Minister: Roadpricing kommer – spørgsmålet er kun hvornår
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Minister: Roadpricing kommer – spørgsmålet er kun hvornår

Klimaminister Martin Lidegaard (R) tror så meget på roadpricing, at han godt tør love, at danske bilister før eller senere kommer til at betale en pris pr. kilometer, de kører på vejene.

»Jeg tør ikke sige, præcis hvornår vi får roadpricing herhjemme. Men jeg tør godt sige, at det er ikke et spørgsmål om, men et spørgsmål om hvornår,« siger Martin Lidegaard i en video, som Ingeniørforeningen har produceret i forbindelse den årlige transportkonference, der blev afholdt mandag.

Udtalelsen kommer, efter at regeringens egen produktivitetskommission for nylig anbefalede roadpricing. Men regeringen afviste forslaget fuldstændig, ligesom det skete med Trængselskommissionens anbefaling fra sidste år. Ikke engang et forsøg, som Trængselskommissionen foreslog, vil Martin Lidegaards ministerkollega, transportminister Pia Olsen Dyhr (SF), gennemføre.

Læs også: Kommission: Roadpricing og brugerbetaling på travle broer er det rigtige for Danmark

Læs også: Minister kasserer roadpricing: Det er for tidligt

Hun har gentagne gange henvist til, at teknologien ikke er moden, hvilket er blevet afvist af både forskere og firmaer i branchen.

Martin Lidegaard er den første minister til så klart at udtrykke støtte til roadpricing, også selv om han ikke er ansvarlig for området, og selv om han ikke sætter en tidsfrist.

Du kan se hele IDA's video fra transportkonferencen nedenfor:

Emner : Roadpricing
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Ok, jeg kan forstå at roadpricing kan være et middel mod trængsel, ved i bestemt områder at forbeholde vejen til dem der har råd til at betale (så må alle de fattige fjolser bare hoppe op i bussen!).

Men som et middel mod CO2 udledning? Det er daa 100 gange simplere at regulere den brændstofafgift som vi allerede har. Den rammer så præcist som overhovedet muligt dem der udleder CO2, enten det så er ved at køre langt eller køre i store biler.

At forslå roadpricing som et middel mod CO2 udledning er meningsløst, med mindre man da i virkeligheden har en helt anden agenda. Måske at man synes det virker for griskt at fordoble brændstofpriserne, og man så synes at det virker mere spiseligt med at dele det op på to forskellige afgifter.

  • 14
  • 0

Nogles tid er jo vigtigere end andres:

http://en.wikipedia.org/wiki/ZiL_lane

ZiL lanes (also sometimes called "Chaika lanes") are lanes on some principal roads in Moscow dedicated to vehicles carrying senior government officials. Known officially in Russian as rezervniye polosy ("reserved lanes"), they took their nickname from the black limousines produced by ZiL and the luxury Chaika cars that were used by officials of the Soviet Union as their official vehicles. ZiL lanes emerged in the 1960s during the rule of Leonid Brezhnev, replacing the previous system of having other vehicles flagged down to make way for those of top officials. The lanes were inserted into the middle of some of Moscow's main highways in place of the central reservations and were off-limits to all but authorised civilian and emergency service vehicles.[1] The ZiL lanes and restricted routes caused considerable disruption to Moscow's traffic because of the absolute priority given to their users. The Guardian's Martin Kettle described the frustration they caused to ordinary motorists in the mid-1980s:

You can spend up to 20 minutes sitting in a lengthening queue on the bridge that crosses the main access road to the Kremlin. The lights are controlled by the Kremlin's own traffic control centre, and other cars simply have to wait. About a kilometre farther down the same road is the Oktyabrskaya Hotel, reserved for guests of the Central Committee. They, too, have a traffic priority, and when the cavalcades are leaving the hotel while the ZiLs are heading into the Kremlin, the whole of central Moscow can grind to a halt.[2
  • 8
  • 0

Jeg kan da godt forstå, at Pia Olsen Dyhr ikke vil indføre roadprincip. Det er jo blevet et mantra at nye skatter skal afløse gamle, og at indtægten skal være det samme. Hvis roadpricing efter kørsel skal erstatte registrerings afgift, vægtafgift/ejerafgift og brændstoft afgift, bliver det så dyrt, at alle tager bus og tog. Og så mangler Danmark for alvor penge, idet hverken busser eller tog kan køre uden masive statstilskud.
Vores dages roadpricing er jo smart. Du betaler først uden at køre en kilometer. Dernæst betaler du for alle veje på alle tidspunkter.

  • 11
  • 1

At en Radikal overhovedet ikke fatter en bjælde af problematikken omkring den sociale skævvridning af samfundet, som roadpricing medfører, er nok desværre ikke overraskende.
Det rammer jo ikke ham, eller de nærmeste parti-venner !

Fattigsvinene skal smides over i de allerede overfyldte busser og tog, som de så betaler for via skattekassen OG via, muligvis verdens højeste billetpriser.
Så er der bedre plads på vejene til de, som virkelig betyder noget !

  • 12
  • 2

Det mest skræmmende er vel nok, hvor den slags stopper.
Næste gang skal cykler betale, gående-, stående-, siddende-, skidene-, liggende personer.

Der vil komme en pris på en hvilken som helst hændelse eller ikke hændelse, trukket direkte på din nemkonto!

  • 9
  • 2

Nogle menneskers tid er mere værd end andres. Lav derfor alene roadpricing i overhalingsbanen, så alle andre med god tid kan benytte højre bane uden at betale ekstra. Bilister betaler rigeligt i form af "vægtafgift" ,brændstofafgift, synsafgift, parkeringsafgift mm.

Jeg forestiller mig, at der sættes et kamera op visse steder i overhalingsbanen, og at de travle så betaler f.eks. 100 kr pr. dag for at benytte alle overhalingsbaner resten af dagen. Opkrævningen kan ske via nummerplade genkendelse.

Ordningen har desuden den fordel, at man kan starte med de mest belastede steder og så udvide med flere betalingskameraer efterhånden som behovet viser sig.
Mvh John Arentoft

  • 1
  • 6

Hvor mange biler ?
Når man kan lave så meget rod med nogle få tog, hvor meget rod kan man så ikke lave med alle se biler, der kører rundt i Danmark. For en gangs skyld klogt af regeringen at holde lidt igen. Det skulle jo nødigt koste et nyt ministerhovede...

  • 1
  • 0

Roadpricing kan også udskrive fartbøderne automatisk, så det kan blive til et anseelig årlig beløb, for hvem kan f.eks. køre omkring 20.000 årlige kilometer uden at overskride hastigheden omkring 10 gange? Ifølge tidligere beregninger beregnes afgiften af roadpricing på at bilen kun holder 10 år, så os der passer godt på bilen kommer til at betale ekstra.
Tro ikke på politikerne de ønsker at cementere afgifterne på bilen, også den dag bilen bliver miljøvenlig, så vil de have de samme penge, for de har gjort sig afhængig af denne indtægt.
Der er en skjult dagsorden her.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten