

Det skal være nemmere for kommunerne at sænke hastigheden fra 50 km/t og helt ned til 30 km/t i boligområder, lyder det fra transportminister Benny Engelbrecht (S).
Vejdirektoratet har netop sendt et udkast til en ny bekendtgørelse om lokale hastighedsgrænser i høring, som ifølge ministeren vil gøre det nemmere at sænke hastigheden lokalt.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Enig - også jævnfør dagens historie, om en 18-årig kvinde, der fik konfiskeret bilen for at køre plus 200 - og som havde nået at få seks klip i kørekortet allerede...Både fætter og Leasingselskaber må nu lære ikke at låne biler ud til hvem som helst. Det er en stor sejr for sikkerheden i trafikken.
AKA Brianpotter.ed såkaldte sportsudstødninger
Hvorfor nogle synes, at biler og motorcykler skal støje mere end allerhøjst nødvendigt, er mig en gåde.
Helt enig, Gert.sammenligne at køre 200 km/t på en tom motorvej, og så køre 100 km/t ned af strøget
Med Tempo 30, som er en stor success i udlandet, kan Politiet knalde vanvidsbilister med 60 km/t på gågaden. Dem er der en del af. De er livsfarlige og fortjener straf. Ofte kan man ikke tage deres kørekort, fordi det er taget. Førhen kunne man heller ikke tage deres bil, enten fordi den er fætters eller leaset. Både fætter og Leasingselskaber må nu lære ikke at låne biler ud til hvem som helst. Det er en stor sejr for sikkerheden i trafikken.
Dog ikke midt i byerne, hvor man skal op over 100 km/t for at få vanvidsprædikatet. Selv på en gågade!
Ja, det er egentlig den slags regelstyring, som jeg frygter. At lave flere begrænsninger gør næppe at de i højere grad bliver overholdt.
Man har regler, som ikke bliver håndhævet, og indfører så nye, som heller ikke bliver håndhævet, efterfulgt af at smide retssikkerheden under bussen, som man har gjort med vanvidslovgivningen.
Man har jo netop domstolene til at vurdere om folk kører vanvittigt. Så i stedet for at løse det generelle problem, at anklagere og domstole er håbløst bagud, så straffer man uskyldige i jagten på de vanvittige.
Og så har nogen fået lov at skamride en kæphest. Man skal ikke have kørt meget bil, for at se det vanvittige ;-) i, at sammenkoble at køre 200 km/t på en tom motorvej, og så køre 100 km/t ned af strøget i en kokainrus.
Godt spørgsmål - det kommer jo an på, hvad den nye mulighed måtte bruges til.Er det virkeligt et fremskridt?
Men i Indre By opleves Politiet konsekvent som den store stopklods for udvilking af byrum, så snart der er tale om begrænsning af biltrafikken og dens hastighed, præcis som artiklen beskriver.
Et eksempel er gågader, hvor alt for mange bilister - inklusiv professionelle chauffører - enten ikke kender eller blot ikke respekterer færdselsreglerne. Derfor ses bl.a. disse lovbrud alle døgnets timer:
- parkering uden for afmærkede områder
- hastighed flere gange over de anbefalede max 15 km/t
- kørsel mod ensretningen
- manglende overholdelse af ubetinget vigepligt ved indkørsel til gågaden
- manglende overholdelse af ubetinget vigepligt ved udkørsel fra gågaden
- biler der dytter af gående / stående på gågaden
- køretøjer modificeret til at støje ekstra meget, bl.a med såkaldte sportsudstødninger
- kørselsformer der afgiver unødig støj og skaber utryghed (gassen op og voldsom acceleration)
Vanvidsbilisme har fået meget omtale de seneste måneder, og mange biler er blevet konfiskeret. Dog ikke midt i byerne, hvor man skal op over 100 km/t for at få vanvidsprædikatet. Selv på en gågade!
Med Tempo 30 kunne reglerne om vanvidsbilisme med ganske lille tilpasning måske være med til at skabe fokus og tryghed i gaderne ved at stadfeste alvorlige konsekvenser ved kørsel over 60 i gågaden. Det er vanvittigt. Og der sker tit. Desværre ustraffet.
flytter man det bare.
Nu kan man se på fortove og snerydning, hvor formanden for teknisk afdeling, og afdelingens medarbejdere bor.
Nu vil man formodentlig kunne se det på hastighedsgrænserne også.
Er det virkeligt et fremskridt?
Super godt initiativ fra Trafikministeriet!
I Berlin er 72 % af de mindre veje omfattet af Tempo 30, dvs max 30 km/t. Det sænker støjniveauet og øger trygheden på de små gader i byen. Tempo 30 kunne gøre steder som Middelalderbyen i Indre København rarere for mennesker uden at udelukke bilerne helt. https://roligbolig.dk/hastighed-og-korsel/