Transportminister Magnus Heunicke (S) har ingen god forklaring på, hvorfor DSB ikke udleverede to rapporter til konsulentfirmaet Atkins, som i 2011 gennemgik IC4 for ministeriet og konkluderede, at indkøbet var en god forretning for DSB.
Konsekvensen var, at Atkins end ikke nævnte revnerne i aksellejekasserne i rapporten til ministeriet.
DSB udleverede ikke de to rapporter fra Force Technology og Schaeffler Technology, der vurderede, at revnerne skyldtes træthedsbrud og altså ikke nødvendigvis en påkørsel, som DSB selv konkluderede dengang.
I dag fremstår det nærmest ufatteligt, at DSB’s daværende ledelse ikke dengang fremkom med disse oplysninger, der skulle danne grundlag for stillingtagen til hele projektets fremtid,
--Transportminister Magnus Heunicke (S)
Læs også: Her er 2011-rapporten om IC4-akselrevner
Desuden videregiver ministeren Atkins’ svar på, hvorfor konsulenter ikke omtalte revnerne, da de i deres endelige konklusion slog fast, at ‘IC4 grundlæggende er et sundt tog’.
»Lejeskåle, akselkasser og bogier var ikke omfattet af det kommissorium, vi fik tildelt af Transportministeriet,« lyder det fra Atkins i ministerens svar, der kan læses her i sin fulde længde.
»Hvad angår min egen holdning, må jeg sige, at jeg er noget forundret og også skuffet over, at dette åbenbart har været tilfældet. I dag fremstår det nærmest ufatteligt, at DSB’s daværende ledelse ikke dengang fremkom med disse oplysninger, der skulle danne grundlag for stillingtagen til hele projektets fremtid,« skriver ministeren.
Læs også: Ekspert-rapport advarede DSB om IC4's fejlramte akselkasser for fire år siden
Det har ikke været muligt at få en kommentar fra ministeren om, hvorfor de to rapporter ikke blev nævnt for Atkins, eller hvilke konsekvenser dette vil have for samarbejdet mellem DSB og staten i fremtiden.
