Mobilopladere fra DTU storhitter på Europas festivaler
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Mobilopladere fra DTU storhitter på Europas festivaler

Smartphones går døde på ingen tid, når man er på festival – og der kan være langt til en stikkontakt.

Men allerede under Roskilde Festival 2012 fik festivalgængerne en unik mulighed for at holde elektronikken kørende – nemlig ved at tegne abonnement på batterier, de kunne plugge i mobilen for at lade den op.

Det var den gang fire studerende fra DTU Design og Innovation, der havde udviklet konceptet, som de afprøvede på sidste års festival, hvor 600 tegnede abonnement og dermed fik mulighed for løbende at bytte batteriet ud med et nyt i containeren hos Volt, som virksomheden hedder.

De er stadig tre af de oprindelige kandidatstuderende tilbage – foruden de ekstra 22 medarbejdere, som de siden har måttet hyre, da konceptet viste sig som en rygende succes, fortæller en af indehaverne Trygve Aabye Dam.

»I år er der 10.000, der har tegnet abonnement. Det er et vanvittigt stort spring, og det er vildt, at det er blevet så stort,« siger han.

Læs også: Ingeniørstuderende har kæmpesucces med festival-batterier

Forretningen kom i sin tid på banen ved hjælp af 2 mio. kroner i indskudt kapital fra bl.a. Roskilde Festival og private investorer samt 1 mio. i eget banklån.

Teknologien er allerede eksisterende og for så vidt simpel, fortæller han. Der var allerede et større marked for mobil opladning i Kina, og derfor tog de vareprøver hjem for at se, hvad der fungerede.

Batteriet er på størrelse med et almindeligt mobilbatteri og kan derfor holde til opladning af ca. en mobil, før det skal byttes. Det oplader mobilen via USB, og når man bytter batteriet, sætter Volt-folkene det op på en opladningsvæg med adaptere.

»Der er tale om standardkomponenter, men vi har designet væggen, så vi hurtigt kan tage batterier op og ned og se, hvornår de er opladet. Vi har sprøjtestøbt nogle små holdere til ledninger, som vi herefter har ført ud gennem væggen i containeren,« fortæller Trygve Aabye Dam.

»Faktisk har opladningsvæggen samt udviklingen af containerne fyldt den største del af produktudviklingen, foruden designet af it-systemerne.«

Læs også: Urinmåtte skal holde hegnene lugtfri i Roskilde

Tre webudviklere er ansat til at stå for it-systemerne, hvor brugerne har deres individuelle profiler, hvor de kan følge med i brugen, booke nye batterier eller få det spærret, hvis de mister det.

Abonnenterne betaler 200 kroner i pant for batteriet, og i gennemsnit 150 kroner for selve opladningsservicen under festivalen. For den pris kan man bytte til et fuldt opladet Volt-batteri to gange i døgnet.

For de ca. 4.000 personer, der tegnede abonnement før festivalens start, kostede det kun 100 kroner, og her har et samarbejde med Telenor også vist sig gunstigt, fordi brugerne har kunnet få nem adgang til abonnement og bookinger via Telenors hjemmeside, fortæller Trygve Aabye Dam.

Foruden de 25 lønnede medarbejdere, som Volt er kommet op på med lynets hast, er der også trådt 100 frivillige til på Roskilde Festival, der betjener brugerne dels fra tre opsatte containere og dels fra cykler og ved at gå rundt på pladsen og tilbyde friske batterier.

Omkring 1 mio. kroner regner Trygve Aabye Dam med, at virksomheden kan omsætte for på årets festival, som er den største af de 16-17 festivaler, de allerede er booket til i år.

Læs også: Strømfrit køleskab kan holde øllerne kølige på Roskilde

I Sverige har de også vist sig meget interesserede i Volts service, mens det har været lidt sværere at komme ind på det tyske marked, selv om to tyske festivaler netop har hevet fat i dem.

»Det er en spændende del af forretningen at komme ud i de forskellige lande og finde ud af, hvordan det fungerer der. I Danmark og Sverige er vi vant til flatrate-tankegangen på mobiler, så vi har det fint med at betale et fast abonnement. I Tyskland vil de hellere betale pr. opladning, så måske skal vi se på nogle ændringer der,« fortæller Trygve Aabye Dam.

Og ambitionerne slutter slet ikke her. Volt har på tegnebrættet at komme længere ud i verden og måske levere mobilstrøm til ulande, hvor mobilbetaling er populært, men hvor der kan være langt til stikkontakterne nogle steder.

»Måske kan den lokale købmand så have sådan en væg og sælge abonnementer. Hertil har vi en kontakt i Kenya. Måske kan vi også gå ind på markedet for konferencer, så arbejdet bliver mindre sæsonbetonet,« siger han.

Drømmen er også at selv at udvikle et batteri og måske få flyttet produktionen til Østeuropa for at højne kvaliteten.

»Vi har allerede kontakt med nogle af de små virksomheder, der udsprang, da Nokia lukkede deres udviklingsafdeling i Danmark, så nu skal vi bare have nok kapital til det,« siger Trygve Aabye Dam, som håber på endnu flere brugere på Roskilde i 2014.

Se en præsentation af batterierne nedenfor:

i burde sætte en clips på så man kan fastgøre den bag på telefonen mens den lader.
Det ser bøvlet ud at den hænger og dingler - de har sikkert ikke godt af at mudderbad á la roskilde, hvis de falder ud af telefonen :)

  • 0
  • 0

Rigtig godt gået af holdet!

Ing.dk må siges at have meget fokus på DTU's "Innovation og Design" og deres samarbejde med Roskilde Festival. De sidste par dage har der været artikler for gummi-pissoir, bio-køleskab og Volt.

  • 0
  • 0

Drømmen er også at selv at udvikle et batteri og måske få flyttet produktionen til Østeuropa for at højne kvaliteten.

Stort tillykke til Volt. Det ville dog klæde dem, og skabe stor respekt, hvis de i stedet overvejede at flytte produktionen til Danmark. Der er flere virksomheder i Danmark, som kan producere disse enheder.

  • 2
  • 0

Der er selvfølgeligt noget af et skridt fra ombytning til kiosk. Men De kunne jo med fordel fokusere på en hyldevare som man kan købe når man står uden strøm.

Jeg tror de køber batteriet færdigt i Kina og så smider de en sticker på - That's it. Kan ikke se hvorfor ladestationen skulle være "kompliceret" det er vel bare 5V 0,5-1 A. medmindre de har besværliggjort ladningsprocessen så ikke gæsterne stikker af med batteriet?

  • 0
  • 1

" That's it. Kan ikke se hvorfor ladestationen skulle være "kompliceret" det er vel bare 5V 0,5-1 A. medmindre de har besværliggjort ladningsprocessen så ikke gæsterne stikker af med batteriet?"

Det komplicerede:

Der er tale om standardkomponenter, men vi har designet væggen, så vi hurtigt kan tage batterier op og ned og se, hvornår de er opladet.

Det vil være trælst at skulle se 100 batterier igennem for at finde de, der er opladede. Jeg forestiller mig at det indikeres med en lampe ud for batteriet eller lignende.

Og der skal tænkes i effekter, når 100 batterier skal oplades samtidig.

Abonnenterne betaler 200 kroner i pant for batteriet,

Det dækker nok omkostningerne, hvis et batteri forsvinder.

  • 0
  • 0

Da jeg var på Roskilde i år 2000 holdt min Ericsson til hele turen. Måske de kunne udleje teleskopantenner også, så iphones faktisk kan få et signal dernede.

  • 1
  • 1

Man må undre sig over, hvilke forretningsidëer, der er levedygtige!

Sidst jeg købte et nyt batteri til min telefon kostede det under 15 kr sendt fra Hong Kong.

Hvis en festival gæst køber for 350 kr batterier, mon så ikke der er ladning nok til nok så mange festivaler.
Ellers kunne man jo købe et færdigt oplade-batteri beregnet til formålet (nogle endda med solceller) for væsentligt mindre her:
http://dx.com/c/cell-phone-599/batteries-5...

  • 0
  • 1

Hvis en festival gæst køber for 350 kr batterier, mon så ikke der er ladning nok til nok så mange festivaler.
Ellers kunne man jo købe et færdigt oplade-batteri beregnet til formålet (nogle endda med solceller) for væsentligt mindre...


Den vare Volt sælger, er ikke strøm. Det er bekvemmelighed. Du kan tage på festival, uden at skulle bekymre dig om hvorvidt du har opladet din egen batteripark. Du kan tage afsted, uden at skulle have ekstraudstyr med, som kræver at din mobil ligger i solen mens den oplader. Kort sagt behøver du ikke, med Volts løsning, at bekymre dig det mindste om din mulighed for at være online.

Bekvemmelighed har til alle tider kunne sælges. Samtidig indsamler Volt nogle gode erfaringer, og god viden, om distribution og organisering under vanskelige forhold. Erfaringer som kan overføres på lignende produkter, under andre forhold. Viden og erfaring, har også altid været en salgbar vare.

Jeg er overbevist om, at Volt, med den rigtige ledelse, gode visioner, og en forståelse for den viden de opsamler, har en rigtig god fremtid.

  • 2
  • 0

Du kan tage på festival, uden at skulle bekymre dig om, hvorvidt du har opladet din egen batteripark.

Men du skal så til gengæld bekymre dig om at købe et abbonnement, der er dyrere end et genopladeligt batteri, ligesom du skal stå i kø (formoder jeg) for at få dit abbonnementsbatteri udleveret(måske endda flere gange), og igen stå i kø for at aflevere batteriet (ligeledes flere gange). Måske står man også i kø for at få sit depositum tilbage?

Alternativt er der sikkert mange der bare tager hjem 350 kr fattigere.

Den vare Volt sælger, er ikke strøm. Det er bekvemmelighed.


Hvor ser du i øvrigt, at jeg skriver, at Volt sælger strøm?

Bekvemmelighed har til alle tider kunne sælges.

Ubekvemmelighed ligeledes og det er mest det, der får mig til at undres.
Der er nok en grund til at forretningen ikke går ret godt i Tyskland, eller hvad synes du, Andy?

  • 0
  • 0

Men du skal så til gengæld bekymre dig om at købe et abbonnement, der er dyrere end et genopladeligt batteri,...


Vi foretager jævnligt handlinger, som er i direkte modstrid med sund økonomisk fornuft. Specielt unge mennesker, har en tendens til at lade deres handlinger være styret af følelser og holdninger.

Selv om jeg ikke selv er ung, ville jeg bestemt benytte mig af Volts løsning, også selv om jeg sagtens kan regne ud at det er en absurd vanvittig overpris jeg kommer til at betale for min opladning. Men jeg ville simpelthen ikke gide rende rundt og holde styr på batterier og opladere. Man har lort nok med i forvejen, på en festival.

...ligesom du skal stå i kø (formoder jeg) for at få dit abbonnementsbatteri udleveret(måske endda flere gange), og igen stå i kø for at aflevere batteriet (ligeledes flere gange). Måske står man også i kø for at få sit depositum tilbage?


De 10.000 abonnenter løber næppe tør for strøm samtidig, så der har næppe været behov for udlevering af mange batterier over kort tid.

Jeg kender ikke detaljerne omkring Volts forretning, men mon ikke de blot trækker forbruget fra depositum. Herefter kan differencen overføres elektronisk til kundens konto, når denne har afsluttet forretningen, ved at indlevere det sidst udleverede batteri.

Der er nok en grund til at forretningen ikke går ret godt i Tyskland, eller hvad synes du, Andy?


Hverken du eller jeg kan vide hvordan forretningen går i Tyskland. Det eneste vi har fået at vide, er at det har været vanskeligt at komme ind på det tyske marked. Volt nævner selv at barrieren er, at man i Tyskland er vant til en anden betalingsform for mobilabonnementer. Dette er Volt naturligvis nødt til at tilpasse sig til, hvilket de også er klar over, fremgår det af artiklen.

Jeg tror ærligt talt, at rønnebærrene er lidt sure, i din ende af landet. Jeg kan se en masse problemer for Volt, både på kort og langt sigt, men det virker som om de har kontrol over situationen.

  • 2
  • 0

Men det udelukker så også Volts forretning - det bliver mere og mere uklart, hvad det er for en bekvemmelighed du efterspørger!


Jeg får umiddelbart den fornemmelse, at du enten aldrig har ejet en smartphone, været på en festival, eller prøvet at oplade noget som helst med transportable solceller. Jeg vil tro, at de fleste af Volts 10.000 kunder på Roskilde Festival, er rimeligt erfarne inden for de to førstnævnte ting.

Tallet i sig selv taler sit tydelige sprog, om hvad virksomhedens kundegrundlag mener om løsningen. At du synes det er en dårlig idé, kan jeg kun formode skyldes de førnævnte rønnebær, eller den manglende relation til virksomhedens kundegruppe.

Der er ingen tvivl om, at Volt er tvunget til at produktudvikle, da udviklingen på både mindre strømforbrugende elektronik, og bedre batterier, ellers hurtigt vil underminere deres forretning. Artiklen handler imidlertid om deres nuværende succes, med deres første produkt.

Jeg er sikker på at de godt er klar over, at de befinder sig på at område som er i hastig udvikling, og at deres forretningsplan tager højde for det. Om ikke andet, har deres investorer og deres bank, nok gjort dem tydeligt opmærksomme på det.

  • 0
  • 0

At du synes det er en dårlig idé, kan jeg kun formode skyldes de førnævnte rønnebær

Jeg synes ikke det er en dårlig idé, Andy - det er da en kanon idé. Det undrede mig bare, at den duer!

Du har ret i at solceller ikke er meget bevendt på Roskildefestivalen, af flere forskellige årsager ;o)

Jeg læste lidt op på Roskildefestivalen og opdagede, at den er noget længere end da jeg sidst overvejede at besøge stedet.

Hvis man opholder sig samtlige dage på festivalpladsen, kan man ikke fuldstændig udelukke, at man med fortegning af abonnement kan gøre det billigere end selv at medbringe oplader, hvis man bruger sin smartphone rigtig meget - til gengæld kan man bruge en medbragt oplader til flere forskellige festivaler.

Når en gruppe (af personer) bruger samme abonnement, giver det god mening at bruge Volts løsning, og det er vel derfor, at konceptet er slået an?
Ellers er der her et par eksempler på færdige ladere.

Med denne kan man vel oplade en almindelig smartphone 5-10 gange:

http://dx.com/p/portable-dual-usb-20000mah...

Hvis man ikke gider holde styr på ladere, kan man smide dem ud efterhånden som de er tomme, hvis man køber nogle stykker af disse, selvom genbrug på nogle nok virker mere rationelt - ligner meget den som volt bruger:

http://dx.com/p/2000mah-mobile-power-usb-r...

Ved almindelige mobiltelefoner, synes jeg, at den smarteste løsning er at købe en håndfuld (magen til) originalbatterier, og smide dem opladte i rygsækken.

  • 0
  • 0

Hej
Jeg var af sted på Roskilde i år og havde tegnet abonnement på forhånd, så det har kostet mig 100,- at have min mobil ladt op og på mig under hele festivalen. Jeg regner med at jeg har byttet batteri 12-15 gange uden nogle af gangene at stå i nævneværdig kø. Og jeg har endda brugt Volt på trods af at jeg havde et anlæg med indbygget mobil opladning - og mere eller mindre uendelig strøm. Hvorfor? Det er helt sikkert den førnævnte bekvemmelighed der er trådt til her, for strengt taget kunne jeg have holdt min mobil med strøm gratis.
For folk som ikke har mulighed for opladning giver det endnu mere mening - for skal man have sin mobil opladt, skal man bruge Roskildes service steder, hvor det (så vidt jeg husker) koster 20,- per opladning - og her er bestemt konstant nævneværdig kø.

Så jeg takker Volt for et rigtig godt produkt, som længe har været ønsket af festivalgængere og for rigtig god service i containerne :-)

  • 1
  • 0

Abonnenterne betaler 200 kroner i pant for batteriet, og i gennemsnit 150 kroner for selve opladningsservicen under festivalen. For den pris kan man bytte til et fuldt opladet Volt-batteri to gange i døgnet.

Jeg var af sted på Roskilde i år og havde tegnet abonnement på forhånd, så det har kostet mig 100,- at have min mobil ladt op og på mig under hele festivalen. Jeg regner med at jeg har byttet batteri 12-15 gange uden nogle af gangene at stå i nævneværdig kø.

Kan du ikke forklare mig lidt mere om prisstrukturen, Anders, for det er uklart for mig, hvordan du kan nøjes med at betale 100 kr.?

Kunne også være interessant at høre, hvad det er for et mobilanlæg, du havde til din rådighed, som du valgte ikke at gøre brug af, fordi det var bekvemmeligere at henvende sig hos Volt.

  • 0
  • 0

Hvis man bestilte Volt inden festivalen kostede det kun 100,- (+200 i depositum). Det kostede 200,- (+200 i depositum) under festivalen.

Anlægget består af nogle gamle bil højttalere, en klasse d forstærker, et stort BMW bilbatteri. Dertil er så forbundet en 80W solcelle. Som ekstra features havde jeg så lavet mobil opladning med en 12V til USB converter - sådan en til cigar tænderen. Og så havde vi 5m led strips til at give lys om aftenen.
Kombinationen af et forholdsvist beskedent anlæg (kunne dog spille højt nok til man ikke kunne høre hinanden snakke i lejren), det store batteri og solcellen gør at vi formentlig kunne have spillet musik i døgndrift - ved festivalens slutning kunne man i hvert fald ikke se på batteristanden at vi havde brugt det.

  • 0
  • 0