Minister tørrer regningen for rejsekort af på alle passagerer

Transportministeren opgiver at lade rejsekortet finansiere sig selv. Nu skal samtlige passagerer til lommen – også dem, der slet ikke har et rejsekort.

På under fire år har Rejsekort A/S, selskabet bag det elektroniske billetsystem, brugt et ekstraordinært indskud fra ejerne på 668 mio. kr. Nu er kassen igen tom, og der er ingen udsigt til, at brugen af kortet kan betale regningerne.

Derfor lægger transportminister Magnus Heunicke (S) nu op til at tørre regningen for det stærkt forsinkede kort af på samtlige passagerer i den kollektive transport, uanset om de benytter kortet eller ej.

Rejsekort A/S er ejet af de danske bus- og togselskaber, som hidtil har betalt en afgift, hver gang en passager har benyttet kortet. Men rejsekortet har fået en så skidt modtagelse, at der i dag mangler 256 mio. kr. på den konto i forhold til, hvad der blev budgetteret med i 2011. Det er ikke lykkedes at få svar fra Rejsekort A/S på, hvor stort budgettet var, men de 256 mio. kr. svarer til 47 pct. af selskabets samlede omsætning i årene 2011, 2012 og 2013.

Transportministeren erkender derfor, at det er umuligt at dække regningen alene med en afgift på de relativt få rejser med rejsekort. I stedet skal DSB og landets regionale trafikselskaber betale efter en fordelingsnøgle, som omfatter deres samlede omsætning og antal passagerer – uanset om passagererne benytter rejsekort eller andre typer af billetter.

Ingen skal løbe fra regningen

Dermed sikrer ministeren sig, at ingen selskaber ’løber fra regningen’, som han formulerer det, ved at udvikle mobilbilletter og andre systemer som alternativ til rejsekort.

»Rejsekortsystemet er købt, og der er en regning, der skal betales. Modellen vil sikre, at den regning bliver betalt, og at der sker en entydig, enkel og retfærdig fordeling af udgifterne,« siger Magnus Heunicke.

Han fastslår, at udviklingen af rejse­kortet på mange måder ‘ikke har været tilfredsstillende’ med tekniske problemer, utilfredse brugere og en økonomi, der ikke har hængt sammen:

»Det har jeg gennem de seneste måneder forsøgt at gøre noget ved. Transportministeriet har sat sig for bordenden i et arbejde med det formål at sikre, at Folketinget ikke igen skal behandle nye kapitalindskud i Rejsekort A/S. Vi skal have fundet en langtidsholdbar løsning.«

Men at tørre regningen af på alle passagerer imponerer langtfra Henning N. Jensen, konsulent i betalingskort og iagttager af projektet.

»Argumentet for at indføre rejse­kortet forsvinder, når kortet ikke kan finansiere sig selv. Nu er det bare alle togrejsende, der betaler, uanset om de vil bruge kortet eller ej. Det ligner en ekstraskat på transport,« siger han.

'Nærmest skandaløst'

Henning N. Jensen finder det ’nærmest skandaløst’, at der mangler en kvart mia. kr., og at ministeriet først i slutningen af 2014 blev opmærksom på, hvor galt det stod til.

»Det er et fejlskøn af dimensioner. Man må have set lyserøde skyer i 2011, og det ligner koordineret vildledning af ministeren. Nu sætter han sig selv for bordenden og tilsidesætter bestyrelsen,« siger han.

Professor Kim Normann Andersen fra CBS sammenligner med andre infrastrukturprojekter, f.eks. tunneler og metro, der som hovedregel bliver dyrere end budgetteret, men hvor det offentlige ender med at betale regningen.

»Det her er blot en digital infrastruktur, men det er samme adfærd,« siger han.

Kim Normann Andersen kritiserer særligt, at Rejsekort A/S alt for sent indså, hvor udbredte mobil­billetter ville blive.

Rejsekort-direktør Bjørn Wahlsten fremhæver, at selskabet med den nye model netop får mulighed for at udvikle mobile systemer, som DSB og busselskaberne hidtil selv har kørt uden om rejsekort. Han henviser til de mange forsinkelser som årsag til kortets økonomiske problemer. Det førte blandt andet til, at klippekortet kunne bruges halvandet år længere end planlagt i København, og frem for alt, at de nuværende pendlerkort, som ifølge direktøren udgør halvdelen af alle bus- og togrejser, slet ikke kan fås til rejsekort.

»Udfasningen af andre produkter er ikke sket, og derfor har vi haft færre rejser end forventet. Vores økonomiske forpligtelser gør, at vi skulle opkræve en større transak­tionsafgift for rejsekort hos vores ejere,« siger han om baggrunden for den nye model.

Kommentarer (72)

Rejsekortet virker ikke og kommer aldrig til det. Der er kun én vej frem, og det er at afvikle kortet helt.

Hvad angår DSB kan Trafikministeren tvinge en afvikling af Rejsekortet igennem, og det er hvad der skal til. Så følger de andre trafikselskaber med.

Så skal abonnementservice og klippekort genindføres. De blev ikke afviklet fordi de var en dårlig idé, men fordi de var succeseer der spærrede vejen for Rejsekortet.

Næste trin er afskaffelsen af pendlerkort. Og igen sker det fordi de er i vejen for Rejsekortet, ikke fordi pendlerkort er en fiasko. Hvis det var en fiasko, så havde vi set pendlere strømme bort, men det gør de ikke.

Fordelingsnøgle er lige præcis det problem trafikselskaberne ville løse med Rejsekortet. Problemet var at klippekort og pendlerkort ikke kunne fordele byttet ligeligt imellem trafikselskaberne. Derfor opfandt man så Rejsekortet, der skulle sikre en helt præcis fordeling fra passagerne på millimeter. Alle ønsker fra trafikselskabderne var medtaget, men ingen af passagernes ønsker. Løsningen var så Rejsekortet, men det lykkedes ikke, og nu skal selv samme "løsning" igen bruge den udskældte fordelingsnøgle, og så er vi ikke kommet videre.

Der er kun én vej frem: Afskaf Rejsekortet.

  • 67
  • 11

..ingen udsigt til, at brugen af kortet kan betale regningerne.

Transportministeren erkender derfor, at det er umuligt at dække regningen alene med en afgift på de relativt få rejser med rejsekort.

I stedet skal DSB og landets regionale trafikselskaber betale efter en fordelingsnøgle, som omfatter deres samlede omsætning og antal passagerer – uanset om passagererne benytter rejsekort eller andre typer af billetter.

og på grund af vores utrættelige arbejde, så "send venligst flere penge" (kvart milliard please), for det er så synd for os.

Vi har et halvdårligt og endnu ikke helt færdigt system, som vi har lagt klyt på klyt på i utallige år fra 18 August 2003 til Marts 2015, og nu kan økonomien helt forventeligt heller ikke hænge sammen mere..

Rejsekort-direktør Bjørn Wahlsten fremhæver..

de ulykker, som samfundet evindeligt udsætter den gode mand for, og så sluttes med hans vanlige skønskrivning om de 10 fugle på taget.

  • 57
  • 1

At direktøren for Rejsekort A/S henviser til deres manglende monopol:

»Udfasningen af andre produkter er ikke sket, og derfor har vi haft færre rejser end forventet. [...]«

Han erkender altså blankt, at rejsekortet ikke kan klare konkurrence fra for eksempel klippekort, eller for den sags skyld nogen andre alternativer?

Det provokerer mig vildt, at han skyder skylden for dårlig økonomi på det, at man ikke har tvunget rejsekortet ned i halsen på alle offentligt rejsende. (Endnu...)

Han burde da sendes en tur ud på job-markedet igen.

  • 73
  • 3

Man laver et system, som brugerne ikke gider bruge. Derfor hænger økonomien ikke sammen. Derfor er man nødt til at få de brugere, som formaster sig til at benytte offentlig trafik uden at bruge rejsekort, til at betale for systemet.

Det giver da god mening i et samfund med planøkonomi...

  • 48
  • 3

Der har vi også et rejsekort som VIRKER.... da jeg arbejder i danmark så benytter jeg det og der skal jeg ikke "checke ind og ud" undervejs, men bare vise det til chaufføren.

I sverige skal jeg tjekke ind i bussen (og ikke ud) :)

  • 30
  • 0

>> Henning N. Jensen finder det ’nærmest skandaløst’

Og så er det lige jeg ikke indser hvor og hvorfor ordet 'nærmest' har nogen relevans her.

Vi får aldrig en hæderlig beslutningsproces med andres midler (her skatteborgernes) hvis vi ikke stopper et passende antal projekter, tager tabene og udstiller de ansvarlige - ja som i japansk selvkritik - for de undervurderede udgifter, den ringe projektopfølgning og den store misopfattelse af brugernes reelle ønsker og behov.

Bare de helt basale statistiske komponenter har man klart set bort fra.
Når pendlerkort udgør halvdelen af alle rejser, og sådanne kort er meget billige pr. tur og derfor ikke kan give meget bidrag til økonomien et rejsekort, så har rejsekortet vel helt fra starten været en manipuleret beregning.

I dag kunne man vel stort set lade alle fornyelser af periodekort ske ved selvbetjening over nettet. Det vil være stort set gratis.

Erkend at man har valgt en teknologi der ikke er fremtiden, solgt det til politikerne med et prisoverslag der med flere gange ikke holder og som driftsmæssigt ikke kan konkurrere med klippekort og alm biletter.

Igen et eksempel på "Det lyder smart" og "Vil vil så gerne" og en total mangel på kritiske røster og et personligt ansvar - der får rigtigt væmmelige konsekvenser for manipulatorene også blandt embedsmændene.

Dere er ikke et forslag, som ikke skal jordes - helt. De sande vindere skal nok rejse sig som fugl Fønix.

Lars :)

  • 34
  • 0

rejsekortet virker da fint, jeg har brugt det længe og har ikke haft nogen af de problemer som har være i pressen, ud over at jeg de først 3 måneder ofte glemte at stemple ud. mon ikke at de fleste problemer skyldes at nogen holder hånden under klippekortet og pandlerkortet.. det er meget få mennesker der får meget ud at pandlerkortet, jeg bruger mit rejsekort som pandlerkort. hvilket ca. korester det samme på arbejde , men får extra rabatter når jeg skal andre steder hen

  • 10
  • 34

En kvart milliard?
Hvordan kan dette få lov at fortsætte?

Hvis rejsekortet medvirker til større omkostninger i offentlig transport hvorfor så fortsætte?

Jeg forstår intet.

  • 35
  • 0

Jeg er en af de mange folk, som kan forstå nok om IT og har læst nok om hvordan rejsekortet virker og IKKE virker og især har bemærket PHKs skriv om samme rejsekort.. til at jeg holder mig laaangt væk fra det, så længe jeg kan.. Samtidigt ved jeg at de rejsekortet lavede en konkurrence om hvordan man kunne gøre det nemmere at bruge..

Her er min idé:
Erstat rejsekortet med en App med wifi og GPS adgang.

Hvordan ville det fungere?
Checkin: App'en skal "sniffe" efter wireless hotspot mac adresser - og genkende de MAC adresser hotspots i togene har - og/eller bruge GPS inkl. bevægelsesmønster til at fange at man steg på et tog.
Når den så fanger at man er steget på et teg, skal app'en alarmere brugeren på mobilen og bede dem trykke "Accepter" til at checke ind på den station de er på.

Checkin igen ved togskift (latterligt behov de har de rejseselskaber - men hvis det SKAL være):
App'en kan hurtigt fange at man nu er ved et NYT togs MAC hotspot - og igen bruge GPS til at opfange at man nu skifter tog.. man kan så diskutere om den lige skal bede om en accept af brugeren..

Checkud: Hvor svært er det at konstatere at MAC / GPS ikke længere passer med en kendt rute og ligeledes hastighed på brugeren..

Det kræver KUN at der er wifi i ALLE tog og busser.. hvilket der jo næsten er i forvejen og at app'en kender MAC's på dem.

Der kan snydes med den - ligesom med rejsekortet -men en kontroller kan checke om der er snydt .

Det hele kan foregå anonymt, hvis man bare registrer et betalingskort med app'en - så ved rejseselskabet IKKE hvem du er.. de ved bare de har en kreditkort "subscription" der er godkendt på et betalingskort.. det øjeblik de ikke kan hæve betaling for en tur - kan de lukke den aftale og app'en kan sige "giv mig et nyt kreditkort"..

Skyd den ned!! :)

  • 2
  • 10

Børge, det er dyrere og mere besværligt end pendlerkort for mig. Jeg ved at det er mere besværligt for samtlige rejsende i forhold til billet eller klippekort som ikke kræver check in/ ud.

Hvis rejsekortet samtidig koster flere 100 millioner ekstra om året kan vi jo konstatere at det generelt også er dyrere for alle?

Hvor ser du det positive? Hvorfor beholde det?

  • 30
  • 3

Jeg synes at debatstemningen er lige lovlig negativ. Ja, Rejsekortet har været et skodprojekt i årevis, og det er der ikke nogen godt undskyldning for, men det er blevet markant bedre. For langt de fleste rejsende virker systemet.

Jeg vil meget nødigt tilbage til at skulle købe klippekort, det er slemt nok at være tvunget til at have et udvalg af forskellige kort bare for at kunne køre i hovedstadsområdet uden at betale for meget overpris, men det begynder virkelig at blive dumt når man skal rejse mellem forskellige takstområder og have en billet til præcis den rejse.

Takstsystemet er stadigvæk tåbeligt med Rejsekortet, men det er ikke kortets skyld, og hvis vi fjerner kortet bliver bøvlet kun værre.

Kort og standere virker ganske fint, med de rigtige ændringer i den bagvedliggende logik og administration kunne det gå hen og blive et decideret godt produkt.

  • 15
  • 26

For langt de fleste rejsende virker systemet.

Det koster så også flere 100 millioner kr. ekstra om året og er langt mere besværligt end samtlige alternativer (klippe/sms kort, app billetter/kort og automat billetter)

Hvad og hvor er det blevet markant bedre end alternativerne? Når hverken pris eller funktionalitet er en forbedring for de rejsende kan jeg ikke se meningen med at lade det leve.

  • 24
  • 1

Kort og standere virker ganske fint, med de rigtige ændringer i den bagvedliggende logik og administration kunne det gå hen og blive et decideret godt produkt.

Hvor er motivationen til at de rigtige ændringer sker? Hvorfor er rødbillet og graahundbusser en succes?
Hvor er service overfor passagererne?

Fortjener rejsekortet virkelig flere penge? Det er den grundlæggende administration af zoner og fordelingspolitik mellem trafikselskaberne der er årsag til generne. Det bliver aldrig løst.

  • 22
  • 1

Fusioner nogle af de, for mange, trafikselskaber. Få banket DSB på plads, det selskab er den store skurk, vil absolut ikke slippe sine egne zoner. Så ville det være OK for langt de fleste.

  • 10
  • 4

Danmark er så lille et land at regional selvbestemmelse nogen gange bare er for dyrt! Således også med fri fastsættelse af takstzoner og betalingsmidler.

Det var en grundlæggende politisk fejl fra starten at gøre rejskortet valgfrit for transportselskaberne - og det laves så ENDELIG om nu. Og få så rettet zoner og takstsystemer op samtidig.

  • 8
  • 6

"Lad falde hvad der ikke kan stå"
Kassen er tom og projektet er slået fejl. Lad Rejsekort A/S gå konkurs.
Så må kurator finde ud af om der er nogen værdier i boet.
Rejsekortet er forkert designet, konstrueret og drevet.
Lad Rejsekort A/S gå konkurs nu.

  • 47
  • 4

Rejsekortet er jo blot endnu et pinligt eksempel på hvor dårligt man er til at indføre offentlige IT-systemer. Det kan godt være man fra politisk side skyder skylden på virksomheder og at virksomhederne skyder skylden på manglende monopol, men når alt kommer til alt, så er den helt grundliggende fejl at man mangler styring fra offentlig side med nye projekter og at man stædigt holder fast i at skulle genopfinde den dybe tallerken hver gang man skal indføre et nyt system i det offentlige.

Hvorfor ikke gøre brug af et af de så udemærkede systemer andre lande bruger? Jeg har flere gange været i Hong Kong hvor deres Oistercard system virker fuldstændig upåklageligt - og det gjorde det også da jeg var der første gang for 10 (!!) år siden. London, Berlin osv. osv. er andre gode eksempler for velfungerende systemer. Men en eller anden offentlig IT-ingeniør mener at det kan gøres langt smartere hver gang - og hver gang ender det bare i L***!

  • 21
  • 4

»Udfasningen af andre produkter er ikke sket, og derfor har vi haft færre rejser end forventet!
nu var det jo slet ikke meningen, at Rejsekortet skulle afløse periodekortene. Det er først noget der er kommet til sidenhen fordi det kostede langt mere at - øh - udvikle? det, end antaget, og så har man skullet finde flere indtægtsmuligheder. Derfor forsvandt pendlernes abonnementsordning på 15 pct.

Og det stopper ikke her, for systemet/systermerne er skruet sammen af inkompetente fuskere. Bare vent til de nye signaler skal begynde at virke, eller til byggeriet på Femernbælt begynder. Så vil skandalen omkring rejsekortet være peanuts sammenlignet dermed

  • 12
  • 2

En meget stor forenkling af rejsekortet er at afskaffe alle zoner og basere betaling på hvor mange kilometer man rejser, det kan sagtens lade sig gøre med GPS-overvågning!!!!
Men så behøver rejsekortet ikke have så mange ansatte og cheferne for svært ved at bevise deres store entusiasme og mangel på at gøre det billigst muligt. Man sparer lige som betalings- kort en masse tid og den sparede tid skulle gerne komme kunderne til gode ikke bænkevarmerne, som kun viser deres egen uduelighed her!

  • 4
  • 11

Hvorfor virker Oyster Card i London upåklageligt? Fordi der kun sidder én bestiller for bordenden -London Transport, der har mandat til at bede de øvrige partnere om at holde kæft. (svar fra tidl. trafikminister Henrik Dam).
Men også fordi der opretholdes en idiotisk zonestruktur, som Heunicke er enig i er en hæmsko, men som han ikke har mandat til at lave om på pga. trafikselskaberne og kommunerne, der blander sig i noget de ikke aner noget om.
Her til lands er der et utal af aktører, der har lov til at blande sig, og ingen der har mandat til at skære igennem. Resultatet er derefter.

  • 29
  • 0

Du tilvælger om du vil have gratis offentlig transport, hvis ja så rejser du gratis i tog og bus og betaler via årligt bruttotræk (procentsats) på skattebilletten - til gengæld ingen skattefradrag for transport. et identitetskort til kontrol, og bøder på 1000 kr til dem som ikke har dette kort.
En enkeltbillet koster 30 kr pr. dag til bustransport, og togrejser konteres efter tidslængde på rejsen målt i gennemsnit mellem lyntog / regionaltog/zone, altså en times rejse for 80 kr. feks. 2 timer for 120. kan betales via SMS eller i billetautomater. hmm.. må nok indrømme at det er svært at strikke et system sammen.
Men grundlæggende er problemet at takstsystemet er et kludetæppe med alt for mange interessenter.

  • 3
  • 1

giver selvfølgelig sig selv.
Der er ikke andre til at betale.

Men placeringen af ansvar for, at vælge og efterfølgende med pisk og tvang, implementere det, bliver aldrig effektueret.
Ansvaret for at dette blev et projekt, ansvaret for de løsninger som blev valgt og ansvaret for udrulningen (her iblandt, konsekvenserne for brugervenlighed og ikke mindst projektet pris), bliver aldrig placeret og nødvendig erfaringsopsamling vil ikke ske.

Rejsekortsystemet er unødigt kompliceret, grænsende til umuligt at benytte/gennemskue for børn og turister, og skulle de formaste sig til at medbringe cykel, så knækker filmen for alvor.

Men så stikker man dem bare nogle bøder !
Det er jo så aldeles dejligt et redskab... (NOT!)

  • 10
  • 1

Jeg fatter ikke hvorfor man har bevaret klippekortet som en del af rejsekortet, måske kun som en midlertidig løsning. Også til turister.

Ligeledes fatter jeg heller ikke at jeg som udenlandsdansker/turist skal betale en formue for et kort jeg måske kun bruger nolge få gange (man kan vel gemme kortet og pengene til næste år?).
Nu kommer jeg i bil, og så kan jeg lige så godt bruge den - og min øl behøver jeg ikke drikke i byen, så kan jeg klare mig uden offentlig transport. Men surt, nu mister barerne også mine penge.

De skylding er politikerne eller dem der har udtænkt systemet. De skal betale.
Poltikerne, det vil sig vores skatte penge - så hellere trække dem i deres løn.
Men i bund og grund er det nogen der har designet dette, og nogle der har haft nogle krav til systemet som de ikke fattede noget af (politisk ledet?)
Lad dem betale.

Men som det er med gamle ting, der er slidt ned, så er det bedre at lave noget helt nyt. Som man kan læse her fungerer det i Sverige og Estland og mange andre steder - så kunne man jo kigge på det.
Men næ-nej danskerne ælsker at lave alting selv, og der går det galt.

  • 4
  • 1

  • 8
  • 6

Han burde da sendes en tur ud på job-markedet igen.

Nok en nærliggende løsning - Bjørn Wahlsteens inkompetance er forskæmmende - men hvad betyder det, nå man blot får flere penge, når kassen er tøm, pga. man ikke har budgetteret korrekt.

Måske er det alligevel bedre at lade Bjørn blive hvor han er, han er på sin vis 'inddæmmet' hvor han er, og skandalen er sket - tænk hvilke ødelæggelser han kan påføre samfundet i en anden stilling.

  • 10
  • 5

Jeg plejer ikke at være tilhænger af "at løbe fra regningen". Men her er tale om en vare, der ikke virker, jeg ikke har bedt om, og som er meget dyrere end lovet. Jeg mindes svagt, at Rejsekortet blev solgt som en effektivisering og besparelse for mange år siden. Nu skal vi betale "bøder", fordi andre ikke har kunnet lave noget, der virker og bare omtrent er inden for budgettet. Ud over de bøder, man åbenbart får, når man stempler ind eller ud og systemet ikke lige bemærker det.

Det kunne i øvrigt være sjovt, hvis ministeren med de samme argumenter lagde noget af merprisen oven på benzinprisen. Så ville det kort nok blive stoppet.

  • 17
  • 0

Da der ingen økonomisk gevinst er ved rejsekortet, tværtom, og da det kun er en ulempe for de rejsende, og med til at give usikkerhed om hvad man ender med at betale, så bliver det sværere og sværere overhovedet at se formålet med projektet.

Hvis sandheden er, at det vitterlig er fordi man ønsker at etablere en kæmpe overvågningsmaskine, så må regningen vel også sendes derhen hvor den retteligen hører til, nemlig hos PET og FE.

  • 10
  • 4

Jeg skulle fra Esbjerg til København og tilbage igen, og jeg kontrollerede billetpriserne på forhånd.
Det var dyrere at bruge rejsekort end at købe billetter over Nettet, og så er det da klart, at rejsekortet ikke bliver brugt så meget. Det vil jo så kun være dem, der ikke orker det ekstra besvær med at købe billet over Nettet, der bruger det.


Det er jo fordi DSB stadig har sine egne priser og at rejser mellem takstområder med rejsekort er uforholdsmæssigt dyrt ( igen politisk bestemt).
Eks.
Hvalsø - Tølløse 26kr
Hvalsø - Lejre 15kr
(For dem der ikke ved det, så ligger Hvalsø midt mellem Tølløse og Lejre, men Hvalsø og Lejre ligger i samme takstområde, så rejsen til Tølløse passerer grænsen mellem takstområder og får derfor en overtaksering)

  • 8
  • 1

Det bliver mere og mere grotesk det der foregår med rejsekortet - og hele den offentlige trafik i øvrigt.

Jeg har alid været modstander af privatbilisme og altid brugt offentlig transport. Også da jeg for 10 år siden flyttede til Odsherred. Betjeningen var dårlig, men på et niveau, så det lige gik an, og man i praksis kunne få tingene til at fungere, hvis man fleksibel og tålmodig. Et par år med nedskæringer i busdriften og forringelser over hele linjen og prisstigninger, gav jeg op. Familien købte en elbil og det har vi aldrig fortrudt.

Jeg har aldrig set mig tilbage. Bilen har givet os så mange muligheder for at komme rundt i lokalområdet, som vi før var afskåret fra pga. den elendige offentlige transport. For mig er om ikke løbet, så bussen i hvert fald kørt. Jeg kommer aldrig tilbage, med mindre der sker noget meget radikalt.

Hvis er for alvor skal rykkes noget, skal offentlig transport gøres gratis - og frekvensen skal op i landdistrikterne. Tænk hvor meget der kunne være kørt for de 600-700 millioner som Rejsekort har fået. Mon ikke det faktisk ville spare samfundet for penge, at gøre bus og tog gratis? I såfald kan man jo bare gætte på, hvorfor det ikke for længst er sket.

  • 20
  • 2

Rejsekortet er aldrig initieret som en forbedring for brugerne. Det er kun etableret for at kunne fordele billet indtægterne mellem trafikselskaberne.
Hvis det system der skal fordele midlerne ikke vil kunne betales af de midler der skal fordeles, hvad er så meningen med systemet.
For mig lyder det som idioti.

  • 21
  • 2

Jeg skulle fra Esbjerg til København og tilbage igen, og jeg kontrollerede billetpriserne på forhånd.
Det var dyrere at bruge rejsekort end at købe billetter over Nettet, og så er det da klart, at rejsekortet ikke bliver brugt så meget. Det vil jo så kun være dem, der ikke orker det ekstra besvær med at købe billet over Nettet, der bruger det.
Jeg er folkepensionist, men jeg regner ikke med, at det er derfor, at billetterne er billigere. Rejsekortet er jo også et pensionistkort.
I bybusserne i Esbjerg derimod sparer jeg penge ved at bruge kortet, så lidt får jeg da ud af det. :-)

  • 12
  • 0

Hvorfor stoppe der?

Hvad med pladsbillet og administrationsgebyr til bybusserne? Hvad med flere zoner? Opdel alle zoner i 3-4 underzoner og lad folk betale hver gang de krydser en zonegrænse.

Hvorfor ikke også lade bilister - cyklister og fodgængerene betale?

Og skulle der stadigvæk mangle penge RejseFloppet så kunne man pålægge alle turister et indrejse gebyr?

Lad os endelig kaste 4-5 mia. mere i RejseFloppet.

Det er kun fantasiløsheden der sætter grænser for hvor der kan hentes penge hjem.

  • 14
  • 3

Vi har lige fået delebil. Hver gang offentlig transport bliver dyrer, er det en buisness case for at vi tager bilen fremfor bus eller tog. Vi kommer til at tage bilen oftere pga. Rejsekortet.

Rejsekortet blev solgt som være billigere og lettere, men er dyrer og sværer fordi den salgstale var den pureste løgn - kunden var ikke passagerer. Endvidere har man lavet et setup, der idag er dybt forældet men ikke kan laves om pga. den første præmisse.

Nu skal alt offentlig transport koste mere, fordi man ikke vil indrømme, at man fra starten lavede noget andet end man sagde. Derfor smider man flere gode penge efter dårlige, så man kan holde kunstigt liv i noget der burde være uddødt.

  • 15
  • 1

Kunne man forestille sig, at man for en gangs skyld gjorde noget helt nyt.

Det er jo interessant, at højt placerede personer, der styrer vores offentlige trafik i alvor mener, at den offentlige transport, kan få flere passagerer, ved at sætte servicen ned og hæve priserne.

Hvis vi havde samme adfærd i det private erhvervsliv, ville vi gå konkurs. Rejsekortet ville gå konkurs, hvis ikke nogen så blindt, holdt hånden under det.

Jeg kender en "arbejder" familie, der bor på Lolland Falster. De er far, mor og 3 drenge. En gang om året, var der tidligere råd til at tage i Tivoli. Dengang var der svipture til København. En rigtig god ordning, der gav mindre bemidlede familier muligheder, de ikke havde til hverdag.

Den lille gode handling den offentlige transport gav dengang, er fjernet for flere år siden.

Hvem er nu taberen i dette spil.

  1. Familien finder en anden løsning og bruger ikke offentlig trafik.
  2. Det offentlige taber indtægten fra 5 personer, i ellers halvtomme lørdag morgen tog til Køb.
  3. Tivoli mister entre.
  4. Boder og forlystelser mister indtægt.

Løsningen er at sætte priserne op.

Undskyld - det er så tåbeligt, at jeg slet ikke burde bruge tid på dette indlæg, men stenene råber fra gaden.

Man kan ikke i evigheder være selv forherligende.

  • 10
  • 0

hvis man i stedet gjorde store dele af den offentlige transport helt gratis? Siden det åbenbart bliver dyrere og dyrere at ordne "rejsehjemlerne". Det næste bliver, at man begynder at nedlægge ruterne for at finansiere rejsekortets næste budgetoverskridelse.

  • 7
  • 1

Det er jo interessant, at højt placerede personer, der styrer vores offentlige trafik i alvor mener, at den offentlige transport, kan få flere passagerer, ved at sætte servicen ned og hæve priserne.

Det er samme model Post Danmark bruger.

Udbringning til private mandag - nahh.
Tidligere og tidligere sidste afleveringstidspunkt.
Kunderne skal selv gøre halvdelen af arbejdet.
.
.

Hov der er ikke så mange der sender noget med os mere, jamen så må vi hellere sætte priserne op.

  • 23
  • 1

Vort land er ledet af idioter! Selv med en regn af "dummebøder" mangler der 250 mill.
Den kollektive transport er dyr og med Rejsekortet en katastrofe.
Tag konsekvensen og skrot det. Jo før jo bedre!

  • 11
  • 3

Dermed sikrer ministeren sig, at ingen selskaber ’løber fra regningen’,

Sagde han godt nok det??

Det forekommer mig ellers at det, her med konkurrencestaten og alting, naturligvis må väre Rejsekortet A/S som ejer hele regningen for deres mislykkede produkt? Det er jo sådan at Inkompetence og Uduelighed har vi aldeles rigeligt med i Danmark i forvejen - de opstår af sig selv. Det er derfor ikke nödvendigt at staten fremmer disse ting yderligere med tvangsköb og stötteordninger!

Jeg mener at det er totalt vanvittigt at lade private firmaer, som bevisligt ikke kan finde ud af at drive en ordentlig forretning, stikke snabelen i de offentlige kasser - oven i köbet helt uden ledelsesmässige konsekvenser?! Hvordan / Hvorfor pokker skal nogen ting nogensinde blive gjort ordentligt når det i praksis er fuldständigt lige meget - det er som bekendt meget lettere at lave noget dårligt, at köre en forretning i sänk fordi den proces sker helt af sig selv, man har simpelthen entropien med sig.

Lad skidtet gå konkurs, på den efterfölgende auktion kan en anden, med bedre forudsätninger måske, köbe butikken og drive den videre. Samt Nyttejob til ledelsen - Vi har jo alle hört bistandsklienter ruller sig i penge og luxus, så det vil väre rart med lidt faktuel rapportering!

  • 10
  • 2

...........i et samfund med planøkonomi...

Nåååeeh - nu forstår jeg bedre. Danmark er overtaget at et gammelkommunistisk regime i bedste Sovjet stil, hvor borgerne er bare "bønder" der skal piskes til at makke ret.

"Staten er alt, individet er intet". Vi så det ved ubåden Kursk's forlis, hvor besætningen behandledes som en del af u-båden - og den var jo bare gået ned og hvad så -.

  • 2
  • 3

Rygtet gik i sin tid på at Bjørn Wahlsten blev sur over ikke at blive generaldirektør i DSB, så han rejste (blev direktør i Matas) Det er ikke sikkert DSB var blevet værre med BW, men det var helt sikkert heller ikke blevet bedre!

  • 6
  • 2

Nej, det er ikke tilfældet. Offentlig transport var meget billig i de lande. Jeg kan ikke huske, hvad en trolleybusbillet eller adgang til Moskvas metro kostede, men det var vist omkring 5 kopek. Flybilleter var heller ikke så dyre - det kunne svare sig at flyve til Moskva med afskårne blomster for at sælge dem på markedet.

Så problemet med den offentlige transport herhjemme er snarere, at der ikke er ansat nok "gammelkommunister". Det er jo heller ikke nogen, der sådan lige er til at få fat i.

  • 7
  • 0

"Så problemet med den offentlige transport herhjemme er snarere, at der ikke er ansat nok "gammelkommunister". Det er jo heller ikke nogen, der sådan lige er til at få fat i."

Nej, dem der ikke er på pension har i smug konverteret til kapitalismen og sipper cafe latte med deres sjufter, serveret af kapitalens slavehær nede på gadecafeen. :)

  • 3
  • 1

Nåååeeh - nu forstår jeg bedre. Danmark er overtaget at et gammelkommunistisk regime i bedste Sovjet stil, hvor borgerne er bare "bønder" der skal piskes til at makke ret.

"Staten er alt, individet er intet". Vi så det ved ubåden Kursk's forlis, hvor besætningen behandledes som en del af u-båden - og den var jo bare gået ned og hvad så -.

Kommunister er de nok ikke, men jeg synes du har ret i at man ser oftere hvordan "myndighederne" i DK har en ide hvad der er smart, i stedet for at overlade det tekniske til dem der kan da. Planlægning af offentlig trafik er også givet til nogen det ikke bruger det og ikke ved nok om det - men de er politikere.

Og de ved jo hvad vi vil have.

De kan tage beslutninger om ting de ikke ved noget om, og vi andre skal leve med det. Og de indrømmer ikke deres fejl. Det ville jo aldrig holder i et privat firma.

Pkt 2 er hvor vidt man kan kalde sovjet for et sandt kommunistsamfund.... der var stor forskel på folk. Alle var lige men nogle var mere lige end andre. Faktisk var der folk i toppen der ikke vidste hvordan den almindelige borger levede, og de var egentlig ikke interesseret. Resulatet kunne ses da Gorba overtog landet, og skulle samle op 20 års manglende udvikling.

  • 3
  • 0

Hvorfor virker Oyster Card i London upåklageligt? Fordi der kun sidder én bestiller for bordenden -London Transport, der har mandat til at bede de øvrige partnere om at holde kæft. (svar fra tidl. trafikminister Henrik Dam).

Fordi Oyster Card netop kun virker i London. Og fordi der anvendes et meget primitivt betalingsprincip i busserne: Man betaler det samme beløb uanset om man kun kører ét stoppested eller kører fra den ene ende af London til den anden. Man betaler på ny hvis man skifter bus, eller fra bus til tog eller tog til bus. Man kan finde mange urimeligheder og mærkværdigheder ved det danske rejsekort, men tro nu ikke, at Oyster Card i London er specielt genialt.

  • 3
  • 1

"»Rejsekortsystemet er købt, og der er en regning, der skal betales."

På dansk: Dette er fra starten en ulykkelig fiasko, som vi bare må have penge til, så det kan vakle videre.

"udviklingen af rejse­kortet på mange måder ‘ikke har været tilfredsstillende’"

På dansk: Åbenlyst fejlagtig.

Henning N. Jensen, konsulent i betalingskort siger "Det ligner en ekstraskat på transport"

På dansk: skidtet virker ikke, så vi pålægger alle passagerer en ekstraskat uden hjemmel.

"Henning N. Jensen finder det ’nærmest skandaløst’, at der mangler en kvart mia. kr. ..."

Nærmest skandaløst ?!?

"Rejsekort-direktør Bjørn Wahlsten fremhæver, at selskabet med den nye model netop får mulighed for at udvikle mobile systemer"

Rejsekort-direktøren bør nok finde et job, han er kvalificeret til - noget med en kost og en spand.

"Udfasningen af andre produkter er ikke sket, " fordi rejsekortet var voldsomt mangelfuldt, noget som selvfølgelig må være nogle andres skyld.

  • 4
  • 0

Hvorfor overhovedet ha billetter? Gør hele lortet gratis. Tænk på hvor meget du sparer. Ingen rejsekort med hvad deraf følger af konsulenter, teknikere, lobbyister og rend mig i røven. tilsyneladende millarder.

Ingen billet systemer, hele det lort kan nedlægges. Kun trafik information og en slags "opensource" gennemsigtig tilgang til hele den offentlige transport sektor. Ingen billet automater der sikkert koster KASSEN i udvikling, vedligeholdelse, installation og dertilhørende infrastruktur oven i hatten. Ingen inddrivelses afdeling og kraftigt reduceret klage afdeling

Når man lige pludselig ikke har alle de udgifter og kun kigger på den reelle omkostning ved at holde togene igang og personale, så burde det nok kunne financieres over skattebiletten. evt. lidt højere pris for dem der bor tættere på offentlig transport.

Og så lav dog et fucking samarbejde med resten af norden!? Hvor svært kan det være. Vi har samme klima, samme kultur har mange af de samme krav til materiel. Hvorfor slår man sig ikke sammen og udvikler/bygger vores egne toge. Jeg kan måske se et samarbejde med udvalgte EU lande som Tyskland or Schweiz eller noget i den dur.

  • 1
  • 1

Rejsekortet er ikke udviklet til brugerne. - Brugerne har slet ikke været involveret.
Rejsekortet er udviklet til ejerne og en stor del af kompleksiteten skyldes, at ejerne ikke er enige og taksterne.

Der skal to ting til for at få det kort til at fungere.

  1. En minister, der kan slå i bordet og kræv et fælles takstsystem i hele landet - sådan at rejsekortet altid er det billigste.
  2. At brugeren kan rette evt. ud-cheknings-fejl via selvbetjening.
  • 2
  • 1

Der skal to ting til for at få det kort til at fungere.

  1. En minister, der kan slå i bordet og kræv et fælles takstsystem i hele landet - sådan at rejsekortet altid er det billigste.
  2. At brugeren kan rette evt. ud-cheknings-fejl via selvbetjening.

Det første punkt er helt sikkert rigtigt, men ganske vanskelig at udtænke og især indføre.

Men det er hele den teknologiske opbygningen af rejsekortet, der er så håbløs ugennemtænkt, anvender 15 år gammel teknologi på et område, hvor der har været en særlig hurtig udvikling i disse 15 år og som slet ikke kan leve op til de indlysende krav som brugerne må stille og som forbrugerne rimeligt kunne kræve allerede for 15 år siden.

Man kan starte med at lave en institution "Offentlig Trafik Danmark", der køber og ejer alle offentlige trafikydelser, dvs alle sæde-kilometer i alle danske offentlige forbindelser.

"Offentlig Trafik Danmark" - OTD - køber den nødvendig kapacitet hos diverse transport-selskaber, statslige, kommunale, private og aftaler - gerne skrappe - krav til service niveauer fx rettidighed.

Transportselskaberne skal typisk vælges efter udbud og afregnes helt uden afhængighed af den enkelte rejsende, men udelukkende efter aftalt kapacitet, kapacitetsudnyttelse og den leverede transportkvalitet.
Trafikselskaberne skal helt enkelt ikke have den mindste indflydelse på eller indsigt i kundernes aktuelle billetbetaling.

Det vil så være op til OTD at bygge et takstsystem, der sikre en (delvis) betaling af landet offentlige transport. OTD skal naturligvis have alle indtægter fra salg af billeter / rejsehjemmel.

Det skal foregå på landsplan efter brutto-formlen:

billepris = (udgift til transport - statstilskud) / antal rejsende.

og skal så naturligvis fordeles som prisen for de enkelte kunders rejsehjemmel efter fx "cirka rejseafstand", "fuld pris/pendler-rabat" ol.

Men det må på nogen måde fordeles efter transportselskabernes ønsker og slet ikke efter deres ofte politisk styrede bestyrelsers indflydelse.
Det er fx meningsløst, at kommune X skal underbyde nabokommune Y med særlige transporttilskud eller andet, der udefra mest vil ligne en kamp mod bunden og et tåbeligt misbrug af skatteydernes penge.
Når transportselskaberne er helt udkoblede fra billetterne, kan man helt undgå at skulle tage det mindste hensyn til dem i udformningen af billetter /rejesehjemmel. Der skal udelukkende tages hensyn til brugerne og en vis (men ikke total) rimelighed i billetpriserne, samt at de samlede indtægter summer op til den "billetpris" som angivet ovenfor.

Det kan meget vel være, at man slet ikke skal have et enstrenget fysisk billetsystem. Der er afgørende forskel på at skulle 3 Metro-stationer tilbage til sin parkerede bil (hvad fejler en billetautomat eller en mobil-App), pendle dagligt fra Odder til Aarhus (papirkort er stort set gratis pr tur), eller på første klasse fa Aalborg til et sted i København inkl. pladsbillet (hvor man måske skal have en fysisk billet som bilag)
Billetter udover landegrænsen, skal fx også normalt have en særlig behandling og ofte papir.

Endelig skal man ikke lave store 'ingeniørprojekter', men anvende færdige standard markedsprodukter eller vente til sådanne er udviklet og betalt af andre.
Hvor er det lige rejsekortet har skaffet danske (eksport)arbejdspladser ?

Lars :)

  • 3
  • 0

Man kan starte med at lave en institution "Offentlig Trafik Danmark", der køber og ejer alle offentlige trafikydelser, dvs alle sæde-kilometer i alle danske offentlige forbindelser.

"Offentlig Trafik Danmark" - OTD - køber den nødvendig kapacitet hos diverse transport-selskaber, statslige, kommunale, private og aftaler - gerne skrappe - krav til service niveauer fx rettidighed.

Eng. Og ansvaret for ál lokal- og regionaltrafik bør samles dér, så regionerne ikke skal sidde og fiske penge ud af regionaltrafikken for at finansiere sygehusdrift og ditto byggeri.

Umiddelbart virker det som endnu en af en lang række fejl ved den strukturreform (kommunalreformen fra 2007), der blev udtænkt for nu 10 år siden.

Ingen nævnt ingen glemt - men jeg fatter ganske enkelt ikke at den nuværende regering kan være så inkompetent, at den ikke henter en række solide point hjem dér!

Måske kunne det også standse kommunernes incitament til at få de mindre interessante busruter til at køre uden om kommunen af hensyn til finansieringen.

Det sammen kan man efterhånden sige om omfangen af at sætte offentlige instanser til at handle med hinanden: Det er kørt helt ... af sporet.

  • 2
  • 1

Eng. Og ansvaret for ál lokal- og regionaltrafik bør samles dér, så regionerne ikke skal sidde og fiske penge ud af regionaltrafikken for at finansiere sygehusdrift og ditto byggeri.

Umiddelbart virker det som endnu en af en lang række fejl ved den strukturreform (kommunalreformen fra 2007), der blev udtænkt for nu 10 år siden.

Regionerne driver faktisk sundhedsvæsnet ganske godt og effektivt og har med en vis succes tager nogle af de helt nødvendige omkostningskampe. De står imidlertid ikke selv står for deres indtægter, hvorfor det synes mig meget at være de statslige ønsker om behandlingsgarantiere og fx supersygehuse, der er noget ude af trit med statens bevillinger til regionerne. Der er heller ikke mange sygesenge eller patienter med krav om dyr medicin i en busrute.

Jeg er meget forbeholden overfor kritikken af regionerne, da jeg ikke synes, at statslige styrelser altid gør der særligt godt og næppe altid har den vilje til at skære igennem, som vi har set flere eksempler på fra regionernes side. Adskillige kommuner gøre det helt forfærdeligt.

Måske kunne det også standse kommunernes incitament til at få de mindre interessante busruter til at køre uden om kommunen af hensyn til finansieringen.

Det med kommunernes kassetænkning er vist et meget, meget større problem end et par busruter.
Der er en helt fundamental mangel på vilje til at forstå, at man slet kan ikke stoppe negative vækst i alle områder og slet ikke med lidt ekstra infrastruktur - hverken med baner, broer, veje eller for den sag skyld internetfiber.

Skal der placeres nyt i et område, skal området have noget særligt at byde på. Infrastuktur skal naturligvis være i orden og direkte mangler kan i enkelte konkrete tilfælde begrænse mulighederne.

  • Cheminova flyttede til Thyboron, fordi de nærmest blev smidt ud og derovre kunne forurene uden for mange restriktioner og forventede at få billig arbejdskraft.
  • Linak ligger på Als fordi ejeren kom derfra og arvede/overtog det oprindelige helt lokale firma.
  • Samme sag med Danfoss, der i mange år stort set selv måtte opretholde flyforbindelsen fra Sønderborg.
  • Aalborg Portland blev placeret efter mulighederne for at få store mængder kalk og ler, samt muligheden for skibstransport af energi ind og færdigt produkt ud.

Men der placeres få virksomheder disse dage af folk med 'hjemve'. Der nyplaceres efter nøje overvejelser af professionelle uden lokale følelser og mest bygget på faktuelle data.

Apples nye datacenter - der i øvrigt ikke skaber nævneværdige langsigtede arbejdspladser - blev placeret ved Foulum ikke fordi der var strøm eller fiber eller ...

Men helt afgørende fordi Foulum er centret for højspændingsnettet i Jylland og har forbindelsen til Norge. Apple kan netop der få en rimelig stor og meget sikker el-leverance med samtidig mulighed for, at 'brande' Apple med 100% vedvarende energi fra vind eller fra norsk vandkraft.

Buspriserne eller toghastigheden eller de aktuelle muligheder for fibertilslutning i Foulum , kender Apples beslutningstagere ganske sikkert ikke det mindste til og kunne næppe interessere sig mindre for - bortset måske fra at kan lande i Karup, når de engang skal til indvielse.

Der skal nok nærmere nedlægges end bygges nye cementfabrikker i Danmark. Vi vil heldigvis ikke acceptere større forurening i vores mere fjerne områder, så Grindstedværket og Cheminova vil ikke få efterfølgere af de hidtidige uhyrlige årsager.

Fx må Vestlolland ret indlysende indse, at landbrug i bred forstand, sommerhuse med tilhørende service, lidt alm turisme og måske nogle byerhverv alene vil være fremtiden.
Det kan være traumatisk at indse, men det ændre ikke på den barske virkelighed og man kan ikke langsigtet stoppe en fundamental udvikling.

Men når man ser på lokalisering (foreslår en løsning til "Hvor skal jeg placere denne virksomhed?"), så synes den store tilvækst indenfor selve København kommune dog at være ganske uden nødvendighed.

Det er noget svært for mig at forstå, at der ikke let kunne flyttes vækst fra KK til hele det østlige Sjælland - sådan ca. indenfor maks 45 min til Kastrup og Kongens Nytorv med bil eller med de nye el-tog til/fra Herfølge, Haslev, Holbæk og Helsingør.

Her er lokale interesser imidlertid meget vanskelige at indordne i en rationel tænkende verden. Alle ulykkerne henvises så ofte uden større faktuel viden til en syndebuk - det være sig DJØFer, Københavnstup, 'elitære' eller måske bare en (løs) påstand om overregulering og centralisering.

Ja der er udygtige DJØFer, jeg er heller ikke personlig den store fan af Frank Jensen og der er klart centraliserede institutioner, hvor alle burde en tur til fx Brovst og ikke blot skulle nøjes med en dataskærm i København K.

Men det ændre ikke på, at vi ubetinget må arbejde for at sikre god, forstandig og vidende ledelse og administration. Man kan ikke med bare den mindste fornuft smide alle regler væk.

Det sammen kan man efterhånden sige om omfangen af at sætte offentlige instanser til at handle med hinanden: Det er kørt helt ... af sporet.


Interne handler er også en mare i mange private virksomheder. Det er utroligt, hvor tit man også oplever helt tåbelig kassetænkning mellem forskellige budgetter og budgetansvarlige.
Og det er naturligvis dybt skadeligt for både firma og helheden.

På den anden side er det også helt nødvendigt, at enhver organisation altid holdes 'fit for fight' nu og ind i fremtiden.

Lars :)

  • 0
  • 0

Citat fra artiklen: Rejsekort A/S er ejet af de danske bus- og togselskaber, som hidtil har betalt en afgift, hver gang en passager har benyttet kortet.

Dette er faktisk ikke korrekt. Rejsekort A/S hjemmeside oplyser følgende ejerkreds:
Aktionærer i dag

DSB  
Movia  
NT  
Metro  
Sydtrafik  
Midttrafik

Der er altså ikke et eneste busselskab med i ejerkredsen, men derimod fire regionale trafikselskaber plus to togoperatører.

Dem, der har bestilt projektet, skal naturligvis betale det, men leverandøren må da have et medansvar.

Man kan også digitalisere sig ihjel..

  • 2
  • 0

@Lars: Min anke mod kommunalreformen var ikke rettet mod regionernes evne til at drive sundhedsvæsen: De er en klar forbedring ift. de daværende amter, om end der stadigvæk sker umanerlig megen kassetænkning, der både holder flere vognmænd i live - og sikrer beskæftigelse til en hær af HK'ere.

Det regionale niveau burde kunne fungere som trafikplanlægger, men er stærkt stækket - og kun optaget af at drive sundhedsvæsen. Hvor stort set alt alligevel bestemmes fra styrelse og tinge.

Det er ikke økonomien i en regions sundhedsvæsen som skal være bestemmende for, hvorvidt lokalbaner og busbetjening skal indskrænkes.

Men jeg hører nu heller ikke vi er uenige.

Vedr. afregning mellem offentlige instanser: Kommunalreformen har indtil videre ført til at kommuner i stor stil har trukket borgere hjem fra mere specialiserede bosteder, og etableret løsninger selv som mere tangerer opbevaring. I det lange løb tvivler jeg på det er blevet billigere, og i hvert fald er den mere specialiserede indsat blevet stækket.

Det kan vi så takke den daværende borgerlige regering for: I min optik er det et af de mest ødelæggende angreb på den offentlige organisering overhovedet. Ikke nødvendigvis af ond vilje, men jeg kan kun få øje på inkompetence som forklaring.

Derudover er regionerne sat til at handle med kommunerne qua den kommunale medfinansiering - det har givet en fantastisk budgetsikkerhed for både kommuner og regioner!

Når private virksomheder handler med sig selv er én af bevæggrundene at spare i skat (det var i hvert fald min erfaring fra et studenterjob jeg havde for mange år siden).

  • 1
  • 1

at det går af helvede til - når der er så udbredt nepotisme i toppen af dansk erhvervsliv og de politiske kredse.

Det er nærmest en kombination en plutokrati og fascisme med en skal af bedøvelses demokrati.

I disse tider prøver man næsten ikke engang at skjule det - for man ved at folket står magtesløs.

Der er nok ikke engang mange, som husker de få kritiske artikler der har været omkring emnet - få fordi dem som er whistleblowere bliver straffet hårdt og ikke igen kan få job i det offentlige og de store korrupte entreprenører.

  • 1
  • 1

Så problemet med den offentlige transport herhjemme er snarere, at der ikke er ansat nok "gammelkommunister". Det er jo heller ikke nogen, der sådan lige er til at få fat i.

Når vi borgere bliver behandlet som bønder i det gamle Sovjet", er det en holdning, der kommer til udtryk.

Det er derfor en holdningsændring til borgerne, der er brug for i Danmark, og den kan KUN komme fra Christiansborg, men ikke fra det "gamle" Kreml og for den sags skyld heller ikke fra det "nye".

  • 0
  • 1

En kvart milliard?


Det er så kun driftunderskudet.

I 2012 havde Rejsekortet kostet fem milliarder. Disse penge, og driftunderskudet som er roll forward, skal dækkes af en klik-afgift de kommende 1024 år.

POLSAG blev stoppet i tide ved ½ milliard fiasko-penge. Hvad var der gik galt med Rejsekortet siden, de 3 aktører kunne nå at spole 5 milliarder af? Ing.dk har skrevet om det; Et Transportministerie der skjuler regnskabet, og har gjort det ved 6 transporministre.

  • 1
  • 0