Minister puster nyt liv i Københavns Ring 5-motorvej
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Minister puster nyt liv i Københavns Ring 5-motorvej

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) sparker nyt liv i den mere end 40 år gamle diskussion om at bygge en Ring 5-motorvej rundt om København. Motorvejen skal gøre det lettere at komme fra Sydmotorvejen ved Køge mod Nordsjælland til Helsingør.

I et interview med Ingeniøren på Folkemødet bragte Ole Birk Olesen for første gang i årevis en debat om rent faktisk at bygge motorvejen på dagsordenen.

Læs også: Transportminister lover at beholde gamle togsignaler, hvis de nye fejler

Det skete, da han blev spurgt, om der er brug for en anden tilgang end at bygge motorvejene bredere, når de alligevel bliver fyldt op med biler på få år, sådan som det er sket efter udvidelsen af Ring 3-motorvejen.

Læs også: Fem år efter udvidelse: Mere kø på Københavns ringmotorvej end nogensinde

»Vi skal også bygge motorvejene større. Man skal huske, at når vi får flere veje og bredere veje, og de bliver fyldt op, så er det, fordi der er flere, som transporterer sig af dem. Ellers ville der ikke være trængsel,« sagde han og gik videre til Motorring 5:

»Jeg mener helt klart, at vi skal tænke på også at have en Ring 5 omkring København på et tidspunkt. Det er klart et samfundsøkonomisk sundt projekt,« fremhævede Ole Birk Olesen under interviewet.

Arealreservationer fra 1982

Det har gentagne rapporter ganske rigtigt vist. Der vil køre mellem 26.000 og 43.000 biler i døgnet på Motorring 5 ifølge den seneste analyse, der er så ny som fra sidste år.

Læs også: Vejdirektorat: Ny motorvej i hovedstaden er uundgålig, så hold fingrene fra Ring 5

Debatten om motorvejen begyndte allerede i begyndelsen af 1970’erne. Den førte til, at politikerne i 1982 reserverede arealerne i en én kilometer bred korridor til både motorvej og en ny jernbane, hvor der ikke må bygges.

Reservationerne forhindrer, at arealerne bliver brugt til at andre formål. Derfor har grundejerne kæmpet for at få dem ophævet. I 2015 stillede en usædvanlig alliance af de Konservative, de Radikale og Enhedslisten forslag om at ophæve arealreservationerne. Det blev dog ikke til noget.

Særligt i Nordsjælland har der været modstand mod motorvejen, blandt andet fordi den skærer sig igennem værdifulde naturområder, herunder Store Dyrehave.

Minister vil koble nordsjællændere af Ring 5-motorvej

Den debat kender Ole Birk Olesen udmærket. Han åbner nu for at koble Nordsjælland af motorvejen og nøjes med at lade den forbinde Sydmotorvejen mod motorvejene mod Frederikssund og Hillerød og således droppe strækningen gennem Nordsjælland.

Læs også: Transportministeren i den varme stol: Se Ingeniørens interview fra Folkemødet

»Der er i den sydlige del af Ring 5-korridoren et ønske hos kommunerne om, at man gerne vil gå i gang dér nu. Der er hos kommunerne i den nordlige del af korridoren desværre modstand mod at gå i gang. Men det kan så betyde, at vi på et tidspunkt, når vi forhåbentlig har penge til det, kan gå i gang med den sydlige del af Ring 5,« sagde Ole Birk Olesen.

»Så må vi håbe, at de nordfra også på et tidspunkt indser, at hvis de skal kunne komme på arbejde, så skal de også have en nordlig Ring 5,« tilføjede han.

Udbredt skepsis blandt andre partier

Penge har ministeren dog ingen af, vendte han tilbage til adskillige gange under interviewet. Spørgsmålet er også, om han kan få de øvrige partier med på ideen, hvis der skulle komme midler til at bygge en ny motorvej rundt om hovedstaden.

Regeringen prioriterer umiddelbart en ny midtjysk motorvej højere og har afsat penge til forundersøgelse af denne.

Da debatten om arealreservationerne rasede, var både daværende transportminister Magnus Heunicke (S) og ordførerne fra Venstre og Dansk Folkeparti stærkt kritiske over for Ring 5-projektet.

Emner : Veje
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

»Vi skal også bygge motorvejene større. Man skal huske, at når vi får flere veje og bredere veje, og de bliver fyldt op, så er det, fordi der er flere, som transporterer sig af dem. Ellers ville der ikke være trængsel,«

I hørte det her - det er simpelthen årsagen til der er mere kø. Det må være den mest intelligente Transportminister der har været i årtier. Hvorfor har ingen andre set det før???

Nobelprisen må være lige rundt om hjørnet for denne skarpe minister. Man kan undres over der stadig er kø i Los Angeles, da de har 20 sporet motorveje og STADIG sidder i kø. Det må jo være fordi folk ser en udvidet motorvej og vupti så køber man da bare en bil mere for at bruge den nye motorvej. Det kan ikke have noget at gøre med alternativet er dårligere - f.eks manglende kollektiv trafik.

Men som ministeren siger, så kan det ikke svare sig at gøre noget ved det kollektive, når det allerede kører så dårligt. #Sad.

  • 23
  • 14

Det er helt uproblematisk at gøre ring-5 færdig fra Køge til Frederikssundsmotorvejen. Der mangler stykket mellem Holbækmotorvejen og den nuværende etapeslutning på Frederikssundsmotorvejen v. Kildedal - og stykket fra motortrafikvejen ved Tåstrup transportcenter til Køge bugt motorvejen.

Virkeligt småting! Og så videre op til Hillerødmotorvejen hurtigst muligt efter..

Hele fidusen er at give den trafik som ikke reelt skal til/tæt på Købehavn mulighed for at komme let udenom. Det vil gavne regional udvikling og erhverv - men næppe flytte ret meget for pendlerne selvom der frigives kapacitet på de eksisterende veje.

...og ja, så skal Nordsjælland nok komme med af sig selv, når det kører for os andre ;-)

  • 17
  • 8

Byg motorvej/jernbane i Ring 5 der hvor der i dag er almindelig landbrugsjord og læg begge dele i tunnel der hvor der i dag er vild natur.

Dermed bliver ingen natur permanent berørt, og alle bør være glade.

Merprisen vurderer jeg til ca. 10 mia. kroner.
Man brugte 4 mia. kroner ekstra på Silkeborgmotorvejen blev ført gennem byen i stedet for på højbro over Gudenåen udenfor byen. Så det er ikke ualmindeligt at bruge mange milliarder på en skånsom løsning for naturen.


Der ligger også en kæmpemæssig gevinst i at bygge Ring 5, nemlig den at arealreservationerne kan ophæves for de dele som er reserveret i dag og dermed ikke kan bebygges, men som ikke skal bruges i den endelige linieføring.

Der er reserveret arealer i op til 1 km. bredde hele vejen, og det er der slet ikke brug for.
Cirka 80% af det reserverede areal skal slet ikke bruges, men kan ikke frigives før linieføringen er lagt fast, og det bliver den først efter projektet er besluttet. Det er et kæmpe areal, tæt på moderne transportveje og tæt på København - meget attraktivt.

Eller man kan omdanne det som ikke skal bruges (langt det meste) til natur, hvilket vil give en kæmpe gevinst for naturen.

  • 11
  • 5

Indtil videre en parkering af problemet.
Og nej Hr.Minister det er ikke fordi bilen er en fantastisk transportløsning, den både sviner og fylder, tæt befolkede områder ville være langt bedre tjent med et kollektivt transportsystem som virkede.
Det vi ser idag er amputeret af diverse uduelige regeringer, med det resultat at vi er agterudsejlet på transportområdet.

  • 14
  • 12

Det er ganske imponerende at vi kan finde politikkere af den kaliber og ovenikøbet gøre dem til ministre!
Hvad siger trafikforskerne om projektet - de siger NEJ.
Bil trafik er som en vædske, der bare breder sig ud og opfylder hvert en asfalteret kvadratmeter.

Så en motorvej mere vil give nye køer og mere afbrænding af oliebaserede brændstoffer - i direkte modstrid mod de "officiele" miljø tiltag og planer!
At miljø planerne så bliver behandlet med samme omsorg, som Skat, SSI, DSB osv, er så en anden og helt anden interresant politisk sag.

  • 12
  • 10

Og nej Hr.Minister det er ikke fordi bilen er en fantastisk transportløsning, den både sviner og fylder, tæt befolkede områder ville være langt bedre tjent med et kollektivt transportsystem som virkede.

@ Hans Peter Abrahams

Nu er Ring 5 jo reserveret til både motorvej og jernbane.

Endnu engang præsenteres vi for drømmen om den perfekte kollektive trafik og den storforurenende bilisme. El-bilen er opfundet, og tomme busser er ikke en gevinst for miljøet.

I England undersøgte man konsekvenserne af anlæg af en ny bane til højhastighedstog. Miljøregnskabet ville gå i nul efter 60 år, da der går rigtig mange ressourcer på anlæg af en sådan bane. Men skal jernbanen kunne konkurrere med bilen som tilbyder dør-til-dør transport, så skal hastigheden på tog jo op.


En hjemmehjælper som skal besøge 10 gamle i deres hjem på en dag kan altså ikke bruge kollektiv transport. Det kan en håndværker som kører rund med materialer og værktøj i bilen heller ikke. Rengøringsassistenter som skal gøre rent i 5 supermarkeder om natten kan heller ikke. Børnefamilien som skal på arbejde, aflevere Lise i skolen og Magnus i bærnehave og handle ind kan heller ikke.

  • 11
  • 9

I ministerens parti, Team Saxo Banks, akademikere Labil Alliance anerkender man ikke at vejtrafikken er en markant bidragyder til klimaforandringerne. For det lille parti gælder kun et: vækst, masser af vækst. Og nå ja så profit
Ole Birk aner ikke hvad han taler om når han siger, at Nordsjælland nok skal give suge når de opdager, at de ikke kan komme på arbejde (fordi Ring 5 slutter ved Frederikssund motorvejen).
Nonsens! Hvordan tror han mon det sker i dag? Ved han da ikke, at det i dag sker med Kystbanen, med S-tog, busser eller via Helsingør motorvejen mv. Det dækker behovet for langt de fleste.
Og ved han ikke, at de fleste af de biler der vil køre på en evt. nordlig del af Ring 5, de skal til Sverige? Nej, det ved han heller ikke, for Ole Birk blev ikke trafikminister fordi det var et emne han vidste noget om, men fordi han er en trofast partisoldat
Yderligere dokumentation for påstanden kan findes ved at læse hvad Ole Birk siger om det øgede udbud af togtrafikken.
Her kommer man i tvivl om værdien af lange uddannelser.

  • 8
  • 13

Det der mangler i københavn er ikke veje, det er parkeringspladser. Der er fin plads på vejene i byen om dagen, det er pendlerne der er problemet, de kommer og fylder alle parkeringspladser op. Så medmindre man vil betale 2000kr/mdr så tag toget.

  • 7
  • 3

Nonsens! Hvordan tror han mon det sker i dag? Ved han da ikke, at det i dag sker med Kystbanen, med S-tog, busser eller via Helsingør motorvejen mv. Det dækker behovet for langt de fleste.

@ arne lund

Kystbanen lukker 24. juni og genåbner først 6. august. I mellemtiden sendes passagerne med busser, bl.a. busser som skal køre ekspress fra Rungsted kyst til Helsingør i 10-minutters drift, via motorvejen.

Til næste sommer lukkes banen igen helt i 6 uger, denne gang hele vejen fra Hellerup til Helsingør.

Og det er langt fra først eller sidste gang banen lukkes helt og passagerne sendes ud på motorvejen. Det sker næsten hvert eneste år, dog som regel i kortere perioder.

Og så skal vi ikke glemme, at Kystbanen er et velfungerende eksempel. Værre er det de steder hvor der slet ikke er nogen jernbane; Slangerup, Tikøb og Lynge som eksempel.

http://www.bane.dk/visArtikel.asp?artikelI...

Med Ring 5 vil det være muligt at banebetjene Slangerup- og Lyngeområdet.

  • 9
  • 1

Så en motorvej mere vil give nye køer og mere afbrænding af oliebaserede brændstoffer - i direkte modstrid mod de "officiele" miljø tiltag og planer!

Jeg finder det interessant, at det argument altid kommer på bordet, når talen falder på privatbilisme.

Hvilket andet argument skal erstatte "biler forurener" argumentet, når elbilerne totalt overtager de danske veje omkring år 2025?

Når biler ikke længere har udstødningsrør i nærmeste fremtid, kan vi så få lov til at få flere motorveje (og parkeringspladser) i København?

  • 10
  • 4

Bil trafik er som en vædske, der bare breder sig ud og opfylder hvert en asfalteret kvadratmeter.
Så en motorvej mere vil give nye køer og mere afbrænding af oliebaserede brændstoffer - i direkte modstrid mod de "officiele" miljø tiltag og planer!

Det er vrøvl, selv om det godt kan se ud som beskrevet. Før motorring 3 blev udvidet tog det for evigt at tage turen ned af den. Det betød, at det for virksomheder i den sydlige ende og ned mod Køge var umuligt at rekruttere medarbejdere der boede i Nordsjælland og omvendt. Langsom trafik påvirkede altså arbejdskraftmobiliteten. Der var folk der kunne have fået et bedre lønnet job ved den anden ende af Motorring tre, men afslog. Det betød et samfundsmæssigt tab. Hvis en virksomhed kan skabe en bedre værditilvækst med en konkret arbejdsressource, og derfor er villig til at betale mere, men ikke får lov, taber vi alle.

Da Motorring tre blev udvidet forsvandt problemet. Mange fik job der krævede daglig kørsel af motoringen, og som samfund blev vi rigere. Det kan godt være, at det begynder at stramme til igen, men det er på et højere økonomisk niveau, med en bedre ressourceallokering (af arbejdskraften).

Når der kommer mere trafik er det fordi der er flere i funktionærjob. Tidligere arbejde de fleste som arbejdere på de store virksomheder i byen, B&W og lignende og boede i arbejderkvartererne på Nørrebro og Vesterbro. Til nød tog man toget ind fra sovebyerne.

Nu er virksomhederne flyttet ud, og trafikken går på kryds og tværs, så det er håbløst at dække alle behov med kollektiv trafik.

Så derfor, støt udviklingen af el-biler og byg så den ring 5! Med støtte, vil el-biler være konkurrencedygtige når Ring 5 står klar.

  • 10
  • 4

Ja der er helt sikkert masser af eksempler på hvor en kollektiv løsning ikke er egnet som eks. politi, ambulance ect!
Men pendler trafik er det som tonser mest!

Elbiler fjerner ikke trængsel. Uanset om de kan køre selv eller ej.

Og jeg tænker ikke på kollektiv trafik igår, men intelligente løsninger.

  • 3
  • 1

Ring 5 bliver ikke bygget i dette århundrede. Modstanden er for stor.

Da arealreservationen blev vedtaget i 1982 så verden helt anderledes ud. Vi har ingen tung industri tilbage i Nordsjælland der begrunder godstrafik i samme målestok. Det gavner kun svenskerne og dem der bor nord for, men på bekostning af væsentlige naturområder.

Naturområder som ønskes bevaret med væsentlig større opbakning end hvad Ring 5 kan mønstre.

Samtlige kommuner i de berørte områder er vægtige modstandere. Ellers bliver kommunalpolitikerne ikke genvalgt. Det er samtidig de kommuner med det solide skatteunderlag hvor borgerne derfor nødvendigvis bliver hørt.

Nordsjællands borgere vægter helt simpelt natur frem for motorveje. Fremturer Ole Brik Olesen med sit vanvid er hans dage talte på tinge.

Den simple løsning er at få styr på Kystbanen og S-togene. Afgang til tiden uden de talrige forsinkelser og aflysninger. Etabler tilstrækkelige parkeringspladser langs stationerne og sørg for ens cykel også er til rådighed og ikke stjålet efter endt arbejdsdag.

Jeg bor selv i Nordsjælland, og hører den samme sang gang på gang: En pålideligt togdrift - med streg under pålidelig - kombineret med individuel transport fra hjem til station vil få flere væk fra motorvejene.

Kan Ole Birk Olesen ikke forstå dette simple budskab, må næste skridt være at indlede en smædekampagne for at få ham fjernet fra tinget - helt væk.

  • 6
  • 4

Den simple løsning er at få styr på Kystbanen og S-togene.

Ring 5 handler vel egentlig ikke om de nordsjællændere, som allerede har adgang til motorvej og togbane.

Ring 5 handler vel om at give adgang til motorvej og togbane til dem, som ikke har det i dag. Derudover er aflastning af motorring 3 og Ishøj sammenfletningen en vigtig del. Som du selv skriver, handler ring 5 (sammen med H-H forbindelsen) også om europæisk godstransport.

  • 4
  • 2

Hej Claus.
Jeg forstår dine spørgsmål men ikke hensigten. Infrastrukturen i Nordsjælland er inden for rækkevidde, men kører på krykker som Ring5 ikke ændre en tøddel.

Vi har masser af adgang til motorveje og togbane, men kombinationen er aldeles fraværende fordi usikkerheden om stabilitet i togdriften er den største hæmsko hvor transport mellem station og hjem for længst er løst af borgerne.

I disse dage med lækker vejr er jeg stærkt fristet til at tage cykel eller bil til stationen hvor jeg hverken er afhængig af tidsfaktoren eller vejrliget, men det gør jeg nok alligevel ikke fordi jeg orker ikke at deltage i lotteriet om afgangstiderne.

Den opdagelse er jeg ret sikker på at resten af befolkningen også har gjort og indrettet sig efter. Nu mangler bare at politikerne gør samme opdagelse.

Eksempelvis er det nødvendigt at tage 2 til 3 afgange tidligere med Kystbanen for at være sikker på at være rettidig i Kastrup Lufthavn. Flere gange har jeg været nødsaget til at afbryde togrejsen og tage en taxa for at nå rettidig frem. Manøvren er mere regelen end undtagelsen.

Nu ved jeg ikke hvor du bor, men det er den virkelighed vi i Nordsjælland må forholde os til. Hvad mener du egentlig med europæisk godstrafik? Hvem, hvor og hvilke interesser er i spil?

Adskillige begavede, kreative, indsigtsfulde og engagerede ildsjæle bag modstanden mod Ring 5 i Nordsjælland, har vist at der er nul og en begmand i argumenterne for at etablere Ring5 og dem har jeg valgt at støtte 100%

  • 1
  • 2

@Johnny Olesen: Tror du selv på at elbiler totalt overtager vejene om 8 år ??
Gennemsnitsalderen på den danske bilpark er på 9-10 år og mange er 15-20 år.

Ja, jeg tror faktisk på, at hovedparten af nysalget af biler i år 2025 vil være elbiler.
Vi får selvfølgelig ikke skiftet hele bilparken ud til elbiler før omkring 2035-2040, men hovedparten af salget af nye biler vil være elbiler fra år 2025.

Jeg har endnu ikke mødt én eneste person, der efter at have prøvet en elbil, udbryder "sådan en skal jeg aldrig nogensinde have". De fleste jeg har talt med, vil gerne have en elbil, men de er bekymret over to ting; rækkevidde og pris.

Prisen falder som sten i disse år, og når vi når til 2025 vil ingen af delene længere være noget, som folk taler om.

  • 4
  • 2

I ministerens parti, Team Saxo Banks, akademikere Labil Alliance anerkender man ikke at vejtrafikken er en markant bidragyder til klimaforandringerne. For det lille parti gælder kun et: vækst, masser af vækst. Og nå ja så profit.

@ Arne Lund

Ah ja, den onde og altødelæggende vækst. Kapitalisternes grådighed.

Der er bare lige det problem, alle vil have:
Flere penge til skolerne. Flere penge til kollektiv trafik. Billigere tog og busser. Lavere pensionsalder. Højere sociale ydelser. Højere pensioner. Højere SU. Flere penge til uddannelse. Flere og bedre kurser til de arbejdsløse. Flere penge til hospitalerne...........

Og hvor skal de lige komme fra, uden vækst?

Og her er de kapitalistiske/liberale samfund i øvrigt helt enige med de socialistiske/kommunistiske. De kalder det bare ikke vækst. Men prøv at lut til de socialistiske slagsange, de handler i udpræget grad om at bønder og arbejdere skal stå sammen om et bedre samfund, et rigere samfund. Tag første strofer af DDRs nationalmelodi og hele sidste vers, det handler om vækst, bare pakket ind i fællesskab. Men der er ingen samfundsform som nogensinde har sagt: Vælg os, så vil der overhoved ikke ske fremskridt og du vil aldrig få det du drømmer om.

Folk skriger på et bedre samfund, og det kommer altså kun med vækst. Bedre = Vækst. Og det har så nogle negative sider, som er fælles for de storforureninge kapitalistiske samfund og de endnu værre socialistiske. Kig på Romænien, Polen og Rusland.

  • 3
  • 5

En hjemmehjælper som skal besøge 10 gamle i deres hjem på en dag kan altså ikke bruge kollektiv transport. Det kan en håndværker som kører rund med materialer og værktøj i bilen heller ikke. Rengøringsassistenter som skal gøre rent i 5 supermarkeder om natten kan heller ikke. Børnefamilien som skal på arbejde, aflevere Lise i skolen og Magnus i bærnehave og handle ind kan heller ikke.


Hvis det kun var folk som håndværkere og hjemmehjælpere, der rent faktisk har brug for den fleksibilitet, en privatbil giver, der pendlede i egen bil, havde vi ikke nær så mange køer, og Køge Bugt var aldrig blevet udbygget til mere end tre baner på hver side.

Børn kan blive hentet af skolebussen, eller selv tage toget, fra omkring første klasse. Før det er den bedste løsning i byerne, som jo er det eneste sted hvor privatbilisme er et problem, noget der skal løses med flere, mindre institutioner, så man ikke har brug for at tage bilen når man skal aflevere ungen til børnehaven/dagplejen.

Selvfølgelig kan man handle ind med det offentlige, eller på cykel. I hvert fald i byerne. For dem der ikke kan det er der nemlig.com et al.

Jeg finder det interessant, at det argument altid kommer på bordet, når talen falder på privatbilisme.

Hvilket andet argument skal erstatte "biler forurener" argumentet, når elbilerne totalt overtager de danske veje omkring år 2025?

Når biler ikke længere har udstødningsrør i nærmeste fremtid, kan vi så få lov til at få flere motorveje (og parkeringspladser) i København?


Nej, for det næste argument er at biler fylder. Af helvede til. Både mens de er i brug, og når de venter på at blive taget i brug igen. Du siger det jo selv; bilisterne vil have flere parkeringspladser i byerne. Dem af os der bor her vil hellere have pladser, parker, lejligheder, butikker, etc. Dét er den grundlæggende konflikt.

Problemet vil blive mitigeret hvis vi skifter helt bort fra modellen med privatejede biler, men indtil da...

  • 4
  • 6

Eksempelvis er det nødvendigt at tage 2 til 3 afgange tidligere med Kystbanen for at være sikker på at være rettidig i Kastrup Lufthavn.

Ring 5 er en nemmere måde at komme rundt om København på. Det handler ikke så meget om at komme ind til København. Det gør det så alligevel fordi, Ring 5 vil aflaste Ring 3 og 4, da man undgår den nord-syd gående (Køge-Helsingør) transittrafik. Ligesom, at jernbanen i tilknytning til Ring 5 vil aflaste Kystbanen. Ved en eventuel fast Helsingør-Helsingborg forbindelse (bil og tog), hvad tror du så, der vil ske med Kystbanen og Helsingørmotorvejen uden en Ring 5?

Som sjællænder ser jeg på Ring 5 projektet med Øresundsregionens (Greater Copenhagen) briller på. Der er en verden udenfor Nordøstsjælland, selvom jeg bestemt går ind for uforstyrrede Natura 2000 områder ligesom, at jeg støtter op om nationalparken, Kongernes Nordsjælland. Man må bare bruge de penge, der skal til for at få begge dele.

  • 4
  • 1

Hej Jens Friis:

Tag kontakt til Thomas Lykke Pedersen på borgmester@fredensborg,dk. Thomas er socialdemokrat og jeg er liberal, men Thomas er god til at lytte, og i de fleste tilfælde lander der en fornuftig aftal som alle kan leve med.

Thomas er er godt udgangspunkt i dialogen mellem borgere og samfundsudviklingen.

Nu og da driller jeg ham med at han har taget ved lærer af vores gamle borgmester fra Venstre, Henry Hansen som nu desværre er død. Thomas er i min optik venstremand forklædt som socialdemokrat. Henry Hansen var om nogen indbegrebet af liberale holdninger som alle politiske modsætninger værdsatte.

  • 1
  • 1

Nej, for det næste argument er at biler fylder. Af helvede til. Både mens de er i brug, og når de venter på at blive taget i brug igen. Du siger det jo selv; bilisterne vil have flere parkeringspladser i byerne. Dem af os der bor her vil hellere have pladser, parker, lejligheder, butikker, etc. Dét er den grundlæggende konflikt.

Måske vi gør for meget ud af at blande os med hinanden hele tiden. Byboerne vil have cafeer, tæt bebyggelse, restauranter, cafeer, lejligheder, restauranter, butikker og cafeer. Det er nok ikke det som folk fra provinsen efterspørger. Mad kan tilberedes i køkkenet til en brøkdel af restaurantprisen, konceptet cafeer har man ikke rigtig forstået. Butikker er noget der ligger i byernes udkant, med de store fordele at provinsboerne ikke skal ind i den store by med deres vederstyggelige biler og byboerne slipper for provinsboerne. Kolding Storcenter er et godt eksempel til glæde for mange.
Meget andet handel foregår på internettet.
Kort sagt kan det sagtens lade sig gøre at adskille provinsboere og byboere, så bør vi ikke bare lade hinanden være i fred.

  • 1
  • 3

Jeg er ikke enig.

Selv bor jeg på landet, og ofte kommer der byboer på besøg. Sidst var det nogle amerikanske cykelturister der strandede under et skybrud.

Dem kunne jeg naturligvis ikke lade i stikken, så de blev inviteret på tørt tøj og frokost. Det udviklede sig til en herlig dag med mennesker jeg om morgenen ikke anede eksisterede.

Derfor - nej til adskillelse af by- og provinsboereren. Der er ingen vindere ved den ordning.

  • 4
  • 0

Lad os nu lige få bygget Frederikssundsmotorvejen helt til Frederikssund først !

For ikke at tale om at få Allerød motorvejen forlænget til mindst Hillerød!

Men bortset fra det, en Ring 5 løsning skal selvfølgelig også indbefatte en banedel, og så kunne det være rigtig hensigtsmæssigt om DSB fik S-togsnettet til bare tilnærmelsesvis at fungere (i stedet for at fabulere om førerløse tog), så der kan blive lidt mere plads på vejene.

  • 1
  • 0

Prisen falder som sten i disse år, og når vi når til 2025 vil ingen af delene længere være noget, som folk taler om.

Korrekt, prisen er faldet, men absolut ikke som en sten. Hvad man har oplevet er effekten af masseproduktion af et nicheprodukt og den flader ud i løbet af kort tid hvorefter der ikke længere vil være prisfald. Om små to-tre år har man nok opnået de rationaliseringsgevinster der giver noget hvorefter prisfaldet stopper.

M

  • 1
  • 2

Også trafikken på motorveje indskrænkes nu og da, ved vejarbejde mv., eller når en bro skvatter ned over den, som det skete for et par år siden.
Togbusserne fra Helsingør til Rungsted kører ad motorvejen, mens togbusserne fra de øvrige sydlige stationer kører ad Strandvejen, da den rute er kortere.
Og nej, der indsættes ikke togbusser "næsten hvert eneste år", men kun når der er total nedbrud på Kystbanen. Hvad har det med Ring 5 at gøre?

Nu er det jo en motorvej, Ole Birk har i tankerne, ikke en jernbane, så jeg forstår ikke hvordan du kan få det til, at "Med Ring 5 vil det være muligt at banebetjene Slangerup- og Lyngeområdet". Og hvis der kom en bane, så skal de fleste fra Slangerup og Lynge snarere mod København, og ikke så meget til Helsingør eller Tåstrup

Hvad vil du med dine bem. om de tidl. østbloklande - ud over at fortælle, at du fortsat lever i den kolde krigs ære. Det var ikke et samfundssystem, jeg abonnerede på. Bl.a. fordi disse lande var lige så vækstfikserede som vores del af verden.

  • 2
  • 2

Korrekt, prisen er faldet, men absolut ikke som en sten. Hvad man har oplevet er effekten af masseproduktion af et nicheprodukt og den flader ud i løbet af kort tid hvorefter der ikke længere vil være prisfald. Om små to-tre år har man nok opnået de rationaliseringsgevinster der giver noget hvorefter prisfaldet stopper.

M

Det mener jeg er en dybt naiv tilgang til elbiler. Den store omkostning ved elbiler er elmotor og batteri, hvorimod mange af de andre dele kan genbruges fra almindelige biler.

Prisen på elmotorer vil sikkert falde lidt, men det er prisen på batteriet, som er den helt store omkostning. Og netop prisen på batteriet samt kapacitet er vigtig at fokusere på. Når man har opnået til tilstrækkelig kapacitet til elbilerne, så begynder priserne at falde for forbrugerne.

Hvis man f.eks. ser på Renault Zoe. Tidligere skulle man leje batteriet, men i dag skal man købe batteriet. Det betød, at bilen steg fra cirka 170.000 kroner til cirka 255.000 kroner. Altså udgør batteripakken 85.000.

Omkring år 2020 er batterikapaciteten ved at være så høj, at folk ikke længere er bange for at løbe tør, og derefter er det ikke nødvendig med mere kapacitet. Derefter begynder prisen på batteripakken at falde.
Det er fuldt ud realistisk, at prisen på en batteripakke falder fra de omkring 85.000 kroner til 40.000 kroner i år 2025, og samtidig er det også fuldt ud realistisk, at prisen på resten af bilen falder 15% pga. masseproduktion.

Det giver en pris på en Renault Zoe (eller tilsvarende bil) i år 2025 på omkring 185.000 kroner.
Så kommer alt med den danske registreringsafgift ind i billedet, og det er den store joker.

  • 3
  • 4

Det mener jeg er en dybt naiv tilgang til elbiler.

Hvis det skal forstås som at jeg har en realistisk tilgang til problemer, ser realistisk på omkostninger og iøvrigt ikke tror at træer vokser ind i himlen, ja så har jeg det fint med at blive kaldt naiv.

Prisen på elmotorer vil sikkert falde lidt, men det er prisen på batteriet, som er den helt store omkostning. Og netop prisen på batteriet samt kapacitet er vigtig at fokusere på.
Når man har opnået til tilstrækkelig kapacitet til elbilerne, så begynder priserne at falde for forbrugerne.

Hvis man f.eks. ser på Renault Zoe. Tidligere skulle man leje batteriet, men i dag skal man købe batteriet. Det betød, at bilen steg fra cirka 170.000 kroner til cirka 255.000 kroner. Altså udgør batteripakken 85.000.

Omkring år 2020 er batterikapaciteten ved at være så høj, at folk ikke længere er bange for at løbe tør, og derefter er det ikke nødvendig med mere kapacitet. Derefter begynder prisen på batteripakken at falde.
Det er fuldt ud realistisk, at prisen på en batteripakke falder fra de omkring 85.000 kroner til 40.000 kroner i år 2025, og samtidig er det også fuldt ud realistisk, at prisen på resten af bilen falder 15% pga. masseproduktion.

Det giver en pris på en Renault Zoe (eller tilsvarende bil) i år 2025 på omkring 185.000 kroner.
Så kommer alt med den danske registreringsafgift ind i billedet, og det er den store joker.

Du skriver en del om kapacitet og har dig mistænkt for at tro at det er batterier der har forbedret og vil vedblive med at forbedre effekt/størrelse. D.v.s. at man f.eks. får mere effekt med samme størrelse batteri. Det er absolut ikke tilfældet. Jo, der har været nogle smågevinster ved at ændre på geometri og pakning, men effekt pr kg er og har været rimelig konstant.

Hvad der har ændret sig er omkostningerne ved produkktion af batterier via masseproduktion, men der er en grænse for hvor meget man kan reducere omkostningerne og det er nok lige om hjørnet.

M

  • 1
  • 2

u skriver en del om kapacitet og har dig mistænkt for at tro at det er batterier der har forbedret og vil vedblive med at forbedre effekt/størrelse. D.v.s. at man f.eks. får mere effekt med samme størrelse batteri. Det er absolut ikke tilfældet. Jo, der har været nogle smågevinster ved at ændre på geometri og pakning, men effekt pr kg er og har været rimelig konstant.

Hvad der har ændret sig er omkostningerne ved produkktion af batterier via masseproduktion, men der er en grænse for hvor meget man kan reducere omkostningerne og det er nok lige om hjørnet.

Nej, jeg er ikke så blåøjet, at jeg tror, at LG Chem, Panasonic, Samung (eller en af de 15 andre producenter af batterier) i morgen præsenterer et nyt lithium-ion batteri med den dobbelte kapacitet. Jeg taler om masse produktion kombineret med små forbedringer.

De prisfald på lithium-ion batterier vi har set over de sidste tre årtier skyldes masseproduktion, og den markant øgede efterspørgsel efter batterier i alt fra barbermaskiner over bærbare computere til boremaskiner og smartphones. Efterspørgslen bliver dog mange gange større, når der for alvor kommer gang i elbilerne, hvilket uundgåeligt vil føre til større masseproduktion og lavere priser.

Når man ser på, hvor meget prisen på lithium.ion batterier allerede er faldet, så kan man se en tydelige trend.

Prisen på én kWh er faldet til under en 1/4 del mellem 2010 og 2016.
Kilde: https://electrek.co/2017/01/30/electric-ve...

Derudover kommer vi til at se en halvering af prisen over de kommende 7-8 år.

  • 1
  • 1

Du siger det jo selv; bilisterne vil have flere parkeringspladser i byerne. Dem af os der bor her vil hellere have pladser, parker, lejligheder, butikker, etc. Dét er den grundlæggende konflikt.

Jeg hørte i går et interessant interview på DR P1 om netop denne problemstilling.

Indslaget handlede om, at Københavns kommune, der stolt fremviste Israels plads. Det er nu meningen, at blandet andet eksemplet med Israels plads skal eksporteres til andre storbyer, som ønsker at kopiere Københavns tekniske løsning til gavn for både miljø og mennesker.

Netop Israels plads er blevet byfornyet, og som en del af denne byfornyelse har man lavet en parkeringsanlæg, så bilerne bliver fjernet fra bybilledet, og indbyggerne i området får glæde at en åben plads.

Mere om projektet: http://www.niras.dk/projekter/israels-plad...

Problemerne med biler i København kan løses - det kræver bare vilje og nogle dygtige ingeniører.

  • 3
  • 2

En ring 5 og en bane Roskilde-Helsingør med H-H forbindelse vil løse mange trafikproblemer - også for København.
Det ville også give:
Nye alternative ruter (via de tilslutningsmuligheder der opstår), der er kortere og hurtigere.
Regional vækst og udflytning af arbejdspladser langs en ring 5 (der også vil aflaste København for trafik).

Resten burde være et spørgsmål om hvor, hvornår og hvordan.

Linjeføring:
En udjævnet 5½ kombineret med ekstra føring til Ringsted (dvs. Fyn+Jylland) - Næstved (hvor forbindelse til E 45 er på vej, dvs. Femern)

Finansiering:
Pensionskasser og interessenter, roadpricing vil være klart inden anlæggene.

  • 1
  • 0

Nej, jeg er ikke så blåøjet, at jeg tror, at LG Chem, Panasonic, Samung (eller en af de 15 andre producenter af batterier) i morgen præsenterer et nyt lithium-ion batteri med den dobbelte kapacitet. Jeg taler om masse produktion kombineret med små forbedringer.

Ah, så er der alligevel håb ;-)
Der findes indlæg her på ing.dk der postulerer at batteriers kapacitet/vægt udviklede sig efter Moores lov hvilket er noget regulært vås - var lidt urolig for at du var i samme boldgade.

De prisfald på lithium-ion batterier vi har set over de sidste tre årtier skyldes masseproduktion, og den markant øgede efterspørgsel efter batterier i alt fra barbermaskiner over bærbare computere til boremaskiner og smartphones. Efterspørgslen bliver dog mange gange større, når der for alvor kommer gang i elbilerne, hvilket uundgåeligt vil føre til større masseproduktion og lavere priser.

Her mister du mig dog, for der er da ingen sammenhæng mellem batterier til små dingenoter og ditto til biler - det er to forskellige slags fabrikker der skal bruges.

Når man ser på, hvor meget prisen på lithium.ion batterier allerede er faldet, så kan man se en tydelige trend.

Prisen på én kWh er faldet til under en 1/4 del mellem 2010 og 2016.
Kilde: https://electrek.co/2017/01/30/electric-ve...

Derudover kommer vi til at se en halvering af prisen over de kommende 7-8 år.

Det er så her vi bliver uenige. Vi fortolker den der graf over "Average battery package price" lidt forskelligt. Du læser den som om trenden for 2010-15 vil fortsætte mens jeg bemærker at der kun er et minimalt fald fra 15 til 16. Jeg er ikke spor forundret over 10-15 faldet for det er netop effekten af bygningen af supereffektive megafabrikker der producerer bilbatterier, men jeg ser også trenden 15-16 som et udtryk for at man netop har opnået hovedparten af de mulige gevinster ved storskalaproduktion og det fremad kun vil være småforbedringer der kan opnås, så jeg tvivler meget stærkt på en halvering - 5-10% er nok mere realistisk over de næste 5-10 år.

M

  • 1
  • 3

Her mister du mig dog, for der er da ingen sammenhæng mellem batterier til små dingenoter og ditto til biler - det er to forskellige slags fabrikker der skal bruges.

Hvad taler du om?

18650 cell formatet er en af de mest udbredte batterityper til alt fra boremaskiner, bærbare computere til elbiler. Det er f.eks. den type Tesla indtil januar 2017 primært har brugt i deres biler.

Når du kigger på grafen, så skal det bemærkes, at Tesla allerede producerer de nye 2170 cell batterier til ~190 dollars per kWh.

Derudover så skal det nævnes at når vi taler om 18650 cell, så er kapaciteten per enhed steget fra 2,2 Ah til 3,6 Ah i løbet af kun 5 år (2012-2017). Dvs. 63% mere kapacitet på kun 5 år.

  • 3
  • 0

Derudover så skal det nævnes at når vi taler om 18650 cell, så er kapaciteten per enhed steget fra 2,2 Ah til 3,6 Ah i løbet af kun 5 år (2012-2017). Dvs. 63% mere kapacitet på kun 5 år.

Dette kan observeres meget tydeligt hvis man har fulgt med i el-cyklens udvikling. Den samme størrelse batteri kasse indeholder nu 100 watt mere. Det er gået stærkt, og snart kan man nøjes med et kilo batterier i håndtasken til at køre 10-15 km.

  • 3
  • 0

Der skal bruges en ny teknologi, den nuværende er presset så meget den kan. det er rigtigt der har været forbedringer, men også tegn på man har presset det lidt for tæt sammen, (samsung Note selvantænding)
der er nok mange der er igang med at udvikle nye bedre batterityper, men indtil det sker, tror jeg ikke Elbilen kommer til at tage de store markedsandele i danmark.
Her om 2-4 år falder de første modelS teslaer nok en del i pris, når folk finder ud af et nyt batteri sikkert koster 100-200.000 kr. der skal nok være nogen folk der skriger..

  • 0
  • 0

Nej. marginalerne var for små, samsung producere ikke dårlige batterier, de laver massevis af batterier og er blandt de bedste i verden til det, men lige de batterier var de dårlige til?? for at få så meget batteri som muligt, på meget lidt plads pressede man det lige tæt nok. det kan godt være de havde en mangelfuld kvalitetskontrol, men man skal lige huske at det var ikke 2 mio batterier som gik op i brand, nærmere et par hundrede ud af mange mio produceret, det er ikke mange, men hvis det havde været 2000 x større batterier i en bil, så er problemet lidt værre..

Vi kan vædde.. jeg tror ikke kapaciteten på li-ion kan stige mere end maks 20-30% mere end de er idag. her taler jeg om et 18650 batteri, som når max ved de ca. 4-4,2 amp.

Prisen kan derimod godt falde, men den falder jo kun hvis efterspørgslen falder, hvis 1 mia mennesker imorgen vil have elbiler, så bliver litium ikke billigere..... Olieprisen falder jo heller ikke når den efterspørges kraftigt, og det er trods alt langt nemmere at udvide mere olie end det er med litium...

  • 0
  • 1

Nej. marginalerne var for små, samsung producere ikke dårlige batterier, de laver massevis af batterier og er blandt de bedste i verden til det, men lige de batterier var de dårlige til??

Ja, det er den officielle forklaring: https://news.samsung.com/global/infographi...

Samsung har lagt sig fladt ned på maven, og de har indrømmet at for dårlig kvalitetskontrol er den direkte årsag til, at de producerede batterier, som potentielt kunne være farlige. Den udvidede forklaring kan læses i ovenstående link.

  • 1
  • 0

Folk der debaterer Ring 5 burde sige hvor de bor henne. Tror at meget af modstanden skyldes dem der bor i nærheden af Ring 5. Jeg bor i Nordsjælland i Ålsgårde (Helsingør) og gennemførelsen af Ring 5 ville være et drømmesenario. God ide at ministeren vil starte op med 1 etape sydpå.

Selvfølgelig bliver den også fyldt op. Det er jo en ligevægt, men hvis den bliver fyldt op er det jo fordi en masse har glæde af den.

  • 1
  • 0

Debatten om en Ring 5 BØR være mere nuanceret end blot at lade modstanderne komme til øre. Vi der i dag bor op ad den eksisterende Køge Bugt motorvej - landets suverænt mest befærdede vejstrækning - lever i et helvede af støj og luftforurening og efterspørger retteligt at dette problem løses. Køge Bugt motorvejen SKAL aflastes på den ene eller anden måde. Så det kan med mine øjne alene handle om at man drøfter den endelige linieføring af en kommende Ring 5.
Desuden - og ved godt at det pt. er sekundært - men når den danske bilpark engang er elektrificeret, så reduceres støjgenerne VÆSENTLIGT og ingen luftforurening.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten