Minister tager kritik til sig: Kommuner skal kunne sænke farten på boligveje

Plus5. maj 2021 kl. 13:567
Minister tager kritik til sig: Kommuner skal kunne sænke farten på boligveje
Illustration: ukendt (fra Version2).
Transportminister Benny Engelbrecht vil fjerne ordlyd i bekendtgørelse, som gør det muligt for politiet at afvise kommunale ønsker om lavere hastigheder på vejene.
Artiklen er ældre end 30 dage

Det skal være nemmere for kommunerne at sænke hastigheden fra 50 km/t og helt ned til 30 km/t i boligområder, lyder det fra transportminister Benny Engelbrecht (S).

Vejdirektoratet har netop sendt et udkast til en ny bekendtgørelse om lokale hastighedsgrænser i høring, som ifølge ministeren vil gøre det nemmere at sænke hastigheden lokalt.

Gratis adgang i 30 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du købe et abonnement
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
7 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
5
11. maj 2021 kl. 16:59

sammenligne at køre 200 km/t på en tom motorvej, og så køre 100 km/t ned af strøget

Helt enig, Gert.

Med Tempo 30, som er en stor success i udlandet, kan Politiet knalde vanvidsbilister med 60 km/t på gågaden. Dem er der en del af. De er livsfarlige og fortjener straf. Ofte kan man ikke tage deres kørekort, fordi det er taget. Førhen kunne man heller ikke tage deres bil, enten fordi den er fætters eller leaset. Både fætter og Leasingselskaber må nu lære ikke at låne biler ud til hvem som helst. Det er en stor sejr for sikkerheden i trafikken.

4
5. maj 2021 kl. 16:20

Dog ikke midt i byerne, hvor man skal op over 100 km/t for at få vanvidsprædikatet. Selv på en gågade!

Ja, det er egentlig den slags regelstyring, som jeg frygter. At lave flere begrænsninger gør næppe at de i højere grad bliver overholdt.

Man har regler, som ikke bliver håndhævet, og indfører så nye, som heller ikke bliver håndhævet, efterfulgt af at smide retssikkerheden under bussen, som man har gjort med vanvidslovgivningen.

Man har jo netop domstolene til at vurdere om folk kører vanvittigt. Så i stedet for at løse det generelle problem, at anklagere og domstole er håbløst bagud, så straffer man uskyldige i jagten på de vanvittige.

Og så har nogen fået lov at skamride en kæphest. Man skal ikke have kørt meget bil, for at se det vanvittige ;-) i, at sammenkoble at køre 200 km/t på en tom motorvej, og så køre 100 km/t ned af strøget i en kokainrus.

3
5. maj 2021 kl. 15:40

Er det virkeligt et fremskridt?

Godt spørgsmål - det kommer jo an på, hvad den nye mulighed måtte bruges til.

Men i Indre By opleves Politiet konsekvent som den store stopklods for udvilking af byrum, så snart der er tale om begrænsning af biltrafikken og dens hastighed, præcis som artiklen beskriver.

Et eksempel er gågader, hvor alt for mange bilister - inklusiv professionelle chauffører - enten ikke kender eller blot ikke respekterer færdselsreglerne. Derfor ses bl.a. disse lovbrud alle døgnets timer:

  • parkering uden for afmærkede områder
  • hastighed flere gange over de anbefalede max 15 km/t
  • kørsel mod ensretningen
  • manglende overholdelse af ubetinget vigepligt ved indkørsel til gågaden
  • manglende overholdelse af ubetinget vigepligt ved udkørsel fra gågaden
  • biler der dytter af gående / stående på gågaden
  • køretøjer modificeret til at støje ekstra meget, bl.a med såkaldte sportsudstødninger
  • kørselsformer der afgiver unødig støj og skaber utryghed (gassen op og voldsom acceleration)

Vanvidsbilisme har fået meget omtale de seneste måneder, og mange biler er blevet konfiskeret. Dog ikke midt i byerne, hvor man skal op over 100 km/t for at få vanvidsprædikatet. Selv på en gågade!

Med Tempo 30 kunne reglerne om vanvidsbilisme med ganske lille tilpasning måske være med til at skabe fokus og tryghed i gaderne ved at stadfeste alvorlige konsekvenser ved kørsel over 60 i gågaden. Det er vanvittigt. Og der sker tit. Desværre ustraffet.

2
5. maj 2021 kl. 15:23

flytter man det bare.

Nu kan man se på fortove og snerydning, hvor formanden for teknisk afdeling, og afdelingens medarbejdere bor.

Nu vil man formodentlig kunne se det på hastighedsgrænserne også.

Er det virkeligt et fremskridt?

1
5. maj 2021 kl. 15:22

Super godt initiativ fra Trafikministeriet!

I Berlin er 72 % af de mindre veje omfattet af Tempo 30, dvs max 30 km/t. Det sænker støjniveauet og øger trygheden på de små gader i byen. Tempo 30 kunne gøre steder som Middelalderbyen i Indre København rarere for mennesker uden at udelukke bilerne helt. https://roligbolig.dk/hastighed-og-korsel/