Minister: Vi sender IC4-togene på pension om 10 år
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Minister: Vi sender IC4-togene på pension om 10 år

De massive forsinkelser i IC4-leverancen betyder, at de forkætrede italienske togsæt vil få en relativt kort karriere som intercity-tog på jernbanens hovedstrækninger mellem de største danske byer.

Ifølge Transportminister Hans Christian Schmidt (V) skal de første IC4 tog allerede omkring 2020 sendes på pension på regionalbanerne. På dette tidspunkt vil de senest leverede IC4-tog kun have kørt som intercitytog i otte år.

»Om ca. ti år regner jeg med, at IC4-togene gradvist vil blive trukket ud af driften på intercity-strækningerne. På dette tidspunkt vil elektrificeringen af de resterende dele af hovedbanenettet være i gang, hvilket betyder, at moderne eldrevne intercity-tog kan blive indfaset på hovedstrækningerne, og de dieseldrevne IC4-tog følgelig kan blive udfaset,« siger Hans Christian Schmidt til Ingeniøren.

Blandt andet gummislanger i togene har taget skade af at vente siden 2003. Derfor uskiftes de på fabrikken i Milano, lige som elektroniske komponenter pilles ud og renoveres ved underleverandøren før de installeres igen. Her venter nogle af IC4-vognene på at komme ind på fabrikken. Der går 10 til 15 dage mellem at togvognene rykker videre på transportbåndet og giver plads til nye vogne. (Foto: Jens Hasse/Chili) Illustration: Jens Hasse/Chili

Han peger på, at mange af de 96 IC3-togsæt på dette tidspunkt vil være så gamle (de ældste vil være mere end 30 år gamle), at de gradvist skal tages ud af drift. Og her vil IC4-togene så kunne træde til og fortsætte karrieren som arbejdsheste på regionalbanerne som f.eks. København-Kalundborg og Roskilde-Køge-Næstved.

Transportministeren påpeger, at de IC4-tog som i øjeblikket bliver leveret fra Italien i et tempo på 3 togsæt om måneden samlet set vil kunne være i drift på de danske skinner indtil 2037, hvor de efter planen skal udfases igen.

Ifølge Hans Christian Schmidt er denne langsigtede udrulningsplan det bedst mulige kompromis mellem ønsket om hurtigst muligt at overgå til eldrevne tog på det danske jernbanenet og det faktum, at 83 dieseldrevne IC4-tog samt 23 dieseldrevne IC3-tog i de næste to år vil blive leveret til DSB.

»Samfundsøkonomisk giver det ikke særlig god mening at elektrificere hovedstrækningerne her og nu og så i øvrigt indsætte dieseltog til at køre under de nye køreledninger,« siger Hans Christian Schmidt.

Han mener derfor, at elektrificeringen af hovedbanenettet bør ske samtidig med den komplette udskiftning af samtlige signaler på jernbanen, som starter i 2018.

De første IC3-tog blev leveret i 1989 og her dermed i dag mere end 20 år på bagen som intercitytog.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

…vi hørte dig god første gang…

Så meget for rationel langtidsplanlægning.

“Vi skal spare NU. Lad os gøre det der, hvor vælgerne først mærker det om 10-15 år. Hov, det gik imod det der ellers er vores politik. Nå, så lader vi bare som om at vi gerne vil bruge pengene, det er så dejligt ansvarsfrit og vi bliver alligevel ikke hængt op på det, da vi alligevel har mistet magten, når arbejdet skal sættes igang.”

Next up: Gratis elbiler til alle i december 2011

  • 0
  • 0

Wow. Jeg vil gerne se en "return on investment" beregning på tog der kun tjener penge i 10 år.
Siden succesen med Litra MY der tjente sin egen indkøbspris hjem på 3 år er det kun gået ned ad bakke.

Det værste er, at når IC4 udfases er de usælgelige, undtagen til et u-land som ikke har penge til det alligevel, så de skal foræres væk som bistand i stedet.

MvH,

Bent.

  • 0
  • 0

Først var der ikke råd til elektrificering i de næste mange år frem, nu skal køreledningsnettet allerede være klar til brug omkring 2018! Det må vel være det nærmeste vi kommer en 360 graders eftersyn af eldrift i DK.

Nuvel, idéen er faktisk ikke så dum som det umiddelbart skulle lyde. Og det er alligevel utopi, at der er elektrificeret så meget som én eneste km spor inden 2015 grundet den politiske modningstid, og ligeså, at det hele kan stå færdig i 2020. Så en gennemtænkt strategi for elektrificering og materielanskaffelse vil være yderst fornuftig at få udarbejdet; jo før jo bedre. Faktisk taler en så stor aldersspredning som DSB's togmateriel vitterlig har, for en etapevis elektrificering af de resterende banenet. Det er "bare" at finde den rigtige rækkefølge.

Et forslag kunne jo være, at lade IC4 primært stå for et opdateret lyntogs- og IC-koncept, hvor de når ud i hele landet, f.eks. Esbjerg, Struer/Thisted, Aalborg/Frederikshavn. Dernæst i et hurtigt regionaltogssystem på Sjælland til Nykøbing F og Kalundborg.

Imens startes elektrificering op de strækninger hvor der er nemt og robust passagergrundlag, f.eks. Lunderskov-Esbjerg og Roskilde-Holbæk, som Niras rapporten også foreslår. Disse strækninger kan stå klar 2015, således entreprenørerne kan forsætte videre på Ringsted-Næstved-Rødby og København-Køge-Ringsted og have disse strækninger klar til drift i 2018.

Herefter kan vel omkring 90% af den passagertunge sjællandske regionaltrafik køres med eltraktion, hvilket vel især passagererne på Nørreport ser frem til.

IC3 indsættes primært i den jyske regionaltrafik, som også trænger til en ordentlig opdatering. Her kan de passende sende trætte MR-tog på pension.
Opbyg f.eks. et høj kvalitets regionaltogssystem, med direkte tog Odense-Vejle-Struer, Århus-Herning-Struer, Århus-Fredericia-Esbjerg, Århus-Viborg-Struer, som kan lokke bilpendlerne ind i hurtige forbindelser til de største byer i primært Midtjylland. Resten anvendes på lokal- og nærbaner.

Når Femern-forbindelsen og signalstrategien er på plads omkring 2018, så kan der passende forsættes med elektrificeringen Århus-Frederikshavn i perioden 2018-2023. IC4 flyttes herefter over på de jyske regionalbaner og afløser pensionsmodne IC3, hvor de således kan gøre fyldst indtil disse er elektrificeret (eller brintifiseret, etanoliseret mm) hen omkring 2035.

Naturligvis skal der anskaffes nye el-tog, men det skal vil alligevel have være nødvendigt uanset IC4 og genbrug af IC3 i regionaltrafikken. Eksempelvis skal der anskaffes eldreven regional- og fjerntog til kørsel mellem København og Hamburg, og de skal være klar i et antal på ca. 20-30 stk. om blot 7-8 år!

Indkøbsprocessen vil allerede kunne sættes igang indenfor kort tid, således den første "batch" er klar til den sjællandske regionaltrafik i 2015 med efterfølgende serieleverancer frem til 2018. Hermed skulle der også være en chance for at komme børnesygdomme i forkøbet, inden behovet virkelig melder sig når Femern-forbindelsen åbner, således vi ikke gentager problemet med Øresundstogene, da Øresundsbroen åbnede for 10 år siden.

  • 0
  • 0

Fremtidens primære energikilde i lande, som er for fattige/uduelige til KK,bliver naturgas i rør fra Rusland eller sejlet ind med køleskib ligesom bananer.
Det vil da være oplagt at bygge IC4 togene om for en ringe sum i stedet for at elektrificere.Et elværk koster ikke under 20000 kr/kW med ledninger og kan erstattes af ca 2kW bilmotor med katalysator i nærheden af hjulene formedelst 800 kr.CO2 en bliver den samme da elværkets højere virkningsgrad udlignes af at eltog elopvarmes,og ikke så lidt endda.
Katalysatormotorers dårlige dellastvirkningsgrad omgås ved at slukke for et passende antal motorer.
Jeg tror ombygning af dieseltog kan blive en bedre forretning for landet end vindmøller og så er det jo godt at have noget, som ingen regner med ,at øve sig på.

  • 0
  • 0

En koordinering mellem elektrificering og materielanskaffelse må lige nu betyde, at der anskaffes mere el-drevet materiel. I dag udnyttes køreledningerne ikke fuldt ud og der kører dieseldrevne tog i løb, der er elektrificeret fra ende til anden. Vi ser dobbeltdækkere trukket af diesellokomotiver i løbet Østerport-Ringsted og senest er der annonceret udvidet Padborg-København forbindelse betjent med IC3.
Jeg undrer mig over, at der ikke anskaffes eller indlejes et par ellokomotiver til at trække dobbeltdækkere og så renoveres tilsvarende færre diesellokomotiver.
Jeg går ud fra, at dieseldriften København-Padborg er midlertidig og hænger sammen emd, at IC4 tog nu frigør IC3, men vi venter på at nye Øresundstog vil frigøre IR4.

  • 0
  • 0

En smule off topic, jeg havde min første tur i IC4 forleden, og ville sætte min laptop til og kiggede derefter på i loftet efter strømudtaget, men kunne til min store forbløffelse ikke finde denne... Kiggede yderligere rundt i togsættet, og det lod ikke til at være nogle steder at se. Mig der er blind, eller er der vitterligt ikke strømudtog i disse tog?

  • 0
  • 0

Ikke nogen dum ide, at opbygge et jysk IC-system md IC4'erne - det ville så også løse problemerne med sammenkoblingen.

Landstrafikken kunne så varetages af det franske hybridtog AGC - Autorail Grand Capaite - der fx. kører KH-Vejle på el, og på diesel Vejle-Thisted.

Men det at købe afprøvede, sikre hyldevarer, strider mod DSB's selvforståelse: Vi er jo unikke her til lands, og vores jernbanegeografi ligner ikke de andres (Nej! hvem gør det?), så derfor skal vi have noget, de andre ikke har.
Så skidt, pyt med at der følger en række børne-sygdomme med, som plager de stakkels rejsende i årtier efter at det pågældende tog er sat i drift, jvfr. Øresundstogene.

Femernbælt: Først kom den "hemmelige" sletteliste fra Deutsche Bahn over alt det, der ikke var råd til, bl.a. udbygning til dobbeltspor og elektrificering Lübeck-Puttgarden. Og nu har DB så neddroslet prognoserne for godstogstrafikken over en fast forbindelse til ca. det halve.
Er tyskerne ved at forberede os på, at de vil ud af aftalen, og at det kan ske med henvisning til traktatens artikel 22 om ændrede forudsætninger?
Schmidt og Sund & Bælt burde kunne se at tyskernes udmeldinger er tændte advarselslamper. Erkende, at budgettet skrider, og derfor komme ud af projektet inden det bliver endnu værre.

  • 0
  • 0

Femernbælt: Først kom den "hemmelige" sletteliste fra Deutsche Bahn over alt det, der ikke var råd til, bl.a. udbygning til dobbeltspor og elektrificering Lübeck-Puttgarden. Og nu har DB så neddroslet prognoserne for godstogstrafikken over en fast forbindelse til ca. det halve.
Er tyskerne ved at forberede os på, at de vil ud af aftalen, og at det kan ske med henvisning til traktatens artikel 22 om ændrede forudsætninger?
Schmidt og Sund & Bælt burde kunne se at tyskernes udmeldinger er tændte advarselslamper. Erkende, at budgettet skrider, og derfor komme ud af projektet inden det bliver endnu værre.

Lad os lave en jernbane-fri forbindelse under bæltet og se om det kan overleves.
Hvis ikke har næste hold magthavere noget at gøre.

  • 0
  • 0

Og det er alligevel utopi, ...

Man ser det for sig: Man træffer En Beslutning.

Så vil der gå 10-12 år med borgerhøringer og VVM undersøgelser og ævl, derefter vil der gå 5-6 år (og en masse rejsediæter) med at udvælge de Internationale Designere der skal give ledningsmaster og togsæt et passende kunstnerisk indtryk, dernæst skal man finde det allerværste sted at få unika'erne produceret, efter det er man nødt til at finde den mest inkompetente producent af rullende materiel - fordi de er de eneste der er kyniske eller gale nok til acceptere projektkravende.

Til sidst vil man købe hvad det nu tilfældigvis er som man kan få leveret for at "få lukket sagen" ...

Man forestiller sig, på en god dag, at "nogen" eet eller andet sted i systemet simpelthen vil have jernbanerne nedlagt uden at have politisk flertal for det, på en dårlig dag forstiller man sig at det politiske system virkeligt er så udueligt som det ser ud til at være.

Jeg ved ikke hvad forklaringen er - men Tog Til Tiden får vi aldrig!

  • 0
  • 0

som lyn- og intercitytog de næste 10 års tid istedet og smid så allerede nu IC4 over til regionaltogsbanerne. Modsat IC3 har IC4 jo lavgulvssektion, der er meget bedre at have i regionaltogsdriften.

Og så kan man jo allerede nu begynde at planlægge, hvilket elektrisk tog vi fra starten af 2020 skal kunne køre med mellem Danmarks storbyer.

  • 0
  • 0

En koordinering mellem elektrificering og materielanskaffelse må lige nu betyde, at der anskaffes mere el-drevet materiel. I dag udnyttes køreledningerne ikke fuldt ud og der kører dieseldrevne tog i løb, der er elektrificeret fra ende til anden. Vi ser dobbeltdækkere trukket af diesellokomotiver i løbet Østerport-Ringsted og senest er der annonceret udvidet Padborg-København forbindelse betjent med IC3.
Jeg undrer mig over, at der ikke anskaffes eller indlejes et par ellokomotiver til at trække dobbeltdækkere og så renoveres tilsvarende færre diesellokomotiver.
Jeg går ud fra, at dieseldriften København-Padborg er midlertidig og hænger sammen emd, at IC4 tog nu frigør IC3, men vi venter på at nye Øresundstog vil frigøre IR4.

Når DSB ikke kører elektrisk i større omfang skyldes det at de også skal betale for strøm .
Henover et år bruger et eltog halvanden gang så meget energi til kørsel og varme som et dieseldrevet bruger til kørsel.Opvarmningen har de gratis fra motorernes kølevand.
Når så Danmark kun kan tilbyde strøm til en krone per kWh fra Anholt som fremtidig elforsyning ,er eltoget kørt for DSB.

  • 0
  • 0

Nej det er ikke rigtigt. Det er også el-varme, så det kræver et el-stik. Det er fra et 2-faset el-forsyning (banemoterne har 3-faset, eller det der hedder "Drestrom").

Motorvarmen skal derfor bortledes til luften, og ikke andet.

  • 0
  • 0

Nej det er ikke rigtigt. Det er også el-varme, så det kræver et el-stik. Det er fra et 2-faset el-forsyning (banemoterne har 3-faset, eller det der hedder "Drestrom").

Kan de ikke bare køre deres aircondition omvendt? Det burde da være til at lave...

  • 0
  • 0

Henover et år bruger et eltog halvanden gang så meget energi til kørsel og varme som et dieseldrevet bruger til kørsel.

Det er en interessant påstand. Er du i stand til at dokumentere den?

Det må jo i så fald bygge på en sammenligning af f.eks. IC3 og IR4.

  • 0
  • 0

Nej det er ikke rigtigt. Det er også el-varme, så det kræver et el-stik. Det er fra et 2-faset el-forsyning (banemoterne har 3-faset, eller det der hedder "Drestrom").

Motorvarmen skal derfor bortledes til luften, og ikke andet.

Vil det sige at DSBs dieselmekaniske tog generer ekstra strøm for at varme op?
For almindelige mennesker er det stort set kriminelt at el opvarme,men forældet transportteknologi,som ikke betaler afgifter, må gerne?

  • 0
  • 0

Henover et år bruger et eltog halvanden gang så meget energi til kørsel og varme som et dieseldrevet bruger til kørsel.[

Prøv at se en tråd der startede 2 juni 2008 om regningen for eltog

  • 0
  • 0

Jeg synes det er positivt at transport ministeriet har for øje at starte elektrificeringen sammen med udskiftningen af signalerne (som starter i 2018). I mit hoved giver det mening at gøre det samtidig for at belaste togtrafikken mindst muligt.

Desuden er det jo også meget fornuftigt at få afsluttet en fadæse (IC4) før man starter en ny :D

Ang. dem som siger at det kun er fordi der skal spares penge nu, så har de sikkert ret. Det kunne sikkert gennemføres hurtigere hvis vi hævede skatten med en procent eller to ;)

  • 0
  • 0

[quote]Henover et år bruger et eltog halvanden gang så meget energi til kørsel og varme som et dieseldrevet bruger til kørsel.[

Prøv at se en tråd der startede 2 juni 2008 om regningen for eltog[/quote]

Da du sikkert ikke svarer på dit eget indlæg, så regner jeg med at det var et svar til mig.

Desværre er det temmeligt mangelfuldt. Du kommer med en temmelig opsigtsvækkende påstand, så synes jeg du bør bakke det op. Indtil da går jeg efter disse tal, som svarer til standartopfattelsen om at ekplosionsmotorer kun udnytter ca ⅓ af energien i brændstoffet:

http://www.ft.dk:80/samling/20061/spoergsm...

  • 0
  • 0

[quote][quote]Henover et år bruger et eltog halvanden gang så meget energi til kørsel og varme som et dieseldrevet bruger til kørsel.[

Prøv at se en tråd der startede 2 juni 2008 om regningen for eltog[/quote]

Da du sikkert ikke svarer på dit eget indlæg, så regner jeg med at det var et svar til mig.

Desværre er det temmeligt mangelfuldt. Du kommer med en temmelig opsigtsvækkende påstand, så synes jeg du bør bakke det op. Indtil da går jeg efter disse tal, som svarer til standartopfattelsen om at ekplosionsmotorer kun udnytter ca ⅓ af energien i brændstoffet:

http://www.ft.dk:80/samling/20061/spoergsm...

[/quote]

Det står ministeren frit for at tro hvad han vil men at holde folketinget for nar med svar fra en gammel u-verificeret trafikmodel er et demokrati uværdigt.
Det letteste havde været at se på kWh-tælleren i eltoget og måle fuelforbruget på dieselen.
Om sommeren og vinteren om jeg må be.
I den tråd fra 2008 ,jeg referer til, er der sammenlignelige tal fra Arriva som kan studeres.Målinger over tid måske.
De eltogsfantasiforbrug ministeren afspiste befolkningen med tænkes alle lavet med vindkraft eller hvad? For hvis de er fra kul er det noget svineri.

  • 0
  • 0

[quote][quote][quote]Henover et år bruger et eltog halvanden gang så meget energi til kørsel og varme som et dieseldrevet bruger til kørsel.[

Prøv at se en tråd der startede 2 juni 2008 om regningen for eltog[/quote]

Da du sikkert ikke svarer på dit eget indlæg, så regner jeg med at det var et svar til mig.

Desværre er det temmeligt mangelfuldt. Du kommer med en temmelig opsigtsvækkende påstand, så synes jeg du bør bakke det op. Indtil da går jeg efter disse tal, som svarer til standartopfattelsen om at ekplosionsmotorer kun udnytter ca ⅓ af energien i brændstoffet:

http://www.ft.dk:80/samling/20061/spoergsm...

