Misbrug af Teslas autopilot: Ejerne sætter sig på bagsædet og læser avis
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Misbrug af Teslas autopilot: Ejerne sætter sig på bagsædet og læser avis

Illustration: Tesla

Kun fire dage efter at Tesla Motors udsendte en software-opdatering, der gav Tesla S-biler mulighed for at gå i førerløs mode, blev en uofficiel rekord sat ved 'Cannonball Run' for elbiler.

På bare 57 timer og 48 minutter kørte en Model S P85D med amerikanerne Carl Reese, Deena Mastracci og Alex Roy tværs over USA fra Redondo Beach i Californien til Manhattan. Ifølge chaufførerne var autopiloten aktiveret 96 procent af tiden i hastigheder på 145 kilometer i timen, hvilket er over grænsen for, hvad autopiloten er designet til.

Køreturen er blot et ud af adskillige eksempler på, hvordan Tesla-ejere har testet grænserne for bilens autopilot, siden den blev tilgængelig den 14. oktober i USA og en uge efter i Europa. På Youtube vokser mængden af videoer, hvor Tesla-ejere sidder på bagsædet, forsøger at tage en lur foran rattet eller læser avis.

Ejeren af Tesla Motors, Elon Musk, har understreget, at autopiloten endnu kun er en beta-version, og at den har problemer med at virke ved dårlig sigtbarhed. Den får også problemer, hvis vejstriberne er utydelige som i store dele af Californien, og den opdager ikke stopskilte, stoplys eller trafikkegler. Med andre ord: Den er slet ikke færdigudviklet. Men i øjeblikket vælter data fra bilernes software ind til Tesla Motors, som bruger dem til at at forbedre systemet. Derfor kom der også en lykønskning til rekord-kørerne Reese, Mastracci og Roy fra selveste Musk på Twitter.

I Wired roser firmaets talsmand, Khobi Brooklyn, også de mange brugere af autopiloten:

»Det er så cool at se Model S-ejere komme ud på vejen og benytte sig af den her revolutionerende teknologi. Jo flere folk, som bruger den, desto bedre bliver den,« lød det fra Brooklyn, der dog også kom med en løftet pegefinger:

»Bilejerne kan ikke frasige sig deres ansvar. Vi forventer, at førerne er til stede og klar til at overtage styringen til enhver tid,« lyder det.

Læs også: Tesla sender førerløs bil til ejerne over nettet

Men problemet er bare, at ingen aner, om det er tilfældet. Tesla S har godt nok en alarm, der blinker og bipper, hvis man fjerner hænderne fra rattet, men alarmen går kun i gang, hvis autopiloten vurderer at den ikke kan styre, eller den opdager en forhindring. (Og i øvrigt kan føreren skrue helt ned for alarmen). I tilfældet af, at føreren ikke griber ind, så bremser bilen. Men er det en vej med fine vejstriber og ingen forhindringer, så kan Tesla-ejerne i princippet tage sig en lur. Men lige så mange youtube-klip med "se-hvor-sej-min-Tesla-autopilot-er", ligeså mange klip er der med autopiloter, som bringer førerne i fare. Det skete også for Reese, Mastracci og Roy, da de kørte tværs over USA.

»Der var nok tre eller fire gange, hvor vi kørte med autopilot med 145 kilometer i timen uden hænder,« fortæller Alex Roy, der var tæt på et uheld i et skarpt sving. Bilens autopilot fulgte vejstriberne, i stedet for at dreje skarpere mod vejens midte, og det skabte problemer:

»Hvis jeg ikke havde overtaget styringen, så var bilen kørt ud over vejsiden, og vi var døde.« Men han er ikke irriteret på softwaren: »Det er min fejl, fordi jeg kørte hurtigere end systemet er i stand til at kompensere for,« siger Alex Roy til Wired.

Ikke et legetøj

Netop muligheden for at “lege” med systemet og teste dets grænser bliver også kritiseret af flere eksperter, især muligheden for overhovedet at aktivere autopiloten i en hastighed, som den ikke er designet til:

»Autopiloten er ikke et legetøj, og Tesla-ejerne sætter ikke kun deres eget liv på spil, men også andres. At filme sig selv, mens man bruger autopiloten er ekstremt uforsvarligt,« siger robot-ekspert John Leonard fra MIT til Wall Street Journal.

Af samme grund har f.eks. Google valgt at vente med deres føreløse bil. De vil vente, til at køretøjet faktisk er fuldstændig selvkørende. Men Google og Tesla er ikke alene. I 2017 sender Volvo 100 styk af deres XC90 ud på vejene i og omkring Gøteborg, hvor føreren faktisk får lov at fjerne hænderne fra rattet. Også Mercedes og Audi er på vej med førerløse biler.

Frit spil for autopiloter på vejene

Fremkomsten af førerløse biler rejser et centralt spørgsmål: Hvem bærer ansvaret, hvis der sker en ulykke? For hvis Tesla Motors bare gør opmærksom på, at føreren hele tiden skal holde hænderne på rattet og holde udkig, så er det vel førerens ansvar? Men svaret svæver i vinden.

»Firmaer kan slippe afsted med meget indenfor en gråzone, så længe tingene ikke går galt,« siger rets-professor Bryant Walker Smith fra University of South Carolina, men gør opmærksom på, at de grå områder lynhurtigt skrumper ind, hvis folk kommer galt afsted.

Og ifølge Bryant Smith er den eksisterende gråzone på retsområdet netop en af grundene til, at flere bilfirmaer holder igen med at introducere autopiloter i bilerne.

Myndighederne har også svært ved at forholde sig til de nye biler, og i 45 stater i USA er der fri adgang for teknologierne. I Europa og Danmark er der heller ingen særlige krav til Teslas autopilot.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Lige præcis. Førerløse biler er forbudt på langt de fleste veje, mens brug af autopilot er i orden. Udfordringen er jo bare, at bilejerne i princippet kan begynde at bruge autopiloterne til at gøre bilen førerløs.

  • 6
  • 0

-Min søn er lige kommet hjem fra skole på cykel.

Jeg er glad for at der ikke var nogen der fandt fejl i Tesla's navigation under deres test.

  • 13
  • 8

Det er dejligt at høre Lasse. Det kan være du snart får en ekstra Tesla meget tæt på din egen.

Spøg til side.
Det må kunne registreres om der er forsøgt at korigere retningen eller trådt på speeder/bremse pedal et ½-1 sekund efter at bilen har bedt om menneskelig indgriben.
Når en ulykke indtræffer kan det afgøres hvem der har skylden Robot bilen eller mennesket der i dette tilfælde skal være årvågen og klar til at overtage styringen.

Tesla kan ikke tage skylden for at drenge børn leger med teknologien, det har vi alle dage gjort og udsat os selv og andre for fare.
Men det finder vi snart ud af, der vil snart være en der falder i en dyb søvn, eller en der laver en youtube video hvor han står på taget af sin Tesla, mens den køre på motorvejen.

  • 7
  • 2

var i øvrigt et bræt der sad i spænd mellem sædet og speeder pedalen. Når hastigheden skulle reguleres slog jeg det lidt ud til siden.
Blev kun brugt på en lang tur til cannes i en kasse vogn der ikke kunne køre mere end 120 km/t, så al kørslen foregik i indersporet med 93km/t og i god afstand til en lastbil.

  • 3
  • 5

Nogle ejere bemærkede, at bilen ville trække mod en afkørsel, ved kørsel på motorvej, da autopilot kom ud. Ejeren reagerer ved at trække i rattet, og det lærer bilen.

I løbet af den næste uges tid så det ud til, at bilen er gradvist holdt op med det ved at løbende trække mindre og mindre ud mod afkørslen.

Mange oplever, at bilen er blevet en del bedre til at køre faste ruter, og det er formodentligt, fordi noget af indlæringen er geografisk bestemt. Det bruges, fordi visse steder på amerikanske motorveje, kan man ikke forlade sig på afstribningen, da den er enten dårlig eller direkte modsigende, og man bare er nødt til at følge trafikken.

Men det behøver ikke at være dig, der kører ruten. Det kan være en anden Tesla i samme område, da oplysninger om indlæringen uploades til Tesla Motors' servere og downloades af andre biler, så alle deles om den gode kørestil i et bestemt område.

I Californien er det gået stærkt, for der kører mange Teslaer. Det går nok knap så stærkt herovre, men det er allerede afprøvet i Norge, og man må formode at norske Teslaer gør brug af noget af den indlæring der er opsamlet af andre biler rundt om i verden:

https://www.youtube.com/watch?v=dfUAx2HCxl4

  • 5
  • 0

Det er lidt bekymrende når teknologien ikke er helt klar til prime-time endnu, selv på motorvejene.
Om folk vil gamble med deres eget liv må de selv om, ikke mit problem, men at folk gambler med andres, eksempelvis modkørende på motortrafikveje/motorveje og lignende er jeg bestemt ikke ligeglad med.

Jeg er ok med at man sidder ved rettet klar til at tage over, selvom det er en farlig periode. På punkter er det på kanten af dobbeltmorale, men alligevel, folk må squ da tænke sig om og tage et ansvar og ikke gå helt amok med at smide sig selv på bagsædet og lignende.

De selvkørende biler er hellere ikke "endnu" egnet til at reagere på uagtsom kørsel fra den anden vej af, hvor en person ved rettet måske kan redde situationen.

Ny lov, straf meget hårdt dem der er ligeglade med andres liv og ve og vel.
Lyder nok lidt konservativ knotten nu, men for dælen da, hvis folk vil risikere deres eget liv, fint! Men ikke på bekostning af andres!

  • 9
  • 2

Denne artikkel beskriver lidt bedre hvordan det virker, - de kortlægger alle hullerne i vejen.

http://fortune.com/2015/10/16/how-tesla-au...

"To meet its needs, Tesla has started to build high-precision maps —that have 100 times the level of granularity compared to standard navigation systems — using mostly data from Tesla cars driving on roads, "

  • 3
  • 0

nu skal det så lige siges at i videoen hvor det læses avis..
Det er Austin Meyer fra Laminar Research ( http://www.laminarresearch.com ). Bliver kørt på lukket vej privat vej.. så ingen modkørende... og der sad en i passagerer sædet som nok også var klar hvis det skulle være..
Kan giver et indblik i hvordan det nok bliever at "kører" bil engang.. Men kan også give et falsk billede af hvor god teknologien er i dag og at man bare kan læne sig tilbage og læse avisen...

Bare vent der skal nok komme nogle retsager mod tesla. Fordi bilen er kørt galt og føreren ikke har været opmærksom...

Henrik

  • 2
  • 0

Toyotas kunder I USA kunne gå i selvsving over biler med ufrivillig acceleration selvom hver eneste Toyota produceret til dato har kunne standes ved at træde på bremsen. Hvordan tør Tesla i det miljø tilbyde en selvkørende funktion med betydelige begrænsninger i hardware og ufærdig software.
Det er kun spørgsmål om tid før nogen kommer til skade (overmod eller fejl) og Tesla forsøges draget til ansvar.

  • 2
  • 0

Toyotas kunder I USA kunne gå i selvsving over biler med ufrivillig acceleration selvom hver eneste Toyota produceret til dato har kunne standes ved at træde på bremsen. Hvordan tør Tesla i det miljø tilbyde en selvkørende funktion med betydelige begrænsninger i hardware og ufærdig software.

Tesla satser nok en smule på, at deres kunder er mere loyale og ofte er nysgerrige efter at prøve nye ting. Desuden kommunikerer deres øverste chef ofte direkte med bilejerne i stedet for at gemme sig bag en flok advokater, hvilket er usædvanligt for en bilvirksomhed.

Hvis der sker skader, så er det fordi man ikke har fulgt vejledningen, som man udførligt bliver præsenteret for, når man aktiverer autopilot funktionen første gang.

  • 3
  • 0

De bruger kunderne til at oplære deres autopilot gennem 'machine learning'

Ved at lade bilen køre selv, og have mennesker korrigere den når den laver fejl, vil de ende med et system der er oplært af mennesker.

Nu kan den holde farten, og følge vejbanen. Når den har mestret det vil de uden tvivl frigive flere features, 'hold ind på næste parkeringsplads', 'følg navigationssystemet' etc.

Slutprogrammet vil være lige så umuligt at gennemskue som en menneskehjerne, men den vil være super god til at køre bil.

  • 1
  • 0

Du aktiverer forskellige "assist" muligheder fra touch skærmen. Når du aktiverer autopilot, skal du læse instruktionerne på skærmen. Når du har læst dem, trykker du OK. Bilen skal stå stille, mens du aktiverer autopilot.

Herefter kan du tænde autopilot under kørsel, ved at trække to gange i den nederste kontaktarm på venstre side af rattet. For at slukke for det under kørsel, trækker du igen to gange i samme kontaktarm, eller du rykker i rattet eller du trykker på bremsepedalen.

Hvis du deaktiverer autopilot med touch skærmen igen, skal du formodentligt læse vejledningen igen, hvis du aktiverer det igen.

  • 0
  • 0

Tesla'en et Level 2 system (omend det bliver misbrugt som L3)

Teslas autopilot er et level 2 system der bliver misbrugt som et level 4.

Forskellen på level 2 og level 3 er ved level 3 skal bilen selv udføre alle opgaver, inklusiv at kunne skifte bane, dvs. helt automatisk uden at chaufføren beder om det ved at betjene blinklyset.

Først ved level 4 er det ok at chaufføren ikke er parat til at overtage styringen.

Dette kategoriseringssystem lider dog under den fejl at man kan tænke sig systemer der er level 4 på motorvejen men kræver hjælp i bykørsel (level 0 til 2 i byen).

Teslas autopilot er level 2 på motorvejen men level 0-1 i byen.

  • 0
  • 0

Da det er en ren software opdatering (dvs. sensorerne er i bilen allerede), så forstår jeg ikke hvorfor bilen først skal til at lære nu. "Den bliver bedre når folk bruger det"...

Den har vel kunne lære mens folk har kørt almindeligt i lang tid???

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten