MIT-teknologi skal bringe selvkørende biler ud på landet
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

MIT-teknologi skal bringe selvkørende biler ud på landet

Her er en Toyota Prius udstyret med MapLite-udstyret fra MIT. Illustration: MIT Csail

Alle snakker om selvkørende biler, og forsøgene bliver fulgt nøje. I USA vil mange mennesker dog reelt være afskåret fra at benytte selvkørende biler, fordi teknologien ikke understøtter vejforholdene, skriver MIT (Massachusetts Institute of Technology).

I dag benytter firmaer som Google nemlig kun deres flåde af selvkørende biler i store byer, hvor de har brugt utallige timer på omhyggelig mærkning af de nøjagtige 3D-positioner af baner, sving og stopsignaler.

Men faktisk findes der millioner af kilometer landevej, der ikke er asfalterede, hvor der ingen gadelygter er og hvor afmærkningen er næsten usynlig. De øde veje er komplicerede at kortlægge, og der er formentlig ingen interesse for at udvikle 3D-kort for dem.

Derfor er et team fra MIT’s 'Computer Science and Artificial Intelligence Laboratory' (CSAIL) i gang med at udvikle en teknologi kaldet MapLite, så selvkørende biler kan finde vej selv om de er på ukendte ruter og uden 3D-kort.

Simple GPS-data og sensorer

MapLite kombinerer simple GPS-data, som man kan finde på Google Maps, med en stribe sensorer, der overvåger vejforholdene.

Læs også: Softwarefejl var skyld i, selvkørende bil påkørte og dræbte Elaine Herzberg

I samarbejde med Toyota Research Institute har forskerne testet teknologien på øde landeveje i byen Devens i Massachusetts ved hjælp af en Toyota Prius udstyret med Lidar- og IMU-sensorer. Foreløbigt klarer teknologien at se 30 meter frem på vejen.

»Et system som dette, der kan navigere bare med indbyggede sensorer, viser potentialet for selvkørende biler, der faktisk kan klare veje ud over det lille antal, som tech-virksomhederne har kortlagt,« siger forskningsleder Teddy Ort ifølge pressemeddelelsen fra MIT.

Sensorer undersøger vejen ikke kun forhindringer

Det er naturligvis navigationen, der er afgørende for selvkørende biler. Når vi selv skal finde vej et ukendt sted, benytter vi måske et kort på vores smartphone, og undervejs støtter vi os ind imellem til kortet.

Læs også: Lidar afdækker by på størrelse med Manhattan

Men hvis vi selv var en selvkørende bil, ville vi kigge på kortet hele tiden. For de eksisterende teknologier er stadig afhængige af kort, mens de benytter sensorer til at undgå fodgængere og andre biler.

MapLite benytter sensorer til alle dele af navigation inklusiv vejens beskaffenhed, og er kun afhængig af GPS-data for at få et groft estimat af bilens position.

Kombination af teknologier

MapLite er stadig begrænset på mange måder. F.eks. er teknologien ikke klar til, at vejen pludselig falder eller stiger meget i højden.

Læs også: Kinesisk havn skal styres af autonome lastbiler og kraner

Men målsætningen er, at systemet vil performe med lige så stor sikkerhed som kort-teknologien, bare med meget flere muligheder.

Forskerne forestiller sig, at fremtidens selvkørende biler altid vil gøre brug af 3D-kort i byområder. Men i øde ukendte egne vil bilerne måske kunne benytte den teknologi, som MIT arbejder på.

MIT-teknologien bliver præsenteret på International Conference on Robotics and Automation (ICRA) i Brisbane i Australien i denne måned.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

MapLite benytter sensorer til alle dele af navigation inklusiv vejens beskaffenhed, og er kun afhængig af GPS-data for at få et groft estimat af bilens position.

Jeg forestiller mig at den ville kunne komme ud på en hel del omveje, når den så endelig kører rundt i en by og skal navigere mellem de efterhånden talrige ensrettede veje.

  • 0
  • 0

Jeg forestiller mig at den ville kunne komme ud på en hel del omveje, når den så endelig kører rundt i en by og skal navigere mellem de efterhånden talrige ensrettede veje.

Så skal du se et menneske forsøge det samme. Robot bilen har alle informationer i forvejen (fra google) et menneske er håbløst bagud i den øvelse. Har du prøvet at navigere i en fremmed storby..LOL
Når de aktuelle myndigheder ændre på forholdene oplyses google som så oplyser bilen. det tager 15 sekunder.

  • 0
  • 1

"I dag benytter firmaer som Google nemlig kun deres flåde af selvkørende biler i store byer, hvor de har brugt utallige timer på omhyggelig mærkning af de nøjagtige 3D-positioner af baner, sving og stopsignaler."

Der er ikke talrige ensrettede gader ude på landet.

  • 0
  • 1