[/quote]

Det står ministeren frit for at tro hvad han vil men at holde folketinget for nar med svar fra en gammel u-verificeret trafikmodel er et demokrati uværdigt.
Det letteste havde været at se på kWh-tælleren i eltoget og måle fuelforbruget på dieselen.
Om sommeren og vinteren om jeg må be.
I den tråd fra 2008 ,jeg referer til, er der sammenlignelige tal fra Arriva som kan studeres.Målinger over tid måske.
De eltogsfantasiforbrug ministeren afspiste befolkningen med tænkes alle lavet med vindkraft eller hvad? For hvis de er fra kul er det noget svineri.[/quote]

Hold dig til sagen. Du siger at et eltog bruger 1,5* den energi et dieseltog bruger. Jeg beder om dokumentation. Du har ikke givet det, jeg har givet noget der modsiger din påstand. Du er i temmelig stort underskud på dokumentationskontoen.

  • 0
  • 0

Siden succesen med Litra MY der tjente sin egen indkøbspris hjem på 3 år er det kun gået ned ad bakke.

Ja - anskaffelsen af MY'erne fra 1954-65 må betegnes som et af DSB's helt store "scoop" nogensinde. Man regnede dengang med, at lokomotiverne blot skulle holde i ca. 20 år - så var hele DSB's jernbanenet elektrificeret. Det skete som bekendt ikke og MY'erne nåede en meget høj alder hos DSB (op mod 40 år). Mange tidligere DSB-MY'ere er stadig i drift både herhjemme og i udlandet. Så - de gamle GM-NOHAB'ere må så retteligt betegnes som et quality product ... :-)

hilsen
Morten

  • 0
  • 0

Jeg kan ikke finde den tråd, du henviser til. Kan du indsætte en link til den. Oplysningeren undrer mig meget.

Kan ikke det der med link
Prøv at skrive[ regning for eltog] i søgefeltet og få så tråden fra 2 juni 2008 frem.Arriva opgiver el og diesel forbrug for tog med samme tjans.

  • 0
  • 0

Har selv set på den gamle tråd.
Arriva køber ca 28 enheder strøm for et vist stykke togarbejde.Et tilsvarende diesel skal have 36 enheder brændværdi hvoraf højst 14 kan være gået til togets fremdrift.De 22 kommer ud som varme der kan anvendes til opvarmning af toget.
Hvis de 28 enheder strøm kommer som dansk gennemsnitsstrøm vil det have kostet 70 enheder brændværdi hvoraf en meget stor del er kul.Til gengæld er der også afleveret ca 22 til fjernvarmebrugere.
Flere eltog betyder flere isfri fortove,men det er lidt en lidt dyr snerydning.

  • 0
  • 0

[quote]Henover et år bruger et eltog halvanden gang så meget energi til kørsel og varme som et dieseldrevet bruger til kørsel.[

Prøv at se en tråd der startede 2 juni 2008 om regningen for eltog[/quote]

I den tråd, står der præcis det modsatte, nemlig:

"Hvad angår selve energiregnskabet for henholdsvis el- og dieseltog, så oplyser togoperatøren Arriva, at gennemsnits-forbruget pr. kørt kilometer er 7,7 kWh for et el-tog og 1 liter diesel for dieseltoget.

Det betyder, at et dieseltog bruger 35,8 MJ for at bevæge sig en kilometer, mens eltoget kan klare sig med 27,7 MJ. Der er ifølge Arriva tale om sammenlignelige togtyper, som består af to-vognstog. "

Det er vel at mærke forbruget for toget, ikke bare til fremdrift, men også til opvarmning og strøm til de passagerer, der kan finde stikket til deres laptop.

  • 0
  • 0

I den tråd, står der præcis det modsatte, nemlig:

"Hvad angår selve energiregnskabet for henholdsvis el- og dieseltog, så oplyser togoperatøren Arriva, at gennemsnits-forbruget pr. kørt kilometer er 7,7 kWh for et el-tog og 1 liter diesel for dieseltoget.

