Mistanke om manglende armering i fatalt colombiansk brokollaps
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Mistanke om manglende armering i fatalt colombiansk brokollaps

Den 15. januar 2018 kollapsede den vestlige (nærmeste på billedet) pylon på skråstagsbroen Puente Chirajara, der var under opførelse knap 100 km syd for Bogotá i Colombia. Broen var en del af et stort vejprojekt mellem Bogotá og Villavicencio, som var blevet vundet af selskabet Coviandes. Área Ingenieros Consultores stod for designet, mens Gisaico var blevet hyret som entreprenør. En forundersøgelse af kollapset indikerer, at der kan have manglet armering i trækbåndet mellem pylonens ben. Illustration: Gisaico

En forundersøgelse af et fatalt brokollaps i Colombia indikerer, at manglende armering kan være årsagen til, at broen, der var ved at blive opført i en dal sydøst for Bogotá, styrtede sammen. Det skriver flere medier – heriblandt Bridgeweb.com.

Her er nærbillede af den kollapsede pylon, der viser efterspændingskablerne, der er trukket gennem trækbåndet under brodækket. Illustration: Mexpresa

Kollapset skete 15. januar. På det tidspunkt var den private bygherre Coviandes ved at opføre en skråstagsbro over en dyb dal sydøst for Bogotá. Dalen er 270 meter dyb, så skråstagsbroen blev opført med de to pyloner placeret højt oppe på bjergsiderne. Pylonerne var diamantformede, som det kendes fra Farøbroen herhjemme, hvor brodækket også er placeret mellem pylonernes 'ben'. Under brodækket er der et trækbånd mellem pylonernes to 'ben', og under dette trækbånd er der støbt en væg, der går helt ned til det punkt, hvor 'benene' mødes igen.

Planen var, at broen skulle have et hovedspænd på 286 meter, og i midten af januar var brobyggerne nået så langt, at der kun manglede 80 meter mellem brodækkene, der blev bygget ud fra de to pyloner.

Pylon kollapsede pludseligt

På dette billede, kan man se, at en stor revne havde bredt sig gennem trækbåndet før kollapset. Billedet er en af årsagerne til, at Mexpresa, der har stået for forundersøgelsen af kollapset, har fokuseret på manglende armering i trækbåndet som en mulig årsag til kollapset. Illustration: Mexpresa

Men pludselig kollapsede den vestlige pylon, og de arbejdere, der var i gang med at arbejde på brodækket, styrtede ned. Ni personer blev efterfølgende fundet døde, og en tiende døde på hospitalet. Desuden var der flere sårede.

Efter kollapset hyrede Coviandes det amerikanske selskab Modjeski & Masters til at analysere årsagen til kollapset. De amerikanske rådgivere tog selskabet American Geotechnical Engineering Services til hjælp.

Sideløbende hyrede den colombianske pendant til Vejdirektoratet, ANI, det mexicanske rådgivningsfirma Mexpresa til at undersøge kollapset. Mexpresas foreløbige rapport (kan læses på spansk under artiklen – eller forstås via denne præsentation, der er oversat til engelsk. red.) viste, at der kunne være problemer med armeringen i det trækbånd, der forbandt pylonbenene lige under brodækket.

Videooptagelser af kollapset viser nemlig, at pylonen bevæger sig i det område, hvor trækbåndet sidder, og ifølge rapporten fra Mexpresa var der kun efterspændingskabler i trækbåndet, men ingen armering. Fraværet af armering kan være årsagen til, at pylonen svigtede i området omkring trækbåndet, men Mexpresas ingeniører understreger, at de ikke har regnet på, om der var behov for armering ud over trækbåndene.

Se slowmotion-video af kollapset her (Artiklen fortsætter under videoen):

Fundament skal undersøges yderligere

Ingeniørerne har også undersøgt, om pylonens fundament har rykket sig, og om der var tegn på, at kablerne var begyndt at give efter. Men det er der ifølge den foreløbige undersøgelse intet, der tyder på. Ifølge ingeniørerne skal der dog yderligere undersøgelser af fundamentet til, før man helt kan udelukke, at kollapset er blevet udløst af bevægelser i denne del af pylonen.

Endnu har Coviandes ikke offentliggjort resultatet af deres egne undersøgelser, men det colombianske transportministerium har fået lavet en hurtig visuel undersøgelse af den pylon, der stadig står. Det har ført til en anbefaling af, at den bliver revet ned hurtigst muligt, fordi der kan ses revner i den. Endnu er det dog ikke sket.

Læs Mexpresas forundersøgelse her.

På Philippinerne blev armeringen stjålet om natten lige får betonen skulle hældes. Det gik "godt" indtil tyskerne der byggede den hævede vej satte vagt på om natten.
Det virkede fint indtil de blev bestukket.

Nu inspiceres stedet før der hældes.

  • 7
  • 0