Minister: Der er intet reelt alternativ til nye togsignaler
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Minister: Der er intet reelt alternativ til nye togsignaler

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) ser intet alternativ til at poste nye milliarder i at erstatte de nuværende signaler langs de danske skinner med ny ERTMS-teknologi.

Det fremgår af en håndfuld skriftlige udtalelser oven på Ingeniørens seneste afdækning af, at det kan blive yderligere 1,2 milliarder kroner dyrere at skifte togsignalerne ud.

Læs også: Knald eller fald: Fejler IC3-ombygningen, bliver de nye togsignaler endnu en milliard dyrere

Det sker, hvis det mislykkes at indbygge de nødvendige signalcomputere og skærme til lokoførerne i IC3-togene.

Foto: Nanna Skytte

Ole Birk Olesen fremhæver, at den nye plan for signalprogrammet har lagt godt med luft ind til at ombygge IC3-togene.

Læs også: Spøgelsesbane: Signalkaos udsætter åbningen af Ringstedbanen

»Af den nye strategi for Signalprogrammet fremgår det, at alle IC3-togene forventes at være klar med ombordudstyr ultimo 2021, men der er først for alvor behov for ERTMS-udstyrede IC3-tog ultimo 2023, når ERTMS udrulles på stækningen fra Fredericia til Aarhus forud for elektrificeringen. Der er altså ca. 2 års buffer til yderligere forsinkelser,« skriver ministeren.

Vi kan ikke fortsætte med eksisterende signaler i en uendelighed

Han er med på, at der kan komme yderligere en ekstraregning, som bringer den samlede pris for signalprojektet op på den anden side af 24 milliarder kroner.

»Alternativt må vi immunisere strækningen forud for elektrificeringen, og det giver i så fald en merudgift, men det er strengt taget ikke en merudgift ved Signalprogrammet,« skriver ministeren, som ikke svarer direkte på Ingeniørens spørgsmål om, hvor gode oddsene er for, at ombygningen af IC3-togene lykkes.

Ole Birk Olesen påpeger, at indbygningen af signalcomputerne i IC3-togene skal være godkendt af Trafikstyrelsen inden 30. juni næste år. Hvis ikke det lykkes, kan politikerne med ministeren selv i spidsen trække i håndbremsen i løbet af efteråret.


Ministeren foretrækker også at komme med en forklaring i stedet for at svare direkte på Ingeniørens spørgsmål, om der er gennemført en undersøgelse af, hvad det koster at skrotte signalprojektet helt og i stedet vende tilbage til at vedligeholde og opdatere den nuværende teknologi.

»Jeg har ikke hørt nogen sige, vi bare kan fortsætte med de eksisterende signaler i en uendelighed. Vi ved jo også nu, at det er en meget bekostelig affære at forlænge levetiden på de eksisterende signaler,« lyder det i stedet fra ministeren.

Læs også: Minister: Fem måneder uden tog på ny bane er det bedste alternativ

»Og jeg har heller ikke hørt nogen foreslå noget reelt alternativ til Signalprogrammet, som kan erstatte de eksisterende signaler og sikringsanlæg, leve op til EU's krav vedrørende anvendelse af ERTMS, give et ensartet nationalt sikkerhedsniveau, og hvad der ellers ligger i Signalprogrammet,« afslutter han.

Det er ikke lykkedes at få et mundtligt interview med transportministeren, siden Ingeniøren i juni havde ham i den varme stol på Folkemødet. Dengang kritiserede Ole Birk Olesen Ingeniørens dækning af de nye togsignaler og erklærede sig som »moderat optimistisk« i forhold til, at programmet ville holde både tidsplan og budget. Siden er det blevet yderlige syv år forsinket og mindst tre milliarder kroner dyrere.

Læs også: Transportministeren i den varme stol: Se Ingeniørens interview fra Folkemødet

Citat: "Transportminister Ole Birk Olesen (LA) ser intet alternativ til at poste nye milliarder i at erstatte de nuværende signaler langs de danske skinner med ny ERTMS-teknologi."

ERTMS skulle gerne med årene blive den nye europæiske standard, som sikrer at tog kan køre uhindret over landegrænserne, som lastbiler kan i dag.

ERTMS skal muliggøre indkøb af billige standardvarer i fremtiden, så vi undgår nye IC4-skandaler.

ERTMS fungerer på højhastighedsstrækninger, strækninger præget af ens tog, nye tog, ukompliceret drift og nye jernbanestrækninger.

Jeg er enig med ministeren, at der ikke er andre muligheder.

  • 4
  • 2

Citat: "»Jeg har ikke hørt nogen sige, vi bare kan fortsætte med de eksisterende signaler i en uendelighed. Vi ved jo også nu, at det er en meget bekostelig affære at forlænge levetiden på de eksisterende signaler,« lyder det i stedet fra ministeren."

Ikke nok med det, ATC er heller ikke bygget til hastigheder over 180 km/t, så vi skal også lige have ATC udviklet til 250 km/t som der kan køres på den nye Ringstedbane og den nye bane over Vestfyn.

Et projekt med mindst lige så store potentialer for forsinkelser, fordyrelser og komplikationer som ERTMS som trods alt er et Europæisk standardiseret system og ikke et "unikt" nationalt system.


Elektrificeringen har hidtil været på hovedstrækningerne inkl. en sidebane til Sønderborg. Skal der el Vejle-Struer, Holbæk-Kalundborg og Ålborg-Frederikshavn bliver det på strækninger med betydeligt flere jernbaneoverskæringer, og det bliver derfor meget dyrere at immunisere.

  • 1
  • 2