Det betyder, at et dieseltog bruger 35,8 MJ for at bevæge sig en kilometer, mens eltoget kan klare sig med 27,7 MJ. Der er ifølge Arriva tale om sammenlignelige togtyper, som består af to-vognstog. "

Een Liter diesel vejer omkring 850 gram og det indeholder omkring 36 MJ.Af disse kan ca 14 puttes ned mellem hjul og skinne.Det tilsvarende eltog har derfor usandsynlig dårlig virkningsgrad på elmotorerne eller også bruger det ca 14 MJ til opvarmning og computere.Hvor er uklarheden?

  • 0
  • 0

OK Niels Abildgaard. Jeg læste dit indlæg, som om du mente, at et el-tog skulle have tilført halvanden gang så meget energi i form af el, som et dieseltog skal have tilført i form af dieselolie.
Men nu forstår jeg, at du nærmest mente det modsatte, og så undrer jeg mig ikke mere over dit udsagn.
Jeg beklager, at jeg har fejllæst dig.

  • 0
  • 0

OK Niels Abildgaard. Jeg læste dit indlæg, som om du mente, at et el-tog skulle have tilført halvanden gang så meget energi i form af el, som et dieseltog skal have tilført i form af dieselolie.
Men nu forstår jeg, at du nærmest mente det modsatte, og så undrer jeg mig ikke mere over dit udsagn.
Jeg beklager, at jeg har fejllæst dig.

Jeg beklager osse at have udtrykt mig uklart og regnet forkert.
Et eltog på dansk strømdiæt vil bruge dobbelt så meget fossilt brændsel som et dieseltog og ikke halvanden som jeg skrev ovenfor.

  • 0
  • 0

Nu forstå jeg dig slet ikke. Du skrev

"Henover et år bruger et eltog halvanden gang så meget energi til kørsel og varme som et dieseldrevet bruger til kørsel.Opvarmningen har de gratis fra motorernes kølevand.
Når så Danmark kun kan tilbyde strøm til en krone per kWh fra Anholt som fremtidig elforsyning ,er eltoget kørt for DSB. "

Hvad mener du så er 'dansk strømdiæt'? Er det strøm fra havmølleparken ved Anholt?

  • 0
  • 0

Nu forstå jeg dig slet ikke. Du skrev

"Henover et år bruger et eltog halvanden gang så meget energi til kørsel og varme som et dieseldrevet bruger til kørsel.Opvarmningen har de gratis fra motorernes kølevand.
Når så Danmark kun kan tilbyde strøm til en krone per kWh fra Anholt som fremtidig elforsyning ,er eltoget kørt for DSB. "

Nu er det desværre umuligt at holde mund med tilbagevirkende kraft,men lad mig skrive igen:

Et eltog bruger dobbelt så meget fossilt som et dieseltog ved nuværende dansk el-fabrikation.
Hvis fremtiden er hav-møllestrøm til 1 kr er det bedre at be togpassagerer blive hjemme og se fjernsyn.

  • 0
  • 0

[quote]Der findes en glimrede sammenligning mellem DSBs forskellige tog her:

http://www.statensnet.dk/pligtarkiv/fremvi...

hvoraf det fremgår at energiforbruget for eltog er ca 1/3 af enegiforbruget for dieseltog, hvis tab ved elfremstilling og -transport ikke medregnes.

Det er tilladt at tro på TEMA 2000 som mange mennesker har fået mange penge for at lave og færre for at eftervise.
Jeg tror mere på Arrivas måling[/quote]

Ud over at have læst om Arrivas måling i en enkelt linie på ing.dk, hvorfra bygger du den tillid? Hvor mange eltog kører Arriva i Danmark?

Hvis man skal sammenligne lige med lige, så får du nærmest ikke noget der er mere lige end IC3 og IR4. Ud over sædekomforten, så er kørselsoplevelsen 100% identisk. Og mens der er problemer med at sammenligne forskellige transportformer med TEMA 2000 (f.eks. tog vs fly), så har jeg endnu ikke stødt på kritik af sammenligninger imellem togtyper, der eksisterede i 2000, som f.eks. IC3 og IR4.

  • 0
  • 0

Hvis man skal sammenligne lige med lige, så får du nærmest ikke noget der er mere lige end IC3 og IR4. Ud over sædekomforten, så er kørselsoplevelsen 100% identisk. Og mens der er problemer med at sammenligne forskellige transportformer med TEMA 2000 (f.eks. tog vs fly), så har jeg endnu ikke stødt på kritik af sammenligninger imellem togtyper, der eksisterede i 2000, som f.eks. IC3 og IR4.

Hvis ministeren kan overtales til at lade køre et kontrolleret forsøg fra nu til nytår med skiftevis IC og IR tog til Sønderborg ville beslutninger om yderligere ellificering blive truffet på et solidt grundlag.Det går jeg helt ind for.

  • 0
  • 0

Der findes en glimrede sammenligning mellem DSBs forskellige tog her:

http://www.statensnet.dk/pligtarkiv/fremvi...

hvoraf det fremgår at energiforbruget for eltog er ca 1/3 af enegiforbruget for dieseltog, hvis tab ved elfremstilling og -transport ikke medregnes.

Uden at skulle kloge mig, ville jeg da også umiddelbart tro, at det er noget i den retning regnskabet ser ud. Altså fordel til el-toget ...

Men en anden væsentlig ting er, at det er lettere at bekæmpe forureningen ved et enkelt kulkraftværk fremfor at lade en masse dieseltog futte rundt i landskabet og forurene. Og endnu bedre ser det ud, når det - ind i mellem - er svenske vandkraftværker, der leverer strømmen ... :-)

hilsen
Morten

  • 0
  • 0

Hvis ministeren kan overtales til at lade køre et kontrolleret forsøg fra nu til nytår med skiftevis IC og IR tog til Sønderborg ville beslutninger om yderligere ellificering blive truffet på et solidt grundlag.Det går jeg helt ind for.

Ja et rigtigt godt forsøg, idet vi selvfølgelig må antage, at DSB ikke aner, hvad deres tog bruger af diesel og strøm ;-)

  • 0
  • 0

[quote]
Hvis ministeren kan overtales til at lade køre et kontrolleret forsøg fra nu til nytår med skiftevis IC og IR tog til Sønderborg ville beslutninger om yderligere ellificering blive truffet på et solidt grundlag.Det går jeg helt ind for.

Ja et rigtigt godt forsøg, idet vi selvfølgelig må antage, at DSB ikke aner, hvad deres tog bruger af diesel og strøm ;-)[/quote]

Det tror jeg i høj grad de ved;det er nok derfor der altid henvises til tvivlsomt verificerede Tema modeller med mærkelige belægningsprocenter når skiftende traffik-ministre bliver spurgt.

  • 0
  • 0

Hvis ministeren kan overtales til at lade køre et kontrolleret forsøg fra nu til nytår med skiftevis IC og IR tog til Sønderborg ville beslutninger om yderligere ellificering blive truffet på et solidt grundlag.Det går jeg helt ind for.

Nu forholder det sig jo sådan, at togsættene IC3 og IR4 kan kobles sammen, så mon ikke man allerede har foretaget en sådan empirisk sammenligning - og endda med udgangspunkt i same tog. Dette kunne umiddelbart betragtes som værende mere validt, da kørselen af de undersøgte togsæt ville være identisk.

Sammenkoblingen af de forskellige typer togsæt ville dog tilsvarende kunne siges at invalidere data, idet et togsæt teoretisk trække/skubbe et andet. Men data fra sådanne blandede og ikke-blandede kørseler burde dog tilsammen kunne give et fyldestgørende billede...

Og så burde det vel være muligt at foretage testkørsel af eksisterende godkendt materiel - evt. i nattetimerne - uden at ministeren behøves blandes ind i undersøgelsen?

  • 0
  • 0

IC4 togene er jo en kæmpe farce og ligner en Ebberød Bank. Hvad med at skrotte IC4 togene og satse på IC3 i 10 år mere. Indfør så de tyske ICE-toge som kører allerede på Sjælland - og de kan ombygges fra diesel til el efterhånden som strækningerne bliver elektrificeret.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten