Mobilopladere fra DTU storhitter på Europas festivaler

Mobilopladere fra DTU storhitter på Europas festivaler

På blot et år er et simpelt batterikoncept vokset til en millionforretning for tre DTU-studerende, som lige nu lejer mobilbatterier ud på Roskilde Festival.

Smartphones går døde på ingen tid, når man er på festival – og der kan være langt til en stikkontakt.

Men allerede under Roskilde Festival 2012 fik festivalgængerne en unik mulighed for at holde elektronikken kørende – nemlig ved at tegne abonnement på batterier, de kunne plugge i mobilen for at lade den op.

Det var den gang fire studerende fra DTU Design og Innovation, der havde udviklet konceptet, som de afprøvede på sidste års festival, hvor 600 tegnede abonnement og dermed fik mulighed for løbende at bytte batteriet ud med et nyt i containeren hos Volt, som virksomheden hedder.

De er stadig tre af de oprindelige kandidatstuderende tilbage – foruden de ekstra 22 medarbejdere, som de siden har måttet hyre, da konceptet viste sig som en rygende succes, fortæller en af indehaverne Trygve Aabye Dam.

Volts forretning bygger på mobile batterier, som man kan få byttet i en container på blandt andet årets Roskilde Festival.

»I år er der 10.000, der har tegnet abonnement. Det er et vanvittigt stort spring, og det er vildt, at det er blevet så stort,« siger han.

Læs også: Ingeniørstuderende har kæmpesucces med festival-batterier

Forretningen kom i sin tid på banen ved hjælp af 2 mio. kroner i indskudt kapital fra bl.a. Roskilde Festival og private investorer samt 1 mio. i eget banklån.

Teknologien er allerede eksisterende og for så vidt simpel, fortæller han. Der var allerede et større marked for mobil opladning i Kina, og derfor tog de vareprøver hjem for at se, hvad der fungerede.

Batteriet holder til en fuld opladning af en mobil, og man kan få det byttet to gange om dagen.

Batteriet er på størrelse med et almindeligt mobilbatteri og kan derfor holde til opladning af ca. en mobil, før det skal byttes. Det oplader mobilen via USB, og når man bytter batteriet, sætter Volt-folkene det op på en opladningsvæg med adaptere.

»Der er tale om standardkomponenter, men vi har designet væggen, så vi hurtigt kan tage batterier op og ned og se, hvornår de er opladet. Vi har sprøjtestøbt nogle små holdere til ledninger, som vi herefter har ført ud gennem væggen i containeren,« fortæller Trygve Aabye Dam.

»Faktisk har opladningsvæggen samt udviklingen af containerne fyldt den største del af produktudviklingen, foruden designet af it-systemerne.«

Læs også: Urinmåtte skal holde hegnene lugtfri i Roskilde

Tre webudviklere er ansat til at stå for it-systemerne, hvor brugerne har deres individuelle profiler, hvor de kan følge med i brugen, booke nye batterier eller få det spærret, hvis de mister det.

Abonnenterne betaler 200 kroner i pant for batteriet, og i gennemsnit 150 kroner for selve opladningsservicen under festivalen. For den pris kan man bytte til et fuldt opladet Volt-batteri to gange i døgnet.

For de ca. 4.000 personer, der tegnede abonnement før festivalens start, kostede det kun 100 kroner, og her har et samarbejde med Telenor også vist sig gunstigt, fordi brugerne har kunnet få nem adgang til abonnement og bookinger via Telenors hjemmeside, fortæller Trygve Aabye Dam.

Foruden de 25 lønnede medarbejdere, som Volt er kommet op på med lynets hast, er der også trådt 100 frivillige til på Roskilde Festival, der betjener brugerne dels fra tre opsatte containere og dels fra cykler og ved at gå rundt på pladsen og tilbyde friske batterier.

Omkring 1 mio. kroner regner Trygve Aabye Dam med, at virksomheden kan omsætte for på årets festival, som er den største af de 16-17 festivaler, de allerede er booket til i år.

Læs også: Strømfrit køleskab kan holde øllerne kølige på Roskilde

I Sverige har de også vist sig meget interesserede i Volts service, mens det har været lidt sværere at komme ind på det tyske marked, selv om to tyske festivaler netop har hevet fat i dem.

»Det er en spændende del af forretningen at komme ud i de forskellige lande og finde ud af, hvordan det fungerer der. I Danmark og Sverige er vi vant til flatrate-tankegangen på mobiler, så vi har det fint med at betale et fast abonnement. I Tyskland vil de hellere betale pr. opladning, så måske skal vi se på nogle ændringer der,« fortæller Trygve Aabye Dam.

Og ambitionerne slutter slet ikke her. Volt har på tegnebrættet at komme længere ud i verden og måske levere mobilstrøm til ulande, hvor mobilbetaling er populært, men hvor der kan være langt til stikkontakterne nogle steder.

»Måske kan den lokale købmand så have sådan en væg og sælge abonnementer. Hertil har vi en kontakt i Kenya. Måske kan vi også gå ind på markedet for konferencer, så arbejdet bliver mindre sæsonbetonet,« siger han.

Drømmen er også at selv at udvikle et batteri og måske få flyttet produktionen til Østeuropa for at højne kvaliteten.

»Vi har allerede kontakt med nogle af de små virksomheder, der udsprang, da Nokia lukkede deres udviklingsafdeling i Danmark, så nu skal vi bare have nok kapital til det,« siger Trygve Aabye Dam, som håber på endnu flere brugere på Roskilde i 2014.

Se en præsentation af batterierne nedenfor:

Kommentarer (16)

i burde sætte en clips på så man kan fastgøre den bag på telefonen mens den lader.
Det ser bøvlet ud at den hænger og dingler - de har sikkert ikke godt af at mudderbad á la roskilde, hvis de falder ud af telefonen :)

  • 0
  • 0

Rigtig godt gået af holdet!

Ing.dk må siges at have meget fokus på DTU's "Innovation og Design" og deres samarbejde med Roskilde Festival. De sidste par dage har der været artikler for gummi-pissoir, bio-køleskab og Volt.

  • 0
  • 0

Drømmen er også at selv at udvikle et batteri og måske få flyttet produktionen til Østeuropa for at højne kvaliteten.

Stort tillykke til Volt. Det ville dog klæde dem, og skabe stor respekt, hvis de i stedet overvejede at flytte produktionen til Danmark. Der er flere virksomheder i Danmark, som kan producere disse enheder.

  • 2
  • 0