Minister: København skal kunne forbyde gamle dieselhakkere

Miljøminister Ida Auken (SF) siger god for, at København, Aarhus og andre storbyer kan stramme kravene til miljøzoner.

Det siger hun, efter at EU som ventet i dag, mandag, meddelte, at Danmark får afslag på ansøgningen om at vente med at leve op til kravene til ren luft.

Danmark overskrider ifølge Nationalt Center for Miljø og Energi på Aarhus Universitet (tidligere DMU) grænseværdierne for forurening med kvælstofilter (NOx) på 11 gader i Aarhus og 29 gader i København.

Bilerne står for hovedparten af den lokale NOx-forurening i byerne, som allerede i dag har miljøzoner. De omfatter imidlertid ikke personbiler eller varevogne, som på grund af deres store antal samlet er den største synder.

Derfor vurderede flere eksperter fredag over for Ingeniøren, at det i praksis bliver nødvendigt at forbyde dieselbiler, der er mere end seks år gamle, og de ældre benzinbiler at køre ind i byerne. Sådanne miljøzoner findes i forvejen i mange tyske byer.

Ida Auken skriver ikke umiddelbart i sin pressemeddelelse, at hun vil kræve forbud mod gamle dieselhakkere i København og Aarhus. Derimod vil hun give landets fem største bykommuner (København, Frederiksberg, Aarhus, Odense og Aalborg) mulighed for selv at stramme kravene til deres miljøzoner ud over, hvad den tidligere regering tillod.

Der er behov for at få iværksat en indsats, der kan nedbringe luftforeningen i vores større byer, både for partikler og kvælstofdioxid - og transportsektoren er den store synder.

»Jeg arbejder med at kunne fremlægge en samlet pakke, som skal ændre miljøzonerne til ren-luft-zoner. De største byer skal have større frihed til at etablere zoner, der er mere effektive end de nuværende miljøzoner,« siger Ida Auken.

»Der er for meget kvælstofdioxid (NO2) i luften, og meget tyder på, at der også er for mange partikler i luften,« skriver hun, selv om Danmark ikke umiddelbart har problemer med at leve op til grænseværdierne for partikler.

»Jeg må desværre sige, at jeg ikke er overrasket over kommissionens afslag på Danmarks ansøgning om udsættelse for grænseværdien for kvælstofdioxid. Jeg har hele tiden ment, at den tidligere regerings indsats for renere luft i byerne ikke var ambitiøs nok,« siger Ida Auken i pressemeddelelsen.

Den har ifølge Ingeniørens oplysninger været klar til udsendelse siden sidste uge, men kommissionen offentliggjorde først selv sit afslag i dag, mandag.

Regeringen planlægger også en betalingsring i hovedstaden. Hvis det lykkes at begrænse trafikken i byen med den, vil det også bidrage til lavere forurening med bl.a. kvælstofdioxid.

Dokumentation

Ida Aukens pressemeddelelse
EU-Kommissionens afgørelse

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Der er andet end bilerne som forurener helt afsindigt i København og det er alle de mange kolonihaver som fyrer med vådt træ og plastic etc. rund omkring i København. Jeg bor på Islands Brygge og på de kolde vinterdage kan man ikke lufte ud i sin egen bolig på grund of stanken fra disse brændeovne.

Københavns kommune bør indføre et totalforbud mod brugen af brændeovne eller lejrbål alle steder i kommunen. Der kan så gives enkelte dispensationer til åben ild eller grill i nogle få dage om sommeren. Men om vinteren skal det være helt forbudt. Forureningen slår simpelthen folk ihjel før tid og det er slet ikke i orden. Det er kommunens ansvar at det ikke sker.

  • 0
  • 0

Så tænk på at jo flere der bliver slået ihjel jo flere nye kan komme til, en effiktiv måde at bekæmpe boligmangel og trafik problemer på. Vil helt sikkert også hjælpe på udgifterne til offentligforsørgelse da de enten dør eller flygter.. Ironi kan forekomme i ovenstående indlæg... Men fanatisme af nogen art gør ikke at budskabet tages alvorligt.

  • 0
  • 0

Tænker lige krydstogtskibe, tror da hvert enkelt sviner mere end det dobbelte på en uge end kbh´s samlede bilpark på en måned

  • 0
  • 0

Hver dansker ryger i snit ca. 1,5 kg tobak om året. I København bliver det så cirka 0,75 millioner kg. afbrændt tobak om året, der bidrager til forureningen. Røgen renses dog delvist i rygernes lunger.

  • 0
  • 0

Jeg synes man også burde forbyde knallerter og scootere uden et partikelfilter, som virker.

Det er ikke rart at cykle på cykelstien og så blive overhalet af en knallert med en tydeligvis ufuldstændig forbrænding, som udleder noget ildelugtende sort os, som man kommer til at hive kraftigt ned i lungerne, så stakåndet man jo er som cykelist..

Jeg synes så, at brændeovne har en ret hyggelig duft - og det er vel ikke dem, som er problemet her i Kbh..?

  • 0
  • 0

Ida Auken kan jo så samtidigt forbyde DSB's "Dieselhakkere" i at køre i København. Læste et sted at "Det Økologiske Råd" på nogle perroner har målt at luftforureningen er op mod syv gange så høj som forureningen på de mest befærdede veje i København.

