Minister: Ja, rejsekort kan være langt dyrere end en enkeltbillet

Det elektroniske rejsekort fritager dig ikke fra regne ud, hvorvidt du får tog- eller busbilletten til den billigste pris.

Et nyt eksempel, som transportminister Henrik Dam Kristensen (S) giver i et svar til Folketinget, viser, at det kan blive over 50 procent dyrere at checke ind med de elektroniske billetter end at bevæge sig ind i billetsalget og få en gammeldags enkeltbillet langet over disken.

Henrik Dam Kristensen tager udgangspunkt en pensionist, der rejser mellem Slagelse og København. Det skyldes, at lokale medier på Vestsjælland har omtalt voldsomme prisstigninger for netop pensionister på den strækning.

Priserne stiger, uanset om de bruger rejsekort eller ej, men stigningerne er højest med rejsekort, viser svaret.

Karin Nødgaard fra Dansk Folkeparti, der er valgt på Vestsjælland, ville have ministeren til at svare på, om han finder prisstigningerne rimelige. Det forholder Henrik Dam Kristensen sig ikke til. Hans samlede svar lyder i stedet:

»Hvis man slår prisen op på www.rejseplanen.dk, kan man se, at en 65-billet mellem Slagelse og København koster 57 kr. for en enkeltrejse (mandag-torsdag og lørdag) eller 85 kr. (fredag eller søndag). Med rejsekortet koster den samme enkeltrejse for en pensionist på rabattrin 0: 87,20 kr., på rabattrin 3: 56,68 kr. og på rabattrin 7: 44,47 kr.«

Rabattrinnene er et udtryk for den mængderabat, som kunder, der kører meget i bus og tog, kan opnå med rejsekort. Jo flere rejser i løbet af de forgangne tre måneder, jo højere rabattrin og jo større rabat.

Men for pensionisten fra Slagelse, som kun sjældent tager tog eller bus, er der altså 30,20 kroner at spare ved at købe en enkeltbillet i stedet for at benytte rejsekortet til turen ind til hovedstaden.

Ifølge direktør Bjørn Wahlsten fra Rejsekort A/S, som driver de elektroniske billetter for landets bus- og togselskaber, holdt selskabet allerede for et år siden op med at reklamere med, at de elektroniske billetter altid giver den billigste pris. Foreløbig er der ingen garanti for det.

»Man kan finde en del relationer, hvor rejsekort er dyrere end dagens billetter,« oplyser han.

Det gælder først og fremmest, når der er flere forskellige rabattyper involveret. I ministerens eksempel er det både rabat afhængig af rejsetidspunktet, pensionistrabat og mængderabat. Men det kunne også være eksempelvis billetter til børn eller unge.

Læs også: Hjælp os med at finde de mærkværdige rejsekort-priser

Bjørn Wahlsten oplyser, at Rejsekort A/S samarbejder med DSB og busselskaber om at justere rabatterne, så priserne bliver mere ens. I eksemplet fra Slagelse er en mulighed at give mindre mængderabat, mod at de første rejser til København bliver billigere, men det er ifølge Bjørn Wahlsten DSB's beslutning.

Rejsekort-direktøren forklarer de forskellige priser for papir- og elektroniske billetter med, at der også ligger to forskellige zonesystemer til grund for udregningen af priserne.

Rejsekortet benytter udelukkende busselskabernes zoner, som dækker hver en afkrog på Danmarkskortet. DSB's priser for papirbilletter, derimod tager stadig udgangspunkt i DSB's eget zonesystem, som kun omfatter skinnenettet.

Planen er, at alle priser i landet i første halvdel af 2013 skal regnes ud fra busselskabernes zonesystem, mens DSB's til den tid forsvinder.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Danmark er ikke særlig stort, Hvorfor ikke droppe al den millimeter demokrati. Del landet i 4 zoner (Jylland, Fyn, Sjælland, Bornholm)

Tegn et zonekort, og lad os betale for antal zoner der passeres - således. 1 zone meget billig (så er der flere der bruger kollektivt i nærmiljøet) 2-3 zoner billigt (Det vil øge brugen af kollektiv trafik i stedet for småture i bil) 4 og opefter betales et ekstra beløb pr ekstra zone (faldende med antallet af zoner) Indfør en 'gentagelses billet' (månedsvis) Hvor et bestemt antal zoner kan passeres hver dag til en bedre pris (Det er rimeligt for pendlere og skoleelever)

Gør det muligt at betale ved at 'købe' et antal zoner med mobilen. Enten via SMS, eller via en App

Nummerer alle zoner forskelligt så en SMS eller App let kan finde antal zoner imellem to positioner.

Tænk stort - Gør det Simpelt - Gør det enkelt at bruge. (i stedet for inviklet), så vil flere bruge det.

  • 0
  • 0

Lidt sat på spidsen, så kunne man let forledes til at tro, at hele manøvren med rejsekortet, er at gøre prisudregningen så tilpas indviklet at den 'almindelige' dansker ikke har en jordisk chance for at kontrollerer om prisen på en rejse er korrekt - man må med andre ord stole på at Rejsekortet regner rigtigt.

Det kan ikke være rigtigt, at man næsten skal have en universitetsgrad i matematik for at kunne gennemskue hvordan Rejsekortet kommer frem til rejsens pris. Hvor er forbrugerrådet henne her ? - de plejer ellers nok at råbe op, men det er som at de har fået mundkurv på vedr. Rejsekortet.

Gad vide om den tidligere DSB-chef, og nuværende rejsekort-boss, Bjørn Wahlsten, er i stand til at forklare hvordan prisen regnes ud - de hidtige forsøg har ikke været overbevisende.

Hvordan kan det være et en by som Stockholm kan 'klare' sig med 3 zone, og det i et område så stort som næsten hele Sjælland !!

  • 0
  • 0

Ja, der er tydeligvis stor ulyst ved forandringer. Og rejsekortet har været ramt af startproblemer, som gør at mange medier leder efter kritikpunkter hele tiden.

Selvfølgelig vil der ske ændringer i priserne, når man laver et nyt system. Så nogle slipper billigere, mens andre kommer af med mere. At en billet en gang om måneden bliver 30 kroner dyrere, kan jeg ikke hidse mig op over. Slet ikke når man bare kan købe sin billet i billetlugen til den sædvanlige pris.

Jeg har prøvet rejsekortet her i Storkøbenhavn, og her får jeg samme pris som ved klippekort - også selv om jeg ikke rejser så tit. Oveni betaler jeg kun i forhold til zoneafstanden fra start til slut - hvilket jo har været en vedvarende kritik af det gamle system (at en tur med S-toget ind omkring København kunne blive dyrere på grund af omvejen). Og dem som ikke kunne finde ud af hvor mange zoner de skulle klippe, behøver ikke at tænke på det med rejsekortet.

Så kære journalister - lad nu være med kun at se på ulemperne!

  • 0
  • 0

Ja, der er tydeligvis stor ulyst ved forandringer. Og rejsekortet har været ramt af startproblemer, som gør at mange medier leder efter kritikpunkter hele tiden.

Selvfølgelig vil der ske ændringer i priserne, når man laver et nyt system. Så nogle slipper billigere, mens andre kommer af med mere. At en billet en gang om måneden bliver 30 kroner dyrere, kan jeg ikke hidse mig op over. Slet ikke når man bare kan købe sin billet i billetlugen til den sædvanlige pris.

Jeg kan ikke forstå DSB, som fastsætter taksterne imellem takstområderne, at de arbejder med et nyt systemtakst til rejsekort og bibeholder det gamle til billetter og klippekort. Det giver masser problemer for de rejsende at finde ud af hvad der bedst kan betale sig - rejsekort eller gammeldags billet.

Så kære journalister - lad nu være med kun at se på ulemperne!

Her jeg helt uenig - Movia har brugt de nuværende takstsystem til rejsekort - det skal de have ros for. Med undtagelse af takstområde syd, hvor de har måtte ændre zoner og takster fordi de gamle zoner ikke var konvertibel med det nye landsdækkende takstsystem, som rejsekortet har taget i brug.

DSB skal have ris for at lave et system, hvor man skal undersøge for hver rejse hvad der kan betale sig. Og det er ikke et teknisk problem - det et forretningspolitiske problem.

  • 0
  • 0

Jeg kan ikke forstå DSB, som fastsætter taksterne imellem takstområderne, at de arbejder med et nyt systemtakst til rejsekort og bibeholder det gamle til billetter og klippekort. Det giver masser problemer for de rejsende at finde ud af hvad der bedst kan betale sig - rejsekort eller gammeldags billet.

Helt ærligt - du kan allerede i dag købe en masse forskellige billetter, Orange, 10turskort, minigruppe osv. osv. - så hvis du bare køber en almindelig billet er du heller ikke sikker på at få den billigst mulige rejse. Rejsekortet betyder nogle nye muligheder for automatisk rabat hvis man rejser meget, som vil gavne mange. Og mon ikke det gamle takstsystem forsvinder, når rejsekortet først er godt i gang?

Movia har brugt de nuværende takstsystem til rejsekort - det skal de have ros for.

Nej, de har forbedret det ved at gøre rejsens pris uafhængig af ruten, så jeg betaler det samme uanset om jeg kører direkte fra Brøndby Strand til Buddinge eller om jeg tager S-toget ind om København. Det er netop noget som rejsekortet muliggør, fordi man skal tjekke ud når man stiger af.

  • 0
  • 0

Transportministeren taler udenom ved kun at nævne de nye takster og ikke forholde sig til prisændringerne. Meget bekvemt er prisberegneren på rejsekortets (og rejseplanens) hjemmeside p.t. ude af drift, så man ikke kan sammenligne priser.

Fakta er, at især ændringerne i mængderabatten giver de store prisforhøjelser for pensionister. Før var det sådan, at "almindelige" brugere af rejsekort kunne optjene en mængderabat op til 53% ved at bruge kortet mindst 42 gange om måneden; pensionister kunne ved samme hyppige brug få en mængderabat op til 49%. Efter takstændringerne er den maximale mængderabat for almindelige rejsekort uændret 53% - for pensionistrejsekort er den nedsat til 10%. Der er også andre ændringer, men mængderabattens ændringer vejer langt tungest. Mængderabatten opfattede jeg som en bevidst tilskyndelse til at benytte kollektiv transport: jo mere du benytter den kollektive trafik, jo billigere bliver det; det var også i fin overensstemmelse med den erklærede politiske holdning. Men sådan var det åbenbart ikke tænkt. Måske var der slet ikke tænkt?

  • 0
  • 0

Jeg faldt for tanken om 'Rejsekortet', da jeg allerede har et 'Oyster Card' til London's busser og underground. Men hold da op hvor er det dansk kort kompliceret og dårligt udformet! Med et 'Oyster Card' kan jeg sidde foran min computer og tanke-op, hvilket indebærer at der i samme øjeblik jeg overfører penge, rent faktisk ER tanket-op! Jeg har lige fundet ud af at ved at tilmelde mig tank-op til 'Rejsekortet' skal jeg en tur omkring min 'nærmeste' S Togs station før min overførsel kan registreres. Himlen må vide hvem der fandt på at når en kunde foretager en tank-op manøvre, skal vedkomne ulejliges med at at skulle 'bekræfte' dette valg ved at vandre ell. cykle til en S Togs station. For busserne er nemlig ikke istand til at opdatere ens kort (bliver man klar over.) Undervejs finder man også ud af at så snart beløbet (indestående på kortet) falder til under 50,- kan man ikke længere chekke ind. Dette er noget som man ikke aner noget om, ej heller personalet på Metro stationen hvor dette skete for mig. Så ikke nok med at man har betalt 50,- for at oprette kortet. Men 'Rejsekortets' konsortium har besluttet at 50,- af kundernes penge skal henstå mere ell. mindre ubrugt. Så alt i alt mangler der i den grad information og systemet kunne have været gjort mange gange bedre end det er tilfældet.

Efter at være blevet udsat for følgende:

27-06-2012 08:34 Buddinge Torv/Buddingevej 08:43 Lyngby st. -14,50 kr.

27-06-2012 09:18 Lyngby st. 09:28 Buddinge Torv/Buddingevej -14,50 Kr.

og så i kundeinformationen at få den besked at jeg skam SKAL betale for TO ture fordi min efterfølgende rejse blev påbegyndt mere end en 1/2 time(!!) efter rejsens begyndelse har jeg nu udmeldt mig af 'klubben' og fået lovning på at mit indestående vil blive indsat i min NemID.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten