Minister: Selvkørende biler skal ud på de danske veje, så snart de er sikre nok

Danmark kan blive et sted, hvor virksomheder og myndigheder viser, hvad selvkørende biler kan bruges til. Det var udmeldingen fra transportminister Ole Birk Olesen (LA), da han i sidste uge fremsatte det lovforslag, der skal åbne op for kontrollerede forsøg med selvkørende biler i Danmark. Konkret har Aalborg Kommune og Vesthimmerlands Kommune allerede meldt ud, at de vil ansøge om at gennemføre forsøg med selv­kørende busser på særligt afgrænsede vejstrækninger.

Ud over at Aalborg og Vesthimmerland står klar med projekter, hvad ser du så af perspektiver for testkørsel med selvkørende biler i Danmark?

»Forventningen er, at mange flere vil søge om tilladelse til at gennemføre forsøg. Men det er i sagens natur ikke op til mig, hvor mange der skal søge. Virksomheder og offentlige institutioner må selv vurdere, om de vil gøre brug af ordningen og indsende en ansøgning,« siger Ole Birk Olesen.

En god dansk ordning

»Jeg mener, at vi har strikket en god ordning sammen, som giver mulighed for at teste selvkørende biler under betryggende forhold, så Danmark kan tage nogle skridt fremad og muligvis blive et førende land for selvkørende teknologi. I første omgang på forsøgsbasis og senere hen ude i virkeligheden.«

Når du siger, Danmark kan blive førende inden for selvkørende teknologi, betyder det så, at hensigten med lovforslaget er at få bilproducenter til at placere deres testaktiviteter i Danmark?

»Det skal de, hvis de har lyst til det. Og hvis de kan overbevise både Vejdirektoratet, Færdselsstyrelsen, politiet, en uafhængig assessor og mig om, at deres forsøg er sikkert,« siger Ole Birk Olesen.

Læs også: Først i 2065 erobrer selvkørende biler danske veje

»Jeg siger bare, at Danmark meget gerne må blive førende. Jeg ved ikke, om resultatet bliver, at Danmark bliver førende. Men vi tager i hvert fald et skridt, som kunne gøre, at Danmark kunne være med helt i front på dette her. Hvis nu alle virksomheder hellere vil lave deres forsøg i Californien eller Texas, så er det jo deres beslutning. Men jeg tror, at Danmark er et attraktivt land til formålet,« siger han.

På vejene så snart de er sikre

Nissan har i forvejen et testcenter i Storbritannien og forventes at få tilladelse til at teste biler i Londons trafik i denne måned. Storbritanniens regering barsler også med planer om et testcenter for selvkørende biler. Volvo foretager allerede tests i Gøteborg, mens Google og Uber tester i USA. Finland og Schweiz tester selvkørende busser på lukkede strækninger, og i Holland begyndte selvkørende busser sidste år at køre i trafikken på udvalgte strækninger. I Danmark skal ansøgninger om testkørsel godkendes af i alt seks instanser. Ud over de nævnte myndigheder og transportministeren skal også Folketingets transportudvalg vurdere de enkelte forsøg.

Læs også: Vejdirektoratet: Selvkørende biler vil øge trængslen med 15 procent

Hvis Danmark skal være førende inden for selvkørende teknologi, bliver rammerne for at teste teknologien så bedre end i de andre lande med testordninger?

»Det ved jeg ikke, for jeg kender ikke rammerne i andre lande. Men jeg håber, at så mange virksomheder som muligt ser mulighederne og vil prøve at gennemføre forsøg i Danmark. Men jeg kan ikke garantere, at de vil gøre det i Danmark frem for andre lande.«

Er det et mål, at Danmark skal være blandt de første lande i verden, der tillader selvkørende biler på niveau 3 i almindelig trafik?

»Det er et mål for mig, at lige så snart selvkørende bilteknologi er sikker nok til at køre almindeligt på veje, så skal det være tilladt i Danmark,« siger Ole Birk Olesen.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det et rart til en forandring at høre en politiker som ikke (med skatteydernes penge i baghånden) forsøger at udpege fremtidens vindere. I stedet fokuseres der på at sikre at rammebetingelserne er til stede og i øvrigt lader dem, der har penge, incitamenter og forstand på det, træffe de konkrete beslutninger.

  • 9
  • 6

det bedste ved at de tillader test kørsler i danmark er at de danske politikkere (og ingeniører med ja-hatten trukket ned over hovedet) vil kunne se begrænsninger og udfordringerne frem for at danne en mening ud fra PR materiale på youtube.

  • 6
  • 2

det bedste ved at de tillader test kørsler i danmark er at de danske politikkere (og ingeniører med ja-hatten trukket ned over hovedet) vil kunne se begrænsninger og udfordringerne frem for at danne en mening ud fra PR materiale på youtube.

Selv om jeg læser dit indlæg som 'selvkørende biler er noget lort, og nu opdager politikerne det, så de kan indstille drømmene!', så er jeg enig i teksten: Er der begrænsninger og udfordringer, så skal de findes og løses, og den bedste måde er at få sat noget forsøgsmateriel op.

Hvis Danmark bliver førende mht. førerløse biler, så vil hele verden jo høre om det. Og det er god publicity.

I øvrigt er Danmark vist et udmærket land at teste konceptet. Vores veje er generelt i god stand, vi har ikke så mange vejrrelaterede udfordringer for trafikken, og vi er ret flade (ingen bjerge).

  • 4
  • 4

Hvorfor skal vi dog tiltrække disse eksperimenter? Giver det penge?

Vi skal sætte infrastruktur og menneskeliv på spil for andre landes pengemaskiner?

Satser vi på at tjene penge på det, eller at de lige handler lidt i Netto mens de er her for at teste?

  • 4
  • 8

Måske har jeg selv et svar på spørgsmålet. De nuværende kommunale- og lufthavnsprojekter med selvkørende busser er udelukkende prestige- og blikfangsprojekter. Så det er muligvis et nationalt prestigeprojekt! Nogen har nævnt PR i den sammenhæng.

Burde den nye markedsføringslov ikke kræve, at man oplyses om sådanne "prestigereklamer"? Så man ikke spilder værdifulde ressourcer på at forstå hvad der ellers kan ligge bag, eller så man ikke naivt tror at det automatisk gavner alle?

  • 2
  • 8

"Aalborg Kommune og Vesthimmerlands Kommune"

Hvad i himlens navn får kommunalpolitikerne til at mene, at det er en kommunes opgave at bruge borgernes penge på at gennemføre forsøg med selv­kørende busser? Det går simpelthen over min forstand! Hvornår er det på nogen som helst måde blevet en offentlig og tvangskollektiviseret opgave at eksperimentere med denne teknologi?

Lad dog private selskaber foretage produktudvikling for private midler!

Hvorfor finder borgerne i disse to kommuner sig tavse i et sådan misbrug af deres penge? Synes de mon det er bedre at kommunen bruger borgernes penge på selvkørende busser, end på fx pædagoger i børnehaverne? Åbenbart ?!

  • 5
  • 5

Når de er sikre nok! Men hvad f.... har det med kommunale opgaver at gøre? Nogle bruger penge på en viggofon og andre på at netop deres kommune skal være CO2 neutral, hvad så det betyder. Meget præcist sagt Claus Wøbbe.

  • 4
  • 1

Det er såmændt bare for at de ville spare penge på hjemmehjælpere. Tanken var at hjemmehjælperen skulle løse det administrative i bilen da transporten er en stor del af arbejdstiden i det mørke vendsyssel og de dermed kunne spare ind på antallet hjemmehjælpere..Og så er det det pratiskt med hjemmehjælpere som forsøgs personer for de koster ikke så meget.

  • 3
  • 2

Hvorfor finder borgerne i disse to kommuner sig tavse i et sådan misbrug af deres penge? Synes de mon det er bedre at kommunen bruger borgernes penge på selvkørende busser, end på fx pædagoger i børnehaverne? Åbenbart ?!

Eller også har de sat sig lidt mere ind i projektet end du har. Nordjyllands Trafikselskab er ret tæt på kommunerne i Nordjylland (i hvert fald på Aalborg Kommune), hvad der ikke er så mærkeligt for trafikselskabet fragter mange af de mere udsatte borgere rundt, f.eks. børn, studerende og ældre, og bidrager dermed til livskvaliteten for folk der bor i området.

I Aalborg skal den selvkørende bus køre på en ekstra sti der bliver lavet parallelt med en cykelsti. Formålet bliver at transportere folk rundt til indkøbsmuligheder og kulturaktiviteter, i et område hvor der ikke er så mange der har bil, i en samlet indsats hvor der også bliver nedrevet nogle almene boligblokke og dels fortættet og renoveret en masse, og dels bygget andre boligformer. Målet er en samlet løft til området.

Jeg tror ikke det er meningen bussen skal køre ret hurtigt, der cykler jo børn osv. lige ved siden af, men den skal heller ikke så pokkers langt.

Kender ikke til økonomien i projektet, men det er helt sikkert at NT gerne gør sig nogle erfaringer med selvkørende offentlig transport, fordi det på sigt vil sætte dem i stand til at øge serviceniveauet for den samme pris.

Måske er det en upopulær holdning generelt i samfundet, men det er mit indtryk at nordjyder generelt har det fint med at f.eks. ældre i de små landsbyer stadig har mulighed for at tage på indkøb i den nærliggende lidt større landsby når de er blevet for gamle til at kunne køre selv.

  • 5
  • 0

I stedet fokuseres der på at sikre at rammebetingelserne er til stede og i øvrigt lader dem, der har penge, incitamenter og forstand på det, træffe de konkrete beslutninger.

Ironien i at hvert forsøg skal godkendes af 6 forskellige instanser gik åbenbart hen over hovedet på dig.

Når så ministeren bliver spurgt om han er sikker på at det virkelig er attraktive rammebetingelser som kan tiltrække nogle forsøg, svarer han direkte at det aner han overhovedet ikke noget om, han går bare og håber. Dejligt med et ærligt svar, men det illustrerer da en vis ligegyldig inkompetence. Som du selv skriver, og som jeg er ganske enig i, det er jo hans job at sætte rammebetingelserne op. Det er han åbenbart ligeglad med.

  • 3
  • 1

Selvkørende tilkaldebusser kan ændre livet på landet og spare busruter. De må gerne køre langsomt, og de må gerne køre omveje og tage flere med!

Mange landsbysamfund er nærmest blevet pensionistbyer! Her kan en selvkørende tilkaldebus lette livet for mange og en del kan spare privatbilen væk

mvh jacob schønberg

  • 4
  • 0

Når så ministeren bliver spurgt om han er sikker på at det virkelig er attraktive rammebetingelser som kan tiltrække nogle forsøg, svarer han direkte at det aner han overhovedet ikke noget om, han går bare og håber.

I Californien skal man indsende en ansøgning i en meget simpel procedure, og så skal man meddele myndighederne det, hvis der sker ulykker. Derefter bliver ulykken efterforsket af en havarikommission. Der skal også indsendes en årlig status rapport.

Jeg tror ikke, der kommer mange forsøg i Danmark. Jeg tror alligevel, det er en god ide at give mulighed for tests, for på et eller andet tidspunkt skal producenterne afprøve om de automatiske køretøjer kan overholde danske regler og traditioner.

  • 4
  • 0

Regeringen har med 40% i afgift, effektivt stoppet udbredelsen af elbiler i Danmark. Hvordan hænger det lige sammen med at transportministeren nu ønsker at være foregangsland for selvkørende biler? I øvrigt skulle afgiften på elbiler tages op til forhandling igen, hvis elbilsalget ikke stiger; hvornår sker det?

  • 2
  • 2

Selvkørende biler er elbiler.

Lige nu har vi jo ikke rigtigt nogen selvkørende biler. Nogle biler har nogle assist-funktioner, som kan holde afstand til de forankørende og holde bilen på plads i vejbanen eller følge en anden bil. Nogle har også en funktion til vognbaneskift.

Bilerne med disse assist-funktioner kommer fra Mercedes, Audi, Volvo, VW og Tesla (og sikkert flere andre). Der er rigtig mange fossilbrændere imellem.

  • 4
  • 0

Er der ingen af jer, der interesserer jer for innovativ udvikling omkring selvkørende køretøjer i Dk? Der er jo ganske gode muligheder for anden forskning og udvikling end hos de store bilfirmaer. Kamppladsen for fremtidens køretøjer er jo i vid udstrækning at betragte dem som IKT-systemer på hjul, frem for traditionel opfattelse. Her har danske virksomheder også plads. Tænk også på, hvilke typer og størrelser af biler, der er behov for, når der om få år kommer mere skub i Mobility-as-a-Service. Potentialet er stort så danske virksomheder bør gribe ud efter mulighederne.

  • 1
  • 2

Er der ingen af jer, der interesserer jer for innovativ udvikling omkring selvkørende køretøjer i Dk? Der er jo ganske gode muligheder for anden forskning og udvikling end hos de store bilfirmaer. Kamppladsen for fremtidens køretøjer er jo i vid udstrækning at betragte dem som IKT-systemer på hjul, frem for traditionel opfattelse. Her har danske virksomheder også plads. Tænk også på, hvilke typer og størrelser af biler, der er behov for, når der om få år kommer mere skub i Mobility-as-a-Service. Potentialet er stort så danske virksomheder bør gribe ud efter mulighederne.

Alene i Californien er der 20 selskaber, der har licens til at udvikle selvkørende biler, men bliver det som med andre software ting, kommer der til at være en vinder, der kommer til at levere til det meste af verden. Så kunne man tænke sig, at nogen skulle levere apps, med ekstra funktionalitet til bilerne, men selvkørende biler vil skulle godkendes af myndighederne, og det bliver ikke let at overbevise dem om den gode ide i at probe software fra andre end producenten af bilen ind på computersystemerne. Jeg har svært ved at se danske firmaer få en rolle i dette spil. Lad os finde noget, hvor kamppladsen ligger for os, og så blive førende der.

  • 6
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten