på en løsning.

Men den risiko frygter Maja Loua Haslebo ikke.

»At give plads er jo ikke det samme som at give ret. Det er to meget forskellige ting. Den anerkendende leder vil fortælle medarbejderne, hvad det overordnede mål er, og bede om deres bud på, hvordan virksomheden kan komme derhen. Han lytter med et åbent og nysgerrigt sind uden at give slip på sit lederansvar. Lederen overdrager ikke beslutningskompetencen til medarbejderne og har i sidste ende vetoret,« siger Maja Loua Haslebo.

Langt de fleste medarbejdere efterspørger klar og tydelig ledelse og bliver frustrerede, når den mangler, påpeger hun.

»Anerkendende ledelse handler ikke om demokrati, men om at anvende alles kompetencer.«

Den anerkendende leder kan tilmed stille hårdere krav til sine medarbejdere end andre ledertyper, mener Rikke Lindekilde.

»Der er ingen modsætning mellem at stille krav og være anerkendende - det hænger fundamentalt sammen. For den leder der kender sine medarbejderes ressourcer, har et meget bedre udgangspunkt for at stille krav, som bygger på troen på, at ressourcerne er der.«

Anerkendende ledelse hviler på tre grundpiller

Tanke. Lederen skal erkende, at der findes mange andre holdninger/"sandheder" end hans egen. Det må han erkende, før han fuldt ud kan anerkende andres ?sandheder?. Det er ofte det sværeste trin, fordi det kræver et opgør med den grundlæggende antagelse hos de fleste, at de selv ved bedst.

Tale. Lederen skal samtale med medarbejderen på en måde, der afspejler ægte nysgerrighed og lyst til at udforske, hvad medarbejderen kan bidrage med.

Handling. Lederen skal bogstavelig talt se medarbejderen i øjnene, anbringe sig i tæt fysisk kontakt med den medarbejder, han taler med og altid huske at hilse på folk, om det så blot er med et venligt nik.