Minister kasserer roadpricing: Det er for tidligt
»Roadpricing har størst potentiale til effektivt at nedbringe trængslen.«
Så enkelt ridser formanden for Trængselskommissionen, Leo Larsen, kommissionens anbefalinger op.
»Vores analyser har vist, at hvis trængslen skal reduceres i forhold til i dag, er det nødvendigt at regulere biltrafikken aktivt. Her er roadpricing det bedste redskab,« lyder det i Trængselskommissionens officielle pressemeddelelse.
Kommissionen anbefaler et storstilet forsøg med roadpricing.
Læs også: Roadpricing-forslag er at stikke hovedet i en hvepserede
Alligevel afviser transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) at arbejde videre med roadpricing, fordi det efter ministeriets vurdering er for tidligt.
»Det er på samme tid klart, at udbygning af nye motorveje ikke står øverst på regeringens prioritetsliste, ligesom vi vurderer, at det på nuværende tidspunkt er for tidligt at arbejde videre med roadpricing,« siger hun.
Den politiske diskussion om roadpricing har bølget frem og tilbage i takt med målingerne om danskernes holdning til kørselsafgifter, der skal erstatte registrerings-og vægtafgift.
Senest viste en Ritzau-måling, at danskerne sagde nej tak til roadpricing, mens en måling fra Ingeniørforeningen, IDA, i juli gav modsatte billede.
Læs også: Ingeniørformand undsiger nyhedsbureau: Danskerne er klar til roadpricing
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Det ville også kunne give et mere sikker post på budgettet end fotovognene.Roadpricing handler i bund og grund om, at nogen skal holdes væk for at andre kan komme til.
......
hvor man betaler f.eks.100 kr. pr. dag
Forudbetalt i stedet for efterbetalt fartskat, evt. med et obligatorisk sikkerhedskursus på køreteknisk anlæg, for at give det legitimitet.
En del af beløbet kunne indbetales til en fond for trafikulykkesramte, skønt de fleste skades ved ulykker hændt ved lovlig hastighed.
Roadpricing handler i bund og grund om, at nogen skal holdes væk for at andre kan komme til.
Eller at det planøkonomiske system med ventelister skal erstattes af et markedsøkonomisk system.
Så lav da et system, hvor dem, der skal betale også er dem, der får fordelen ved at komme hurtigt frem.
Jeg forestiller mig et system, hvor man betaler f.eks.100 kr. pr. dag for at få lov til at benytte overhalingsbanen i tidsrummet fra 6 morgen til 18 aften.
Mvh John Arentoft
Der skal da bare bulldozes 2*2 spor på alle de store indfaldsveje, og så udvides alle de store ringveje og færdselsårer inde i København med et ekstra spor i hver retning. Så er den ged da rundbarberet. Der bygges p-huse inde lange med s-togs nettet oppe i 1 sals højde. Det er da nemt, og kræver kun et par hundrde ingeniører i 5-6 år. Desværre er der ikke plads til DJØF'ere i det her projekt, da de vil forsinke projektet i ½ århundrede.
For frem igennem byen det skal vi da..........
Og så er jeg glad for at bo i provinsen, og ikke skal høre og se på alle de nye biler i København.
Egentlig tror jeg, at roadpricing kunne være en god idé, hvis teknologien er på plads, hvad nogen jo påstår, hvilket jeg ikke helt kan vurdere. Men uanset diverse undersøgelsers divergerende resultater er jeg overbevist om, at hvis befolkningen bliver hørt i sagen, så falder løsningen med et brag. Simpelthen fordi befolkningen af gode grunde har dyb mistillid til, at politikerne rent faktisk vil ende på en løsning, der ikke øger den samlede beskatning af den daglige transport til og fra jobbet. Så længe politikerne ikke opnår troværdighed på dette punkt, ja så forbliver roadpricing en død sild - altså stadig under forudsætningen at befolkningen bliver hørt.
Indbyggere i Bordeaux: ca. 230.000 Med forstæder: ca. 755.000
Indbyggere i København incl. Frederiksberg: ca. 661.000 Med forstæder: ca. 1.231.000
Såeeeh deeet.
Danmark kan ikke altid sammenlignes med større byer, der har flere pendlere. I mange storbyer, transporteres mere end 10 gange så mange pendlere som i Danmark per time. Og S-tog kører fyldte, hvert andet minut. Det betyder, at skal du fylde en metro, tog, eller letbane, så vil der i Paris og London gå 2 minutter mellem hver, mens der i Danmark, skal gå 20 minutter mellem hver. Vi kan naturligvis investere i tomme tog, og købe 10 gange så mange. Men prisen bliver tilsvarende højere. Og vil Danskerne betale 10 gange så meget for en billet, som den koster i England?Død sild!!!</p>
<p>Ja, roadpricing er en død sild,- hvad med at nytænke lidt. Man kunne f.eks rette blikket mod Bordeaux by og se hvordan man her løste et stigende bilkaos i selve byen på en meget elegant og næsten omkostningsfri måde. Nu mangler vi jo sporvogne, som man havde meget travlt med at nedlægge til fordel for stinkende og pladskrævende busser, men der må jo kunne etableres et bedre trafiksystem i de større byer.
(I Bordeaux oprettede man store p-pladser uden for byen, hvor folk kunne henstille deres bil og løse en gratis billet til sporvogn eller bus,- et system der fik bilerne ud af byen og samtidig virker fantastisk).
Derfor kan vi ikke "bare" kopiere løsninger fra andre storbyer. Vi skal nok mere tænke på, at kopiere løsninger fra småbyer. Problemet er måske netop, at Danmark har fået "storhedsvanvid". Vi tror, at vi skal have samme infrastruktur, som de har i Paris, selvom vi bare er København.
Det er sgu da hamrende ligegyldigt med den frygt for overvågning. Tænk hvad der ville ske hvis idioterne kører bare lidt pænere fordi de ved de 'kan blive overvåget'. Derudover er der ingen ressourcer til at kontrollere hvad og specielt hvordan. Folk stjæler da bare nogle andre nummerplader, eller køber det omtalte jammerudstyr, så nman ikke kører nogen steder. Så er der kun BOM-penge tilbage som indtægtskilde. Hvorefter folk kører i kø andre steder. Joh, det er da fint at det ikke er så Dyhrt med den minister. Heldigt det blev en ANDPRISNING. Det må have været en bur-and siden den ikke kan flyve. ;-D
Vejanprisning medfører en voldsom overvågning af bilisterne, det et teknisk kompliceret, uafprøvet og dyrt. Lad vejanprisningen dø i fred.
Re: " Bordeaux". Har du evt. nogle gode links vedr. denne ændring ? (Hvis muligt gerne på Engelsk og med kort af før/idag situationen)
NB: Kører de EL-busser i Bordeaux ?
Ja, roadpricing er en død sild,- hvad med at nytænke lidt. Man kunne f.eks rette blikket mod Bordeaux by og se hvordan man her løste et stigende bilkaos i selve byen på en meget elegant og næsten omkostningsfri måde. Nu mangler vi jo sporvogne, som man havde meget travlt med at nedlægge til fordel for stinkende og pladskrævende busser, men der må jo kunne etableres et bedre trafiksystem i de større byer. (I Bordeaux oprettede man store p-pladser uden for byen, hvor folk kunne henstille deres bil og løse en gratis billet til sporvogn eller bus,- et system der fik bilerne ud af byen og samtidig virker fantastisk).
Re: " Alligevel afviser transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) at arbejde videre med roadpricing, fordi det efter ministeriets vurdering er for tidligt."
Jeg tror det er rigtigt set at vente med roadpricing, særligt så længe der kun sidder omkring 1,2 i bilerne. Man kunne måske prøve at få dette tal op på det dobbelte ? Det vil kunne give betydelige fordele, og der er mange veje at nå dertil.
Særligt interessant kunne en VITO på EL være (som Posten tester i øjeblikket) da der er god plads til 7-8 personer i et sådanne køretøj.
Endelig er regeringen ved at fatte, at roadpricing er en død sild, så lad os nu droppe dette og komme videre.