Minister: Rejsekort-notat var et stunt for at skaffe kommunerne penge
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Minister: Rejsekort-notat var et stunt for at skaffe kommunerne penge

Det lykkedes de danske busselskaber at berolige transportminister Hans Christian Schmidt (V) på et krisemøde om rejsekortet mandag.

Mødet var indkaldt, efter Ingeniøren havde afsløret, at et notat fra busselskaberne viser, at det kommer til at koste busselskaberne 150 millioner kroner ekstra hvert år i 15 år at drive de kommende elektroniske billetter sammenlignet med udgiften til de nuværende papirbilletter.

Busselskaberne understregede på mødet over for ministeren, at de 150 millioner kroner er medregnet i deres budgetter.

Minister: Gamle tal, som blev trukket tilbage

De fremhævede, at notatet var bestilt af Danske Regioner og Kommunernes Landsforening op til økonomiforhandlingerne med staten i foråret. Det kaldes også for DUT-forhandlingerne.

»Det her er gamle tal, der slet ingen aktualitet har i dag, fordi tallene blev udarbejdet i maj. De blev brugt i DUT-forhandlingerne, der var mellem finansministeren, kommunerne og regionerne. I øvrigt blev tallene trukket tilbage, fordi de ikke mente, at de kunne få DUT-reguleret de 150 millioner kroner om året. Og det giver jo meget mere mening for mig,« sagde Hans Christian Schmidt efter mødet i Transportministeriet.

»Jeg ville også have været meget overrasket over, at det var nogle tal, der pludselig skulle været opstået. Det kunne jeg simpelthen ikke forstå,« tilføjede ministeren.

Fredag sagde han ellers til Ingeniøren, at rejsekortet er et reinvesteringsprojekt. Dermed henviste han til, at projektet burde kunne finansieres til samme pris som de eksisterende billetsystemer.

Notat skulle hale flere penge ude af finansministeren

Formand Thomas Kastrup-Larsen fra busselskabernes organisation, Trafikselskaberne i Danmark, drejede efter mødet i Transportministeret også flaskehalsen hen på kommuner og regioner. De bestilte, oplyste bus-formanden, notatet for at forsøge at hale flere penge ud af Finansministeriet.

Hvis de 150 millioner kroner er indregnet i budgetterne, hvorfor står der så i notatet, at det vil blive 150 millioner kroner dyrere at drive billetsystemet?

»De står der, fordi at man fra Kommunernes Landsforening og Danske Regioners side havde lyst til at diskutere kollektiv trafik ved de forhandlinger. Der ville man selvfølgelig prøve på at se, om man ikke kunne få noget tilskud til nogle af de her ting. Det er så endt med, at der ikke kom noget ud af det,« sagde Thomas Kastrup-Larsen.

Så er det en ekstraudgift eller er det ikke?

»Det er jo flere penge, som trafikselskaberne og vores ejere skal have op af kasserne i forhold til at finansiere nyt billetteringsudstyr, men det er jo ting, som vi har budgetteret i trafikselskabernes budgetter«, svarede formanden, der også er formand for Nordjyllands Trafikselskab og byrådsmedlem i Aalborg for Socialdemokraterne.

»I og med at det billetteringssystem, vi har i dag, er fuldstændigt afskrevet, og vi ikke rigtigt har så mange ekstraudgifter på det og heller ikke vedligeholder på det, fordi vi skal have noget andet, så er det klar, at der kommer nogle ekstraudgifter. Men de er regnet med i budgetterne,« sagde han.

Hvis det notat indeholder forældede oplysninger, burde I så ikke have været hurtigere ude og sige, at det ikke længere er relevant mere?

»Jo, det kan man sige. Men den her historie ruller jo fredag, hvor medierne er meget hurtigt ude og få kommentarer fra det ene, det andet og det tredje medlem af trafikudvalget. Den dag ville det være meget svært at trænge igennem med reel information.«

Ministeren vil ikke diskutere rejsekort-sagen i pressen

Transportministeren understregede efter mødet, at han absolut ikke er tilfreds med Rejsekortets besværlige fødsel. Kortet er indtil videre tre år forsinket.

»Jeg kan roligt sige til dig, at bare det halve år, jeg har været transportminister, har jeg været voldsomt irriteret over det, men det er en helt anden sag, som kræver meget stor snilde, og den vil jeg ikke diskutere i pressen,« sagde han.

Den synsvinkel er næstformanden i Trafikselskaberne i Danmark Knud Larsen helt enig i.

»Det skal ikke være nogen hemmelighed fra trafikselskabernes side, at vi da er utålmodige. Vi vil da have det til at virke, og det koster jo penge for hver dag, der går, inden vi får det til at virke,« sagde han.

Kontorchef Lotte Holten-Møller fra Danske Regioner har tidligere fastslået over for Ingeniøren, at regionerne er nødt til at drøfte med Finansministeriet, hvordan regningen for Rejsekortet skal betales.

»Der er kun to muligheder. Den ene er øget tilskud fra kommuner og regioner. Den anden er, at pengene kommer fra kunderne,« sagde hun.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvad skal vi egentlig med rejsekortet. Med tanke på hvad det koster at indføre og benytte, at det alligevel ikke dækker omkostningerne til bus- og togdrift - ja hvad så med at gøre det gratis at benytte offentlige transportmidler og fjern så befordringsfradaget for alle de som har adgang til offentlig transport. De relativ få som ikke har - bor laaangt ude på landet eller møde før der kører tog el. bus - de må søge om at få fradag.
Tror at det i den sidste ende vil gå lige op.
Men det er selvfølgelig en alt for enkelt løsning.

  • 0
  • 0

Men det er selvfølgelig en alt for enkelt løsning.

Ja :)

Jeg må indrømme at jeg heller ikke kan se fidusen med rejsekortet. Hvordan i hede hule det skal få flere til at benytte offentlig transport er mig en gåde. Fakta er at det bliver dyrere og dyrere at tage bussen/toget.
Det koster langt mere for mig at tage bussen på arbejde end bilen. Det burde ikke give mening.

  • 0
  • 0