Minister kræver redegørelse om signalforbikørsler

At lokomotivfører ignorerer rødt signal er ikke acceptabelt, mener Transportminister Hans Christian Schmidt (V), der har bedt Trafikstyrelsen og Banedanmark levere en redegørelse.

»Jeg tager det meget alvorligt. Det gør jeg ud fra det principsynspunkt, at når det gælder sikkerhed, skal vi altid tage det meget seriøst. Og det skal man med det samme,« siger han til Ing.dk.

Udtalelserne kommer efter Berlingske i dag, kunne berette at danske lokomotivfører i 2009 ignorerede i alt 531 signalforbikørsler. Og i år har der allerede været 13 hændelser, hvor togsikkerheden har været "udsat for alvorlig fare", fordi tog er kørt forbi et rødt signal uden af stoppe.

»Jeg hører bekymring fra Dansk Jernbaneforbund over lokomotivførernes arbejdsforhold og arbejdstider. Det er nok til at jeg, får sat en undersøgelse i gang,« siger Hans Christian Schmidt og fortsætter:

»Jeg håber og tror på, at jeg kan få en redegørelse indenfor 14 dages tid, for mange af oplysningerne findes jo, og nu skal de bare sættes sammen, så vi kan få en diskussion og efterfølgende finde ud af, hvad vi skal gøre.«

Transportministeren forklarer, at han endnu ikke ved nok om sagen til at kunne give et bud på, hvad der kan gøres. Men hvis det er køreplanerne, der er problemet, må de også kigge på dem.

Dansk Jernbaneforbund mener, at det ikke blot er lokomotivførerne, der kan bebrejdes for de mange signalforbikørsler og at de ofte sker på grund af presset med at indhente forsinkelser på køreplanen.

»Man bør også se på synlighedsforholdene af signalerne. Og en anstændig virksomhed ville melde ud til lokomotivførerne, at de ikke skal køre så hårdt, som de gør. Man presser folk til at indhente forsinkelser, og det bør høre op,« siger formand i Dansk Jernbaneforbund Ulrik Salomonsen til Berlingske.

Det nuværende signalsystem bliver udskiftet med et nyt, der skal stå klar i 2021

»Det nye signalsystem kommer til at gøre en forskel, men det er der for længe til. Det er først om ti år. Det her er vi nødt til at håndtere med det samme, for passagerer og medarbejders sikkerhed kommer først,« siger Hans Christian Schmidt.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Som altid er DJ igen ude og melde det er fordi lokomotivførerne er for pressede og stressede. Tag nu lidt ansvar DJ. Jeres medlemmer har nogle af landets bedste vilkår, det er ikke det.

Det er nok nærmere at folk ikke får nok rutine og kendskab til både materiel og strækning de befarer. Plus så er det måske en smule sløseri pga. ATC- og HKT-blindhed, når der udelukkende køres på ydre signaler.

Jeg er træt af at hører om lokomotivførere og dårlige vilkår.

  • 0
  • 0

Som Lokofører er jeg super glad for mit job. Jeg er også helt afklaret med at de ubekvemme arbejdstider hører med, og at det ikke kan undgåes.

Der hvor filmen knækker rent sikkerhedsmæssigt, det er når man i planlægningen går helt skarpt på 11 timers reglen. Det kan godt accepteres at man ind i mellem f.eks. har fri kl. 22.00, og så møder næste dag kl. 09.00. Her får man sin nattesøvn, og hvis det ikke er for mange dage i træk man skal køre imod uret, så går det an. Noget helt andet er når man har fri kl. 05.00, og så skal møde igen kl. 16.00. Jeg har pligt til at møde udhvilet på job, men det kan jeg simpelthen ikke når man planlægger sådan noget.

  • 0
  • 0

"531 signalforbikørsler" det er ikke ret meget, når det er den samlede lokomotivførerstand det drejer sig om og 13 hændelser er meget mindre.

Der er for eksempel mindst 110 signaler på strækningen fra Aarhus til Køberhavn. Det er to gange (for manden skal jo hjem igen). Det er mindst 220 signaler.

På en dag er der mindst 18 til 20 tog. Der bliver mindst 2200 signaler er passeres. På et år bliver det Aarhus København mindst 803000 signaler der passeres. Det bliver 531: 803000 = 0,00066, eller 0,66 0/00 siste år. Første del af i år bliver det endnu mindre: 13: 803000 = 0.000016, eller 0.02 0/00 det første halv år.

Og så medregnens de andre 34 strækninger ikke. Det er, med andre ord, "en storm i et glas vand!"

Jens Lindhard

  • 0
  • 0

DSB i Dag (DSBs interne nyhedsmedie) sker langt de fleste signalforbikørsler under rangering med lav hastighed og uden passagere.

  • 0
  • 0

Trp.ministeren er én af dem, der sidder med aben. For han er jo med til at fastholde det stærke fokus på rejsetidsbesparelser. Schmidt hæver farten på en række udvalgte vejstrækninger så bilisterne kan komme hurtigere frem. Så bakker han op om en særdeles tvivlsom rapport (Infrastrukturprojekters betydning for arbejdstiden), der slår på hvor vigtigt det er, at afkorte pendleres rejsetid. Så accepteres at den visuelle efterkontrol af dørlukningen på Kystbanen sløjfes for at togene kan køre et par sekunder tidligere. Så lukker Schmidt øjnene for at piloter flyver til trods for åbenlyse problemer med fatigue.

Og nu kommer han så og fortæller, hvor "rystet" han er over at det forøgede stressniveau hos de, der arbejde i den kollektive trafik, afstedkommer at lokoførere kører forbi stopsignaler! Jo, der er skam trængsel ved håndvasken.

  • 0
  • 0

Det er helt sikkert at ingen lokomotivfører ignorerer et rødt lys og helt sikkert at ingen lokomotitivfører passerer et stop signal bevidst. Det kan dog godt forekomme at en lokomotivfører fejlberegner bremseafstanden frem til et stop signal således at toget kører imellem 1 cm. og 2-3 meter forbi signalet eller balisen før signalet, det er en forbikørsel der indberettes som en signalforbikørsel og en sikkerhedsmæssig hændelse.

Som en af de tidligere skribenter skriver er 11 timers reglen noget der bruges i den daglige turplanlægning, netop på grund af den meget brug af denne regel, fri om morgenen efter 8 timers arbejde og møde igen om eftermiddagen til endnu en arbejdsdag - aften/nat gik jeg på efterløn fra lokomotivførerjobbet, som jeg ellers holdt meget af.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten