Minister om IC4-kaos: »Det er godt nok hårdt i øjeblikket«

I morgen afholder DSB's bestyrelse møde, hvor blandt andet IC4-togenes elendige driftssikkerhed står på agendaen.

Et bestyrelsesmøde, som transportminister Hans Christian Schmidt (V) afventer med største interesse.

»Jeg forventer en detaljeret redegørelse fra DSB's bestyrelse om den her sag. Herefter må jeg sammen med Folketingets partier drøfte, hvad der skal gøres,« siger Hans Christian Schmidt.

IC4-togsæt står opmagasineret ved Aarhus Hovedbanegård. (Foto: Das Büro) Illustration: Das Büro

Læs også: Se tidslinjen over IC4-skandalen

Ministeren har fulgt med i Ingeniørens artikler om IC4-togenes problemer med daglige sammenbrud som resulterer i forsinkelser og aflysninger til stor gene for passagererne.

Transportministeren ærgrer sig over, at der nu på ny er dårlige nyheder om IC4-togenes klippefyldte vej ud til de danske togpassagerer. Men han understreger samtidig, at han er tilfreds med det, han betegner som »DSB's hårde linje over for italienerne«.

»DSB fortjener ros, fordi de kræver erstatning fra leverandøren og fordi man simpelthen nægter at modtage de togsæt, der ikke lever op til den aftalte standard. Jeg tror ikke rigtig, at der er andre effektive virkemidler, som kan redde situationen,« siger Hans Christian Schmidt.

Han afviser dermed også at forholde sig til, hvorvidt der skal udarbejdes en Plan B for det tilfælde, at DSB når frem til den erkendelse, at IC4-togene aldrig kommer til at køre driftssikkert som 3 og 4 sammenkoblede togsæt.

»Jeg har ikke hørt noget om, at DSB har mistet troen på, at IC4-togene har en fremtid som erstatning for IC3-togene,« siger Hans Christian Schmidt.

Han kan derfor heller ikke forestille sig, at situationen kommer så vidt, at DSB helt dropper at indsætte IC4-togene som erstatning for IC3.

»Vi er for længst forbi den tid, hvor det var realistisk at tale om helt at droppe IC4-leverancen. Det er mange år siden, man besluttede, at der ikke er nogen vej tilbage. Derfor er jeg også godt tilfreds med, at DSB går hårdt til italienerne, og jeg ved, at DSB's inspektører på de italienske togfabrikker bliver betragtet som nogle hårde hunde,« siger Hans Christian Schmidt.

Har du drøftet muligheden for at indsætte IC4-togene som enkeltkørende regionaltog og i stedet lade IC3-togene fortsætte i intercitytrafikken indtil elektrificeringen gør det muligt at købe elektriske togsæt til hovedstrækningerne?

»Nej. Men jeg ved også, at man aldrig skal sige aldrig i den her branche. Men jeg håber sandelig ikke, at det kommer så vidt. Jeg ved godt, at der er mange, der siger, at de her tog aldrig kommer til at køre tilfredsstillende, men man må dog også lige have med, at der trods alt bliver indsat nye IC4-tog i drift løbende. Vi har åbenlyst med en sag at gøre, som bare tager meget, meget lang tid at få på plads. Men jeg tror på, at det nok skal ende godt. Men det er godt nok hårdt i øjeblikket.«

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

»Vi er for længst forbi den tid, hvor det var realistisk at tale om helt at droppe IC4-leverancen. Det er mange år siden, man besluttede, at der ikke er nogen vej tilbage,« siger Hans Christian Schmidt.

Tja hvornår mon så det tidspunkt var?? Før han blev minister? Fakta er at helen IC4 sagen er en katastrofe og der burde rulle en del hoveder - mpske også nogle politikerhoveder.

  • 0
  • 0

Husk nu det er Danmark vi lever i, her deler vi kun næser ud, hvorefter de samme inkompetente personer fortsat kan øsle vores penge væk.

Hvorfor pokker kan man her i Danmark ikke købe gennemtestede hyldevarer, når det er skatteydernes penge det i sidste ende kan gå ud over.

Det ender sgu med at man bliver flov over at være dansker... !

  • 0
  • 0

Dette her er jo en vaske ægte skandale ud over alle grænser, hvor langt snor skal italienerne eller DSB da have???

Få nu den erstatning hjem, tag kampen, og lad dem beholde de togsæt der er under "reparation" og lad være med at betale for dem, de ikke har leveret til tiden!

Herefter, søg nye græsgange, og det med det samme, i stedet for at trække tiden igen igen, hold da op, nogle gange bliver man bare så træt, man skulle tro det her var i det gamle DDR!!!!

Var der nogen der RÅBTE: Die dumme Dänen..........

  • 0
  • 0

DSB er godt nok sluppet dårligt fra kontrakten med Ansaldo, men nu hvor politikerne har travlt med at sparke til højre og venstre, skal man lige huske at det var politikerne der mod al fornuft stoppede elektrificeringen og iværksatte indkøbet af diesellokos som ellers er ved at være historie i alle andre lande.

  • 0
  • 0

Ministeren og andre ansvarlige kan jo evt kigge på wiki under den økonomiske term "sunk cost". Forhåbentlig vil han erkende at det nok aldrig bliver en god investering og droppe hele projektet. Der er ingen grund til at hælde flere penge i det bundløse hul. Alene vedligeholdsomkostningerne på de dårligt samlede tog, bliver givet vis enorme..

  • 0
  • 0

Vi kan da i det mindste glæde os til muligheden for en helt ny Ansaldo-Breda skandale; de er blandt tilbudsgiverne på opgaven med at udskifte signalanlægget i hele landet.

  • 0
  • 0

Det svenskudviklede Gröna Tåget ville være det perfekte alternativ til IC4. Her er tale om ekstra brede togsæt med en tophastighed på 250 - 300 km/h, krænge funktion, og et minimalt slid på skinerne. De kræver blot at elektrificeringen fuldføres til Esbjerg og Frederikshavn.

  • 0
  • 0

Hvor kommer der dog mange billige kommentarer fra folk, som mener, der har været mange andre lette løsninger, man bare kunne have valgt.

Selvfølgelig er det interessant at se tilbage på, hvordan DSB nok valgte forkert, da de købte hos Ansaldobreda, men debatten burde tage udgangspunkt i situationen, som den er lige nu - og det er interessant at høre alternative forslag. Det kræver dog nok noget indsigt i detaljerne at foreslå Ansaldobreda droppet som leverandør.

Nicolai, det er træls at høre ministeren køre i tomgang. I artiklen har mødet hans "største interesse". Men der er ikke udsigt til ændringer af planerne, og han har ikke selv nye forslag. Så hvad der gør mødet interessant, svæver i det uvisse. Kunne vi ikke få nogle bud om det fra nogle, som har en kvalificeret mening om det?

Specielt mangler vi at høre nogle KONKRETE bud fra oppositionspartierne om, hvordan de kunne tænke sig at udvikle infrastrukturen - både på kort og langt sigt. Det virker klart, som om ingen politikere ønsker den slags indviklede og kostbare spørgsmål inddraget i en snarlig valgkamp.

  • 0
  • 0

Det gør man med ikke længere anvendelige metro-tog i New York.

Det komplet uanvendelige skrammel fra Ansaldobreda er fornærmende ringe projekteret og udført.

Det har indtil videre betydet at DSB har indlejet et større antal dobbeldækkervogne, som virker glimrende. Men de er jo også standardprodukter, som er udviklet og produceret i Tyskland (Bombardier Transportation).

Herudover har det også betydet at DSB har allieret sig med DB Fernverkehr om 13 ICE-TD (BR 605 - diesel-ICE), som er adskillige klasser bedre end italiener-skramlet. Og det på trods af at der i starten var en del problemer med ICE-TD'erne.

Desuden har den forsinkede leverance betydet at der er købt eller indlejet et antal Siemens Desiro 2-vogns regionaltog (MQ), som kører på Svendborgbanen og nu også på Grenåbanen.

I sin ufattelige visdom har DSB tilmed valgt at overtage noget ikke engang halvfærdigt og aldeles ubrugeligt IC 4-materiel, som DSB selv har valgt at få færdigkonstrueret. Udover på IC 4 værkstedet i Aarhus, har man også lejet sig ind hos Bombardier i Randers.

Hertil kommer at hele DSB´s organisation bruger ufattelige resurser på at få skabt fremdrift i processen.

Alt dette er bevis på at DSB absolut ikke mangler økonomiske resurser(!). Et privat firma ville ikke acceptere et så ekstremt dyrt og dårligt projekt.

Og tilmed er togene idag fuldstændig utidssvarende. De er - blot for at nævne et eksempel - i transmissionen udført med mekaniske gear, hvor alle seriøse producenter ville vælge elektriske banemotorer.

Hvis DSB ville gøre noget rigtig, rigtig fornuftigt for jernbanedriften i Danmark, ville de øjeblikkelig skrotte hele IC 4 og IC 2 projektet, og købe standardvarer. Og ja, der ER standardvarer, som ville kunne anvendes. F.eks. de velkendte dobbeldækkervogne, udført med en fjerntrafik-komfort. Der er også standard diesel- og ellokomotiver på markedet. Alt dette vil kunne leveres i løbet af relativ kort tid, og til 160 km/t, som er det samme som IC 4 er godkendt til. IC 4 er aldrig blevet godkendt til de planlagte 200 km/t.

...og kom så fra politisk hold ellers i gang med at udbygge strækningerne Lunderskov-Esbjerg, Fredericia-Aarhus-Aalborg-Frederikshavn, Roskilde-Kalundborg samt Ringsted-Rødby Færge til el-drift. Så ville man fremover kunne vælge mellem adskillige elektriske fjerntogsæt som findes på markedet.

Og for jernbanens skyld: Privatisér DSB så hurtigt som muligt, så der kan ske noget fremdrift, ikke mindst for de mange daglige - hårdt prøvede - brugere. Det kan kun blive bedre.

Med venlig hilsen Jens

  • 0
  • 0

Mon ikke dine forslag - lige bortset fra det med kystsikringen - har været eller er under overvejelse i DSB? Du, som tydeligvis har en del indsigt i de konkrete valgmuligheder, kunne måske forklare, hvorfor de i DSB agerer, som de gør, i denne situation? Hvad ville dit forslag om skrotning (eller salg) af IC4 koste?

  • 0
  • 0

Er der virkelig ingen, der har prøvet at se Ansaldobreda i kortene. Hvordan er deres track-record ? Er der aldrig nogen, der har undersøgt, hvem der fabrikerede Mussolinis tanks til krigen i Eritrea og senere til ørkenkrigen i Nordafrika. Er der slet ingen der er klar over, at netop Ansaldobredas tanks var det mest mageløse junk, man kunne forestille sig? Det dog fantastisk, at man ikke for længe siden har gjort sig klart, at disse IC4-tog står på skuldrene af tidligere tiders ingeniørmæssige makværk.

  • 0
  • 0

Hej Finn

Tak for kommentarerne.

Da jeg er kun er tekniker og ikke økonomi-mand eller for den sags skyld politiker, er jeg desværre ikke i stand til at besvare dit spørgsmål om hvorfor DSB gør som de gør.

Jeg kan kun konstatere, at det - som det i øjeblikket ser ud fra den tekniske side af sagen - ser meget udsigtsløst ud med hensyn til at skabe et brugbart produkt ud af IC 4 og IC 2 projektet. Alene af den grund kan jeg forestille mig at det vil kunne blive endog meget dyrt - hvis overhovedet muligt - at færdiggøre projektet.

Om det er billigere at skrotte projektet, og igangsætte indkøb af kendte og pålidelige produkter, ved jeg ikke, men jeg kan ikke - vurderet ud fra den tekniske stand af IC 4 og IC 2 projektet - forestille mig andet.

Hvorfor agerer DSB som de gør ?

Er de simpelthen bare ikke dygtige nok ?

I hovedkvarteret i den gamle kaserne i Sølvgade er det almindelig kendt, at der ikke er imponerende meget jernbanefaglighed samlet. Den nu fyrede direktør Søren Eriksen kom fra TDC, ligesom den nu konstituerede direktør Klaus Pedersen, og direktøren for fjern- og regionaltog Frank Olesen har også en fortid i TDC.

Ikke et ondt ord om folk som givetvis har forstand på kommunikationsvirksomhed, men har de også tilstrækkelig forstand på DSB's kerneprodukt, jernbanedrift ?

Er der nogen som kan bidrage med lidt mere konkret økonomisk viden om fordelene eller ulemperne ved at skrotte IC 4 og IC 2 projektet ?

Med venlig hilsen Jens

  • 0
  • 0

ville være en logisk konsekvens ud fra problematikken om kontraktens overholdelse. Nu har man efterforhandlet, erstattet krav, tilgivet hinanden og formuleret nye krav. Den uendelige, mediterane historie. Senest her burde stadsadvokaten fölge med fra sidelinien, så der ikke falder for meget af i svinget til dem der ikke hedder hr. og fru DSB.

  • 0
  • 0

Kravene til udbudsmaterialet er essentielle. Her er arbejde til de rigtige specialister. Og et ønske om at vælge kvalificerede udbydere. - jeg kender ikke EU's licitationsregler, men der er sikkert ingeniører, som ikke længere tæller Ansaldo-Breda blandt disse. Licitationer uden stramme krav i udbudsmaterialet stinker! Vi får det ringeste materiel til den billigste pris. Hvem er overrasket?

  • 0
  • 0

Hej Jens Og tak for svaret. Det er nok svært at finde folk, som har ekspertviden helt på tværs af jernbanedrift. Over det tekniske i anlæg og materiel, via driftsøkonomi til ledelse og koncernstrategi og endelig til trafikpolitisk indsigt.

Jeg har været tryg ved, at Søren Eriksen har bedst forstand på økonomi. Senere har det vist sig, at han også er rigtig god til ledelse. Så vidt jeg er orienteret, har Søren Eriksens indsats kun medført forbedringer i forhold til tidligere internt i DSB. Der er kommet styr på økonomien, på personalet og på Ansaldobreda-projektet (så vidt det lod sig gøre), og det er sket på en positiv måde, så organisationen er løftet både fagligt og mentalt. Ministerens største fejl - blandt mange - var nok desværre at fyre den person, som også bedst kunne få Øresundstrafikken til at køre så godt som muligt efter omstændighederne. (Vi skal huske, at stort set alle detaljer i DSBFirst's leverance er fastlagt i kontrakten, så der er meget små muligheder for at spare sig ud af en underskudssituation.)

Men det kunne være interessant, hvis en journalist som fx Nicolai Østergaard kunne få et par centrale kilder til at fortælle, hvordan det egentlig gik til, da Ansaldobreda blev valgt.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten