Minister: Trafikselskabers slagsmål om takster bag rejsekort må stoppe nu
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Minister: Trafikselskabers slagsmål om takster bag rejsekort må stoppe nu

Det er ærgerligt, og det går ud over pendlerne i den kollektive trafik. Sådan er reaktionen fra transportminister Magnus Heunicke (S) på et nyt slagsmål mellem DSB, Movia og Metroselskabet om rejsekortet.

De tre trafikselskaber skulle sammen med en analyse fra Trafikstyrelsen pr. 1 januar 2015 rydde op i den takststruktur, som ligger bag rejsekortet på Sjælland. Mange takstzoner, takstområder og forskellige rabatstrukturer gør det meget vanskeligt at gennemskue, hvad en tur med tog og bus koster.

Et nyt notat fra Transportministeriet og Trafikstyrelsen viser, at der på grund af uenigheder mellem trafikselskaberne næppe kan findes en løsning inden nytår.

»Det er ærgerligt, at trafikselskaberne ikke har kunnet enes om at skabe en mere enkel takststruktur på Sjælland. Det går ud over kunderne i den kollektive trafik,« siger Magnus Heunicke til Ingeniøren.

Løsning lå klar

Det lå ellers i kortene, at trafikselskaberne denne gang ville gøre alvor af snakken om at rydde op. Tilbage i 2013 præsenterede Trafikstyrelsen rapporten 'Ét fælles takstsystem for hele Sjælland'. Senere udarbejdede styrelsen i samarbejde med DSB, Movia og Metroselskabet fire konkrete forslag. Dem kan du se i skemaet her til højre. Men indtil videre må pendlerne skyde et hvidt rejsekort efter en løsning.

Jan Albrecht, der er kontorchef i Trafikstyrelsen sagde torsdag:

»Dermed kan vi (Trafikstyrelsen, red.) på nuværende tidspunkt ikke gå videre med forslag til at få lavet ét samlet takstsystem på Sjælland«.

Transportminister Magnus Heunicke er dog opsat på, at der snart kommer en løsning - samarbejde eller ej.

»Jeg har ønsket, at der blev gjort endnu et forsøg på at finde en løsning. Jeg har derfor bedt Trafikstyrelsen om selv at udarbejde et forslag til enklere rejsekorttakster på Sjælland,« siger han til Ingeniøren.

»Lovgivningen er imidlertid sådan skruet sammen, at det er trafikselskaberne, som bestemmer taksterne. Og selskaberne har desværre ikke kunnet enes om en mere enkel takststruktur for rejsekortet på Sjælland,« tilføjer ministeren dog.

Rejsekortets ugennemskuelige og ofte ulogiske priser fik sidste år Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, til at sige:

»Bunken med sager, der vedrører rejsekortets ulogiske takststruktur, er nu så høj, at vi er nødt til at gribe ind politisk, for det her holder ikke«.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Og hvorfor træder Folketinget ikke i karakter og laver et simpelt og gennemskueligt takstsystem en gang for alle ?

Forklaringen ligger i dette: "Målet er, at så mange passagerer som muligt får uændrede priser."

Det i sig selv er noget af en kunst, eftersom det jo i dag er helt uoverskueligt, hvad man betaler.

Derudover kan ønsket millimeterretfærdighed dræbe det meste. Når man forenkler og ryder op, risikerer man jo at træde nogen over tæerne for at give fordele til flertallet. Og er der noget politikere er blevet bange for, så er det det utilfredse mindretal. Så hellere bevare status quo.

  • 13
  • 0

Alle steder i verden dækker billetindtægter kun en del af driftsomkostningerne til offentlig transport (typisk 50 - 80 %). Et simpelt og gennemskueligt takstsystem, hvor der betales for "en-vejsrejser" fra A til B burde kunne udbredes til hele Danmark og dække den samme andel af driftomkostningerne. Jeg er måske naiv, men det er mit indtryk at langt de fleste faktisk ønsker at betale for deres transport, men til tider rammes af at de nuværende systemer er besværlige eller uigennemskuelige. Rejsekortet har desværre for mange mangler som f. eks. ingen mulighed for tillægsbillet, ingen afløser for periodekort, tjek-ind/tjek-ud flaskehals og mellem-tjek-ind ved skift af transportmiddel. Er det viljen, der mangler?

  • 5
  • 0

.. og laver et simpelt og gennemskueligt takstsystem en gang for alle ?

Og afskaffe den uigennemskuelige "en-armede tyveknægt", hvor skulle motivet være?
Bliver den offentlige transport for brugervenlig, vil flere jo forsøge at benytte den. Er der kapacitet til det? Er afgiftsindtægterne fra privat transport ikke fastlagt i finanslovene (som bødeindtægter)?
Man kunne fristes til at spørge om folketinget overhovedet vil gøre det lettere at være dansker. Hvad skulle motivet være?

  • 3
  • 2

Løsningen er at taksterne fastsættes af en myndighed for hele landet og så må de forskellige cigarkasser (DSB, MOVIA etc.) rette sig efter dette. Det kan selvfølgelig betyde at kroner skal fordeles anderledes, men det er der givet 500 bogholdere, som kan håndtere.

  • 1
  • 0

Danmark er et lille land delt op af en masse vand. Områder med egne logiske regler og zoneopdelinger gør en fælles standart svær/uopnåelig. Sådan virker demokrati. Skal det løses må det blive med diktatur! Folketinget må tage rejsekortet i den anden hånd, og lave en landsdækkende løsning, som ikke blir mudret af lokale særønsker! Man kan kalde det diktatur under ansvar! Det lyder nemt meen, godt jeg ikke er ekspert og skal sidde i en evt. zoneplanlægningskommision....
God weekend

  • 1
  • 0

Al denne privatisering og udbud mig her og der skulle jo både gøre det billigere og nemmere for brugerne.
Hvad kan dog være gået galt? Det ser jo ikke ud til hverken at være blevet nemmere eller billigere.

  • 4
  • 1