Minitest af Teslas autopilot: Relativt imponerende
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Minitest af Teslas autopilot: Relativt imponerende

Der var en artig overraskelse med, da version 7.0 af Teslas software til elbilen model S blev uploadet til bilerne i midten af oktober måned: Nu kunne der køres med autopilot.

I USA kalder firmaet det for en betaversion, men det skal oversættes til version 1. Med andre ord kan den tages i brug allerede nu, og Ingeniøren fik i sidste uge mulighed for at køre med systemet en times tid i København.

Det var, som overskriften lyder, relativt imponerende. Relativt, fordi det mest af alt gav indtryk af at være begyndelsen på fremtidens selvkørende biler - men dog bød på mere, end vi tidligere har oplevet. Og her taler vi om selvkørende biler, der kan holde sig indenfor vejbanen, og ikke selvkørende a la Google.

Den type systemer kalder konkurrenterne ofte for vejbaneassistent, hvor de indretter det således, at man ikke kan fjerne hænderne fra rattet i mere end 15 sekunder. I den periode kan bilen så selv holde retningen, så længe der er meget klare streger langs vejen.

Læs også: Vilde Tesla-ejere blev for meget for Elon Musk

I Tesla'en er der ikke krav om, at hænderne med jævne mellemrum skal placeres på rattet.

Omvendt er vi stadig langt fra en rigtig selvkørende bil - også selv om vi på kortere strækninger fik et klart indtryk af, hvor vi bevæger os hen.

Det vil derfor nok være mere rimeligt at kalde systemet for semi-autopilot.

Den korte beskrivelse er følgende: Når bilens sensorer, kamera og radar tjekker omgivelserne, danner de sig et billede af, om det er forsvarligt at køre med autopilot. Der skal enten være klare markeringer langs vejen, for eksempel en kantsten eller striber, eller en bil foran, som Telsa'en kan følge.

Læs også: Misbrug af Teslas autopilot: Ejerne sætter sig på bagsædet og læser avis

Når kysten er klar, bliver et lille gråt rat på skærmen i midten blåt, og bilen overtager styringen. Man kan så lægge hænderne i skødet og lade bilen klare styring samt op- og nedbremsning.

Når cruise control er slået til og det lille rat i øverste højre hjørne går fra gråt til blåt, kan rattet slippes. Illustration: Tesla

Ud over manglende linjer og biler foran, er der grænser for, hvor og hvornår autopiloten vil lade dig køre uden hænder på rattet: Kraftig regn, sne, våd vejbane og kraftigt sollys er den ikke glad for. Den er heller ikke glad for rundkørsler, indsnævringer af vejbanen og heller i midterrabatten.

Men med klare markeringer lang siden og i tæt trafik er der som regel ingen problemer. Man skal dog altid være klar til at tage over. Altså ikke noget med at sætte sig om på bagsædet eller lægge sig til at sove.

Læs også: Tesla sender førerløs bil til ejerne over nettet

Hvor skarpe sving kan den så tage? Det er svært at sige, men mit indtryk er, at det afhænger af hastigheden. Vi tog en motorvejsafkørsel med cirka 90 i timen, og det var ikke noget problem.

På motorvejen er det også muligt at skifte vognbane automatisk. Det kræver dog, at hænderne holdes på rattet. I praksis blinker man af, og når systemet registrerer, at der er fri passage, så skifter bilen selv bane.

Ligesom det ret hurtigt er muligt at vænne sig til den adaptive cruise control, er jeg sikker på, at Tesla-ejerne ret hurtigt vænner sig til autopiloten. Dermed er det ikke svært at fremtidens førerløse biler et sted derude.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

VI har lige været en smuttur til Frankrig i vores, og fik også givet autosteer en ordentlig omgang. Vi var alle meget imponerede over hvor dårligt vejret skulle være før den slog fra. Vi kørte i Kassel-bjergene i silende regn, med hænderne på rattet, men autopilot til, og kun en enkelt gang følte chaufføren at han måtte gøre noget selv, da han var bange for at bilen var på vej ud af en afkørsel. Det var første gang han kørte Tesla, og naturligvis også første gang at han afprøvede autosteer, så om der virkelig var et problem er svært at afgøre. Bile vil altid forsøge at holde sig midt på vejen, og når der kommer en afkørsel udvider vejbanen sig typisk lidt. Derfor kan det nogle gange føles som om at bilen er ved at dreje af, selvom den faktisk bare følger centrum.

Alt i alt kørte vi nok 80-90% af hjemturen med autosteer på, og i elendigt kørevejr. 2-3% af tiden kunne vi ikke slå den til pga. vejens tilstand, og de sidste 7% havde chaufføren bare lyst til at prøve at køre lidt selv. Det var en meget imponerende oplevelse. Det eneste der trækker fra er at "auto lane change" er en smule grovkornet i de sving den tager, og hurtigt holder op med at fungere i regnvejr. Men hey, det er jo en beta, og virker på ingen måde farligt.

  • 9
  • 0

Tak for anmeldelse. Kan du sige noget om det er det værd? Altså er det væsentligt mere afslappende i forhold til at køre selv eller er der andre fordele, når nu man alligevel skal side og være parat. Så det er jo desværre begrænset hvor meget man kan udnytte det, eksempelvis til at læse en bog på vejen.

  • 0
  • 0

Det er absolut det værd. Samtlige chauffører sagde at de følte at de kunne slappe væsentligt mere af, når de ikke skulle sidde og holde fast i rattet hele tiden. Når de altså først var holdt op med at skrige hver gang bilen nærmede sig en kurve. Man spænder utroligt meget bare af at sidde og lave småkorrektioner for at holde bilen på vejen, især over så lange distancer. Hvis nogen kunne være interesseret i lidt køredata for turen kan de findes her: https://drive.google.com/file/d/0BxT2q9EW-...

Der er tale om data fra en 2015 model 70D.

Tør desværre ikke dele alt det den logger, da jeg ikke vil komme til at inkludere følsomme oplysninger, men man skulle stiadigvæk kunne få noget interessant ud af GPS-data alene. Teslaen registrerer nærmest alt, og med et lille program kørende på ens server kan man gemme det til senere analyse :-D

  • 2
  • 0

Har hørt det samme fra en kollega der har en Tesla og kører en del på motorvej - han får frigjort en del mere mental energi end man lige skulle tro og bruger det bl.a. til høre bedre efter radio/lydklip/lydbøger og kigge på landskabet.

  • 1
  • 0

Inden det her bliver for meget en reklame for Tesla:
Kære Ing!
Der findes ca 1500 Tesla S'er i DK. Hvis I vil låne en i mere end 1 time, så sig til. Der burde være et par blandt jeres læsere...

Jeg har en til at holde udenfor - jeg har lige kørt en tur fra Dk til Prag T/R.
Hvis I vil lave et interview om hvordan det er at køre både kort og lange ture i den, så skriver I bare :-)
Der er både gode og dårlige erfaringer. Plads til forbedring i Tesla. Ingen klager over autosteer, men et par kommentarer om hvordan det er

  • 2
  • 0

I praksis blinker man af, og når systemet registrerer, at der er fri passage, så skifter bilen selv bane.

Ved almindelig manuel kørsel synes jeg det er mest praktisk og hensynsfuldt, at man først begynder at blinke når man har konstateret at der er fri bane, og agter at begynde at svinge.
Det vil ikke være godt at have to forskellige standarter for den slags, og jeg synes ikke at Teslas's duer til manuel kørsel.

  • 3
  • 1

Ved almindelig manuel kørsel synes jeg det er mest praktisk og hensynsfuldt, at man først begynder at blinke når man har konstateret at der er fri bane, og agter at begynde at svinge.


Selv om det er bilen der skifter bane, er det altså også meningen at man selv tjekke om der er fri bane, ganske ligesom når man gør det manuelt. Forskellen er bare at bilen også tjekker, så den reder situationen, hvis der ligger en bil i den blinde vinkel du ikke lige har opdaget.

  • 4
  • 1

Det har mange alvorlige problemer og hvis man overladte styringen til bilen så ville gennemsnitstiden mellem styrt nok være få minutter.
Jeg er overrasket over at de frigiver det med så alvorlige mangler. Der er et specielt gralt eksempel på youtube (Model S tried to kill me) hvor den mister sporingen pga terrænbølger og modlys hvor den indenfor 1 sekund styrer bilen til venstre mod modkørende trafik. Havde han ikke grebet rattet øjeblikkeligt så var den kollideret.
Det er en ting er at den mister sporingen men helt hovedløst at styre ind i modkørende trafik som resultat er virkeligt problematisk.
Der er også eksempler på vejspæring og vejkegler hvor den fortsætter uden hastighedsændring direkte ind i det hvilket er meget overraskende når der er både visuel og radar i pæn dagslys.
Det er min ekspertvurdering at systemet er meget langt fra at virke autonomt, selv i meget snæver motorvejskontekst og jeg vurderer at det nuværende hardware ikke er tilstrækkeligt til at de eksisterende biler får et fungerende system der ikke kræver konstant opmærksomhed/frygt.

Det er en spændende udvikling men jeg tror de har undervurderet sværhedsgraden betydeligt. Så meget at jeg måske bliver nød til at redde dem med mit AI kungfu :)

  • 3
  • 7

Kan nogen hjælpe mig med at forstå, hvordan det kan være lovligt at lege med den slags systemer?

At køre uden hænder på rettet, styret af noget tilfældigt software - er det ikke LIDT dumt?

Det fjerner UTVIVLSOMT opmærksomhed fra bilens aktuelle køretilstand (vejbeskaffenhed, dæk, styretøj). Det er uacceptabelt at fjerne førerens "greb" på situationen.

  • 5
  • 3

Det er lovligt idet der stadig kræves at føreren har hænderne på rettet og hele tiden har ansvaret.
Det er kun lidt uheldigt at man giver det indtryk at det er bedre end det er på nuværende tidspunkt. Det er meget entusiasme omkring Tesla så mange stoler for meget på systemet.

Jeg synes, du skulle melde dig.

Har bemærket det. Har også bemærket de 2 smålige downvotes på min kommentar.

  • 3
  • 7

Har også bemærket de 2 smålige downvotes på min kommentar.

Jeg var den ene af dem, for Kurt:

Det er min ekspertvurdering at...

Da du sandsynligvis ikke ejer nogen Tesla og har derfor ingen førstehåndsoplevelser med autopiloten, ville jeg passe på med at kalde mig selv ekspert.

Men hvis du læste rundt, som jeg har gjort, kan du nok regne ud, at autopiloten virker nogenlunde indenfor de køreområder som Tesla har udstukket, dvs. motorvejskørsel, og bliver mærkbart bedre for de fleste, dog ikke for alle. Problemet med at ville trække til den ene side forsvandt efter et par uger.

Det har mange alvorlige problemer og hvis man overladte styringen til bilen så ville gennemsnitstiden mellem styrt nok være få minutter.

Der er ikke nogen, der "styrter" nogen steder, ellers havde vi garanteret hørt om det.

  • 4
  • 1

Det er netop småligt at du reagerede på ordet ekspert.
Min ekspertise er kunstig intelligens udover at jeg har sat mig ganske pænt ind i det mobileye baserede system Tesla bruger. Du har til gengæld ingen betydelig indsigt.

  • 3
  • 9

Det er spændende teknologi, men man skal naturligvis passe overvordentlig på at entusiasmen ikke skygger for de mangler der endnu findes.
Noget jeg har undret lidt på: Vil den selv korrigere for højre/venstre idet den kører fra færgen og ind på f.eks. engelsk jord? I teorien skulle det vel gå, men er der nogen der har prøvet det?

  • 0
  • 0

@Kurt og Thomas

Nu har jeg jo, som skrevet tidligere, en del erfaring med rent faktisk at køre med autopilot, så jeg synes at jeg må være kvalificeret nok til at kommentere på jeres indlæg.

Det har mange alvorlige problemer og hvis man overladte styringen til bilen så ville gennemsnitstiden mellem styrt nok være få minutter.
Jeg er overrasket over at de frigiver det med så alvorlige mangler. Der er et specielt gralt eksempel på youtube (Model S tried to kill me) hvor den mister sporingen pga terrænbølger og modlys hvor den indenfor 1 sekund styrer bilen til venstre mod modkørende trafik. Havde han ikke grebet rattet øjeblikkeligt så var den kollideret.

På intet tidspunkt har jeg oplevet min Model S gøre noget lignende, men det skal dog nævnes at manden i videon absolut ikke befinder sig på en motorvej, men en small landevej med skarpe
kurver, og dårlig afstribning,

Det er en ting er at den mister sporingen men helt hovedløst at styre ind i modkørende trafik som resultat er virkeligt problematisk.

Nu ser vi den jo ikke kollidere med noget som helst, og det er ikke usandsynligt at bilen uden indgriben faktisk ville have undgået modkørende i tide, ved brug af sine sensorer.. Det er lidt svært at afgøre helt nøjagtigt hvad der sker i videon, da kameraet jo falder ned.

Der er også eksempler på vejspæring og vejkegler hvor den fortsætter uden hastighedsændring direkte ind i det hvilket er meget overraskende når der er både visuel og radar i pæn dagslys.

Lige nu er systemet altså kun beregnet til kørsel på en motorvej under normale køreforhold, og både det vindue der popper op når man slår den til, og billedet man ser på instrumentskærmen, er meget klare i deres budskab om, at bilen udelukkende ser på afstribning og forankørende, hvor det er relevant. Den holder fin afstand til f.eks. autoværn,, ved hjælp af sensorerne, men det eneste kameraet følger er afstribning og de andre biler, så det er ikke overraskende for mig, at den kører direkte igennem trafikkegler. Det er derfor, at førereren bedes holde sine hænder på rattet, og kun aktivere autosteer under passende forhold. Det er jo en beta.

Jeg vil dog også tilføje, at vi på vejen hjem lod bilen køre ingennem vejarbejde på egen hånd(om natten, og ved lav fart), uden at der opstod nogen problemer. Føreren havde dog konstant sine hænder på rattet ved den del af kørslen, i tilfælde af at bilen blev forvirret af afstribningen.

Det er min ekspertvurdering at systemet er meget langt fra at virke autonomt, selv i meget snæver motorvejskontekst og jeg vurderer at det nuværende hardware ikke er tilstrækkeligt til at de eksisterende biler får et fungerende system der ikke kræver konstant opmærksomhed/frygt.

Autonomt skal det nu heller ikke forestille at være endnu, men det er en stor hjælp på lange køreture. Tag et smut forbi Amager og få dig en gratis prøvetur på amagermotorvejen. Jeg tror faktisk, at du vil blive meget positivt overrasket.

Kan nogen hjælpe mig med at forstå, hvordan det kan være lovligt at lege med den slags systemer?

At køre uden hænder på rettet, styret af noget tilfældigt software - er det ikke LIDT dumt?

Det fjerner UTVIVLSOMT opmærksomhed fra bilens aktuelle køretilstand (vejbeskaffenhed, dæk, styretøj). Det er uacceptabelt at fjerne førerens "greb" på situationen.

Tværtimod, det tillader dig at fokusere på de vigtigste ting, og fjerner fokus fra de kedelige småkorrektioner, som skal til for at holde bilen på vejen. Vi har endnu ikke været tæt på at forårsage et uheld på flere tusinde kørte kilometer. Det lader det heller ikke til at nogen andre har, siden vi ikke har hørt om det.

Nu må de herrer have mig undskyldt. Jeg har netop fået en besked på min telefon om at der skulle være en ny opdatering til teslaen, og internettet lader mig vide at den skulle forbedre autopilot yderligere. Jeg tror det er tid til en ny prøvetur :-D

  • 5
  • 0

Noget jeg har undret lidt på: Vil den selv korrigere for højre/venstre idet den kører fra færgen og ind på f.eks. engelsk jord? I teorien skulle det vel gå, men er der nogen der har prøvet det?


Det som auto-piloten kan pt. er jo som nævnt kun at den kan holde sin bane og fart. Den kan ikke navigere, det skal du selv gøre. Du skal selv vælge vognbaneskift og du skal selv dreje af osv.

Så nej, den ved pt. ikke om der er venstre eller højrekørsel.

  • 0
  • 0

> Så nej, den ved pt. ikke om der er venstre eller højrekørsel

Eller måske mere præcist, vi ved ikke, om bilen tager hensyn til den viden, den åbentlyst må kunne udlede af positioneringsdata (herudover formodes bilen at vide, hvilken side rattet sidder i, hvis alt andet fejler)...

  • 0
  • 0

Eller måske mere præcist, vi ved ikke, om bilen tager hensyn til den viden, den åbentlyst må kunne udlede af positioneringsdata (herudover formodes bilen at vide, hvilken side rattet sidder i, hvis alt andet fejler)...


Den kan jo ikke dreje selv eller kører i rundkørsler selv, så hvad er det lige den skal tage hensyn til.
Den kan holde bane og fart, til dette har den vel ikke brug for at vide om det er venstre eller højre kørsel?

Der kan måske være en forskel omkring automatisk parallel parkering (om den skal lede til højre eller venstre). Ved ikke lige hvordan den håndtere dette.

Men ellers ved en Tesla jo altid hvor den er, så ved den vel også om der er venstre eller højrekørsel der hvor den er.

  • 0
  • 0

" ....lade bilen klare styring samt op- og nedbremsning..."

Imponerende.... :-)
Det kan min bil ikke... den bremser bare..
Til gengæld kan min bil bakke baglæns... tilbage...

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten