Minister: Ladestandere skal være obligatoriske ved nye, større byggerier
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Minister: Ladestandere skal være obligatoriske ved nye, større byggerier

Illustration: Drivenow

Nu skal det gøres obligatorisk at etablere ladestandere eller i det mindste forberede nye bygninger til det.

Kravet skal sikre ladestandere til elbiler i forbindelse med nye, større byggerier og ved større ombygninger – samt på lidt længere sigt også ved eksisterende bygninger med mindst 20 parkeringspladser.

Det skal et lovforslag, som boligminister Kaare Dybvad (S) har sendt i høring i sommerferien, nu bane vejen for, mens de mere konkrete vilkår vil blive fastlagt af en række efterfølgende bekendtgørelser.

Læs også: Intelligente ladestandere skal skåne det danske elnet

Reglerne for nye, større bygninger og større renoveringer skal gælde allerede fra 10. marts 2020, mens kravene om etablering af ladestandere ved eksisterende bygninger først skal gælde fra 2025.

Samtidig automatisering af energiforbruget

I samme lovforslag lægger ministeren også op til at gøre det obligatorisk at installere bygningsautomatiserings- og kontrolsystemer i større bygninger. Disse systemer skal være med til at reducere det totale energiforbrug i byggeriet.

Begge initiativer er led i implementeringen af en ny version af EU's bygningsdirektiv, som blev diskuteret heftigt EU-landene imellem omkring årsskiftet 2017-18. Og hvor ikke mindst den daværende danske regering slog sig i tøjret, når det gjaldt krav om etablering af en vis mængde ladestandere ved eksisterende bygninger.

Læs også: EU-aftale vil tvinge Danmark til at sætte fut i energiforbedringer

I bemærkningerne til lovforslaget kan man læse, at en såkaldt minimums-implementering af direktivet vil medføre, at der ved nyopførte erhvervsbygninger og ved erhvervsbygninger, der gennemgår en større ombygning og har mere end 10 parkeringspladser, skal etableres én ladestander, samt at der for hver femte P-plads skal etableres kabelforberedelse.

Ladestandere på alle parkeringspladser

Når det gælder beboelsesbygninger – både nybyggerier og ved større ombygninger – skal der forberedes installation af ladestandere på alle parkeringspladser, hvis der er mere end 10 parkeringspladser ved bygningen.

Hos Dansk Elbilalliance er branchechef Lærke Flader overordnet glad for, at der nu kommer krav om ladestandere eller forberedelse til samme i større nybyggerier allerede fra næste år. Men hun er spændt på at se de konkrete bestemmelser, som skal udmøntes i en række bekendtgørelser:

»Af direktivet fremgår det, at man kan vente med at etablere ladestandere frem til 2025 i eksisterende bygninger med mere end 20 parkeringspladser. Det synes vi er alt for sent, og dét vil vi derfor arbejde for at få rykket længere frem,« siger hun.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"Og hvor ikke mindst den daværende danske regering slog sig i tøjret, når det gjaldt krav om etablering af en vis mængde ladestandere ved eksisterende bygninger."

Hvorfor?

  • 5
  • 2

Kan ikke lige finde frem til det jeg synes at huske at have læst i en artikkel.

Men er kravet om elbils opladning ved alle nye større byggerier efter 2025, ikke allerede dikteret af EU?

Husker jeg rigtigt?
Så har vi bare endnu en politiker der grønvasker sig selv og sit parti med noget de alligevel ikke kan undslå sig grundet krav fra EU.

  • 4
  • 6

Spændende hvordan det skal etableres så beboere i lejligheder og byggerier uden egen parkeringsplads kan lade til samme kWh pris som beboere med egen carport der jo bare får en wallbox tilsluttet egen måler.

Jeg tænker ikke så meget på de få nybyggerier hvor det vel alligevel er planlagt, men på hvordan de vil etablere det i eksisterende tæt boligmasse.

Husleje stigninger i karre byggeri er nok ikke populært hos dem der ikke har bil.

Følger der en stor pose penge med de nye krav?

  • 9
  • 13

Det er ikke nok der etableres lade standere men der burde også etableres et samarbejde mellem de forskellige leverandører af ladestrøm. Hvis man har et Clever abonnement kan man ikke lade på en EON ladestander. Det er jo håbløst, så skal hver leverandør opsætte ladestandere og spærre endnu flere pladser eller også skal man have flere abonnementer også går lidt af det smarte af.

  • 22
  • 1

Er det nok kun at se på ladestandere, kan elnettet bære det øgede forbrug? Ville det ikke være ide, at indsætte et krav om solceller ved samme lejlighed, så elnettet ikke skal udbygges.

  • 1
  • 13

Som boligejer med adgang til egen ladestander, er det allerede i dag ofte billigere at have et flat-rate abonnement hos en udbyder (Eon, Clever) hvor udbyderen ejer ”din” ladestander hjemme i indkørslen, og du lader her og ude i byen til en fast månedlig pris. Så der er ikke umiddelbart et ligestillingsproblem mht. prisen…

  • 8
  • 0

Ifølge med artiklen der henvises til, vil elnettet ikke kunne klare at elbiler bliver sat til ladning når folk kommer hjem fra arbejde, medmindre der kommer en smart styring på, hvor netoperatøren bestemmer hvornår der må lades. Hvis jeg ikke husker meget forkert, er der en peak på elforbruget mellem 17 og 20, hvilket er det samme tidspunkt at folk ville lade på deres elbil.

  • 2
  • 14

Jeg tror at flere firmaer med 11-20 parkerings pladser, finder malingsspanden frem og maler 10 båse istedet, da en ladestander nemt kan løbe op i 100.000kr. i opsætning.

Hvad med en lufthavn med langtidsparkering.
200 pladser = 40 kabelforbindelser
Parkeringspladsen er for det meste afspærret, så det er kun når man henter og bringer bilen, man kan bruge standeren, ellers står de ubrugt hen.

Håber der er mere faste regler i EU udspillet, så man ikke bare kan trække 16A 400V til 20 kabelforbindelser og kræve 200kr for en gennemsnitlig opladning.

  • 1
  • 16

Det er jo håbløst, så skal hver leverandør opsætte ladestandere og spærre endnu flere pladser

Rigtigt, det skal naturligvis laves så kun åbne standarder kan få tilskud til etablering, samt en længere årrække med afgiftfri strøm, hvis du ringer på din telefon så skal du jo heller ikke tegne abonement hos alle dem du evn.t måtte roome igennem, eller hvis du har et taxakort fra 4x35, så virker det også hos 4x27 eller 4x48, brancerne bør kunne finde ud af det uden lovgivning.

Når nu vi har chansen for at starte på en frisk, så skal vi undgå samme fejl som vi har lavet med andre brancher, hvis selskaber vil have monopoler så er det uden støtte og til fuld afgift.

  • 12
  • 0

Ifølge med artiklen der henvises til, vil elnettet ikke kunne klare at elbiler bliver sat til ladning når folk kommer hjem fra arbejde, medmindre der kommer en smart styring på, hvor netoperatøren bestemmer hvornår der må lades.

Smart styring findes allerede. Vi benytter f.eks. True Energy appen.

Hvis jeg ikke husker meget forkert, er der en peak på elforbruget mellem 17 og 20, hvilket er det samme tidspunkt at folk ville lade på deres elbil.

Jeg tror du har misset denne del af artiklen:
"Ladningsmønstre fra 10.000 Nissan elbiler solgt i USA viser, at der om aftenen, når folk kommer hjem fra arbejde, højest er omkring 18 procent, der lader på samme tid. "

  • 15
  • 0

Fordi True Energy ved hvornår strømmen er billigst og grønnest på timebasis - og fordi appen kan trække strøm til din bil ved millisekunders varsel, hvilket vil gøre at du får penge for at bruge strøm (for det bruges til at udjævne belastning)

  • 5
  • 1

Jeg tror at flere firmaer med 11-20 parkerings pladser, finder malingsspanden frem og maler 10 båse istedet, da en ladestander nemt kan løbe op i 100.000kr. i opsætning.

Hvad med en lufthavn med langtidsparkering.

Lars for at tage det sidste først, så har Københavns Lufthavn allerede opsat ladere. Hvad er din pointe?

Dernæst, så nej, det koster ikke 100k. Her i firmaet købte vi fire 22 kW ladere af Tesla for cirka 4000 kr stykket og fik en elektriker til at installere dem. Jeg ved ikke præcist hvor mange timer de brugte, men de var én elektriker og én lærling og de gjorde det på én dag.

Og ja, Tesla laderen virker også til andre mærker. Vi valgte den model fordi den er en af de billigere på market og fordi de kan kobles sammen, således at alle fire ladere kan deles om én 32A forsyning. Laderne styre strømstyrken, så at der automatisk skrues lidt ned, hvis bilerne tilsammen forsøger at trække mere end 32A. Det fungerer eminent.

Ulempen er at der ikke er noget indbygget betalingssystem. Men det er der andre ladere der har, eksempelvis via en app eller RFID chip.

  • 19
  • 0

Hvorfor benytte en App, når det eksisterer direkte i de fleste elbiler i forvejen? Den er måske ikke helt så smart, men på min elbil, kan jeg da indsætte hvornår jeg skal afsted og hvornår der er/forventes billigere el.

Det var også blot et eksempel. Vi kan også schedulere opladning på vores, men ikke fleksibelt nok. Den har ingen viden om hvornår strømmen f.eks. er mest miljøvenlig eller billigst. Er der elbiler der har det?

