Miljøminister Eva Kjer Hansen (V) er stærkt kritisk over for de kommende lempelser af kravene til dieselbilers NOx-udslip.
Lempelserne blev resultatet af et møde i en teknisk komité under EU mandag og var prisen for at indføre en test, som afspejler bilernes udslip i den virkelige verden. Den nuværende laboratorietest giver rosenrøde resultater, og dieselbilernes udslip i virkelig trafik er ifølge EU-Kommission fem gange højere.
Læs også: Kompromis: EU’s dieselbiler må udlede dobbelt så meget NOx de næste fem år
Alligevel forsvarer miljøministeren over for Ingeniøren, at Danmark stemte ja til forslaget, som mere end fordobler grænseværdien for NOx-udslip.
»Det er bedre at få en beslutning, så vi kan komme i gang med den virkelighedstest, end ikke at få en beslutning,« siger hun.
Resultatet af afstemningen indebærer, at USA vil have skrappere krav til NOx-udslip fra dieselmotorer end Europa.
Hvordan har du det med det?
»Det er trist at se på. Jeg synes ikke, at EU har reageret tilfredsstillende i denne sag,« siger Eva Kjer Hansen.
Læs også: Ida Auken gjorde EU opmærksom på misvisende NOx-test i 2013
Hun påpeger, at Ida Auken som miljøminister allerede i 2013 skrev til EU for at få indført bedre test af dieselbilers NOx-udslip.
»Så det er ærgerligt, at vi skal frem til en skandale i VW, før der overhovedet sker noget på det her område. Så ender vi med et resultat, der er bedre end ingenting, men ikke som ønsket.«
Læs også: Den virkelige VW-skandale er europæisk: Vores veje er fyldt med stærkt forurenende dieselbiler
Eva Kjer Hansen bragte selv sammen med Østrig grænseværdierne op på et miljøministermøde i EU mandag.
»Hele bordet rundt bakkede de op og sagde, at nu var det vigtigt, at vi fik indført Real Driving Emissions-tests. Derfor var jeg meget overrasket over landenes holdning onsdag,« fortæller Eva Kjer Hansen.
Hun ønskede selv at give bilproducenterne lov til at udlede 40 procent mere NOx i testen i virkelig trafik end i laboratorietesten. Kommissionen havde spillet ud med 60 procent mere, men det endte med 110 procent, og ifølge miljøministeren ønskede nogle lande – hun nævner ingen navne – at tillade flere gange højere udslip.
Læs også: Her er grafikken, der guider dig gennem NOx-junglen
Samtidig vil der gå tre år, før industrien skal leve op til kravene, selv om de blev vedtaget i 2007. Miljøorganisationer har derfor sagt, at bilindustrien bliver belønnet for at blæse på grænseværdierne, nu da de blot bliver hævet.
»Jeg er helt med på, at man kan kritisere aftalen og sige, at testen kommer for langt ude i fremtiden, og at der stadig er for høje udslip. Men jeg synes stadig, at det var bedre at få taget en beslutning,« siger hun.
Læs også: Nye personbiler forurener tre gange så meget som nye lastbiler
Eva Kjer Hansen holdt sig orienteret om forhandlingerne, selv om de formelt foregik i et fem timer langt, lukket embedsmandsmøde. Kun Holland endte på mødet med at stemme nej.
Hvad var der sket, hvis Danmark også havde stemt nej?
»Så tror jeg bare, at vi havde fået et dårligere resultat,« siger ministeren.
Læs også: Leder: VW-skandalen – USA afslører Europa i dobbeltspil
Hun fremhæver, at Danmark har fået indført, at der skal ske en revision af kravene, hvis der kommer ny viden. Det er med vilje bredt formuleret, så det senere er muligt at rejse en diskussion om grænseværdierne.
- Denne artikel
- Her er grafikken, der guider dig gennem NOx-junglen
- Nye personbiler forurener tre gange så meget som nye lastbiler
- Kompromis: EU’s dieselbiler må udlede dobbelt så meget NOx de næste fem år
- Ida Auken gjorde EU opmærksom på misvisende NOx-test i 2013
- Leder: VW-skandalen – USA afslører Europa i dobbeltspil
- Den virkelige VW-skandale er europæisk: Vores veje er fyldt med stærkt forurenende dieselbiler
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
svare til at teste strømforbruget på en 50" fladskærm med et sort biled og baggrundsbelysning skruet helt ned, og dermed komme i en A++ kategori.
Fed motor du har der Dan :-) det er jo en fladtrykt version af min 5 cylindrede som også overholder fabriks tallene. På motorvej med 130 køre den allermest optimalt. Og som den kan synge når pedalen trampes i bund.
Men bare rolig Dan de goe gamle dage er på vej tilbage. En CO2 skandale er under opsejling, også vil det vise sig at bilen ikke har udviklet sig så hurtigt som vi naivt troede (effektivitet/forurening) og vores gamle biler er lige pludselige meget grønne igen. Min hybrid (siden 2013) er nok den grønneste limousine i byen indtil andet er bevist.
Det er ikke kun VW, de andre er ikke et hak bedre på det punkt. Det er lidt som at shoppe USB batteripakker på Ebay: De samme enheder bliver solgt med varierende kapacitet, og en del med decideret fantasi kapacitet. Simpelthen fordi sælgerne skruer tallene i vejret for at have det bedste produkt. Reelt set er de næsten alle langt under hvad de sælges som :)For 15-16 år siden havde VW åbenbart ikke et problem med at oplyse det korrekt tal for min bils forbrug. Savner lidt de gamle dage på det punkt.
Skal der kommet noget godt ud af dette må det være at vores politikkere er begyndt at vågne op. De laboratorie målering som er brugt indtil videre har jo intet med den virkelig verden at gøre. Så får vi ved lov at bilerne skal testes i den virkelige verden (forhåbentligt at en 3. part som ikke har penge med i dette spil) kan det kun være win win for os forbrugere.
VW udtalte på et tidspunkt at folk kunne sikkert køre videre i deres biler. Der var ingen dødsfald - den lader vi lige stå lidt. Mig bekendt dør ca 3000 mennesker alene i DK om året pga de partikler som diesel køretøjer udleder. Forurener VW (og sikkert mange andre) op mod 40 gange mere end de har oplyst så har VW MANGE dødsfald på sin samvittighed.
Jeg har en VW Bora 2.3 VR5 med 170 HK. Nok ikke den mest miljøvenlige bil - og så alligvel kan jeg simpelthen ikke lade være med at blive irriteret over at vores snart 16 år gamle bil rent faktisk køre det som VW har oplyst i manualen - nemlig ca 12 på literen ved blandet kørelse - 15 hvis jeg ellers gider køre pænt (under 130 kmt på motorvejen og ikke trampe speederen i bund hver gang man skal op i fart) - det bliver jeg straffet for hårdt på pengepungen hver eneste år, mens jeg kan høre på bekendte at deres nye biler som skulle køre ca 20 på literen aldrig når derop, men reelt kun 14-16 på literen. Hvorfor bliver bilerne ikke testet i den virkelig verden med forbrug også? Efter der er gået langt på literen i den pynter fabrikkerne også på de tal. For 15-16 år siden havde VW åbenbart ikke et problem med at oplyse det korrekt tal for min bils forbrug. Savner lidt de gamle dage på det punkt.
</p>
<p>Nu er der altså også adskillige personbiler, der overholder de nuværende krav, viser flere nye målinger - men, der er åbenbart ikke så interessant at skrive om.
Jo det ville være interessant at høre om. Vil de også overholde den nye tættere på virkeligheden måle metode, og ikke EU´s forældede fantasi målemetode. Du har vel set de målinger der er piblet frem siden VW skandalen rullede, der viser at et gennemsnit af nyere diesel biler i virkeligheden befinder sig på et euro 3.5 niveau når det gælder NOx.
Skandalen er at EU satte det her eksperiment i gang i CO2 reduktionens hellige navn. Der er nogen der skal sige undskyld vi tænkte os ikke om vi havde ingen ide om at diesel sviner og lugter så meget.
Jeg forstår ikke i er så skuffet over EU´s nye krav. Det eneste der kan gå galt er hvis EU (diesel bil industrien) ændre på kravet til NOx udledningen, enten ved at lave ny fantasi målemetode, eller slække på kravet til udledning så diesel kun skal være euro 3,5 godkendt, og som sidste mulighed udskyde indførelsen af den nye måle metode 2017 til 2050.
Meeen det har vi da ikke fantasi til at forestille os vil ske !
Så her er diesel bil fabrikanternes mulighed.
1: inden for 2 år fikse det NOx - mikro partikel- sod- grim lugt problem det ikke er lykkedes for dem at løse. De biler blir nok ikke billige.
2: Skrotte stenalder teknologien, og få solgt restlageret til nogle kunder der ikke læser avis er på nettet eller ser tv. Sælg benzin biler indtil el og hybrid drift tager over det er i en rivende udvikling og ikke kan stoppes.
Diesel er færdigt som enkelt persons transporter, og det skete i går. Sælg nu mens den stadig kan indbringe et par håndøre.
Nu er der altså også adskillige personbiler, der overholder de nuværende krav, viser flere nye målinger - men, der er åbenbart ikke så interessant at skrive om.
Hvad der så er den total skandale er, at man nu vil sænke kravene, for at hjælpe VAG (VW, Audi, Skoda og Seat + MAN lastbil, bus og skibs motorer) ud af deres krise... det giver overhovedet ingen mening.
Flere af VAG konkurrenterne har brugt rigtig mange udviklingsmidler på at udvikle systemer, som faktisk lever op til standarden. VAG kører rundt med noget forældet teknologi. Man, kunne i stedet havde tvunget VAG til at købe og installerer et moderne system, som virker.
Men, disse tiltag fra EU, så er det ikke bare VAG kunder der blevet snydt, men nu skal befolkningen i byerne betale prisen over flere år, for at EU kan holde hånden under VAG.
Det der slår mig er at de indledende krav blev fastsat i 2007, og så i 2015 gør man disse krav slappere med en begrundelse i --- hvad helt præcist ? Jeg går ikke ud fra at de første miljøkrav blev fastsat ud fra at testmetoderne ikke var gode nok og kunne snydes - men snarere ud fra den antagelse at bilerne helt generelt ikke måtte udlede mere i miljøet? hvad er det lige argumentationen er her, det virker som om politikkerne virker tilfredse med, at der er slækket i kravene til emissioner, hvad enten om det er 40, 60 eller 110%, er jeg lidt uforstående overfor hvorfor det anses som okay - er der noget jeg er gået glip af?
Det kunne man vel godt, men så er man vel retfærdigvis nødt til at sænke vægtafgiften tilsvarende på dieselkøretøjer.....
Hvorfor hæver man ikke afgiften på diesel. Det ville også give økonomisk mulighed for at flere elbiler uden de kommende afgifter. Forureningen fra almindelige biler koster jo mia. af kr hver år i sundhedssystemet. Dertil kommer dårligere livskvalitet for mange mennesker der får luftvejssygdomme.
Diesel har aldrig været stort i US - da de gik bioethanol vejen i stedet. GM, prøvede med V8 diesel derovre. US ville den gang kun have V8 Benzin, som kan kører på bioethanol. De havde allerede i 2009 US flere ethanol-biler end EU havde dieselbiler.
Toyota opgave sine motorer pga. mange fejl, købte så af BMW, hvilket ikke var rentabelt - så opgav de. Ligesom de også opgav elbiler med batterier. De er nu på benzin-hybrider og brint.
De franske samarbejdede med BMW om diesel, et samarbejde som BMW har stoppet.
Disse ting var længe kendte før NOx skandalen fra VW.
Allerede nu er diesel biler færdig i USA - læste jeg. Tyskerne, de franske og japerne stopper med diesel biler i USA . Vi forsætter i EU med små diesel biler - vi sætter bare grænserne højere op - så går det nok....
Tror du seriøst, Danmark ville få noget at skulle have sagt om bilers NOx udslip, hvis Danmark stod uden for EU? Hvis vi syntes, nogle biler svinede for meget, ville vi ikke have anden mulighed end at forbyde dem, men jeg tvivler på, at bilproducenterne ville gide udvikle motorer specielt til Danmark.Super trist. Jeg var en gang stor tilhænger af Dansk EU medlemskab men hvis EU tvinger os til dårligere miljølovgivning og forhindre os i at føre en indvandringspolitik der kan forhindre kulturelle konflikter og måske ligefrem borgerkrig så er det slut med min støtte til det medlemskab.
Du kan lige så godt indse det: Hvis Danmark vil have noget gennemført, så bliver vi nødt til at finde allierede i de store lande. Sådan er det for små lande. EU giver netop små lande en mulighed for at blive hørt.
Er snart træt af at høre om miljø issues...... Misforstå mig ikke, vil gerne have et rent miljø, men det virker bare som om medierne skal overfalde først CO2 som den store synder og nu, set i VW "skandalens" lys, NOx som den store synder lige pt..... Det er gyngerne og karusellerne om igen. Blæst op af medierne som politikerne så kører med på....... Det handler jo ikke om miljø, men om indtægter til staten i form af afgifter der ved gud aldrig har tjent til andet end at pine borgerne for deres sidste penge! Miljøet gavner afgifter ihvertfald intet og har aldrig gjort det!!! Om Det er NOx, CO2, Partikler eller andet der er den politiske store synder afhænger helt af hvilket problem der kan indløse flest penge i statskassen.......nåh ja og så hvad der giver flest stemmer til valg..... Men miljø kommer det aldrig tilsat have noget med at gøre!
Man skal ikke kaste sten inde i et trangt glashus.
Denne regering har selv fjernet miljøtiltag på både den korte og den lange bane og helt specielt fjernet afgift på NOx-udslip af misforstået hensyn til erhvervsinteresser.
https://politik.tv2.dk/2015-09-29-regeringen-vil-sloejfe-afgifter-paa-nox-og-reklamer
EU's miljølovgivning er som hovedregel foran dansk lovgivning. Kun på få områder er Danmark foran, og som regel er det ikke på områder hvor det betyder noget.
Og seriøst, indvandringspolitik som forhindrer borgerkrig... Måske skal der lige skrues en tand ned for retorikken.
Een ting er det politiske kompromis som er indgået i EU - det kunne så ikke blive bedre.
Men det forhindrer vel ikke Danmark i at lave konkrete målinger på alle ny biler ? Så længe det ikke er tale om "forbud", så er det vel ikke en hanðelshindring ? Så er det vel forbrugeroplysning ?
Og DET kan vel være muligt ?
Måske kan det så påvirke producenterne ? Forbrugerne er vel ikke upåvirkelige ?
Super trist. Jeg var en gang stor tilhænger af Dansk EU medlemskab men hvis EU tvinger os til dårligere miljølovgivning og forhindre os i at føre en indvandringspolitik der kan forhindre kulturelle konflikter og måske ligefrem borgerkrig så er det slut med min støtte til det medlemskab.