Minister: Intet alternativ til IC4 ... før elektrificeringen
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Minister: Intet alternativ til IC4 ... før elektrificeringen

Ideen om at skrotte op mod halvdelen af IC4-togene får en lunken modtagelse af den nyslåede transportminister, Pia Olsen Dyhr (SF).

'Hvis man vil skrotte IC4, skal der være et alternativ. Ellers svigter vi passagererne,' skriverPia Olsen Dyhr i en mail til Ingeniøren.

Baggrunden er et forslag fra Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen, der er under forberedelse, og som handler om at droppe opgraderingen af alle 83 IC4 togsæt.

Læs også: Venstre overvejer at skrotte halvdelen af IC4-togene

En fuldstænding opgradering af alle tog, der alligevel næppe kommer ud at køre, vil være både nytteløs og som at sende gode penge efter dårlige, hed det her til morgen fra Venstres ordfører.

Pia Olsen Dyhr mener, at man skal vente på elektrificeringen af den resterende del af hovedbanenettet, støttet af Togfonden DK, som Venstre har udtrykt kritik over for. Partiet mener ikke, at fonden tager hensyn til olieselskaberne i Nordsøen eller tilgodeser investeringer i vejnettet.

Pia Olsen Dyhr siger i meddelelsen, at hun hilser det velkomment, hvis Venstres ønske om at skrotte IC4 er udtryk for, at partiet nu støtter op om Togfonden DK.

Emner : Tog
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Pia Olsen Dyhr (SF) har misforstået problematikken.

Det drejer sig ikke om at finde et alternativ til at skrotte IC4-togene. Det drejer sig om at finde et alternativ til IC4-togene.

At Pia Dyhr i den forbindelse blot slår ud med armene og siger "der er ikke noget alternativ" er en hån mod passagerne.

IC4-togene er jo helt klart ikke et alternativ, da de er ti år forsinkede og ikke i nærheden af at virke bare nogenlunde acceptabelt.

Til gengæld blåstempler hun den forhenværende borgerlige regerings handlinger. For hvis der ikke er noget vi kan gøre før elektrificeringen, så var der jo heller ikke noget den borgerlige regering kunne have gjort før elektrificeringen.

Og hvilken regering havde magten da elektrificeringen blev stoppet i midten af 1990´erne? SR-regeringen.

Og hvilken regering havde magten da IC4-togene blev bestilt og den håbløse no-way-back-kontrakt blev skrevet i år 2000? SR-regeringen.

  • 10
  • 8

Dejligt at venstre pludselig er tilhænger af en skrotning af IC4. Som PD ganske rigtigt er inde på, må det jo betyde at der støttes op om en hurtig elektrificering af tognettet.

Og hvorfor ikke sætte farten op? Lad os da få elektrificeret nu! Det havde været oplagt at have med som en høj prioritet i et regeringens nye klimaplan.

  • 6
  • 3

At Pia Dyhr i den forbindelse blot slår ud med armene og siger "der er ikke noget alternativ" er en hån mod passagerne.

IC4-togene er jo helt klart ikke et alternativ, da de er ti år forsinkede og ikke i nærheden af at virke bare nogenlunde acceptabelt.

Nu havde Venstre jo sådan set tre valgperioder til at sætte gang i elektrificeringen, og stoppe IC4 vandviddet. Man skal vidst være meget blåøjet for at kalde dem uden skyld i den sammenhæng

  • 13
  • 2

@ Esben Bjerregaard

"Og hvorfor ikke sætte farten op? Lad os da få elektrificeret nu! Det havde været oplagt at have med som en høj prioritet i et regeringens nye klimaplan"

Nej, desværre. Vores signalsystem er ikke forberedt til EL, og det nye signalprogram er først udrullet i 2021.

Kun Lunderskov-Esbjerg er delvist forberedt til EL. Resten må desværre vente til efter 2021. Det efterlader perioden på 8 år indtil da, hvor vi skal finde på noget andet.

Fra 2015 har vi EL til Esbjerg og i 2018 på den nye KBH-Køge-Ringsted bane. Sydbanen skulle stå klar med EL i 2018 til Femern-forbindelsens åbning. Men den er forsinket til 2021, og det er derfor uvist om man vil elektrificere Sydbanen før 2021. Det er nemlig dyrt i forhold til signalprogrammet. Man kan forberede elektrificering, men ikke tænde for strømmen før de gamle signaler er slukket.

En lille detalje er også, at ingen har fundet de 12 milliarder kroner vi mangler til elektrificering. Ikke troværdig finansiering i hvert fald.

  • 3
  • 4

@ Esben

Citat: "Nu havde Venstre jo sådan set tre valgperioder til at sætte gang i elektrificeringen, og stoppe IC4 vandviddet"

Man elektrificerer da ikke lige efter man har købt dieseltog. Og slet ikke når ens signalsystem ikke er bygget til det.
Man sætter gang i udskiftning af signalsystemet først, og det var så lige akkurat hvad den borgerlige regering gjorde.

Tre valgperioder? Nå så du mener Venstre skulle have skrottet IC4 togene i 2001 da de vandt valget? Det var så 5 år før det første IC4-tog var bygget. Og 2 år før det første skulle have været leveret efter den aftale som var indgået af den forrige SR-regering.
Vrøvl Esben.

Citat: "Man skal vidst være meget blåøjet for at kalde dem uden skyld i den sammenhæng"

Ja Esben. Og det er der så heller ingen som har sagt. Så her lægger du ord i munden på folk.

Men hvad har Socialdemokratiet, SF, Radikale og Enhedslisten gjort?
Kun kritiseret, ingen konstruktive forslag. En ufinansieret plan om totalelektrificerind efter 2021 finansieret med en fremtidig oliepris på 140 USD/tønde. 50-60 USD/tønden mere end forudset af Goldman Sax blandt mange andre.

Totalelektrificering vil vi gerne have, men hvor er pengene?

  • 1
  • 7

Ja, mens vi gør dette, så vil Pia Olsen Dyhr måske bare sidde og kikke på at investorerne løber skrigende bort fra Nordsøen, mens hendes regeringsvenner laver Togfond.dk i masse tomme luftkasteller, der på ingen måder nævner indkøb af togmateriel, kun infrastruktur.

Denne nuværende regering, lovede den 12 juni 2012, at nu fik Folket et togvalg på 2-3 forskellige enheder, - dette er så åbenbart røget helt ud i sandet ligesom meget af alt det andet de lovede Folket.!

Og nu vil regeringen så åbenbart sidde og vente til vi skriver 2021 og så ud og måske finde et nyt IC4 eventyr, fordi man sørme ikke kan finde et alternativ, waooo..!
Hvis man bliver ved med at vente og vente og vente, så vil tiden hele tiden indhente en og det vil heller ikke gavne nogen, i hvert fald ikke den i p.t. temmelig overfyldte og kritisable trafikafvikling der finder sted.

Ventetiden kan så gå med, at nye TSI´ indhenter forestående valg og beslutninger og det hele skal så laves om igen og igen, samtidig med at man i EU arbejder hårdt på, at få gennemført den såkaldte 4 Jernbanepakke og måske også en 5 jernbanepakke, hvilket og herunder er en udvidet privatiseringsbølge og friere konkurrence forhold, hvor mange danske goder og forhold kun vil blive udhulet og måske helt nedlagt, til stor skade for det samlede billede af vores samfund, for konkurrence er ikke altid den bedste løsning.

Endvidere skal det nævnes, at samtlige togproducenter har ordrebøgerne proppet på visse produktionslinier og på visse produkter, f.eks er Siemens så overbooket, at nye ordrer kan først tilføres efter 2022 på EMU enheder, der især skyldes DB´ ordrer på nye ICx og som eneste mulighed Danmark har på denne produktion, er at tage ned til DB hovedsæde i BahnTower på Potsdamer Platz i Berlin og få en god snak med Hr. Rüdiger Grube om at tilslutte sig denne option, da de i forvejen har holdt pladsen åbent med danske forhold.

Ellers er der kun Franske Alstrom i Lille Nordfrankrig og Spanske CAF som kan tilbyde dual og bimomentale DMU/EMU enheder.
Alternativt er der jo også kupé og storrumsvogne, der med enten El-lok eller Diesellok, kan skubbes rundt, - så der findes altså alternativer og dermed tager den nye Transportminister fejl, det handler sikkert mere om uvidenhed og viljestyrke.!

Men man vil vel hellere sidde i en rundkreds på Christiansborg og lave afgifter på brændstof og biler og betalingsringe og snakke om CO2 reduktioner, - end man vil indse, at disse lege er intet værd, uden først at have skaffet alternativerne.???

Mon vi overhovedet kommer videre i dette land.??

Jeg tvivler meget.. for der skal ske noget NU, for et tog kommer ikke lige i morgen, det skal også godkendes og der skal skrives tykke bøger og manualer og der skal oplæres og certificeres personel, så måske omkring 2035, er vi sikkert ved at være klar til et samfund, hvor alle har fundet alternativ i bilen.

  • 5
  • 2

Regeringen vil elektrificere alle hovedstrækninger. Tak for det.

Finansieringen er grebet ud af luften, men lad nu det ligge.

Men er jeg dem eneste som finder det underligt at Togfonden først skal besluttes i år 2016 efter regeringens plan?

2016? Ja, minimum 1 år efter næste folketingsvalg.

Hvor seriøst tror du lige de mener det?

  • 9
  • 0

"Skrot IC4", siger Venstre.
"Hvis man vil skrotte IC4, skal der være et alternativ", siger Dyhr.
Begge dele har grader af rigtighed, men IC4 er så stor og bred en gråzone at det ikke giver mening at tale absolutter. Nogle virker, de fleste virker ikke - endnu. Nogle kommer aldrig til at virke. Det ser ud som om IC4 bruges som sorteper i spillet om TogFonden.

El-tog kører fint på hovedstrækningen mellem København og Frederecia, så det bør man kunne gøre mere af. Der bør være passende eltog på brugtmarkedet til at kunne klare Storebæltstrafikken så IC3 kan frigøres til dieselstrækningerne. Det er vel kun i Danmark at SÅ stor andel af personbanetrafikken køres af dieseltog på elstrækning!

Ja, det betyder at vi skal skifte i Frederecia! Og ja, nogle tog er ikke spritnye. Og hvad så? Vil folk frem eller vil de ikke frem? Enkelte hurtigtog kan stadig køre hele vejen.

Efterhånden som nye tog opfylder EUs TSI-krav (ET gør næppe) og mindre strækninger elektrificeres, kan de gamle el-tog frigøres til dem - "gå i arv". Der går mange år inden "el når til Aarhus", og i mellemtiden skal vi have stabil togdrift i landet. Her vil brugte eltog passe fint i pris og ydelse.

  • 3
  • 0

@ Thomas Gade

Tak for dit indlæg Thomas. Jeg er enig med dig. Men livet er ikke så let desværre.

Udvalget af brugte EL-tog er begrænset. Danmark har en anden kørestrøm end vores nabolande. Vi har et oldnordisk signalsystem indtil 2021, faktisk har vi mange forskellige signalsystemet som kun har det tilfælles at de alle er fra urtiden. Selv vores perroner er ikke tilpasset alle togtyper.

Skal vi købe brugte tog udefra, skal de ombygges kraftigt. Så meget, at der reelt er tale om nye tog, og så har vi balladen igen. Dyrt og svært at få til at virke sammen med det gamle lort vi ellers har i Danmark.

Selv indkøb af israelske IC3 tog er problematisk. Gearing er anderledes, sikkerhedssystemet er anderledes og så videre.

  • 4
  • 1

Udvalget af brugte EL-tog er begrænset. Danmark har en anden kørestrøm end vores nabolande. Vi har et oldnordisk signalsystem indtil 2021, faktisk har vi mange forskellige signalsystemet som kun har det tilfælles at de alle er fra urtiden. Selv vores perroner er ikke tilpasset alle togtyper.

Danmark har heldigvis valgt det rigtige kørestrømssystem, nemlig det moderne 25.000V/50Hz som alle nye strækninger bygges med. Havde vi valgt som Tyskerne og Svenskerne, var vi netop havnet med noget 'gammel lort' fra starten af den første halvdel af 1900 tallet.

Det sikkerhedssystem der anvendes i Danmark kaldes ATC og har som sådan intet at gøre med sikringsanlægget. ATC kan bygges ovenpå et næsten hvert sikringsanlæg, med undtagelse at mekaniske anlæg, som ikke findes længere i Danmark.

Det er sikringsanlæggene, der har de største udfordringer mht. eldrift, idet de skal immuniseres overfor kørestrømmen - hvilket koster en sum penge.

Skal vi købe brugte tog udefra, skal de ombygges kraftigt. Så meget, at der reelt er tale om nye tog, og så har vi balladen igen. Dyrt og svært at få til at virke sammen med det gamle lort vi ellers har i Danmark.

Vrøvl - de skal netop ikke ombygges kraftigt pga. vores valg at kørestrømsanlæg. Det skal indbygges ATC i toget, men at kalde det en kraftig ombygning er at tage munden rigelig fuld.

  • 8
  • 0

Betyder egentligt ikke så meget med hensyn til overgangen mellem vores ATC fra Siemens og de nye togmodeller med indbygget ERTMS, for Banedanmark er ved at være klar med deres STM, en slags oversætter imellem de to systemer, så man kan bare gå i gang med at rage ned fra alle hylder.

Men ja, det er kun immuniseringen der kan give lidt tids og penge spørgsmål, når det hele alligevel skal rages ned, men der går jo mange år endnu med denne overgang og jeg vil ønske, at man bare bankede i bordet og sagde, sæt i gang nu, - for jo før, desto bedre, folk står som sild i en tønde nu og der kræves handlinger, der er blevet syltet alt for meget i de sidste 12 år, nu må de altså vågne op og vise deres respekt for folket.

  • 5
  • 0

Bilen, og den er jeg glad for, jeg skal ikke ud i noget offentligt ustabilt trafik cirkus og kaos, det var jeg i 39 år inden jeg købte min første bil, og det er nok et af de bedste valg jeg nogensinde har gjort!

  • 3
  • 1

Hvor store er problemerne med IC4 egentligt? Kan det ikke løses, ved at sætte nye bremsere på, og et lokomotiv foran?

  • 0
  • 1

Hvor store er problemerne med IC4 egentligt? Kan det ikke løses, ved at sætte nye bremsere på, og et lokomotiv foran?

Tja - der er vel ikke ret mange udenfor DSB der kender det egentlige omfang af problemerne med IC4, DSB gør ihvertfald meget for at holde det hemmeligt.

De problemer som kendes er:

  • Bremserne som har det med at svigte.
  • En motor som skaber resonanser i passagerafsnittet og har 'dårlige' gearskift ved accelleration
  • En togcomputer som er ustabil (den skal vist helt udskiftes)
  • Et klimaanlæg der støjer
  • Skydetrin der sidder fast i enten 'inde' eller 'ude' position.
  • Et dødmandssystem der ofte går i stykker
  • Et sammenkoblingssystem der skal udskiftes
  • Generelt dårlig håndværksmæssigt udført arbejde

Endelig så må vi jo ikke klemme kaffemaskinen, som DSB ser som et så vigtigt komponent i toget, at der føres særskilt driftstatistik over den, således den kan indgå i afrapportering til transportudvalget omkring IC4 toget...

  • 4
  • 0

Dame. Der bliver stadig bygget diesel-elektriske lokomotiver.
Der findes stadig noget som hedder personvogne og styrevogne.

Men uha! LOKOMOTIVER?!
Det er jo sådan noget gammeldags noget man bruger... i resten af verden.
Det er danskerne sandelig for fine til.
Ligesom, at de skal hedde Letbaner og ikke sporvogne. Puuuh bad bad bad.

  • 1
  • 4

ATC kan bygges ovenpå et næsten hvert sikringsanlæg, med undtagelse at mekaniske anlæg, som ikke findes længere i Danmark.


ATC kan godt være på et mekaniske sikringsanlæg. De fleste steder aflæses signallamperne til som input til ATC og at aflæse arm-signaler burde ikke være noget problem. Men det har bare ikke været aktuelt i Danmark, fordi de fleste mekaniske anlæg blev afviklet fra 1950'erne til 1995 (og Borris som den sidste, da Arriva ville have krydsninger der i 2003)

  • 2
  • 1

Det kan sikkert ikke lade sig gøre

IC4 har vist mekanisk overførsel til hjulene, men hvis den havde elektrisk, så kunna man montere en pantograf og noget elektronik til de selvsamme motorer?

Og med mekanisk overførsel, kan man sætte en elmotor i toget?

Jeg skal indrømme at jeg ikke helt tror på den ide....

  • 0
  • 1

Hvad om man benyttede den velfungerende teknik fra IC3, herunder togcomputeren, i IC4 ?

Ideelt set skal en ny generation tog selvfølgelig have den nyeste teknik, men det er vel bedre at have nogle tog der kan køre.

Tænk hvis der blot løbende var købt flere IC3, i passende små portioner til at undgå EU's udbudsregler.

  • 0
  • 1
  • Nu er IC4 i bund og grund et el-tog, de blev vist på Ørestaden station for ca. 20 år siden.
    Der er bl.a. denne ombygning der der fejler.

Ja, jeg kan godt huske udstillingen med højhastighedstog ved Bella Centeret, sommeren 1997, hvor bl.a "Italieneren" ETR 500 prototypen fra FS stod der med sin grønne/hvide farve og prøvede, at overgå bl.a DB ICE1 og SNCF TGV Duplex der også stod sammen med SJ x2000. ;)

"Italieneren" var der ingen af i min gruppe der havde den store bevågenhed overfor, nok også fordi vi havde læst om denne prototype ETR 500 som værende noget "Plastic FIAT" og egentlig noget bras og det viste sig også efterfølgende, at der måtte tænkes i nye baner med fremmedes hjælp og det gjorde der så også med bl.a Alstrom´ hjælp og ETR 500 blev faktisk en ganske udmærket "skinnefræser", men på dette tidspunkt var løbet kørt, for det Svejtsiske projekt med deres ICN som er "familie" med IC4 og egentlig mange fællestræk.

  • 0
  • 0