  • 7
  • 0

"Fra 10. marts næste år skal der i alle større nybyggerier etableres et antal ladestandere til elbiler eller forberedes etablering af ladestandere"

Det der "eller" dur ikke. Hvad er forberedelse af etablering? Den nærrige bygherre smider nogle tomrør ned og kalder det forberedelse.

På nuværende tidspunkt er vi så langt med elbiler, at der ikke er brug for nemme veje ud. Vi skal have ladestandere ikke tomrør.

  • 14
  • 1

"Ladningsmønstre fra 10.000 Nissan elbiler solgt i USA viser, at der om aftenen, når folk kommer hjem fra arbejde, højest er omkring 18 procent, der lader på samme tid. "

Virker ganske usandsynligt, hvis folk finder en parkeringsplads med el når de kommer hjem fra arbejde, så vil de da straks lade, og hvis det er dyrt at holde på el-pladsen efter endt ladning, så vil de gå ned på sidegaden et par blokke væk og flytte bilen til tættest muligt deres egen opgang hvor bilen kan stå klar til i morgen tidlig.

  • 0
  • 10

Virker ganske usandsynligt, hvis folk finder en parkeringsplads med el når de kommer hjem fra arbejde, så vil de da straks lade

Det tænker du, men forskerne har faktiske data. Målt på rigtige personer med elbil. Så nej, faktum er at det kun er 18% af bilerne der lader samtidig. I hvert fald hvis elbilen hedder Nissan Leaf og er solgt i USA.

Og faktisk er det ret logisk. Folk kan ikke komme hjem på præcis samme tidspunkt. Det er fysisk umuligt. Så selv hvis alle knalder bilen til som det første, så sker der en spredning. Og det tager i gennemsnit mindre end en time at lade op efter en arbejdsdag.

  • 12
  • 0

"Samme krav til eksisterende bygninger følger efter i 2025."

VOV ambitioner går højt. 6 år om at installere en stikkontakt.

Er det nu man skal minde om jernbanen fra Padborg til Frederikshavn blev anlagt på 9 år mellem 1862 og 1871?

  • 2
  • 1

Lars for at tage det sidste først, så har Københavns Lufthavn allerede opsat ladere. Hvad er din pointe?

Så vidt jeg kan læse har de 16 langtids pladser til elbiler.

En artikel fra 2016 skriver at de har 12000 parkeringpladser med 1000 mere på vej.
Så der mangler omkring 2600 flere elbils pladser for at nå målet.

En frit tilgængelig Tesla lader til 4000kr, kan ikke bruges på offentlige parkeringspladser, der skal være en form for betalings service med internet opkobling og afregning.
Der hvor jeg er ansat, skal der trækkes nye kabler og der skal at nyt sikringskab op, der skal trækkes strøm gennem 3 rum, 20 meter stykke med fliser, kantsten og asfalt.
I har bare været meget heldige at den billige stander og montering er god nok til jeres formål.
Men hvis vi får 6 ladestandere til en elbil på arbejdet, så kan jeg da koble min motorvarmer på standeren, det vil jeg da glæde mig til.

  • 0
  • 9

En frit tilgængelig Tesla lader til 4000kr, kan ikke bruges på offentlige parkeringspladser, der skal være en form for betalings service med internet opkobling og afregning.

En sådan løsning koster cirka 4000 kr med en app til betaling:

https://megaev.co.uk/product/eo-hub/

Men til lufthavnen er det slet ikke nødvendigt. Du betaler i forvejen en skyhøj pris for parkering, så strømmen kan bare være gratis. Samtidig er det tilstrækkeligt med den billigste og langsomme lader du kan finde. Bilen skal alligevel holde der længe. Det er også sådan de har valgt at gøre i CPH.

Hvis det er så besværligt hos jer, hvorfor får i så ikke bare strømmen leveret fra nærmeste gadeskab?

  • 7
  • 0

De fleste debat-indlæg forudsætter at ladning af MANGE el-biler vil foregå som det kendes fra de almindelige husholdninger: stikket sættes i, og så lades på fuld kraft.
Det er meget usandsynligt det vil blive sådan .
Vi har ikke set de tekniske løsninger endnu, og et ur i bil / ladestander (som omtalt) er på niveau med hestevogne og muleposer.

Jeg forudser en (de-)centraliseret styring som beskytter infrastrukturen, især transformer og kabel på 400 V distributionsniveau.
Det behøver ikke være regionalt eller nationalt - måske bare for hver 400 V distribution. (DTU rapporten indikerer at det er nok).
Bilejeren bestiller så, via app eller ladestander, hvornår han vil have bilen opladet. “Snarest” skal være dyrere end “bare til næste morgen”. Og andre varianter. Prisdifferentieringen skal nok sørge for motivationen - og der er med stor sikkerhed kapacitet nok efter den model.
Og det løser selvfølgelig også udfordringen i langtidsparkeringen.

Og naturligvis: enhver offentlig tilgængelig ladestander SKAL kunne bruges og faktureres af enhver elbil. DET er ihvertfald helt evident.

P.S.: Bemærk lige, at der som hovedregel skal lades med 32 A på 3 faser = 35 kW fordi ladetiden kan være kritisk for brugerne. Batterier på 100 til 200 kWh bliver almindelige, og så taler vi let om mindst 3-6 timer for et tomt batteri. Normalt dog, oftest mindre.

  • 8
  • 2

P.S.: Bemærk lige, at der som hovedregel skal lades med 32 A på 3 faser = 35 kW fordi ladetiden kan være kritisk for brugerne.

Det kan bilen slet ikke. Tesla Model 3 eksempelvis begrænset til 11 kW og 16A. Og det er en af de hurtigt ladende på markedet.

Men det er også helt misforstået. Hvis vi har travlt, så lader mand med DC 250 kW på en lynlader. Det er ikke den type ladere der er mangel på. Selvom vi godt kan bruge lidt flere, så er det nær motorveje og trafikknudepunkter de placeres.

  • 9
  • 0

Så vidt jeg kan læse har de 16 langtids pladser til elbiler.

En artikel fra 2016 skriver at de har 12000 parkeringpladser med 1000 mere på vej.
Så der mangler omkring 2600 flere elbils pladser for at nå målet.

Det må give mængderabat :)
Jeg vil dog sige at det slet ikke er nødvendigt at have ens elbil stående med stik i mens man er ude at flyve. Vi var væk i det meste af en uge og sørgede blot for at bilen var rimeligt opladet ved ankomst til lufthavnen. Den kan stå temmelig længe uden at få brug for strøm.

Der hvor jeg er ansat, skal der trækkes nye kabler og der skal at nyt sikringskab op, der skal trækkes strøm gennem 3 rum, 20 meter stykke med fliser, kantsten og asfalt.
I har bare været meget heldige at den billige stander og montering er god nok til jeres formål.
Men hvis vi får 6 ladestandere til en elbil på arbejdet, så kan jeg da koble min motorvarmer på standeren, det vil jeg da glæde mig til.

Det virker lidt til du ikke ser andet end problemer når det kommer til elbiler, hvem har pisset på din sukkermad? :) Helt seriøst forstår jeg ikke hvorfor du og andre er så negative overfor elbiler?

  • 7
  • 0

Bilernes energiforbrug per km er nogenlunde kendt, og vil næppe ændres radikalt, men sikkert forbedres lidt. Derfor er batterierne på f.eks. 100-200 kWh.

Ladetiden afhænger af effekten, det er simpelt. Teknologien bestemmer Bilernes ladeeffekt og dermed ladetiden, det er også simpelt.

Laderne kan så være ethvert sted på skalaen mellem “stikkontakt”, 230 V og 10 A, dvs. 2300 W, og såkaldte lynladere med 250 kW. Biler kan så kobles til nogle eller alle disse typer ladere - og ladetider simpel beregning: ladebehov (kWh) / ladeeffekt (kW) = tid (h).

Udover bilens lademulighed og effekt, så har ladestanderens tilslutning til elnettet naturligvis afgørende betydning.
En kW er en kW, tab ufortalt.
Så forsyningsnettet SKAL kunne levere effekten. Spænding og strømstyrke er bare afledte størrelser.
Derfor er det irrelevant, forvirrende, at tale om “250 kW DC”.
Hvis ladningen kan ske med 250 kW, så skal den forsynes med 250 kW + tab enten flerfaset lavspænding (380 V) - det er så rundt regnet 7x32 A = 224 A per fase, eller f.eks. 10 kV med knap 10 A per fase. (Jeg ved ikke hvordan lynladerne er koblet, mon ikke 10 / 20 kV afhængig af by-standarden).

HVIS det eksisterende lavspændingsnet (380 V) med / uden netforstærkning tænkes anvendt til ladestandere, så bør ethvert nyanlæg (jfr. Kommende lov) udføres med mulighed for mindst 32 A (sandsynligvis mindst 16 mm2 x 3 - det er dyrt at krave / trække kabel).
Parcelhuse har normalt en 25 A tilslutning (ofte kaldet vejsikring, som betales som “tilslutningsafgift”), men reglerne og afgifterne kan jo ændrer sig, så e.g. 40 A bliver muligt på eksisterende kabler (ligesom husinstallationer gik op fra 10 til 13 A).

P.S.: Hvor jeg bor har vi 2 x 6 carporte, som kan forsynes fra eet kabel (10 huse i tandem) med måske 50-100 A overkapacitet fra 2 skabe. Det bliver da spændende at se hvilken netforstærkning Radius vil udføre. Et ekstra 25 A udtag med måler koster pt. kr.10.000. Vi skal have “nogle stykker” - måske 4-6 ialt ?
Lademønstret er ingenlunde simpelt; antag 50% af bilerne (dvs.6) skal fuldlades fra søndag kl.18 til mandag kl.06. Lad os sige 6 x 150 kWh = 900 kWh. Eller på en anden måde 4,5 h x 35 kW = godt 150 kWh. Så 2 biler fuldlades over natten på een ladestander.
Så 3 ladestandere rækker. Men vi trækker også kontinuert 3 x 35 = godt 100 kW det meste af nattens 12 timer. Eller 4 standere, hvis nugældende tilslutningsafgift for 25 A er gældende. Økonomisk optimering......

  • 1
  • 4

Ladetiden afhænger af effekten, det er simpelt.

Faktisk er den relevante enhed km rækkevidde per minut. En mere effektiv elbil lader hurtigere km på batteriet ved samme effekt.

En bil kører gennemsnitlig 45 km per dag. Hvis din bil bruger 0,2 kWh per km skal du bruge 9 kWh dagligt. Eller 49 minutter. Hvis du i stedet har en stor SUV der bruger 0,3 kWh per km, så skal du på samme 11 kW lader nu bruge 1 time og 14 minutter.

  • 4
  • 0

De betragtninger er jeg enig i, men det ændre ikke ved, at jeg i min grundejerbestyrelse / generalforsamling skal motivere og argumente for et design / en projektering af et ladeanlæg. Det kan meget vel være, at e.g. fuldladning henvises til en “lokal” lynlader, men det er en vanskelig argumentation. Kan komme an på en prøve i praksis (pilot-forsøg).

Som du ved, så er der en anden artikel på ing.dk, som er baseret på en DTU PhD rapport, som imødegår de partsindlæg fra et par direktører i energibranchen som har været bragt.

Her gør jeg i mit debat-indlæg opmærksom på, at jeg forudser er mere intelligent styring af elbil-ladning; ikke bare fuld knald på så snart stikket sættes i.
Jeg forestiller mig et økonomisk incitament for at bestille ladningshastigheden som “hurtig nok”, ikke altid “straks”.
DET kommer i mange varianter - f.eks. din variant med “10 kWh inden næste morgen”, eller mere brugervenligt “50 km inden næste morgen”, eller “inden kl.16”, eller “hurtigst muligt”. Det må komme an på en brugertest at afgøre, HVAD brugerne i praksis vil synes om at bruge. Adfærd er et studie.

  • 1
  • 0

Løsningen er nok at du laver en under-forening for elbilister i grundejerforeningen, som betaler for opstilling af ladestandere. Problemet er at måtte reservere de p-pladser, der kræver den letteste elinstallation. :-)
Når I selv betaler kan I selv vælge, jeg ville starte småt og dele 11 kW på to udtag.

  • 0
  • 0

De betragtninger er jeg enig i, men det ændre ikke ved, at jeg i min grundejerbestyrelse / generalforsamling skal motivere og argumente for et design / en projektering af et ladeanlæg. Det kan meget vel være, at e.g. fuldladning henvises til en “lokal” lynlader, men det er en vanskelig argumentation. Kan komme an på en prøve i praksis (pilot-forsøg).

Du er i gang med at dimensionere det anlæg helt forkert. Nej det skal ikke være forbudt at lave det du kalder "fuldladning" men det skrub forkert at regne med at der pludselig holder 12 elbiler og laver dét samtidig. Kommer aldrig til at ske. Ved du hvad der sker hvis alle skylder ud i toilettet samtidig? Slå op under samtidighedsfaktor.

Når det kommer til lynladning så er der simpelthen ikke noget valg. Du kan ikke installere en lynlader derhjemme. Eller i carporten. De er i øvrigt ekstremt dyre. Dermed er du begrænset til hvad elbilerne kan AC lade. Prøv at se:

Tesla Model 3: 11 kW på 3 faser, 16A 400V
Tesla Model S og X: 17,5 kW på 3 faser, 24A 400V
Kona EV: 7,2 kW på 1 fase, 32A 230V
Kia Niro: 7,2 kW på 1 fase, 32A 230V
Nissan Leaf: 3,6 kW på 1 fase, 6,6 kW på 1 fase option

Min Tesla Model 3 skal bruge 7 timer på "fuldlade" fra 0 til 100% på 11 kW. Hvorfor mener du at det gør en forskel, hvis det var muligt at gøre det på 3,5 timer og 22 kW? Hvis ikke jeg kan vente, så kan jeg lade den på en halv time ved 250 kW (dvs. lige nu max 200 kW ved Ionity men 250 kW kommer senere).

En korrekt dimensionering er til et anlæg, der kan balancere laderne. Eksempelvis sælger Tesla en lader som kan sættes sammen op til 4 (eller 5?). De kan så deles om en 16A eller 32A gruppe. Laderne taler sammen, så hvis for mange biler forsøger at trække strøm samtidig, så får summen kun lov til at blive det du har indstillet den til (eksempelvis 16A).

Ja, hvis den er indstillet til 16A og der kommer to Model 3 med helt tomme batterier, så vil det tage hele 14 timer før at de begge er toppet op. Fordi hver bil kun får lov til at trække 8A. Men det er ikke et reelt problem. For det første er det ekstremt usandsynligt. For det andet så kan du altså godt køre, selvom batteriet ikke er fuldt opladt. Så må du måske stoppe ved en lynlader undervejs , hvis du efter en sådan usandsynlig hændelse har brug for den fulde rækkevidde på 500 km dagen efter. Har du holdt der max 2 timer, så har du rigeligt til de 45 km danskere skal bruge i gennemsnit, også selvom du deler med en anden meget sulten bil.

På en mere normal gennemsnitsdag vil hver bil i gennemsnit skulle bruge 49 minutter på lade op. Så fire biler der deler en 16A vil skulle bruge 4 gange 49 minutter i døgnet. Kan vi blive enige om at alle fire biler med meget stor sandsynlighed har fået det de skal have næste morgen?

  • 7
  • 0

Men til lufthavnen er det slet ikke nødvendigt. Du betaler i forvejen en skyhøj pris for parkering, så strømmen kan bare være gratis.


Sidst jeg tjekkede CPH havde de kun ladestandere i en af de dyrere parkeringshuse, og så kunne man ikke reservere plads heller. Og for at det ikke skal være løgn, så skrev de at de vil til at tage penge for strømmen.

Resultatet var, at vi brugte 50 kW ladere udenfor lufthavnen i stedet.

Samtidig er det tilstrækkeligt med den billigste og langsomme lader du kan finde. Bilen skal alligevel holde der længe. Det er også sådan de har valgt at gøre i CPH.


Et 220V stik burde være nok. De fleste el biler leveres med en mormor lader, som ikke kan bruges til noget som helst, lige undtagen at lade bilen når den holder på langtidsparkering i en lufthavn.

CPH kunne blot indrette et nyt parkeringsafsnit, med et 220V stik til hver plads.

  • 7
  • 0

Det virker lidt til du ikke ser andet end problemer når det kommer til elbiler, hvem har pisset på din sukkermad? :) Helt seriøst forstår jeg ikke hvorfor du og andre er så negative overfor elbiler?


Ser mig ikke selv som negativ overfor elbiler, men vil bare gerne slå fast, at hvis der ikke sker noget drastisk med elbil salget, så vil der være overskud af elbile ladere og det bliver inført som en skjult afgift på virksomhederne, fordi de skal selv betale for laderne.
Det er lidt som Trump, "Vi vil have flere ladere, men det bliver ikke os der betaler for det."

Så bliver der vist en afregnings styreboks til el laderne, som koster 3000kr og så påstås der, at man kan sætte en lader op til 4000kr/stk.
FDM laver et regnestykke der siger 12.000 for at få en lader op derhjemme, uden afregning system, det er over 1 års forbrug af benzin for mig.
Føler lidt det er elbils ejerne der er lidt for positive istedet.

I princippet kan man nøjes med 230V 10A til en lufthavn eller lignende, men disse lade kabler har ofte en form for boks på selve kablet, som ikke er super optimalt, at have liggende under bilen, for at få nogenlunde tørvejr.

  • 0
  • 3

Det er ikke nok der etableres lade standere men der burde også etableres et samarbejde mellem de forskellige leverandører af ladestrøm. Hvis man har et Clever abonnement kan man ikke lade på en EON ladestander. Det er jo håbløst, så skal hver leverandør opsætte ladestandere og spærre endnu flere pladser eller også skal man have flere abonnementer også går lidt af det smarte af.


Men det får så leverndørerne til at opsætte flere standere.
Blev der etableret et samarbejde ville det ændre konkurrence elementet, hvilket næppe vil være til gavn for kunderne.

Man kan f.eks. sammenligne det med mobiltelefoni. Det er også tosset at vi har 4-5 net, men det har gives os en god dækning, selvom vi kunne have sparet milliarder på at vi alle kunne bruge det samme net.

Problemet er blot at med et net ville der opstå et monopol. Det samme ville ske hvis el operatørene blev samlet i et net. Og vi har faktisk lovgivning for at forhindre den slags monopoler.

  • 1
  • 2

Jeg tror du undervurdere psykologien hos bilister. Jeg tror kun få, endnu, accepterer de tidsmæssigt begrænsninger (ladetid) som elbiler har.
De er vandt til at fylde fossile drivmidler på, og det tager måske 5 minutter.
Det at bilen simpelt hen ikke er klar, eller de skal planlægge, ligger (endnu) fjernt.

Det billede af bilers muligheder og ladestandernes muligheder, som oplister i debatten her, er kun øjebliksbilleder af status i 2018-19. De er næppe retvisende for 2025.
Den omtalte ladestander, med flere udtag (4-5) og en maksimal netbelastning vil naturligvis blive videreudviklet - efter min opfattelse til en automat, hvor bilejeren bestiller en vis ladning på en vis tid OG får en pris; max ladning hurtigt bliver vel dyrere end langtidsladning på overskydende kapacitet.
Nogle bilejere vil blive påvirket af økonomiske argumenter, andre vil bare hurtigladere hver gang og betale. Men det er IKKE det samme som at sætte bilejeren under unødvendig administration med en “mormor lader” på 3 kW.

  • 0
  • 3

Ser mig ikke selv som negativ overfor elbiler, men vil bare gerne slå fast, at hvis der ikke sker noget drastisk med elbil salget, så vil der være overskud af elbile ladere og det bliver inført som en skjult afgift på virksomhederne, fordi de skal selv betale for laderne.
Det er lidt som Trump, "Vi vil have flere ladere, men det bliver ikke os der betaler for det."

Jeg tror helt sikkert der vil blive solgt langt flere elbiler de kommende år, alene fordi udvalget af elbiler vil øges kraftigt og valget viste også at folk er blevet langt mere opmærksom på klimaforandringerne.

Ja, der vil være udgifter til ladestationer, men det er vel ikke anderledes end så meget andet. Der er også løbende udgifter til vedligeholdelse af bilerne. Er det også en skjult afgift der pålægges virksomhederne? Eller kunne det måske ses samlet og virksomheden rent faktisk vil ende op med at spare penge ved at køre i elbiler i stedet?

Så bliver der vist en afregnings styreboks til el laderne, som koster 3000kr og så påstås der, at man kan sætte en lader op til 4000kr/stk.
FDM laver et regnestykke der siger 12.000 for at få en lader op derhjemme, uden afregning system, det er over 1 års forbrug af benzin for mig.
Føler lidt det er elbils ejerne der er lidt for positive istedet.

Igen, nyt infrastruktur koster penge. Det kostede os 10.000kr at få installeret en ladeboks fra EON. Det kostede et par tusind ekstra fordi vi skulle have trukket noget længere kabel end de 10 meter der følger med i deres tilbud. Til gengæld sparer vi så mindst 5000kr og nok nærmere 10.000kr årligt på benzin i forhold til vores tidligere bil.

  • 5
  • 0

Jeg tror helt sikkert der vil blive solgt langt flere elbiler de kommende år, alene fordi udvalget af elbiler vil øges kraftigt og valget viste også at folk er blevet langt mere opmærksom på klimaforandringerne.

Der vil blive solgt flere elbiler fordi køreoplevelsen er bedre , og fordi det i hverdagen er mere pratisk bare at have "fuld tank" hver morgen og aldrig skulle forbi tankstationen.

Det handler ikke om at folk gør et offer for miljøets skyld, når de køber en elbil. De køber en elbil fordi de får en bedre og mere praktisk bil.

  • 5
  • 0

@Jens Olsen Der er helt sikkert mange grunde til at folk vil vælge elbil fremover. Min oplevelse indtil videre er at folk fortsat er bekymret over rækkevidden. Til gengæld bliver de fleste positivt overrasket over når jeg nævner rækkevidden i vores og når de derefter finder ud af at den altså ikke koster en million :)

  • 2
  • 0

Jeg tror du undervurdere psykologien hos bilister. Jeg tror kun få, endnu, accepterer de tidsmæssigt begrænsninger (ladetid) som elbiler har.
De er vandt til at fylde fossile drivmidler på, og det tager måske 5 minutter.
Det at bilen simpelt hen ikke er klar, eller de skal planlægge, ligger (endnu) fjernt.

Jan det der slet ikke min oplevelse som ejer af en elbil. Der er så absolut ingen begrænsninger og jeg har aldrig oplevet at bilen ikke var "klar". Det kræver altså også lidt idet den har 500 km rækkevidde og altid starter dagen fuldt opladt. Hvor mange dage har du med 500 km kørsel? Og det uden at komme forbi motorvejen med de muligheder for lynladning det giver?

Til dagligt bruger man mindre tid på at lade i forhold til at tanke. Om bilen bruger 1, 2 eller 10 timer på at lade er irrelevant. For mig tager det ti sekunder at tilslutte bilen og så er den på max næste morgen.

  • 5
  • 0

Der er helt sikkert mange grunde til at folk vil vælge elbil fremover. Min oplevelse indtil videre er at folk fortsat er bekymret over rækkevidden. Til gengæld bliver de fleste positivt overrasket over når jeg nævner rækkevidden i vores og når de derefter finder ud af at den altså ikke koster en million :)

Jamen så må grunden jo kaldes uvidenhed. Det kan måske heller ikke undre så meget, da der ofres cirka 0 kr på at oplyse om elbiler, både i form af private reklamer og offentlig oplysning.
Om ikke andet så ser dog lidt bedre ud end for 6 år siden, da jeg fik min elbil, og alle var overbeviste om at det da måtte være en lille mikrobil med aparte udseende. De troede det dårligt når man viste dem den, "Er det en ebil????"
Men selv idag er der da mange der, når man nævner elbil, siger "når de der Teslaer? Tager det ikke 5-6 timer at oplade dem?" Og så er deres (u)kendeskab til elbiler udtømt.

  • 2
  • 0

Men selv idag er der da mange der, når man nævner elbil, siger "når de der Teslaer? Tager det ikke 5-6 timer at oplade dem?" Og så er deres (u)kendeskab til elbiler udtømt.

Ja, "de koster en million, kan ikke køre særligt langt og så tager det lang tid at oplade."

Jeg bor i Aarhus, var i Herning for nylig til et arrangement og blev spurgt flere gange om jeg nu også kunne når tilbage, især efter jeg havde givet et par prøveture. De blev lidt overraskede da jeg sagde det ikke ville være noget problem at køre til Aarhus og tilbage til Herning igen uden at lade :)

  • 4
  • 0

Ja, der vil være udgifter til ladestationer, men det er vel ikke anderledes end så meget andet. Der er også løbende udgifter til vedligeholdelse af bilerne. Er det også en skjult afgift der pålægges virksomhederne? Eller kunne det måske ses samlet og virksomheden rent faktisk vil ende op med at spare penge ved at køre i elbiler i stedet?

Det her er en ekstra udgift, som ikke har noget med generelt vedligeholdelse at gøre, specielt hvis firmaet ikke en gang har firmabiler i forvejen.

Et eksempel:
Der hvor jeg er ansat er der plads til omkring 100 biler, men der er generelt kun 20 biler, der er der fra 8-17, ellers er pladsen øde.
Reglerne her kræver at der opføres 20 ladere, hvilket er det samme som hele byen på nuværende tidspunkts har, så der kommer til at være 1 lader per bil på pladsen.
Nabo autohandleren har plads til 200 biler. Føtex 100. Bilka 100. Kvikly 100. 4 skoler 400.
Komunens P plads har jeg ikke talt med, fordi de kan sikkert snige sig uden om.
Alt i alt bliver det til 200 ladere og det er kun på 9 adresser i byen, til sammenligning er der omkring 40 benzin/diesel tankstandere i byen.
Derfor mener jeg at antallet er langt over målet og muligvis basseret på København, hvor parkeringspladser generelt er noget tættere pakket end herude på landet.

Generelt når man kører rundt i byen, er indtrykket at under halvdelen af laderne bruges.
Der er derfor allerede plads til en fordobling af elbiler i byen på nuværende tidspunkt, hvis der opsættes 200 nye ladere, bliver det til mere end en 10 doubling oven i igen.
Jeg kan ikke se hvordan antallet af elbiler 10 doubles til den tid.
Jeg kan heller ikke se hvorfor der skal være 5 gange så mange ladestandere, som benzin standere, godtnok tager det længere tid at lade op end at tanke, men man kan jo netop lade hjemme, som mange andre også fremhæver.

  • 1
  • 5

Det her er en ekstra udgift, som ikke har noget med generelt vedligeholdelse at gøre, specielt hvis firmaet ikke en gang har firmabiler i forvejen.

Ja, det vil koste noget ændre transportsektoren til el og det skal selvfølgelig indberegnes i budgettet og laves inden 2025. Det burde ikke være et problem for de fleste. Hvor mange penge har firmaer ikke brugt på at blive GDPR compliant i de seneste år? Dette er endnu vigtige, det handler om vi også vil have et fornuftigt sted at bo i fremtiden. I den forbindelse anser jeg udgiften til et par ladestandere som et ret lille udfordring.

Komunens P plads har jeg ikke talt med, fordi de kan sikkert snige sig uden om.

Hvis ellers regeringen står ved sine udmeldinger bør de gå forest, ikke snige sig udenom.

Jeg kan heller ikke se hvorfor der skal være 5 gange så mange ladestandere, som benzin standere, godtnok tager det længere tid at lade op end at tanke, men man kan jo netop lade hjemme, som mange andre også fremhæver.

Det skal selvfølgelig give mening. Langt de fleste skal være langsomladere så folk kan oplade deres biler henover natten. Dertil skal der være hurtigladere til når man skal på længere ture. Jeg kan sagtens se tankstationer blive omdannet til hurtig ladestationer efterhånden som antallet af ICE biler falder og antallet af elbiler stiger.

Sidst men ikke mindst - hvad sker der når de selvkørende biler engang blive virkelighed?

  • 1
  • 0