Minister: Vis mig så den regning for Femernbroen
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Minister: Vis mig så den regning for Femernbroen

Allerede i dag kl. 14 får Folketingets trafikordførere og transportminister Hans Christian Schmidt at vide, hvor stor ekstraregningen for den faste forbindelse over Femern Bælt bliver.

Ministeren holdt et hastemøde mandag med selskabets direktion og bestyrelsesformand, hvor de blev sat i gang med at lave en redegørelse på mindre end et døgn.

Tallene vil han udlevere på mødet med alle de partier, som står bag forbindelsen. Der bliver tale om foreløbige tal, selv om selskabet og konsulenter tager natten til brug, for de endelige tal var først planlagt færdige ved årsskiftet.

Budgetoverskridelsen kan stadig klares med brugerbetaling og længere tilbagebetalingstid. Det bliver ikke nødvendigt med statslig investering i selve den faste forbindelse, understreger trafikministeren på baggrund af Femerbæltselskabets forsikring på mødet i går.

Det ny talmateriale vil samtidig besvare trafikministerens spørgsmål om, hvor dyr forbindelsen kan tillade sig at blive, hvis den stadig skal kunne betales hjem af de biler og tog, som skal benytte den.

Selv hvis forbindelsen mod forventning ender med at blive droppet, får det ingen betydning for de øvrige infrastrukturprojekter på Sjælland med den ny tosporede jernbane via Køge og bedre bane syd for Ringsted.

»De projekter, vi har sat i gang, kører i alle tilfælde,« siger Hans Chr. Schmidt.

Han kommer til at kende topfolkene bag forbindelsen godt. Ministeren vil efter eget udsagn 'tage hånd i hanke med det' og holde sig orienteret ved at deltage i bestyrelsesmøder i Femern A/S.

Jyllands-Postens bragte prisstigningen for Femernbroen til torvs i weekenden i en artikel baseret på anonyme kilder, og jagten er gået ind på lækken.

» Det er uantageligt, at man kan have samarbejdspartnere, som har folk der lækker tal, hvis det er tilfældet som beskrevet i Jyllands-Posten,« siger Hans Chr. Schmidt.

Trafikordfører Per Clausen (EL) kræver en orientering i trafikudvalget. Han har blandt andet spurgt ministeren, om det er 'udtryk for respekt for Folketinget (...), når skiftende ministre gang på gang har svaret, at budgettet var solidt og ville holde, når det nu viser sig, at broen formodentlig bliver mindst 7,5 milliarder kroner dyrere end forudsat i anlægsloven'.

Som tidligere omtalt i Ingeniøren er prisen for Femernbroens forundersøgelser steget med ca. 700 millioner kroner, hvilket svarer til 50 procent. Heraf skyldes en stor del, at miljøundersøgelserne bliver dyrere end ventet.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"Som tidligere omtalt i Ingeniøren er prisen for Femern-broens forundersøgelser steget med ca. 700 millioner kroner, hvilket svarer til 50 procent. Heraf skyldes en stor del, at miljøundersøgelserne bliver dyrere end ventet"

Det bliver formentlig kun en tunnel!

mvh

Jens Lindhard

  • 0
  • 0

Ufatteligt i disse sparetider, at man bare kan tænke på en Femernforbindelse. Færgerne er ikke engang fyldt hver gang!
Der skæres på alt og alle og så skal et stort multinationalt firma lave et byggeri til 35-40 milliarder og vi alle ved, at prisen sikkert stiger yderligere 10-15 milliarder "for der skete uforudsete ting"....bla. bla. bla.
Danmark bliver et transitland til resten af skandinavien og vejene slides hurtigere - hvem betaler ? Danskerne kommer til at betale via roadpricing på veje vi selv har betalt.....i biler vi har betalt 3 gange og brændstof vi betaler 8x for....
Har tidligere hørt at hvis Danmark indfører betaling forlastbilers kørsel i DK så sætter tyskerne prisen op!
hmmmm - drop den forbindelse, lastbilerne skal alligevel have en pause!

  • 0
  • 0

Har man vurderet omkostninger og samfundsmæssig rentabilitet af en ren togforbindelse?
En tunnel til tog må være langt billigere end en tunnellagt motorvej.

  • 0
  • 0

Danmark bliver et transitland til resten af skandinavien og vejene slides hurtigere - hvem betaler ?

Nej, Danmark bliver ikke et transitland pga en fast forbindelse, Danmark er et transitland, vi kan ikke lukke os inde, og vi kan ikke sætte tiden i stå, altså må vi få det bedste ud af det.

Mindst slitage opnår vi ved at lede trafikken den korteste vej, og ved at gøre det attraktivt at så stor en andel som muligt foregår per bane, vi hverken kan eller skal stoppe trafikken, vi skal hjælpe med at styre den.

hmmmm - drop den forbindelse, lastbilerne skal alligevel have en pause!

En pause med ventetid på færge og overførsel inden du sættes af i et færgetræk 20km på en time er ikke nok til at ree-sette kørehviletidsbestemmelserne, så der er næppe mange vognmænd og lastbilchauffører der er enige i den betragtning.

  • 0
  • 0

Broen til Tyskland skal give kortere forbindelse imellem Danmark og Europa. Da Jylland ikke har noget problem der, er det primært Sjælland og svenskerne, som kommer til at bruge broen. Sjælland har fine motorveje, som fører til Lolland og Falster og lige syd for de øer er der udmærkede tyske motorveje til Berlin og resten af Europa. Så det var da vist et godt sted at stille broen.

En bro over Femern Bælt fører derimod øboerne igennem et hyggeligt fynsk landskab og lige ud i ingen ting i det nordlige Tyskland. Der mangel motorveje beggesteder. Så Femern Bælt er da en underlig placering for en bro, der skal forbinde sjællænderne med Europa. Det var smart da DDR blokerede vejen, men ikke i dag

  • 0
  • 0

@Benny Olsen

Nej, Danmark bliver ikke et transitland pga en fast forbindelse, Danmark er et transitland, vi kan ikke lukke os inde, og vi kan ikke sætte tiden i stå, altså må vi få det bedste ud af det.

Du glemmer den godstrafik der i dag sejler over Trelleborg til hhv. Rostock og Travemünde, samt sejlads af kontainere og sættevogne fra Helsingborg og Göteborg. En Femern forbindelse vil formentlig trække en del af denne trafik fra vandet til asfalt. Godstransport på skinner og vand har svært ved at konkurrere med gods på asfalt, når sidstnævnte er indirekte sponseret af staten.

  • 0
  • 0

Deen spareiver der præger de fleste lande fører meget let ti. double dip.
Det DK trænger til er en dobbelt Poul Nyrop som, fik gang i halvfemserne.
Det er i dårlige tider, med lav beskæftigelse, vi skal investere i et fremtiden.
Herunder også EUROPAKORRIDOREN. der planerer højhastighedstog fra Stockholm/Oslo til det erropæiske højhastighedsnet.
Glem Bilerne . Lad skibene transportere godset
EU er DKs største handelsparner.
Boe Jørgensen

  • 0
  • 0

En Femern forbindelse vil formentlig trække en del af denne trafik fra vandet til asfalt. Godstransport på skinner og vand har svært ved at konkurrere med gods på asfalt, når sidstnævnte er indirekte sponseret af staten.

Hvis du er bange for at skatteborgerne skal betale for slidte veje, så kan du være helt rolig for prisen betales alligevel ved brug af broen.

Det er meget normalt at man skyder ved siden af budgettet i forbindelse med byggerier.

  • 0
  • 0

[
En pause med ventetid på færge og overførsel inden du sættes af i et færgetræk 20km på en time er ikke nok til at ree-sette kørehviletidsbestemmelserne, så der er næppe mange vognmænd og lastbilchauffører der er enige i den betragtning.[/quote]

Nu er ventetiden og ombordkørsel på færger inklusive i hviletiden - så jo, den ventetid chauffører får er reel og ok.

  • jeg har tilfældigvis lastbilskort...
  • 0
  • 0

@ Allan Jensen

Kunne du ikke forklare hvad du mener med dette udsagn :

<<<<<Godstransport på skinner og vand har svært ved at konkurrere med gods på asfalt, når sidstnævnte er indirekte sponseret af staten>>>>

For jeg forstår ikke hvorledes statssponseringen foregår, da broen bliver brugerbetalt.....du forveksler vist statgaranti med statsbetaling.

Jeg mindes med rædsel mine statsgaranterede studielån som jeg sandelig selv skulle tilbagebetale, lige som brugerne af broen skal.

  • 0
  • 0

Hvis du er bange for at skatteborgerne skal betale for slidte veje, så kan du være helt rolig for prisen betales alligevel ved brug af broen.

Det er meget normalt at man skyder ved siden af budgettet i forbindelse med byggerier.[/quote]

Vi KOMMER til at betale ekstra for de slidte veje - kassen med pengene for "overfarten" er en anden...
Tor mig - vi får endnu en regning!

  • 0
  • 0

Allan Birch for at give dig forkert efternavn :o(

Det der slider meget på veje er lastvognstrafik og da politikere leder efter indtægter så kopierer de givet den tyske "maut" der sikkert ikke kan kaldes statssponsorering når højden af denne bliver vedtaget af danske politikere.

  • 0
  • 0

Allan Birch for at give dig forkert efternavn :o(

Det der slider meget på veje er lastvognstrafik og da politikere leder efter indtægter så kopierer de givet den tyske "maut" der sikkert ikke kan kaldes statssponsorering når højden af denne bliver vedtaget af danske politikere.

Jeg har hørt at vi ikke indfører dette,da Tyskland i givet fald sætter prisen for danske lastbiler op!
Kan være jeg har misforstået dette, men jeg er ret sikker ?

  • 0
  • 0

Der er i forvejen glimrende forbindelser til det Vesteuropa, endog fra Sjælland både via Rødby-Puttgarten og Storebælt. Skal der absolut bygges et nyt prestigeprojekt, bør det være fra Gedser til Central- og Østeuropa. Pga. den længere distance, økonomi, vind mv. bør det være en jernbanetunnel. Fra Rostock er der i forvejen alle nødvendige bane- og vejforbindelser i alle retninger.

Statssubsidiet til lastbilstransport består i, at lastbiler - i modsætning til personbiler - ikke betaler forholdsmæssigt for vejslitage. Som jeg har forstået det, er slitagen en 10^4 funktion af køretøjet vægt; fx vil en 10 tons lastbil slide som 100.000 personbiler. Således burde vægtafgiften være 100.000 gange prisen for en 1 ton personbil, men sådan er det langtfra. Sidst jeg chekkede hos Skat er afgiften for lastbiler omkring 20 gange prisen for personbiler.

  • 0
  • 0

@Allan Jensen

Du glemmer den godstrafik der i dag sejler over Trelleborg til hhv. Rostock og Travemünde, samt sejlads af kontainere og sættevogne fra Helsingborg og Göteborg. En Femern forbindelse vil formentlig trække en del af denne trafik fra vandet til asfalt.

I første omgang desværre ja, men på sigt vil det havne på jernbanen.

@Jørgen Halland

Skal der absolut bygges et nyt prestigeprojekt

Hmm, hvad vil du kalde dit forslag om en jernbanetunnel Gedser-Rostock?

  • 0
  • 0

"Jeg har hørt at vi ikke indfører dette,da Tyskland i givet fald sætter prisen for danske lastbiler op!
Kan være jeg har misforstået dette, men jeg er ret sikker ?"

Det er/var rigtigt nok. Men jeg ved ikke om det er gemmenført (det er det sikkert ikke).

mvh

Jens Lindhard

  • 0
  • 0

Det er muligt, at der er gode grunde til færger eller køre over Jylland, men nu skal I jo huske, at der også er områder, der ikke har samme udviklingsgrad - bl.a. på grund af politisk fravalg.

Hvis man er bosiddende på de to øer (Lolland og Falster), så ved vi også at vi betaler skat som mange andre, men får frataget flere og flere ting i den hellige centraliserings navn. Det betyder dog ikke at centralicering er den eneste gode løsning.

En bedre forbindelse fra København over Femern Bælt betyder også noget for mulighederne for udvikling af landsdelen Lolland-Falster, selv om vi ofte er overset i alle sammenhænge om udvikling.

Tag nu de storby-briller af og lad os sammen få gang i Danmark - vel at mærke alle dele.

  • 0
  • 0