Minister lader politiet efterforske bombesager med dna fra forskningsdatabase

Plus10. december 2019 kl. 11:4110
Minister lader politiet efterforske bombesager med dna fra forskningsdatabase
Illustration: Nationalt genomcenter.
Efter sommerens bombeanslag mod Skattestyrelsen vil regeringen nu sikre, at sprængninger mod offentlige bygninger bliver omfattet af terrorloven. Det åbner for, at politiet vil kunne bruge Nationalt Genom Centers database til at efterforske lignende sager.
Artiklen er ældre end 30 dage

Det skal være muligt for politiet at gå på jagt efter gerningsmænd i dna-databasen hos Nationalt Genom Center, når myndighederne efterforsker sager om bombesprængninger mod offentlige bygninger og institutioner.

Sådan lyder det i et svar til Folketinget fra både Sundheds- og Ældreministeriet og Justitsministeriet, som kommer efter en bombeeksplosion ved Skattestyrelsen, der fandt sted i august måned.

Gratis adgang i 30 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du købe et abonnement
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
10 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
10
11. december 2019 kl. 13:24

Så længe vi har et demokratisk valgt styre, har jeg ingen betænkeligheder med intentionerne for brug af den nyeste teknologi.

Erdogan er demokratisk valgt. Putin er demokratisk valgt. Utimativt: Hitler blev demokratisk valgt. Reglerne skal laves så også din politiske modstander kan sidde ved magten.

Desværre har der dog været en masse eksempler på forkert eller lemfældig omgang med diverse data, men så er det jo her der skal strammes op.

Og hvordan synes du så at det går med at stramme op ?

9
11. december 2019 kl. 13:13

Jeg mener absolut ikke, at vi har et totalitært styre lige nu. Min pointe er at der altid er nogen der drager paralleler til et totalitært styre, hver gang der åbnes for nye muligheder for opklaring af forbrydelser eller social svindel. Så længe vi har et demokratisk valgt styre, har jeg ingen betænkeligheder med intentionerne for brug af den nyeste teknologi. Desværre har der dog været en masse eksempler på forkert eller lemfældig omgang med diverse data, men så er det jo her der skal strammes op. Hvis vi havde et totalitært styre som i visse andre lande, ville jeg have en masse betænkeligeheder ved brugen af disse teknologier, da de så vil blive misbrugt til kontrol af befolkningen. I det tilfælde vil min betænkelighed dog skaffe mig et længere ophold i en genopdragelseslejr eller tab af sociale point, hvis jeg gav udtryk for denne.

7
11. december 2019 kl. 12:24

Den dag vore oplysninger bliver misbrugt af staten, er den dag vi har et totalitært styre

Umiddelbart lyder det som om du siger vi har et totalitært styre lige nu.

Det er nok ikke tilfældet, men at der her og der er tale om misbrug af vores oplysninger er der til gengæld ikke tvivl om.

Mere konkret er der her tale om at bare det at ministeren ikke vil afvise politiets brug af disse her oplysninger, reducerer nyttigheden af denne her database til forskningsformål.

En vis procentdel af befolkningen vil fremtidig aktivt prøve at forhindre at deres data inkluderes i denne (og andre) databaser - så forsknings-databaser vil dermed blive mindre repræsentative.

Med andre ord ofrer ministeren forskningen til fordel for en ren hypotetisk og ret tvivlsom gevinst i opklaringsarbejdet.

Den samfundsmæssige gevinst erdermed langt mindre end det der bliver tabt.

6
11. december 2019 kl. 09:25

Jeg har i et tidligere indlæg, sagt at det her er en direkte database til glæde for politiets efterforskning. Med dette kræves der ikke engang en dommerkendelse for at få adgang til de gemte profiler. Den her justitsminister får godt nok lavet nogle KÆMPE smuthuller i vores lovgivning. Bare også tænk på at nu kan han rent administrativt frakende borgere deres statsborgerskab, kun med en begrundelse af at de har været i et område, hvor islamisk stat har regeret, og derfor må betragtes at have været i deres sold. Der kræves heller ingen retssag for at det kan lade sig gøre. Man kan begynde at mistænke ham for at ville indføre diktaturstatsmetoder, ad bagvejen.

5
10. december 2019 kl. 21:18

Hvor er det trist at vores justitsminister har så lidt respekt for forskning og søger nogle billige point ved at opgradere alvorlige drengestreger til terror. Det udvander også begrebet terror, som bør reserveres til at betegne voldelige handlinger mod tilfældige uskyldige borgere. Det virker også som om at staten sættes over borgerne. Staten er til for borgernes skyld, ikke omvendt. Jeg er bestemt imod at man sprænger bomber i København eller andre steder, men at bringe en forskningsenhed som dansk genomcenter i spil og dermed risikere at ødelægge dens formål er overreageret og respektløst. Det virker ærlig talt juvenilt.

4
10. december 2019 kl. 13:47

Ja, vi skal jo ikke gøre det for nemt for politiet, at opklare disse anslag mod vore institutioner.

Nej, for politiet er jo ufejlbarlige.

  • Vi har jo ingen eksempler på at politiet lækker data.
  • Vi har ingen eksempler på at politiet fejlfortolker data
  • Vi har ingen eksempler på at politiet "forbedrer" data
  • Vi har ingen eksempler på at formålet glider helt ned til eks. at opkræve en afgift

For et par år siden overvejede jeg at genoptage donation af blod. Jeg er glad for at det blev ved overvejelserne.

3
10. december 2019 kl. 13:07

Ja, vi skal jo ikke gøre det for nemt for politiet, at opklare disse anslag mod vore institutioner. Utroligt som folk hyler op over ingenting. Den dag vore oplysninger bliver misbrugt af staten, er den dag vi har et totalitært styre og så får folk alligevel ikke lov til at hyle op.

2
10. december 2019 kl. 12:37

Det er forkasteligt, især når borgerne reelt ikke har et valg. Enhver DNA prøve taget i offentlig regi, bliver lagt over i NGC, uden borgere informeres og giver samtykke og uden borgeren kan fravælge dette, så vidt jeg er orienteret. Er glad for at vi netop fravalgte hæl- og navlestrengsprøve, samt selv destruerede moderkagen, da vores datter blev født. Og ja, lige på dette punkt, tager jeg gerne sølvpapirshat på :)

1
10. december 2019 kl. 12:12

Når politikerene på den måde stikker fingrene ned i den kagedåse, der hedder forskning, betyder det bare at os borgere er nød til at sige nej til så meget som overhovedet muligt. I sidste ende bliver det forskningen der taber.

Nu fortryder jeg da helt, at jeg gav tilladelse til at mine børn fik taget hæle- og navlestrengsprøver, da de blev født.