Minister om metroskakt: Et ingeniørarbejde af høj klasse
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Minister om metroskakt: Et ingeniørarbejde af høj klasse

»Det er et ingeniørarbejde af høj klasse,« sagde transportminister Henrik Dam Kristensen (S), da han i formiddags beså Cityringens første færdige skakt. Ministeren var behørigt imponeret, da han stod på bunden af det 40 meter dybe, 69 meter lange og 23 meter brede skaktrum i Nørrebroparken.

De seneste måneder har 200 mand af 13 nationaliteter arbejdet i døgndrift for at gøre startkammeret klar til den 100 meter lange og 700 ton tunge tunnelboremaskine, der er ved at blive samlet i Nordhavnen, så den kan begynde sin underjordiske færd i løbet af sommeren.

Først skal bunden imidlertid støbes. Det sker i løbet af den kommende uge, forklarer Metroselskabets tekniske direktør, Erik Skotting:

»Skaktrummet bliver anlagt på et tre meter dybt armeringsarrangement. Det skal være solidt for at klare en vægt, der svarer til 75 store bybusser. I løbet af to dage bliver bundpladen, 3.600 kubikmeter, støbt i ét stykke«

Det er her, Kawasaki-tunnelboremaskinen bliver sænket ned i løbet af foråret, hvorefter turen går sydpå i døgndrift til Frederiksberg Allé, bemandet med 10-15 borebisser fra bl.a. metroen i Rom og Citytunnelen i Malmø.

Sortedamssøen bliver vanskelig

På sin vej møder TBM'en stationspladsen ved Nørrebros Runddel, Nuuks Plads, Aksel Møllers Have og Frederiksberg Station. Når den ankommer til Frederiksberg Allé og Platanvej, bliver den hejst op og på lastbil fragtet tilbage til Nørrebroparken, hvor den i modsat retning vil bore sig vej til tunnelarbejdspladsen ved Sortedamssøen, der formentlig bliver den vanskeligste skakt at anlægge.

I alt skal fire tunnelboremaskiner bore 31 kilometer tunnel, dvs. to parallelle 15,5 kilometer lange tunnelrør mellem 10 og 30 meter under terræn. Med en daglig ydeevne på op til 30 meter venter projektchef Erik Skotting, at de i alt fire tunnelboremaskiner har afsluttet deres undergravende arbejde i løbet af to år.

»Mest komfortabelt borer tunnelentreprenøren CMT i den solide københavnerkalk,« fortæller Erik Skotting.

Borematerialet, i alt 3,1 millioner ton, bliver hejst op og opbevaret i to seks meter dybe bassiner, indtil det i løbet af dagen kan blive kørt ud til Nordhavn på omkring 115 lastbiler.

Læs også: VIDEO: Sådan bygger man en metrostation

Før tunnelboremaskinens ankomst skal CMT støbe fundamenter til de tre portalkraner, som skal servicere de to tunnelboremaskiner, lave installationer, som skal forsyne boremaskinen med el, vand og mørtel og indrette et opbevaringsområde for tunnelelementerne og værksted til reparationer af arbejdstog og boremaskinen, når tunnelboringen er i gang.

Naboerne omkring tunnelarbejdspladsen ved Nørrebroparken har været voldsomt støjplagede, mest indtil sidste sommer. Siden har CMT hovedsagelig gravet skakten ud og afstivet med tvær- og langsgående bjælker. Men helt indtil 2017 skal naboerne, ifølge VVM-redegørelsen, regne med natarbejde.

Med tiden bliver skakten dækket og Nørrebroparken reetableret.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

.. er, at det kun er marginalt længere tid, end det kommer til at tage at svejse 130 ton stål sammen til en ny broklap i Aalborg og få broen til at virke igen ;-)

  • 6
  • 0

...er vel at det kan lade sig gøre at bestille det billigst mulige l*rt, uden at det går mere galt end det gør?

[Citat: Overordnet vægtede Metroselskabet prisen med 60 point og kvalitet med 40 procent, fortæller Anne-Grethe Foss.]

  • 1
  • 1

"som skal forsyne boremaskinen med el, vand og mørtel". Kan det passe, at der skal bruges mørtel?

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten