Ministerrokade giver problemer for kørselsafgifter i Danmark

Den nye regering, som statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) udpegede i dag, kan gøre det endnu sværere at gøre op med de danske bilskatter.

Netop manglen på reformer af bilskatterne er grunden til, at CO2-udslippet fra transportsektoren tordnede i vejret, frem til at den økonomiske krise satte ind, mens andre sektorer dæmpede deres miljøbelastning.

Den afgående transportminister, Lars Barfoed (K), var regeringens varmeste fortaler for kørselsafgifter, roadpricing, som erstatning for en del af den høje, danske registreringsafgift på nye biler.

»Lars Barfoed havde købt ideen. Han havde forstået, at roadpricing kan være en stor fordel for transportsektoren, fordi den kan regulere trængslen,« fremhæver trafikforsker Harry Lahrmann, Aalborg Universitet.

Minister tog roadpricing til sit hjerte

Han bliver suppleret af en anden trafikforsker, Per Homann Jespersen, RUC.

»Lars Barfoed havde mere eller mindre taget roadpricing til sit hjerte. Han har sagt, at det er nødvendigt at indføre, og han tog også en lille konflikt med Kristian Jensen om det,« pointerer han.

Per Homann Jespersen henviser til, at Lars Barfoed og afgående skatteminister Kristian Jensen (V) i nogle medier blev udråbt til åbent at skændes om, hvornår der skal indføres kørselsafgifter i Danmark. Kristian Jensen udsatte datoen til tidligst 2017, fordi Holland, som bliver først med at indføre et GPS-baseret system, ifølge hans udlægning er forsinket med systemet.

Lars Barfoed har derimod presset på for at komme videre med roadpricing. Indtil videre er arbejdet dog strandet i en arbejdsgruppe under Skatteministeriet. Her rykker den tidligere miljøminister Troels Lund Poulsen (V) nu ind, mens tidligere miljøminister Hans Christian Schmidt (V) overtager Transportministeriet.

»Jeg kan godt være nervøs i forhold til Hans Christian Schmidt. Han var sat til at være prop i systemet, da han var miljøminister, og jeg har ikke hørt meget visionært fra ham,« siger Per Homann Jespersen.

»Jeg er bange for, at Hans Christian Schmidt vil gemme sig bag sit departement, sådan som der er tradition for i Transportministeriet. Lars Barfoed var en behagelig undtagelse fra den tradition,« tilføjer han.

Det Økologiske Råd deler nervøsiteten over Hans Christian Schmidt.

"Transportområdet er akilleshælen i forhold til klimagasudslip. Det er ildevarslende, at Lars Løkke Rasmussen indsætter den mand på transportministerposten, der som miljøminister i perioden 2001-2004 stod for at negligere miljøproblemerne," skriver rådet i en pressemeddelelse.

"Regeringen står på bar bund i forhold til at begrænse CO2-udslippet fra transport og regeringen har ikke villet tale om en midlertidig løsning i form af en mere simpel kørselsafgift - på trods af at alt tyder på, at roadpricing ikke kommer til at yde noget bidrag til Danmarks CO2-målsætning frem til 2020," lyder kritikken.

Ikke lyse udsigter

Med en ny skatteminister mener Per Homann Jespersen, at det ikke ser lyst ud for nye bilafgifter i Danmark.

Han var selv med i Ingeniørens visionarium, der for en måned siden foreslog at indføre en mere simpel afgift per kørt kilometer uden GPS og lægge en betalingsring rundt om København for at begrænse trængslen.

Problemet for de nye afgifter er blandt andet, at skatteminister Kristian Jensen stod fast på, at der skulle lige så mange penge i kassen fra roadpricing, som registrerings- og ejerafgifterne indbringer statskassen i dag.

»Vi skifter også skatteminister. Han har et stort ord at sige i forhold til roadpricing, fordi vi skal finde et system, som kan bevare skatteprovenuet. Hans ministerium sidder for bordenden i det udvalg. Når det har udsat sin rapportering op til flere gange, så skyldes det, at det er svært at finde ud af for dem. Nu skal ny mand til at kigge på det,« lyder det fra Per Homann Jespersen.

Ifølge Harry Lahrmann er der mange vurderinger af, hvordan trafikken er dermed afgifter udvikler sig, når der kommer roadpricing. Derfor finder han det også svært at vurdere, hvor meget det betyder, at Lars Barfoed ikke længere er der til at tale roadpricingens sag.

Lige nu venter regeringens officielt på rapporten fra det tværministerielle udvalg under Skatteministeriet. Kristian Jensen lovede, at regeringens oplæg til kørselsafgifter skulle præsenteres sidst på året. Oprindeligt var planen, at det skulle være sket til foråret.

Emner : Roadpricing
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Barfoed er jurist og sådanne elsker regler, men han er havnet på en plads, hvor alle ned til yngste fuldmægtig, har et karaktergennemsnit, der er fem gange højere end hans, så han får sikkert sine lyster styret :o)

  • 0
  • 0

LA var de eneste der gik imod det vanvittige roadpricingforslag og efter godt 1 år blev det tydeliggjort, at det foreslåede system var ikke eksisterende og mere end tvivlsomt i effekt. Systemet var udviklet til trængsel, mens målet her i DK også var et betydeligt indgreb i udslippene.