  • 0
  • 0

Ida Auken kan jo så samtidigt forbyde DSB's "Dieselhakkere" i at køre i København. Læste et sted at "Det Økologiske Råd" på nogle perroner har målt at luftforureningen er op mod syv gange så høj som forureningen på de mest befærdede veje i København.

Enig, jeg kører forbi Dybbølsbro Station hver dag på ved mod arbejde og ja de relativt få lastbiler der er, kan lugtes, men det er intet i sammenligning hvis et regionaltog trukket af DSB's gamle totaktsdiesellokomotiver lige er kørt forbi - hvilket ikke er rart.

  • 0
  • 0

Det bliver da noget af et puslespil at finde ud af, hvordan man komme rundt i landet i fremtiden, når der gælder forskellige regler for, hvor man må køre afh. af bilens størrelse, årgang, motortype, mv. Er det bilimportørerne, der nu har fået lov at bestemme, at alle skal skifte gamle biler ud, efter at TV branchen har tvunget befolkningen til at kassere deres TV udstyr i to omgange. Hvad bliver det næste, der skal kasseres... Det er et kæmpe ressursespil, som vi ikke har råd til.

  • 0
  • 0

Ja der er mange kilder til forurening.

Men pejse, grill, haveblus ol.er udenfor bycentrum. De er OGSÅ et problem, men det kendetegnende for de gader der ikke overholder miljøkravene, er at der er tæt trafik og høje huse om (= ingen pejse og haver).

Altså bil-os og bremse-/dæk partikler

Erfaringerne fra London, Berlin, Frankfurt, New York, Stockholm og alle de andre steder hvor man har indført restriktioner, viser da også at alle de skrækscenarier bilisterne gerne stiller op, er ren propaganda; Trafikkanterne tilpasser sig og det er jo formålet. Det virker mao.

Tænk over: Der er iflg. www.kk.dk ½mill. biler der kører ind i Kbh hver dag og ½ mill mennesker der bor i indre by, som iflg andre statistikker har 5-6x overhyppighed af luftvejs-sydgdomme ifht landsgennemsnittet. Altså 1 bil per "passiv ryger" Det gør effekten af netop DIN kørsel mere enkel: 1:1

Mvh Henrik

  • 0
  • 0

Min Passat fra 2004 anser jeg ikke som en gammel dieselhakker. Men de priser vi har på biler, er den stort set ny og skal holde i mange år endnu. Når biler kommer til DK, sker der noget ved grænsen. Vupti kan de holde 3 gange så lang tid. Med de skatter og afgifter jeg betaler af alting og for alting, kan jeg ikke se, at jeg pludselig ikke må køre i byerne, bare fordi man ikke indførte et partikel filter i tide grundet vores helt vanvittige afgift system. Hvad med at bygge den havnetunnel så den ½ mill. biler til Amager ikke behøver at køre igennem indre by morgen og aften. men det koster jo penge. Det er altid nemmere at tage vores andres penge.

  • 0
  • 0

....gå tilbage til Adam og Eva, men til ondets rod.

København lider af manglende offentlige trafikmidler der kan levere sikker transport for pendlere der kommer længere og længere udefra og som har et overskueligt system, for andre end lokale og daglige brugere, til rimelige priser

Førhen kunne man nægte at tage arbejde hvis der var længere end 11 km til en arbejdsplads (3/4 Times cykling(på datidens cykler og brosten)) så pendlere fra Roskilde Køge og Helsingør var få.

Københavns fingerplan skulle bringe arbejderklasserne ud fra baggårdsmiljøet til sunde omgivelser, længere og længere væk fra hovedstaden, hvor i de stadigt skulle arbejde. Men tilflytningen fra land til by på grund af landbrugets mekanisering ødelage tildels idyllen, men med arbejdssteder der der flyttede ud langs fingrene så denne plan stadig ud til at virke. Men flere og flere fik bil og arbejde i en af de andre "fingre" hvortil det var lettere at at anvende bilen, fordi alle togene fra Hillerød skulle ind til centrum for at levere transport til Ballerup og Farum.

Der mangler anvendelige offentlige transportmuligheder mellem "fingerspidserne " idag, for stort set ingen arbejder lokalt idag.

Byboerne arbejder i omegnen og omegnens beboere arbejder i byen.

Byens beboere ved hvor svært det er at finde en parkeringsplads så de løser et parkeringsårskort og lader deres bil stå og fylde i gaderne og anvender istedet cykel og eller offentlige transportmidler til arbejde.

Sådan gør mine børn og svigerbørn det.

Det er klart ,når det kun koster en tusse at bruge vejene som garager, så er der mangel på plads i byen til en pulserende trafik med biler idag på veje der er konstrueret til fodgængere , cykler og hestevogne.

Derved bliver trafikken længere om at passere byen med mere os tilfølge.

  • 0
  • 0

"Tænker lige krydstogtskibe, tror da hvert enkelt sviner mere end det dobbelte på en uge end kbh´s samlede bilpark på en måned"

Krydstogtskibe har næsten igen betydning for den totale partikel og Nox emission. -Reglerne for skibe i havn er skrappe og bliver strammet væsentligt de kommende år. Tjek konklusionen i denne rapport.

http://www2.dmu.dk/1_viden/2_Publikationer...

Jeg synes kun, at det er fornuftigt, at have krav til bil standarden i de større byer. Det manglede da bare.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten