Minister: Signalprogrammets børnesygdomme har overrasket alle
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du både vores brugerbetingelser og at Mediehuset Ingeniøren og IDA group ind i mellem kontakter dig angående events, analyser, nyheder, tilbud etc. via telefon, SMS og e-mail. Newsletters and emails from Mediehuset Ingeniøren may contain marketing from marketing partners.

Minister: Signalprogrammets børnesygdomme har overrasket alle

Foto: Folketinget

Det er ikke godt nok, at S-togenes nye signaler bukker under for frostvejr, siger transportminister Ole Birk Olesen.

»Jeg er enig i, at de nye signaler har haft for mange problemer på strækningen mellem Jægersborg og Hillerød. Det er ærgerligt, at det ikke går bedre på strækningen, og det skal blive bedre«.

Det fortalte transportminister Ole Birk Olesen (LA) under onsdagens spørgetid i Folketingssalen. Det er første gang, han forholder sig til historien om, at det var is, der blokerede radarerne i det nye signalsystem og forsinkede en række tog tidligere på måneden.

Læs også: S-togenes nye signaler kan ikke tåle is

Ingeniøren skrev i sidste uge om sagen på baggrund af indsigt i en email fra DSB’s driftschef til alle S-togenes lokoførere. Banedanmark har siden bekræftet, at problemerne skyldtes et islag på radarerne under S-togene.
I januar var det uforudsete problemer med glatte skinner, der udfordrede tålmodigheden for de togrejsende på strækningen mellem Hillerød og Jægersborg, som er den første strækning med de nye signaler. Og på premieredagen for det nye signalsystem på strækningen sidste år, skabte softwarefejl problemer med togdriften.

Læs også: Banedanmark: Det var en aktiv beslutning at stoppe S-togene

Skoleret i marts

Ole Birk Olesen forholdt sig under spørgetiden ikke direkte til spørgsmålet fra Socialdemokraternes Rasmus Prehn, som gerne ville vide, hvorvidt ministeren kunne forsvare, at det nye signalsystem til S-tog ikke kan tåle frost.

»Spørgsmålet om, hvorvidt det nye system kan tåle frost, er et teknisk emne. Jeg kan derfor ikke give et detaljeret svar nu og her. Jeg kan dog sige, at det selvfølgelig skal kunne virke i frostvejr. Signalsystemet er på nuværende tidspunkt i en testfase på en teststrækning, hvilket tjener det formål, at man lærer om systemets brug og vedligeholdelse,« sagde Ole Birk Olesen i stedet.

»Når det er sagt, tror jeg, at omfanget og varigheden af systemets børnesygdomme har overrasket alle. Og jeg ser frem til, at Banedanmark får lejlighed til at give alle os i forligskredsen en forklaring,« fortalte han med henvisning til, at Banedanmark fremover skal orientere Folketingets forligskreds bag signalprogrammet om status på projektet hver måned.

Læs også: Nye problemer hænger over signalprogrammet

Det besluttede transportministeren i januar, efter at Rigsrevisionen og Statsrevisorerne kritiserede både Banedanmark og Transportministeriet for at lade Signalprogrammet løbe løbsk. Signaludskiftningen er ramt af en forsinkelse på op til tre år og en ekstraregning på 4,4 milliarder kroner. Og de månedlige orienteringer kommer altså også til at omfatte status på S-banens problemer med frost på radarerne, fortæller Ole Birk Olesen.

Underminerer tilliden til kollektiv trafik

Banedanmarks første møde med forligskredsen skulle egentlig have fundet sted onsdag, men er blevet udskudt til midten af marts af hensyn til ordførernes kalendere.

Læs også: Minister afviser at lade sig interviewe om Danmarks største jernbaneprojekt

Socialdemokraternes transportordfører spurgte også under gårsdagens spørgetid til, hvad Banedanmark fremover kan gøre for at sikre sig mod, at lignende overraskelser melder sig under passagerdriften med de nye signaler.

»Når den almindelige dansker læser i avisen, at Banedanmark nu er gået i gang med et nyt signalsystem, som så viser sig ikke at kunne tåle frost, er det jo med til at underminere tilliden til den kollektive trafik,« sagde Rasmus Prehn.

Også det spørgsmål henviste Ole Birk Olesen til forligskredsens kommende møde med Banedanmark.

Kommentarer (14)

Med 132 års togdrift på bagen, så skulle man da ellers tro at ledelsen i DSB/Banedanmark havde bemærket at sne og frost er et fænomen der optræder rimelig regelmæssig i Danmark. Cirka hvert år.
Men nogle er jo lidt langsommere end andre.

  • 7
  • 7

Hvis du nu havde læst op på emnet inden du kommenterede, ville du vide at systemet allerede er i drift i andre lande, med klima der minder om Danmark, inklusive sne og slud. Én teori går i øjeblikket på, at S-togenes ret unikke udformning kan være grunden til at de allerede eksisterende foranstaltninger mod islag på radaren ikke lader til at virke i Danmark, men der er endnu ikke nogen der har det endelige svar.

Der er altid god stil at sætte sig lidt ind i tingene før man kommenterer. Det lærte jeg allerede i folkeskolen.

Men nogle er jo lidt langsommere end andre.

  • 13
  • 7