Minister: Jeg kan ikke holde hånden over klippekortet
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Minister: Jeg kan ikke holde hånden over klippekortet

Transportminister Henrik Dam Kristensen kan ikke gribe ind i rejsekort-sagen. Kun trafikselskaberne kan afgøre, om klippekortene i hovedstadsområdet skal udfases til fordel for det udskældte rejsekort som planlagt 1. juli.

Det er budskabet fra ministeren, efter at Enhedslisten og Dansk Folkeparti har krævet, at udfasningen af klippekortene bliver stoppet, mens de Konservative har efterspurgt en garanti fra Henrik Dam Kristensen om, at rejsekortet fungerer.

»Jeg har ikke nogen bemyndigelse til det. Det er Movia, som udbyder det her, og Movia er ejet af kommuner og de to regioner her på Sjælland. Det er også dem, der ejer rejsekortet - det er ikke Transportministeriet eller ministeren,« siger Henrik Dam Kristensen.

Han understreger, at han tager problemerne med rejsekortet og kritikken fra Forbrugerombudsmanden meget alvorligt. Han håber derfor på en forklaring fra trafikselskaberne bag rejsekortet om, hvordan udfasningen af klippekortet og overgangen til rejsekortet skal ske uden problemer for forbrugerne.

Venstre mener, at der allerede har været så mange problemer med rejsekortet, at forbrugerne har mistet tilliden til det.

'Det er dybt problematisk, at befolkningens tillid til det landsdækkende rejsekort smuldrer på grund af utallige negative oplevelser med taksterne og teknikken', skriver Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen, i en pressemeddelelse.

Venstre vil dog endnu ikke fremsætte krav som Enhedslistens og Dansk Folkepartis om, at udfasningen af klippekortet bliver udskudt, indtil problemerne omkring rejsekortet er afklaret. I stedet kræver partiet, at der bliver ryddet op.

Dokumentation

Artikel fra nyhedsbureauet Ritzau kan læses på bl.a. dr.dk

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Da Grundtvig i sin tid lancerede tanken om en folkehøjskole var det ikke det man kender i dag men én højskole og den skulle ligge i Soer, og her skulle alle embedsmænd hver sommer stille sig til rådighed så folket kunne spørge til deres embedsførelse.
Trafik lå oprindeligt under amtsrådet og her kunne der spørges til trafikpolitiske initiativer. Da regionerne blev oprettet blev trafik revet ud af regionsrådet og lagt i et tværkommunalt regionsbetalt embedsværk uden for demokratisk kontrol. Derfor kan de skalte og valte som de vil. En vvs sælger siger at der aldrig er solgt så mange håndvaske som efter at rejsekortet er blevet indført.

  • 2
  • 0

Som indehaver af et rejsekort har jeg også oplevet problemerne. Særligt med at man ikke kan sætte penge på kortet og derved ikke kan komme på arbejde. En absurd situation, og hele 4 gange indenfor de 2 sidste måneder har man ikke kunne sætte penge ind på stationen i Slagelse. Og når man spørger personalet er svaret, det virker sådan en gang imellem. Og det er jo ikke sådan at man køre med toget, selv om udbyderen ikke er i stand til at sælge ydelsen grundet defekt udstyr. Det er absurd og fuldstændig uden fornuft. Ministerens svar på vegne af sine embedsmænd er fuldstændig ubrugeligt, de fatter åbenlyst intet om salg, transport og arbejdsmarked. Fremadrettet spærrer rejsekortet fuldstændig for en troværdig udvikling af det offentlige transportssystem, idet den manglende troværdighed får brugerne til at vælge andre muligheder. Og iøvrigt tankevækkende at bruge over 1 mia. på et plastickort, som ikke virker. Fornuften mangler

  • 1
  • 0

Både rejsekortet og ministeren siger de intet kan gøre, da det styres af trafikselskaberne.
Er der ikke noget cirkulært ved det argument, eftersom stat og kommuner/regioner har udliciteret trafikken.
Det er vist længe siden at private drev trafikken for egen risiko og vinding, så har udbyderne af licitationerne pludselig intet ansvar?

  • 1
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten