Mobile robotter fra Odense har fundet vej ud i verden
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Mobile robotter fra Odense har fundet vej ud i verden

Illustration: MiR

2017 blev et forrygende år for den fynske robotproducent MiR. Omsætningen landede på cirka 75 mio. kroner, og antallet af medarbejdere blev fordoblet. Den udvikling skal fortsætte ind i 2018, hvor omsætningen gerne skulle nå 200 mio. kroner. Det forudser adm. direktør Thomas Visti.

»I 2015 brugte vi meget tid på at etablere forhandlere rundt om i verden. I 2016 var vores mobile robotter ude at blive testet hos udvalgte slutkunder, og de begyndte at bestille nogle stykker. Men i 2017 oplevede vi, at de kunder, som havde testet robotten, begyndte at købe ind i større stil. Det er dén udvikling, som vi regner med kommer til at fortsætte i 2018,« fortæller han.

Der er nemlig sket noget med den industrielle udvikling, som gør, at MiR muligvis har timet introduk-­­­­ tio­nen af sin lille autonome transportrobot perfekt. For gennem de seneste ti år har industrivirksomheder haft travlt med at automatisere produktionen. Der er blevet indkøbt robotter og automationsudstyr for milliarder, siden finanskrisen slog bunden ud af økonomien.

Så de steder, hvor det har været muligt at udskifte en manuel bevægelse med en robotarm, er det blevet gjort i stor stil, og omkostningen til lønkroner er faldet.

Mobile robotter er næste skridt

Men meget af det interne transportarbejde i virksomhederne har stadig været udført manuelt. Bevares, mange industrivirksomheder har investeret i traditionelle transportsystemer, såkaldte AGV’er. Men sådanne systemer, som følger en bestemt bane lagt ud i gulvet, er ufleksible og ofte meget dyre.

»Der er et enormt pres på at optimere produktionen, og den interne transport er den sidste del af automatiseringen, som mangler. Det er helt normalt at kræve tilbagebetalingstider på et til to år, og dér tror jeg, at vi med MiR’en har timet det helt rigtigt; prisen er lav og markedet er parat,« siger Thomas Visti, der fra 2009 til 2014 var salgsdirektør hos Universal Robots.

Når det handler om samarbejdende robotter, så er det altid UR og MiR, som bliver fremhævet. Det viser, at vi i Danmark har været i stand til at udvide et nyt nicheområde.Thomas Visti, adm. direktør, MiR

Netop dét er vigtigt at nævne, for hele ideen bag MiR bygger på samme grundtanke som robotarmene fra UR: Den skal være nem at programmere, simpel at bruge, kunne fungere i tæt kontakt med mennesker og naturligvis også være billig:

»Det har været en hel ny måde at se på automatiseret transport, og derfor har vi også skullet bruge en del tid på at kommunikere mulighederne til de potentielle kunder og træne vores forhandlere,« forklarer han.

Men meget tyder på, at der virkelig er kommet hul igennem til kunderne. For ordresedlerne lyder nu på 10-15 stk. ad gangen, og store virksomheder som Flextronic, Unilever, Assa Abloy og flere af de store bilproducenter begynder nu at introducere MiR på flere og flere af deres fabrikker.

Plads til 1.000 styk hos Ford

Da Thomas Visti for nylig var på besøg på en Ford-fabrik i Spanien, så han, hvordan leverancen af de første robotter fra MiR havde sat gang i idéudviklingen hos fabrikkens medarbejdere, der havde masser af forslag til, hvad en autonom robot kunne bruges til. Der blev bygget topmoduler og lavet tegninger med nye ideer. Direktøren mente, at der var et potentiale på mellem 500 og 1.000 MiR-robotter på fabrikken.

»Det er ofte den reaktion, vi får. Bare tre uger før havde direktøren slet ikke overvejet at bruge mobile robotter. Det var simpelthen for kompliceret og for dyrt at bruge og nærmest umuligt at beregne tilbage­betalingstiden for,« siger Thomas Visti.

I runde tal har folkene bag MiR regnet sig frem til, at markedet for mobile robotter kommer til at ligge på cirka 130.000 enheder i 2020. Så mange kan MiR selvfølgelig ikke sælge, men udviklingen er i gang, og i 2018 skulle der gerne sendes 1.000 styk ud fra fabrikken i Odense.

Læs også: Ny generation af mobilrobot er dedikeret til industrien

Det betyder også, at der er pres på medarbejderstaben. Allerede i år har MiR slået 30 stillinger op, hvoraf de 17 er blevet besat. Men fremtiden vil kræve en løbende tilgang af især ingeniører inden for robotteknologi, mekanik og elektronik.

»På trods af at Odense-området har udviklet sig, så er det stadig svært at få de virkelig gode folk. Det er især robotingeniører, der er mangel på, og vi regner også med at kigge til udlandet efter nye folk,« siger Thomas Visti.

Alligevel er det lykkedes at få nogle tunge nye medarbejdere. Det gælder for eksempel den nye tekniske direktør, Søren E. Nielsen, der kommer fra en stilling som direktør for forskning og udvikling hos Danfoss.

Det betyder samtidig, at grundlæggeren af MiR og den nuværende tekniske direktør, Niels Jul Jacobsen, rykker over og bliver direktør for strategi. Der skal han være med til at udvikle de nye teknologier, som MiR skal indarbejde i robotterne i fremtiden.

Det drejer sig for eksempel om dynamiske kort, så robotten ved hjælp af kunstig intelligens (AI) selv kan opdatere de kort, som den bruger til at navigere efter. MiR har derfor oprettet sin egen AI-gruppe.

»Det betyder meget for mig, at vi rent faktisk har formået at sætte et aftryk,« siger Thomas Visti.

Læs også: Vestas gør de mobile robotter til en del af automationen

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først