Minister: Helt OK at SAS slap straffrit fra 20.000 ulovlige flyvninger
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Minister: Helt OK at SAS slap straffrit fra 20.000 ulovlige flyvninger

Transportminister Hans Christian Schmidt (V) tager det helt roligt, at SAS ikke er blevet straffet for selskabets tusindvis af ulovlige flyvninger.

Siden årtusindskiftet har det skandinaviske flyselskab i mindst 20.000 tilfælde sendt fly på vingerne, som ikke levede op til luftdygtighedsdirektiver, de såkaldte AD-noter. Det har Rigsrevisionen dokumenteret i flere omgange, senest i en rapport fra august.

I en stribe svar om sagen til Enhedslistens Per Clausen bekræfter Hans Christian Schmidt, at SAS er eneste danske flyselskab, der har fløjet ulovligt i noget, der blot minder om det omfang.

»Statens Luftfartsvæsen har oplyst, at der alene i meget få tilfælde gennem de senere år er danske selskaber, der ikke har efterlevet indholdet af gældende luftdygtighedsdirektiver,« skriver ministeren blandt andet.

Cimber Sterling har tidligere udtalt til Ingeniøren, at selskabet ville få et flyveforbud, hvis det sendte så mange fly ulovligt i luften.

Hans Christian Schmidt konstaterer i sine svar, at der ved hver overtrædelse af flyvereglerne blev »foretaget undersøgelser af de underliggende årsager til overskridelserne, og der er på baggrund heraf iværksat en række administrative reaktioner.«

Per Clausen havde bedt ministeren forklare, hvordan det kan være, at SAS slipper for straf. Hans Christian Schmidt henviser i sit svar til, at SAS har været enig i, at flyvningerne har været ulovlige.

»SLV har oplyst, at der ikke i relation til nogen af de 19 luftdygtighedsdirektiver har foreligget nogen uoverensstemmelse mellem SAS og de skandinaviske luftfartsmyndigheder om, at der var tale om overskridelser af de fastsattetidsfrister m.v.,« svarer han.

»Det har derfor været anset for mere væsentligt for flyvesikkerheden at få foretaget undersøgelser af de underliggende årsager til overskridelserne end at gennemføre en straffesag om et forhold, hvorom der ikke har været uenighed,« mener ministeren.

Den begrundelse får Per Clausen helt op i det røde felt.

»Det er helt fantastisk, at det eneste argument for, at overtrædelserne ikke får konsekvens for SAS, er, at myndighederne er enige med SAS. Jeg gad nok vide, hvor i samfundet i øvrigt man kan blive afsløret i at overtræde reglerne og slippe for straf med at sige: 'Ja, ja, jeg skal nok bestræbe mig på at gøre det anderledes i fremtiden',« siger han.

»Hvis andre myndigheder optrådte som Statens Luftfartsvæsen, ville det være en kæmpestor skandale, hvor alle ville kræve handling af ministeren,« tilføjer Per Clausen.

Han finder det besynderligt, at Statens Luftfartsvæsen ikke kender til, hvordan myndigheder i andre lande straffer luftfartsselskaberne, der ureglementeret sender fly på vingerne.

»Det virker på mig, som om der er meget store problemer i Statens Luftfartsvæsen,« siger Per Clausen.

Emner : Fly
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Lyder for mig som at alle ansvarlige fra bund til minister skulle have være sigtet for uagtsomt manddrab, hvis der var faldet et fly ned pga fejlene.

Jeg er chokeret og fremover vil det ikke kunne være prisen der afgøre hvem jeg flyver med.

  • 0
  • 0

I et hieraki diffunderer holdningerne nedad.

Og statsministeren har ifbm. "mail-gate" lige udtalt:

"Udenrigsministeren har selv taget konsekvensen af forløbet, og det taler hende til ære. Hun har meget beklaget, at hun ..."

Så det kan ikke overraske at transportministeren også mener at det skal være uden konsekvens at se stort på reglerne.

  • 0
  • 0

Hvad skal vi med kontrolforanstaltninger, når reglerne brydes i en så uhyggelig grad!
Vi er snart værre end de værste tænkelige "bananstater", både hvad dette angår, men så sandelig også i snart alle sammenhænge.
Er Danmark virkelig blevet så ringe? Jeg føler ingen stolthed ved at oplyse i udlandet, at jeg kommer fra Danmark,- det gjorde jeg ellers tidligere!

  • 0
  • 0

I DR1 Jersild-Rapporten's dokumentar: "SAS's Sorte Box" der blev vist den 13/9 2001 kl. 20.00 - 21.00 og som blev indbragt for Presenævnet (og tabt) af SAS's Troels Rasmussen, findes et "klip" fra en "YDERST FORTROLIG" betænkning om: "Det Skandinaviske Luftfartssamarbejde"

Betænkningen er en:

"Rent objektiv bedømmelse af forholdene set ud fra de samlede skandinaviske interesser" (hvis SAS skulle overleve sin første krise)

Teksten fortsætter:

"En lykkelig gennemførsel af forslaget er betinget af en dygtig og handlekraftig ledelse i SAS og af en forstående og aktiv medvirken fra myndighedernes side i de tre lande"

Underskrevet af: Einar Isdahl (N), Per Kampmann (DK) og Marcus Wallenberg (S).

SAS har ofte svigtet, hvad angår "en dygtig og handlekraftig ledelse" MEN myndighederne har aldrig forsømt at være: "Forstående" når det gjaldt SAS.

"SAS's Sorte Box" handlede om massivt manglende udførsel af AD'er og direkte forkerte sikkerheds-statistikker i "Årsrapporten" 2001, samt SAS's "vellykkede" forsøg på at få Trafikminister Jacob Buksti til at fyre Havarichef Jørn Madsen.

INGENIØREN bedes opfordre DR til en genudsendelse af "SAS's Sorte Box"

Læs mere her: www.whistleblowers.dk

  • 0
  • 0

Den mangel på konsekvens, der så klart udstilles i forbindelse med de registrerede fejl og mangler hos alene SAS, - og myndighedernes manglende indskriden - er jo netop den forsømmelse, der er symptomatisk for den arrogante embedsførelse, langt de fleste myndigheder i Danmark står for.
Med nogle få undtagelser.

Jeg har i mange år haft grund til at nære mistillid til sikkerheden hos SAS.

At det har kostet liv er dokumenterbart.

Se blot på katastrofen i Italien for få år siden, hvor SAS valgte at benytte lufthavnen VEL VIDENDE, at sikkerheden ikke var i orden i den pågældende lufthavn...

Der er skrevet mange sider op og ned for at frikende SAS for meddelagtighed i katastrofen, hvor mere end 100 mennesker omkom....?
MEN det er ikke let at bortforklare, at SAS VAR VIDENDE om, at der var alvorlige mangler ved lufthavnens udstyr og personalets arbejdsmoral.

Hvorfor vedblev SAS så med at benytte lufthavnen ? Det var da dybt uansvarligt af SAS -- og endte da også med en katastrofe.

Jeg er overbevist om, at den kultur, der i mange år har kendetegnet SAS, er svær at få bugt med. SAS besidder i blandt ledelsespersonale ( - og som mester så hans svende...) en underlig arrogance, der er dybt forankret i tradition og en selvopfattelse, der er "selvfed" og arrogant og uden lyst til at erkende svaghed og mulige fejl.

Jeg er ked af at måtte skrive det, men det er min opfattelse, at der ikke er en vej uden om en afvikling af SAS enten via et salg eller via en direkte afvikling. Den herskende "kultur" holder i hvert tilfælde ikke.

Og tilbage til myndighederne.... Sagesløse medborgere har ikke noget valg ud over at stole ( blindt ) på den såkaldte "udøvende myndighed ".

Og derfor oplever vi stadig strøm af situationer, hvor myndigheder konsekvensløst kan misrøgte det arbejde, medarbejderne er ansat til.
Det gælder nærmest så udbredt, at det er en "dansk kultur" og som en del af det, vi bliver fortalt, at vi som borgere skal være stolte af...

Denne mangel på konsekvens og mangel på ansvarlighed, der kendetegner den "udøvende myndighed", er ikke begrænset til luftfartsmyndighederne.

Det er desværre helt generelt - med få undtagelser - hos politiet, i sygehussystemet, i behandlingssystemet, i konkurrencestyrelsen, i færdsel styrelsen og så videre.
Og så opleves det samtidigt lidt forunderligt, som om der hersker en vældig nidkærhed i visse systemer, hvor systemerne nærmest overadministrerer lovgivningen.

Det er lidt synd for danskerne. Det er også synd for de medarbejdere, der egentlig i alle systemer gerne vil udføre deres job så godt som muligt.

Men der er desværre meget bedrag og uansvarlighed -- og mangel på rettidig omhu.... Til fuld pris.... Hvor den almindelige borger bibringes den opfattelse, at alt er i "skønneste orden".
Dette lever mange virksomheder højt på. De ved jo godt, hvor lemfældigt den "udøvende myndighed" opererer.
Og her er SAS et af de grelle eksempler. Synd nok.

Med venlig hilsen

Otto Dittmann

Bøgebjergvej 45, Brobyværk
5672 Broby

Og jeg som har været af den opfattelse, at "nul fejl - politik" er det eneste acceptable... især da inden for luftfarten... Det er svært at acceptere, at det forholder sig ganske anderledes.
Og det er synd, at Danmark og danske værdier er så slappe, at vi kommer til at betale en høj pris for vores accept af slaphed og mangel på konsekvens.

MEST synd er det for de mennesker, der tror på " systemet " og ikke kan gennemskue løgnen og manipulationen, og som derfor bliver offer for

Men vi har vel det system, vi fortjener ???

  • 0
  • 0

Tragikminister Hans Christian Schmidts tilsyneladende barskhed, især i Radioavisen, i august 2010, hvor SAS ville få sanktioner og politianmeldelser, så SAS kunne: "Lære det" er nu blevet til en:

"Forstående og aktiv medvirken" som beskrevet i min kommentar fra kl. 12.32.

Mon vi kan gætte på, at "nogen" i ministeriet har "briefet" Ministeren om aftalen fra 1949?

Tak til Otto Dittmann, for din velskrevne kommentar.

Oluf Husted

  • 0
  • 0

SAS er nu stadig en af de bedste selskaber jeg kender til. De er de selskab i verden der ankommer mest rettidigt og servicen er stadig god. Der tages hånd om passageren og i tilfælde af aflysninger er servicen stadig i top.

Flere lavprisselskaber er af den anden grøft, hvor der findes det ene gebyr efter det andet og i tilfælde af en aflysning, så er det ikke længere "deres problem".

Der foregår masser af hændelser i andre selskaber også, hvor der sørges for, at flyet kan være på vingerne istedet for lige at få den tiltrængte service.

Jeg ønsker ihvertfald SAS held og lykke fremover!

  • 0
  • 0

...i Linate er det unfair at give SAS skylden for. Det er direkte en usandfærdig bagtalelse af SAS, der her i denne forbindelse ikke tjener noget formål, uanset hvad man ellers mener at SAS skal have slag for.

Istedet må det siges ,at både Linates flyveledelse og en Cessnapilot er indblandet på en måde, der har betydet døden for cessnapiloten og meget lange fængselstraffe for lufthavnens direktør og flyvelederen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Linate_Airpor...

Det er et ret godt link

  • 0
  • 0

"’Ja, ja, jeg skal nok bestræbe mig på at gøre det anderledes i fremtiden’"

Lyder som Lene Espersen

  • 0
  • 0

Foelgende er sakset fra artikel, skrevet af Birgitte Erhardtsen, loerdag den 21 februar 2009, og den taler sit klare sprog;

"Statens Luftfartsvæsen hemmeligholdt deres egen eksperts advarsel om, at SAS-mekanikere var skyld i Dash 8-ulykke i lufthavnen i Kastrup.

Af Birgitte Erhardtsen, bge@berlingske.dk
Lørdag den 21. februar 2009, 18:50

Statens Luftfartsvæsen (SLV) har i næsten halvandet år holdt skjult, at SLVs egen ekspert inden for luftdygtighed advarede om, at SAS sløsede med vedligeholdelsen af det Dash 8-fly, der havarerede i Københavns Lufthavn i oktober 2007.

Nu viser en mail-korrespondance, som Berlingske er i besiddelse af, at chefen for SLVs centrale kontor for flysikkerhed skriftligt advarede SLVs øverste ledelse om, at SAS’ mekanikere havde sjusket med reparation af flyet, og at det var årsag til flyulykken, som bragte 44 menneskers liv i fare.

Fra november 2007 til januar 2008 skrev kontorchef Peter Udsen flere gange til sin overordnede, at hans kontor vurderede, at det var SAS-mekanikernes uautoriserede skift af to ventiler, der var årsag til havariet. Men Peter Udsen og hans kontors faglige vurderinger blev affejet i slutningen af januar 2008:

»Dine personlige holdninger i denne sag er SLV uvedkommende,« skrev SLV’s tekniske direktør, Per Veingberg, til sin kontorchef, som forlod sin stilling kort efter."

Ovenstaaende artikel viser helt klart hvor korrupt og ansvarsloest de udovende myndigheder og ministerier udover deres job og kontrol. Hvor er trafikministeren henne under alle disse livsfarlige episoder der kunne have kostet mange menneskeliv? Hvorfor reagere ministeren ikke med det samme og statuere et klart eksempel? Man kunne forledes til at tro de involverede parter varetager private interesser i stedet for at varetage deres arbejde paa betryggende vis for betalende flypassagerer der har krav paa at sikkerhedsbestemmelser overholdes.

Jeg giver baade Otto Dittmann og Oluf Husted ret i deres velskrevne kritik som paapeger nogle af de alvorlige fejl og mangler i hele Danmarks administration. Vi er jo ikke en bananstat, men paaberaaber vi er et demokratisk samfund. Undskyld mig, jeg har svaert ved at se demokratiet i et betaendt samfund, hvor der ustandselig lyves fra ministre i folketinget til offentligt ansatte der skal varetage skatteborgernes interesser, uden det faar nogen konsekvenser for de involverede. Selv vores statsminister kan slippe afsted med det meste for aabent camera.

Lad mig til slut give et andet eksempel;

Baade statens luftfartsvaesen, transportministeren samt sundhedsministern burde paa nuvaerende tidspunkt vaere velinformeret omkring "den skjulte fare ved flyvning, Aerotoxic Syndrome" , men i skrivende stund har undertegnede samt mange andre ikke faaet den mindste reaktion paa vores advarsler. Vi taler om livsfarlige ting der kan paavirke piloter, cabinepersonel samt ikke mindst betalende flypassagerer, der stadig bliver holdt hen i uvished. Saafremt man vil orientere sig om dette emne er foelgende link et godt udgangspunkt: http://www.aerotoxic.org/

PS.: For god ordens skyld skal jeg lige goere opmaerkssom paa at mit indlaeg er skrevet i udlandet, paa et engelsk keyboard - saa det er ikke fordi jeg ikke kan stave, der er ukorrekt dansk i min artikel.

  • 0
  • 0

Til Andre Holms indlæg er der kun at sige, at hvis en pilot begynder at lide af disse symtomer,

Constant fatigue you can’t shake off, dizziness, can’t think straight, trouble concentrating, memory problems, speech problems, spaced out, not feeling yourself, mood swings, anxiety attacks, breathing difficulties ...

så grounder han sig selv hurtigere end lynet, og holder op med at flyve. For er der en som er klar over hvor farligt det er at have den slags problemer så er det piloten. Han ønsker sjældent at begå selvmord og eller få et negativt eftermæle.Hvis disse diagnoser også medfører mistet ret til at føre fly, træder loss of license forsikringerne i kraft

http://www.harveywatt.com/ProductsServices...

Nej. Bananstat det bliver vi desværre aldrig, dertil er klimaet for koldt :o)

  • 0
  • 0

Er Danmark virkelig blevet så ringe? Jeg føler ingen stolthed ved at oplyse i udlandet, at jeg kommer fra Danmark,- det gjorde jeg ellers tidligere!

Det er meget ubehageligt, det du skriver, fordi du så indlysnede har ret; noget er sket, som ikke burde være det.

  • 0
  • 0