Det er derfor en stor glæde at V efter hårdt pres fandt fornuften, og lur mig om S og SF sammen med ovennævnte trafikforskere ikke får voldsom modstand mod det andet km-afgift system. Det er måske mere enkelt, men målet er jo primært at opkræve flere penge fra bilisterne og det er vel ikke særlig grønt. Det er altså også mærkeligt at brandbeskatte elbiler og andet ny teknik, såfremt det er det man ønsker at se på vejene.

Vedrørende visioner og andre løsninger er det udelukkende FDM, der har bidraget med noget realistisk.

Man burde måske blive enige om målet i at reducere udslippet fra transporten, istedet for at brandbeskatte bilisterne.

Et forslag til løsning er helt klart fokusering på mindre brug af fossile brændsler, brændstofafgift, omlægning af reg.afg. over en 10 årig periode, kraftig forenkling af reg.afgiftsområdet.

Forenklingen er der virkelig brug for, idet de nuværende regler giver helt groteske eksempler. Sidste eksempel er ombygning af varebiler til personbiler, biltypen er typisk en 4-hjulstrækker, ca. 5 år gammel.

Her importerer DK således en personbil og bygger den om til varebil for at opnå en lavere reg.afg. Grundet forhøjede ejerafgifter er gensalgsværdien begrænset. Men nu kan man få refunderet noget af varevognsafgiften og bygge om til personbil for 30000 kr. for en bil af ovennævnte type. Herved igen bagsæder, lavere ejerafgifter, større gensalgsværdi.

Således bliver bilen bygget om 2 gange, synet 3 gange på 5 år, nummerpladeskift osv., spild af ressourcer. Dette eksempel er langtfra enestående, en molbohistorie burde det have været.

Men det visionære er vanskeligt i et land, hvor laveste fællesnævner ofte er herskende.

  • 0
  • 0

Jep, Herligt. I øvrigt: Hvordan kan man dog lægge navn til den slags Newspeak:

... vi skal finde et system, som kan bevare skatteprovenuet ....

Skatteprovenuet er ikke "bevaret", det er vokset mellem 2% - 5% per år, hvert eneste år, de sidste 30 år - exponentiel vækst i en begrænset verden ender på et tidspunkt!

  • 0
  • 0

Således bliver bilen bygget om 2 gange, synet 3 gange på 5 år, nummerpladeskift osv., spild af ressourcer. Dette eksempel er langtfra enestående, en molbohistorie burde det have været.

Se det er der jo en helt enkel løsning på: Afskaf gule plader.

  • 0
  • 0

Hvad så med 1.000 kr straffeafgift for dieselbiler, uden eftermonterede filtre der ikke virker ?

Slipper vi for den, eller nåede Kristian-drengen at få den sømmet fast, inden han blev rokeret ud ?

  • 0
  • 0

Slipper vi for den, eller nåede Kristian-drengen at få den sømmet fast, inden han blev rokeret ud

Afgiften blev gennemført med fuld tilståelse af, at der var tale om ren skatteopkrævning.

Og til Benny, netop afskaffelse af alle mulige mærkelige regler. Et køretøj, en reg.afg., reg,. med ejerafgift og så tilpas dyrt fossilt brændsel. Sværere er det ikke.

  • 0
  • 0

[quote]Slipper vi for den, eller nåede Kristian-drengen at få den sømmet fast, inden han blev rokeret ud

Afgiften blev gennemført med fuld tilståelse af, at der var tale om ren skatteopkrævning. [/quote] Hmmm. - Det er da også fuldt forståeligt, at det er dem der har en dieselbil, mere end 2-3 år gammel, der skal betale!

Hrrrrrmmpf!

Så får man sq næsten lyst til at smide pengene ud på et virkningsløst filter, så de kan lære at skat ikke skal kræves ind ved misbrug af afgiftsystemet.

Det er vigtigt at folk har tillid til at der er en mening med de afgifter der indføres, og at man belønnes for at træffe de rigtige valg, til fordel for miljø, sundhed osv.

Nu ved alle og enhver ved selvsyn, at intentionen IKKE var at mindske forureningen, men bare at kradse penge ind til dækning af skattestop og skattelettelser!

Hvad nu hvis der kommer et filter der virker, til små penge ?

Eller bare et, til meget små penge, der virker ligeså godt som dem de forlanger nu ?

Hvordan vil de forlange at diselbilister skal nedbringe deres udslip, hvis de allerede har installeret det virkningsløse filter ?

Men nu er partikelforureningen måske ikke et problem længere, nu hvor pengene kommer ind i skattekassen ?

Jeg ser frem til at kunne købe et virkningsløst filter til max 500 kr, - og sætte mit kryds langt væk fra alle dem der misbruger vores afgiftssystem til at lappe huller i en forfejlet skattepolitik med !!!

Hrrrrrmmpf!!!!

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten