Undervisningsformen med grupper medfører et "gruppepres" om at arbejde hårdt. Den der først siger "lad os arbejde mere" har tendens til at få ret. Ingen vil kendes som den dovne.
Jeg hører tid med undren om, hvor lidt andre studerer.
På AAU var jeg til stede 8-16 hver dag - som minimum - og med lektier oveni. Når undervisningen var overstået, og der var 1-1½ måned tilbage af projekttiden, blev arbejdsdagen gravist skruet op til at gå til 18, 20, 22, endda til 24 (eller også var det nogle andre og ikke min egen gruppe..?).
I alt vurderer jeg, at jeg har brugt 50-55 timers koncentreret arbejde ugenligt i de 5 år jeg læste på AAU. Bevares, noget af dette har været spildtid, fordi man er nyligt voksne mennesker, der skal finde ud af at arbejde sammen, men det trækker ikke udbyttet ned på niveau med andre uddannelser. Af samme grund er jeg arg modstander af at studerende skal tvinges til at supplere deres uddannelse med fritidsjob, da jeg ved det ville være gået ud over udbyttet af min egen uddannelse. Og det tror jeg også er tilfældet af dem med mindre belastende studier, da jobbet let få forrang over studiet. Jeg har kendt folk der studerede, "når de havde tid"...
Det var ren lise at begynde på at arbejde, hvor man kun skulle arbejde til kl. 16, og kunne gå hjem og holde fri resten af dagen med god samvittighed.
Ikke desto mindre ser jeg tilbage på min studietid med glæde. Jeg kunne på ingen måde holde til det samme arbejds raseri i dag, men dengang gavnede det.
Omkring det faglige siges det, at de svage kan gemme sig. Det er totalt falsk. Ingen er bedre til at spotte slendrian end kammaraterne, der ser dig hele tiden og kan afkode din kommunikation og dine signaler. Når medlemmer af grupperne får samme karakterer afspejler det også i høj grad, at grupperne sammensættes af folk med omtrent samme kaliber. Det foregår helt af sig selv, lidt på samme måde som en ny pave vælges; man bliver lukket inde i et rum indtil grupperne er dannet.
Når man arbejder i grupper, kommer alle ikke til at lave det hele. Det er givet, så det kan give huller i viden. Men omvendt bliver man berørt med det de andre har sat sig meget dybt og grundigt ind i, og får dermed en bred viden om andre facetter af projektet ud over den del man selv er gået i dybden med.